آیا ماکروفر سرطان زاست؟

آیا ماکروفر سرطان زاست؟

10:16 1402/11/14 مقالات
از روزی که بشر روی کره زمین زندگی می‌کند از روش‌های گوناگون و مختلفی برای طبخ مواد غذایی استفاده کرده است. در دوره‌های مختلف زندگی انسان روی این کره خاکی ابزارآلات متفاوتی برای پخت و پز مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است که شروع آن از ایجاد آتش با هیزم بوده تا به امروز که برای پخت غذا از دستگاه‌های پیشرفته ای چون ماکروفر،ماکروویو و سولاردام استفاده می شود، در این مقاله قصد داریم به سوال آیا ماکروفر سرطان زاست بپردازیم.

همه روش‌های پخت و پزی که تا قبل از اختراع این دستگاه‌ها وجود داشته شعله به صورت مستقیم دیده می‌شده است اما روش پخت در مایکروفر،مایکروویو و سولاردام به طور کلی با روش‌های قدیمی متفاوت می‌باشد همین امر باعث شده است عده‌ای برای پخت غذای روزانه خود درگیر یک سوال باشند که آیا ماکروفر سرطان زاست؟ در این مقاله شرکت خانه امداد قصد دارد به بررسی این دغدغه ذهنی مشتریان خود بپردازد که آیا استفاده از این دستگاه ها مضراتی دارد؟ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آیا ماکروفر خطرناک و سرطان زاست؟

همانطور که می دانید برای تولید هر کالایی استانداردهایی در سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو تعریف می شود که تولید کنندگان آن کالا موظف به رعایت استانداردها در مراحل تولید محصول می باشند. مسلما دستگاه مورد نظر ما در این مقاله نیز خارج از این قاعده قرار نمی گیرد و بازرسی و کنترل کیفی و رعایت استانداردها در فرآیند تولید آن به طور کامل اجرا می شود. سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه دستورالعمل هایی را برای حفاظت از سلامت عمومی جامعه تعریف می کند و تولید کنندگان را موظف به اجرای این دستورالعمل ها می نماید. اصول کار ماکروفر،ماکروویو و سولاردام با تابش امواج است در ادامه می خواهیم ببینیم آیا این امواج سرطان زاست یا خیر؟ در ماکروفر،ماکروویو و سولاردام اشعه ها از یک لامپ مگنترون که پرتوهای غیر یونیزه را ساطع می کند ایجاد می شوند.

آیا ماکروفر سرطان زاست؟

آیا پرتوهای یونیزه خطرناک هستند؟

پرتوهای یونیزه بسیار خطرناک هستند و در صورت برخورد با پوست حتی می توانند سلول های پوستی را ویران کنند در صورتیکه پرتوهای غیر یونیزه این خطر را ندارند و می توان گفت تقریبا اشعه های امنی هستند. همیشه در مورد خطرات امواج و تاثیرات مخرب آن ها شنیده ایم و همین امر باعث نگرانی در مورد سرطان زا بودن اشعه ماکروفر،ماکروویو و سولاردام می شود که سوال به وجود بیاید که آیا ماکروفر سرطان زاست یا خیر، اما باید خیالتان را در این زمینه راحت کنیم که فقط به صورت کلی نمی توان گفت که همه امواج مضر هستند بلکه شدت پرتو افکنی اشعه های الکترومغناطیسی و نوع آن هاست که در مخرب بودنشان نقش بسزایی دارد.

خوب است بدانید که ماکروفرها با استفاده از امواج رادیویی کار می کنند که در طیف امواج الکترومغناطیسی دارای کم ترین میزان انرژی هستند. اینگونه امواج حتی در گوشی های همراه، تلویزیون، رادیو و بسیاری از وسایل دیگری که روزانه با آن ها در ارتباط هستید وجود دارند. امواج رادیویی تولید شده در ماکروفر درون یک محفظه هستند و تا زمانیکه از دستگاه به درستی استفاده شود و ماکروفر دچار نقص فنی نشده باشد تنها کاری که این امواج می توانند انجام دهند به جنبش درآوردن مولکول های درون مواد غذایی است و جای نگرانی برای اینکه آیا ماکروفر سرطان زاست یا نه نیست.

