مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

17:43 1402/09/25 مقالات
شاید اولین دغدغه ی ما زمانی که نیاز به خرید اجاق را داریم این باشد که کدام مورد از آن ها بدرد مامیخورد، در مقاله مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام به مقایسه، بررسی، آشنایی و مکانیزم نحوه کار این دستگاه ها به طور کامل پرداختیم.

آشنایی با نحوه کارکرد مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

برای مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام ابتدا باید قبل از هر چیزی با نحوه کارکرد این اجاق ها آشنا باشیم، در این قسمت از مقاله به آشنایی با نحوه کارکرد مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام پرداختیم.

فر چیست و چگونه کار می‌ کند؟

برای دانستن و درک بهتر مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام باید بدانیم، میتوان گفت فر یکی از پراستفاده ‌ترین دستگاه ‌های پخت و پز در آشپزخانه ‌ها بوده است و حتی هم ‌اکنون نیز از این دستگاه برای پخت و پز استفاده می‌شود. فر به دلیل نحوه‌ ی کاری که دارد غذا را با دمایی یکنواخت طبخ می ‌کند و از این جهت مانند ماکروویو غذا را خشک نخواهد کرد.

همچنین باید آگاه باشید مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام به عوامل زیادی بستگی دارد، نمونه ای از این عوامل قابلیت های فر ها است که هنوز هیچ دستگاهی نمیتواند با آن وارد رقابت شود، فرها در مدل های مختلف برقی و گازی در بازار وجود دارند و به صورت ‌های مبله ‌ای و یا توکار در خانه ‌ها نصب و راه ‌اندازی می ‌شوند. اولین مدل فرها از نوع گازی بودند که با اجاق‌ ها ترکیب می ‌شدند و معمولا در همه آشپزخانه‌ ها وجود داشتند. کاربردهای فر بیشتر در پخت کیک و شیرینی و مرغ عنوان میشد.

حتی امروزه نیز بعضی از غذاها را نمی ‌توان در ماکروویو یا سولاردام آماده کرد با وجود اینکه این دو دستگاه از تکنولوژی ‌های پیشرفته ‌تری استفاده میکنند اما دارای محدودیت‌ هایی هستند که شامل فر نمی‌ شود. فرها از قابلیت‌ هایی شامل جوجه‌ گردان، طبقه بندی‌های مختلف و … برخوردارند و غذا را خشک نمی ‌کنند.

تقسیم دمای مناسب در دستگاه یکی از مهم ‌ترین عوامل در پخت کیک و شیرینی است و به همین دلیل پخت یک کیک خوش بافت در ماکروویو تقریبا نشدنی است، این در حالی است که فر مناسب ‌ترین گزینه به شمار می ‌رود.

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

مایکروفر چیست و نحوه کار آن به چه شکل است؟

مایکروفر در واقع یک فر کوچک در آشپزخانه است. با کمک مایکروفر، شما می‌توانید کیک و پیتزا بپزید، گوشت گریل کنید، و غذاهای از قبل آماده شده را در زمانی کوتاه یخ‌زدایی و گرم کنید. 

تمامی این کارها، به کمک مگنترون و المنت‌های داخل دستگاه انجام می‌شود. وقتی مایکروفر را روشن می‌کنید، المنت‌ها گرم می‌شوند و حرارت را در سرتاسر فر پخش می‌کنند تا غذای شما حرارت یکسانی دریافت کند. کنار مایکروفر، دکمه‌ها و درجه‌هایی قرار گرفته تا به کمک آن‌ها فر را زمان‌بندی، نوع پخت را مشخص، و حرارتش را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید : آیا ماکروفر سرطان زاست؟

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

توسترها چگونه کار میکنند؟

برای پاسخ به پرسش توسترها چگونه کار میکنند؟ بد نیست بدانید اکثرا با المنت کار می کنند و برای ذوب کردن پنیر پیتزا و برشته کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما برخی دیگر ازتوستر ها که  کامل تر هستند برای سرخ کردن و بریان کردن مواد غذایی کوچک تر نیز بکار می روند.

نحوه کار مایکروویو چگونه است؟

مگنترون، اساسی‌ترین نقش در مایکروویو را ایفا می‌کند. با روشن شدن دستگاه و به‌کار افتادن مگنترون، امواج مگنترون که فرکانسی معادل ۲۴۵۰ مگاهرتز هستند را از خود ساطع می‌کند. این امواج پس از برخورد با دیواره‌ی دستگاه، به غذا برمی‌گردند و مولکول‌های آن را به جنبش وامی‌دارند. این جنبش، ذره‌ ذره آن‌قدر شدید می‌شود که تا یک میلیون بار در ثانیه هم می‌رسد. این حجم از نوسان، دمای غذا را بالا می‌برد و منجر به پخت و گرم شدن آن در زمانی کوتاه می‌شود. 

