مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر

مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر

13:37 1402/09/25 مقالات
شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت میان آون توستر و مایکروفر در چیست، ما در این مقاله از سایت رسمی خانه امداد قصد داریم به بررسی 6 تفاوت این دو دستگاه همین طور معایب و مضرات آن ها به صورت کامل بحث کنیم با ما همراه باشید.

فرق مایکروفر و توستر در چیست؟

برای مقایسه مایکروفر و توستر بد نیست بدانید. آون توستر و مایکروفر را میتوان از نظر ظاهری خیلی شبیه به هم دانست اما فرق مایکروفر و توستر در چیست؟ ، تفاوت آنها زمانی آشکار میشود که در نحوه کار کردشان دقت میکنیم. در اصل آون توستر شبیه به فر میباشد ( المنت و حرارت ) و بیشتر برای گریل کردن مواد غذایی استفاده می‌ شود، در حالی که مایکروفر سازو کارش با تابیدن موج و اشعه به غذا و فعال کردن مولکول‌ های آن باعث پخت و پز غذا می ‌شود. اما برای مقایسه کردن مایکروفر و توستر باید ابتدا به توضیح اجمالی هر کدام بپردازیم که هر کدام چه کارایی دارند و بیشتر برای چه موقعیتی مناسب خواهند بود.

مقایسه مایکروفر و توستر

آون توستر چیست و چه کاربردی دارد؟

برای مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر باید بدانید آون توستر یا فر رو میزی (برقی) که ظاهری شبیه به مایکروفر دارد با روش کارکردی نسبتاً مشابه به فر برای پخت مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها اکثراً مجهز به تنظیمات درجه‌ی دمایی،تایمر و جوجه گردان هستند، و با در اختیار داشتن المنت های حرارتی به پخت غذاهایی مانند مرغ، ماهی و در قسمت کف پیتزا، کیک و ... کمک می کنند. آون توستر میتواند در زمان تعیین شده سطح داخلی ماده غذایی را کاملاً پخته و بیرون آن را به حالت برشته در آورد، این محصول برای محل ‌هایی که لوله کشی گاز به شکلی نیست که بتوان از گاز فردار استفاده کرد و یا اجاق گاز شما فاقد فر است و دیگر دلایل، می ‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد؛ به این دلیل که این دستگاه عملکرد فر را دارد و انرژی کمتری نسبت به آن مصرف می‌ کند و همچنین فضای بسیار کمتری را میگیرد.

مقایسه مایکروفر و توستر

آون توستر ها مدل های مختلفی دارند که در مقایسه و تفاوت مایکروفر و توستر به این مدل ها اشاره هایی میشود، از نمونه هایی برای فقط تست نان گرفته تا نسل های جدید پیشرفته آنها که حاوی فن هایی است که به شما این قابلیت را میدهد که با در اختیار داشتن حرارت یکنواخت غذاها را به راحتی طبخ کنید، یخ زدایی کنید و یا مواد غذایی را سرخ کنید.

مقایسه مایکروفر و توستر

مایکروفر چیست و چه کاربردی دارد؟

و اما مایکروفر ها، ما برای مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر باید بدانیم مایکروفر ها همان طور که از نامشان پیداست دستگاه هایی هستند که از طریق امواج و اشعه مایکرو به افزایش دادن دما میپردازند تا جایی که شما بتوانید از آن به عنوان گرم کردن و پخت غذا استفاده کنید، بدین شکل که این اشعه ها بر مولکول‌ های آب تاثیر گذاشته و جنبش آن ‌ها را به حداکثر میزان خود میرسانند تا شما بتوانید عملیات مورد نظر خود را بدون مشکل در زمان انتخاب شده انجام دهید .

بیشتر بخوانید : مایکروفر چگونه کار میکند ؟

اما طبیعتاً این روش خوبی و بدی‌ هایی نیز به همراه دارد که ما در تفاوت مایکروفر و توستر به آن ها اشاره میکنیم، برای مثال با این روش طبخ، ویتامین‌ های حساس به حرارت موجود در مواد غذایی حفظ می‌ شود، اما برخی معتقد اند به دلیل اینکه غذا با حرارت پخته نمی ‌شود، میکروب‌ های درون غذا به طور کامل حذف نمیشوند و یا اینکه ممکن است امواج مایکرو در مواردی برای افراد نزدیک به آن دستگاه، ضرر داشته باشد، امواج رادیویی برای افرادی که در نزدیکی دستگاه در زمان طبخ قرار دارند مناسب نبوده و حتی الامکان در زمان استفاده از مایکروفر می بایست از آن فاصله گرفت.