تا کنون هزاران سند معتبر علمی از سوی سازمان بهداشت جهانی بررسی شده است که موضوع سرطان زا بودن ماکروفر را به طور کلی رد می کند. البته لازم است از دستگاه در شرایط درست و حفاظت شده ای استفاده شود تا کاملا ایمن باشد.

نکات لازم برای حفظ سلامت بدن هنگام کار با ماکروفر

در ادامه چند مورد از نکاتی که لازم است رعایت شود تا از خطرات احتمالی امواج ماکروفر در امان باشید را بررسی می کنیم:

  1. از ماکروفر باید در صورتی استفاده کرد که کاملا سالم باشد بدین ترتیب که درب دستگاه باید کاملا به بدنه چفت شود و هیچگونه فاصله ای بین درب و دستگاه نباشد و لولاها در وضعیت سالمی باشند و درب به یک سمت کج نشده باشد.
  2. هنگامی که دستگاه روشن است سعی کنید فاصله ای در حدود یک متر از آن داشته باشید و هرگز برای دیدن داخل ماکروفر چشم هایتان را به درب آن نچسبانید زیرا پرتوها برای چشم بسیار مضر هستند.
  3. هنگام باز شدن درب دستگاه باید به صورت خودکار جریان برق قطع شود با قطع جریان برق در واقع تابش امواج ماکروویو به طور کامل قطع می شود. اگر زمانی درب دستگاه را باز کردید و متوجه شدید که جریان برق قطع نشده است مطمئن باشید که دستگاه شما دچار نقص فنی شده است و هر چه سریع تر باید برای برطرف کردن مشکل آن از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بگیرید.
  4. حتما هنگام کار کردن با ماکروفر باید از ظروف مخصوص آن برای آماده سازی غذا استفاده کنید.

آیا ماکروفر سرطان زاست؟

غذاهای ماکروفری خطرناک هستند؟

یک باور غلط دیگری که در بین مردم رواج دارد و گوش به گوش می چرخد این موضوع است که غذاهایی که در ماکروفر طبخ می شوند خطرناک و سرطان زاست و اصطلاحا می گویند ماکروفرها غذا را رادیواکتیو می کنند یا گاهی اوقات شنیده می شود که می گویند هنگام پخت و پز غذا مواد شیمیایی از ظروف به غذا منتقل شده و باعث آلودگی آن می شوند. باید بگوییم هیچ وقت پختن غذا در ماکروفر باعث نمی شود غذا رادیواکتیو شود زیرا در طرز کار ماکروفرها فقط امواج رادیویی به داخل غذا نفوذ می کنند و با به جنبش درآوردن مولکول ها باعث گرم شدن ماده غذایی می شوند. در مورد آلودگی شیمیایی غذا نیز لازم است بدانید تا زمانیکه شما از ظروف مخصوص ماکروفر که دارای سرب یا فتالات نباشند استفاده کنید هیچ خطری سلامتتان را تهدید نمی کند.

نتیجه گیری مقاله آیا ماکروفر سرطان زاست یا خیر ؟

در این مقاله سعی کردیم با توضیحات کلی در مورد ماهیت امواج  ماکروفر و طرز کار آن ها هنگام پخت مواد غذایی به سوال آیا ماکروفر سرطان زاست پاسخ دهیم. همان طور که از مطالعه مقاله نیز متوجه شدید پاسخ این سوال به طور قطع خیر می باشد و امواج ماکروفر نمی توانند سرطان زا باشند البته که بهتر است نکات ایمنی را هنگام استفاده از ماکروفر به دقت رعایت نمایید و اگر احساس کردید ماکروفرتان به درستی کار نمی کند حتما از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید تا آن را بازدید کند در این صورت می توانید نسبت به سلامت خود در هنگام استفاده از ماکروفرتان خیالی آسوده داشته باشید.