طرز کار اجاق گاز به چه شکلی است؟

برای روشن کردن شعله، اجاق گاز از یک سیستم جرقه زنی الکترونیکی استفاده می کند که سر انجام شعله ای که ایجاد می کند به رنگ آبی است. به وسیله ی چرخاندن دکمه کنترل، شما قادر خواهید شد تا میزان و مقدار گاز رسیده شده به مشعل را به صورت شخصی کنترل کنید. هرچه میزان چرخش شما بالاتر باشد، گاز بیشتری نیز آزاد خواهد شد.

سولاردام چیست و چگونه کار میکند؟

solardom تکنولوژی انحصاری ال جی میباشد. سولاردام دارای هیتر زغالی میباشد که با ایجاد حرارت توسط رشته‌های ذغال موجود در المنت، علاوه بر حفظ ویتامین‌های مواد غذایی، چربی و مواد مضر غذا را کاهش داده، غذا را مغز پخت و آبدار با مصرف برق کمتر، آماده میکند و دارای کوره مدور می‌باشد. سولاردام دارای هیتر در کف دستگاه می باشد که باعث برشته شدن بهتر غذا به صورت همزمان از بالا و پایین میشود. با این مزایا در نوع پخت و گرم کردن غذا از مایکروویوها متفاوت میباشد و به طور کل تعداد و تنوع برنامه‌های پیش فرض برای پخت غذا در سولاردام بیشتر است.

تفاوت میان مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

تا این قسمت از مقاله مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام با نحوه کار هر دستگاه آشنا شدید، حال با دانش موجود به سراغ مقایسه و تفاوت میان مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام میرویم.

مایکروفر با مایکروویو چه تفاوتی دارد؟

برای اینکه بدانیم مایکروویو با مایکروفر چه تفاوتی دارد؟ و بتوانیم مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام را درست انجام دهیم باید آگاه باشیم قابلیت‌ هایی که در ماکروفر قرار دارد به مراتب، بیشتر از قابلیت ‌هایی است که در ماکروویو وجود دارد.به این صورت که غذا در مایکروفر کاملا پخته می‌ شود (مغزپخت می شود) ولی اشعه ای که در مایکروویو به‌ کار می ‌رود خیلی زیاد نمیتواند به عمق غذا نفوذ کند درهمین جهت زمان پخت غذا در مایکروفر بیشتر میباشد.

بیشتر بخوانید : مقایسه و تفاوت های مایکروفر و توستر

و اما اگر بخواهیم مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام را انجام دهیم  دیگر فرق مایکروفر با مایکروویو، روش تولید حرارت آنها میباشد. میدانیم که در هر دو مورد، مگنترون نقش زیادی در تولید گرما و حرارت دارد، ولی مایکروویوها عمدتا با کمک امواج گرمایی تولید گرما میکنند و در مقابل مایکروفرها بیشتر به المنت اتکا دارند.

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

مقایسه بین سولاردام و مایکروویو

برای درک تفاوت سولاردام و مایکروویو همچنین مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام باید بدانید سولاردم دستگاهی است ترکیب شده از امواج مایکروویو و گرمایشی است که شرکت ال جی آن را به وجود آورد. شاید نحوه ای که در سولاردام برای طبخ استفاده می‌ شود، دقیقا مشابه مایکروویو باشد، ولی در اخرین قسمت المنت‌ های نوری هم در آن استفاده شده است که قادرند گرما و حرارت بالایی تولید کنند و این گزینه، اصلی ترین تفاوت مایکروویو با سولاردام است.

و اما سیستم مگاهیتر هالوژنی و سرامیکی سولاردام که کمک زیادی به ما برای مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام میکند، از تمام جهات، حتی قسمت پایینی، به مواد غذایی گرما و حرارت می‌ دهند. اما تفاوت دیگر مایکروویو با سولاردام، در شکل محفظه ‌ی دستگاه ‌ها است. محفظه ‌ی پخت سولاردام، به شکل استوانه‌ ای ساخته می ‌شود که این شکل، برخلاف اشکال مایکروویو و مایکروفر است که حالت چهارگوش دارند. سولاردام انرژی بیشتری مصرف می ‌کند و طبیعتاً سرعت پخت در آن نیز سریعتر از مایکروویو و مایکروفر می ‌باشد.