مقایسه مایکروفر و توستر

آیا آون توستر و مایکروفر برای سلامتی خطر دارند؟

آیا آون توستر و مایکروفر برای سلامتی خطر دارند؟ باید اول این را بدانیم که توستر با المنت و برق کار میکند و طبیعتا حرارتی که به وجود می آید از جانب توستر و المنت نباید برای سلامتی انسان خطر ساز یا خطر ناک باشد، اما این اتفاق در مورد مایکروفر صدق نمیکند، چراکه این دستگاه کار آمد علاوه بر المنت از اشعه های مایکرو نیز استفاده میکند و اینجاست که بعضا کاربران به این فکر می افتند که شاید این اشعه تولید شده برای انسان سرطان زا و مشکل ساز باشد، مشکلاتی که به این آسانی حل نمیشوند، باید بگوییم استفاده از هر چیزی به صورت مداوم مشکل ساز است مخصوصا این دستگاه که امروزه در اکثر آشپز خانه ها یافت نیز میشود.

بیشتر بخوانید : آیا ماکروفر سرطان زاست؟

مایکروفر چه معایبی دارد؟

در ادامه به تعدادی از معایب مایکروفر میپردازیم که شاید برای شما هم جالب باشد

  • طبخ غذا درمایکروفرکوتاه است و میکروب‌هایی که احتمالا درغذا وجود داشته کشته نمی‌شوند 
  • تمیز کاری مداوم جهت ازبین بردن ضایعات و روغن های بوجود آمده از پخت و پز
  • امواج کوتاه مایکرو موجب از هم پاشیدگی ذرات تشکیل‌دهنده مواد غذایی می‌شود و این مواد ممکن است در بدن موجب بوجود آمدن سرطان ها شود

مایکروفر ضرر دارد یا توستر؟

برای پاسخ دادن به سوال مایکروفر ضرر دارد یا توستر؟ باید بدانیم اول اگر قصد دارید یک وسیله برای آشپزخانه انتخاب کنید که بتواند تقریباً همه کارها را انجام دهد و شما را محدود نکند، پس مایکروفر دستگاهی است که به دنبال آن هستید. معمولا برای خرید جهیزیه، مایکروفر یکی از خریدهای اصلی محسوب می‌شود.
اگر به دنبال این هستید که کدام محصول سالم‌تر است، آون توستر حرف اول را می‌زند؛ چرا که از هیچ اشعه‌ای برای پخت و گرم کردن غذا استفاده نمی‌کند.
در صورتی که می‌خواهید غذای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن گرم کنید، مایکروفر می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد؛ توجه داشته باشید که «اشعه مایکروویو» نباید شما را از خرید آن منصرف کند؛ زیرا اشعه مایکروفر آنقدر قوی نیست که آسیبی به شما برساند. پس اگر سرعت برای شما اهمیت دارد؛ قطعا مایکروفر برای شما مناسب است.

توستر چه معایبی دارد؟

در مقابل مایکروفر، طبیعتا توسترهم معایبی دارد که به معایب توسترهم در ذیل پرداخته ایم

  • سرعت پخت و گرمایش پایین
  • اگر ارتباط دقیق و صحیحی با توستر برقرار نشود، الکتریسیته می تواند این وسیله را آتش بزند و باعث آتش سوزی شود
  • سوختی کاربران به علت تولید حرارت زیاد دستگاه و داغی آن

آیا توستر سرطان زاست؟

آیا توستر سرطان زاست؟ باید بدانید هر چند توستر دارای اشعه مادون قرمز برای ایجاد حرارت و المنت است، اما می توان گفت که این اشعه خطری برای بدن نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند. اما توصیه می شود که هنگام استفاده از آن زیاد نزدیک آن نبوده و استفاده از آن را به حداقل برسانید.

در برخی از توستر ها، با استفاده از ماژول های معمولی تنظیم از پیش تعیین شده،  انواع عناصر پخت و پز بهبود یافته و شما می توانید بر این روند نظارت داشته باشید.

6 تفاوت اصلی مایکروفر و توستر

در ادامه نیز به طور کلی به 6 تفاوت مایکروفر و توستر میپردازیم که در مقایسه و تفاوت مایکروفر و توستر بسیار مهم می باشند با تیم تعمیرات لوازم خانگی خانه امداد همراه باشید

1- قیمت خرید مایکروفر و توستر متفاوت است!

در مقایسه مایکروفر و توستر باید بدانیم قیمت خرید مایکروفر و توستر متفاوت است و هزینه آون توستر ها اصولاً کمتر از مایکروفر ها میباشد، پس اول با توجه به نیازی که دارید بررسی کنید حتما باید مایکروفر را خریداری کنید یا کارتان را آون توستر معمولی هم راه می اندازد، با بررسی دقیق در این مورد میتوانید از خرید مایکروفری که قیمتش چند برابر توستر است جلوگیری کنید.

