مایکروفر چگونه کار میکند ؟

مایکروفر چگونه کار میکند ؟

12:57 1402/10/10 مقالات
امروزه مایکروفر یکی از ضروری ترین وسایل آشپز خانه در هر منزلی است که از آن میتوان برای پختن غذا یا حتی طبخ نان استفاده کرد. اما بسیاری هستند که نمیدانند مایکروفر چگونه کار میکند یا با نحوه و طرز کار مایکروفر آشنایی ندارد. ما در این مقاله سعی بر این کرده ایم با شرح اجزای مایکروفر این مشکل را برطرف کنیم.

مکانیزم و نحوه کار مایکروفر

امروزه دستگاه های مایکروفر در ابعاد و اندازه های مختلف در قالب های صنعتی و خانگی در انواع برندها برای کاربردهای متفاوتی تولید می شوند البته نحوه و مکانیزم کار مایکروفر ها برای پخت و پز و گرم کردن غذا یکسان است. ما در این مقاله از سایت خانه امداد قصد داریم مکانیزم و نحوه کار مایکروفر را با همراهی شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

  1. اجزا مهم در مکانیزم مایکروفر
  2. مایکروفر چگونه کار می کند و چطور غذا را گرم می کند؟
  3. مشکلات رایج مایکروفر
  4. نتیجه گیری از مکانیزم و نحوه کار مایکروفر

مایکروفر چگونه کار میکند ؟ (آشنایی با نحوه و طرز کار مایکروفر)

10 عضو مهم در مکانیزم مایکروفر

در ادامه برای اینکه بتوانیم به مکانیزم کار مایکروفر و چگونگی کارکرد آن پی ببریم به بررسی اجزای تشکیل دهنده آن می پردازیم. در ادامه با 10 قسمت مهم در مکانیزم مایکروفر آشنا می شویم.

  1. مگنترون: اصلی ترین قطعه مگنترون نام دارد که اشعه ساز است. این قطعه در واقع یک لوله خلا پرقدرت است که انرژی الکتریکی را به امواج ماکروویو تبدیل می کند.
  2. ترانس: مسئولیت افزایش ولتاژ برای مگنترون را بر عهده دارد.
  3. دیود: که وظیفه یکسو کردن جریان مگنترون را عهده دار می باشد.
  4. منبع تغذیه: مایکروفر دارای ولتاژ 230 ولت است که این ولتاژ از یک سیستم ایمنی عبور می کند تا در مواقعی که گرمای بیش از حد اتفاق بیفتد یا درب مایکروفر باز شود بتواند برق را قطع کند.
  5. سنسور مایکروفر: میزان رطوبت غذا را تخمین می زند.
  6. مقاومت: جریان برق را کنترل می کند.
  7. چراغ مایکروفر: برای روشن کردن محفظه مایکروفر مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. کنترل پنل: در این قسمت تنظیمات زمانی و همچنین انتخاب برنامه های از پیش تعیین شده مانند گرم کردن غذا،یخ زدایی،پخت وپز انواع مواد غذایی برای کاربر فراهم شده است.
  9. صفحه گردان: ظرف محتوی یک ماده غذایی روی یک صفحه گردان داخل مایکروفر قرار می گیرد برای اینکه پخت یا گرم شدن غذا به صورت یکسان انجام شود این صفحه گردان طراحی شده است.
  10. فن یا تهویه: فن های خنک کننده دمای مگنترون را کاهش داده و باعث طول عمر و بهبود در کارایی آن می شوند. دمای مگنترون برای تولید امواج مایکروفر به شدت افزایش می یابد در اینجا فن های خنک کننده وارد عمل شده و با کاهش دمای آن باعث می شوند به مگنترون آسیبی وارد نشود در نهایت در مکانیزم کار مایکروفر خللی صورت نگیرد.

مایکروفر چگونه کار میکند ؟ (آشنایی با نحوه و طرز کار مایکروفر)

مایکروفر چگونه کار می کند و چطور غذا را گرم می کند؟

اگر مکانیزم کار مایکروفر و فرآیند پخت و پز غذا در آن دغدغه شما هم است، فارغ از اینکه دستگاه مایکروفر شما از چه برندی است و نیاز به کمک دارید و یا به هر دلیلی به دنبال پاسخ برای طرز کار مایکروفر چگونه است ؟ ( نحوه عملکرد مایکروفر ) هستید، امروز ما در کنار شما هستیم.

لازم است بدانید که برخلاف اجاق گازهایی که همه ما تجربه کار با آن ها را داریم و مستقیما با شعله سروکار دارد در این دستگاه ها از شعله خبری نیست. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که، پس حرارت آن از کجا می آید؟ در ادامه مقاله قصد داریم با توضیح مکانیزم کار مایکروفر به این پرسش پاسخ دهیم.