2- تفاوت بین نحوه پخت غذا در مایکروفر و توستر

تفاوت بین نحوه پخت غذا در مایکروفر و توستر ، برای مقایسه و تفاوت مایکروفر و توستر در نحوه پخت باید گفت در آون توستر طبخ غذا با استفاده از اشعه مادون قرمزی که توسط المنت ها تولید میشود  صورت میگیرد، در این دستگاه مواد غذایی از داخل کاملاً پخته میشود و بیرون آن برشته میشود، اما پخت در مایکروفر ها اینگونه نیست، دستگاه با تولید اشعه مایکرو سعی بر این دارد که با افزایش حرکت مولکول های آب داخل مواد غذایی آنها را طبخ کند، با توجه به توضیحات داده شده، اگر شما نیاز به غذایی دارید که برشته شده و گریل باشد پیشنهاد ما به شما آون توستر است، اما اگر شما نیاز به مواد غذایی دارید که آبدار هستند و دارای درصد چربی بالا شما باید از مایکروفر ها استفاده کنید.

مقایسه مایکروفر و توستر

3- مقدار انرژی مصرفی در این دو دستگاه کاملا باهم متفاوت است!

برای مقایسه مایکروفر و توستر میتوان به میزان مصرف انرژی آنها اشاره کرد زیرا مقدار انرژی مصرفی در این دو دستگاه کاملا باهم متفاوت است! ، این میزان مصرف انرژی در توستر بالاتر است، از آنجا که توستر زمان بالاتری برای طبخ غذا نیاز دارد، پس مصرف انرژی در این دستگاه در مقایسه با مایکروفر بالاتر خواهد بود.

4- زمان پخت دیگر تفاوت بین مایکروفر و توستر

مقایسه مایکروفر و توستر در زمان پخت، زمان پخت دیگر تفاوت بین مایکروفر و توستر است ، همانطور که میدانید زمان پخت در توستر و مایکروفر متفاوت است، اغلب زمان پخت در توستر طولانی تر است، زمانی که درجه حرارت را در توستر بیش از اندازه بالا ببریم، ماده غذایی از داخل خام و از بیرون به حالت سوخته در می آید.

بیشتر بخوانید : مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

5- گنجایش و ظرفیت آون توستر و مایکروفر

در این قسمت از مقاله مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر باید بدانید گنجایش و ظرفیت آون توستر و مایکروفر باهم متفاوت است به طوری که عموما توسترها گنجایش کمتری نسبت به مایکروفر ها دارند.

6- میزان رطوبت غذا مهم ترین تفاوت بین توستر و مایکروفر ها

همانطور که میدانید مایکروفر ها مواد غذایی که دارای رطوبت بیشتری هستند را بهتر و با کیفیت تر طبخ میکنند و بنا بر همین مورد یزان رطوبت غذا مهم ترین تفاوت بین توستر و مایکروفر ها است چرا که توستر مواد غذایی را خشک‌تر و برشته‌تر می‌کند.

توستر اشعه دارد یا مایکروفر؟

برای پاسخ دادن به این سوال که توستر اشعه دارد یا مایکروفر باید تا به این مرحله متوجه شده باشید که توستر با اشعه مادون قرمز غذا را درست می کند. و مایکروفر با اشعه مایکرو باعث گرم شدن مولکول های آب غذا می شود. مصرف انرژی توستر بیشتر از مایکروفر است. قیمت توستر نسبت به مایکروفر ارزانتر است.

حالا توستر بخریم یا مایکروفر؟

و در آخر اگر بخواهیم مقایسه مایکروفر و توستر را انجام دهیم، باید بگوییم مایکروفر، حجم بیشتر ( یعنی مقدار غذای بیشتری میتوان در آن طبخ کرد ) ، زمان پخت و مصرف انرژی کمتری دارد، پس برای غذا های مایع مناسب تر و برای غذا های کم چرب و کم آب نا مناسب است، در نقطه ی مقابل آون توستر برای گرم کردن و تست کردن برخی مواد مثل نان بسیار مناسب است، همینطور برشته کردن غذا و فضای کمتری را در بر میگیرد، اما مصرف انرژی بالایی دارد، در مورد غذا های آبکی عملکرد خوبی ندارد و زمان پخت آن بیشتر است و در صورت استفاده‌ی اشتباه، ممکن است غذا را خشک کند.

مقایسه مایکروفر و توستر

در مایکروفر ها شاهد تنوع مدل های بیشتری هستیم، اما در مقابل سادگی آون توستر هارا در پیش رو داریم بدین شکل که به راحتی می‌توانید خودتان آن را تمیز کنید، ولی به دلیل حساسیت زیاد مایکروفر، توصیه می ‌شود حتما، قبل از اقدام، راجع به آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

همچنین در صورت خرابی، خرابی آون توستر را نسبت به مایکروفر راحت تر میتوان حل کرد، مایکروفر به دلیل حساسیتی که دارد، اگر معیوب شود، شما نیاز به تکنسینی کاربلد خواهید داشت که دانسته‌هایش به روز باشد.