همچنین شما میتوانید برای مشاهده مزایا و معایب مایکروفر به مقاله " مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام " نیز مراجعه کنید.

در واقع طرز کار این دستگاه ها با تابش امواج الکترومغناطیسی ریزموج می باشد. این امواج با به جنبش درآوردن مولکول های آب و دیگر مولکول های قطبیده غذا را گرم کرده و باعث پخت غذا در مدت زمان کوتاهی می شوند. اگر علاقمند هستید از نظر علمی بدانید که چطور غذایی که درون مایکروفر می گذاریم گرم می شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

امواج الکترومغناطیسی در واقع از یک جفت موج الکتریکی و مغناطیسی عمود بر هم تشکیل شده اند مولکول آب یک مولکول قطبی است دلیل قطبی بودنش این است که اتم اکسیژن الکترونگاتیویته زیادی دارد یعنی الکترون ها را بیشتر سمت خود جذب می کند در نتیجه هر مولکول آب یک قطب مثبت ویک قطب منفی دارد.

مایکروفر چگونه کار میکند ؟ (آشنایی با نحوه و طرز کار مایکروفر)

 فرکانس امواج مایکروفر 2.45 گیگاهرتز است. این فرکانس به فرکانس مولکول های آب نزدیک می باشد در نتیجه مولکول های آب در اجاق دائماً درحال تغییر جهت اند به همین دلیل است که غذاهای آبکی بیشتر گرم می شوند. وقتی یک مولکول قطبی در میدان الکتریکی قرار می گیرد تمایل دارد به طرف میدان جهت گیری کند حال اگر میدان الکتریکی به صورت موج باشد جهت مولکول دائماً عوض می شود این تغییر جهت باعث شکسته شدن پیوند بین مولکول ها شده در نهایت انرژی موج به انرژی گرمایی تبدیل می شود آب موجود در غذا گرم شده در نتیجه غذا را گرم می کند. همه انرژی در مایکروفر صرف پخت و پز می شود و برای گرم کردن ظرف غذا یا طبقات اجاق هدر نمی رود بنابراین می توان گفت مکانیزم کار مایکروفر به گونه ای است که آن را به وسیله ای سازگار با مصرف بهینه انرژی تبدیل کرده است.

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم در مکانیزم کار مایکروفر امواج ماکروویو را وسیله ای به نام مگنترون تولید می کند به این صورت که، این وسیله انرژی الکتریکی را به امواج با طول موج کوتاه یا همان امواج ماکروویو تبدیل می کند. برای اینکه این امواج به همه نقاط غذا برسند و غذا به صورت یکنواخت گرم شود ظرف غذا روی یک پایه چرخان قرار می گیرد.

باید به این نکته توجه کنید که، فلزات امواج ماکروویو را جذب نکرده و بازمی تابانند و باعث ایجاد جرقه می شوند اما ظروف پلاستیکی و شیشه ای امواج را عبور داده و به ماده غذایی درون خود می رسانند در این وضعیت خود ظرف بر اثر تابش امواج گرم نمی شود بلکه مقدار گرمای محدودی که دارد براثر رسانایی گرمایی از راه غذای گرم شده ای که در آن وجود دارد ایجاد شده است.

مایکروفر چگونه کار میکند ؟ (آشنایی با نحوه و طرز کار مایکروفر)

مشکلات رایج مایکروفر

این دستگاه نیز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است دچار نقص و خرابی شود و اختلال در مکانیزم کار مایکروفر ایجاد شود از جمله مشکلات رایج مایکروفر که ممکن است برای دستگاه شما پیش آید موارد زیر است:

  • گرم نکردن غذا
  • متوقف شدن دستگاه در حین فرآیند پخت و پز و ...

خلاصه ای از نحوه کار کردن مایکروفر

و اما قسمت پایانی یعنی نتیجه گیری از مکانیزم و نحوه کار مایکروفر، ما با استفاده از مایکروفر می توانیم برای پخت و پز غذاهایمان سرعت عمل بیشتری داشته باشیم. با اطلاعاتی که تا این لحظه از مطالب این مقاله جمع آوری کردیم متوجه شدیم این دستگاه با استفاده از پرتاب اشعه و امواج رادیویی باعث به جنبش در آمدن مولکول های آب و دیگر مولکول های قطبیده غذامی شود، این عمل موجب میشود تا غذا در مدت زمان کوتاهی گرم و پخته شود. همچنین برای طبخ کردن و یخ زدایی مواد غذایی می توان از این دستگاه بهره مند شد. پیشنهاد ما این است برای استفاده مطلوب از دستگاه مایکروفر خود مقاله مکانیزم کار مایکروفر را به خوبی مطالعه کنید و در صورت ایجاد سوال یا بروز مشکل با همکاران ما در شرکت خانه امداد تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت برای رفع مشکل شما عزیزان اقدامات لازم صورت گیرد.