بیشتر بخوانید : مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

دیگر تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردام که میتواند در مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام به ما کمک کند در جنس سینی آن و محل قرارگیری دکمه‌ ها است. در سولاردام، از سینی فلزی و سرامیکی استفاده می ‌شود، اما سینی استفاده شده در مایکروویو، پیرکس است. کلیدها و دکمه‌ های مایکروویو و مایکروفر در سمت راست دستگاه هستند و درش از سمت راست باز می‌شود. در سولاردام، دکمه ‌ها در بالای دستگاه قرار داده شده ‌اند و باید از بالا در آن ‌ها را باز کنید.

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

سولاردام بهتر است یا مایکروفر؛ کدام را بخریم؟

برای مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام و پاسخ دادن به سولاردام بخریم یا مایکروفر ؟ باید بدانید سولاردام مدل پیشرفته تری نسبت به مایکروفر است که در کنار امواج موجود در مایکروفر، یک لامپ هالوژنی با نور شدید، به گریل شدن و برشته شدن مواد غذایی از اطراف کمک می کند. گرمای حاصل از این لامپ می تواند طبخ یا کباب شدن مواد غذایی را تا حد زیادی افزایش دهد. سولاردام تمام ویژگی های یک مایکروفر را دارد و کار با آن تجربه دلپذیری به ما می دهد. برای مثال در مواردی که می خواهید مرغ بریان درست کنید خیلی مناسب است چون به خاطر نحوه گریل کردن خود، آب غذا را خشک نمی کند. البته یادتان نرود که وقتی مهمان دارید در فر تعداد بیشتری پیتزا می توانید درست کنید. از لحاظ مضر بودن اگر مایکروفر ها را وسیله مضری می دانید، سولاردام هم نکته مثبتی مبنی بر بی ضررتر بودن ندارد.

مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فر، گاز، سولاردام

1- طراحی زیبا و کاربردی سولاردام

مورد دیگری که میتوانید در مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام در نظر بگیریم طراحی زیبای سولاردام است، طراحی زیبا و کاربردی سولاردام بسیار زیبا و ظریف بوده ، رنگ براق آن بی شک توجه همگان را به خود جلب میکند. با درب کشویی این محصول, می توانید از راحتی بارگیری غذا در فر لذت ببرید. نمایشگر LED هوشمند و کنترل‌های بالای درب کشویی کاملاً در سطح چشم قرار می ‌گیرند تا تنظیمات برنامه را انجام دهند و همچنین دید واضحی از زمان باقیمانده برای اتمام طبخ غذا در کنار سایر عملکردها ارائه می ‌دهند.

2- بالا و پایین گرما

دستگاه سولاردام مجهز به  دو عنصر گرمایشی است, یکی در بالا و دیگری در قسمت پایینی. به این معنی است که چه در حال پختن کیک یا پیتزا باشید, چه به دنبال کباب کردن مرغ یا بخارپز کردن سبزیجات خود باشید, مواد غذایی شما در بهترین کیفیت و سریع ترین زمان ممکن آماده ی استفاده میشوند.

3- عنصر گرمایش ذغالی

و اما بزرگ ترین تفاوت سولاردام که به ما درباره مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام کمک میکند عنصر گرمایش ذغالی این دستگاه است، این لوازم آشپز خانه ال جی از عنصر ذغال برای گرم کردن غذای شما استفاده می کند. این ویژگی باعث می ‌شود که اشعه‌ های گرما به اعماق گریل نفوذ کنند و اطمینان حاصل کنند که گوشت شما برای مثال، بیرون کاملاً له شده و داخل آن نرم و آبدار است درست مانند زمانی که روی ذغال کباب می ‌کنید. حالت گرمایش ذغالی نسبت به یک اجاق معمولی تا 30 درصد سریعتر و 40 درصد مقرون به صرفه تر در زمان و انرژی شما صرفه جویی می کند.

4- سینی داخل گرد

مورد دیگری که به ما در تشخیص درست مقایسه مایکروفر، مایکروویو، سولاردام کمک میکند سینی داخل گرد سولاردام است، برخلاف سایر مایکروویوها، سولاردام ها دارای یک حفره گرد از فولاد ضد زنگ هستند. این طراحی بصری تضمین می کند که کاسه ها یا ظروف پخت و پز شما به طور بی عیب و نقص در حفره قرار می گیرند تا گرم شوند. به هر حال، بیشتر این سینی ها گرد هستند که این ویژگی را بسیار کاربردی می کند. داخل گرد منحصر به فرد اجازه می دهد تا گرما را به ظرف، تا 25 درصد بیشتر، متمرکز کند. همچنین به این معنی است که می توانید به راحتی داخل آن را بدون گوشه تمیز کنید.

حالا کدام اجاق را بخریم؟

عوامل مختلفی تعیین کننده تصمیم نهایی شما برای انتخاب اجاق مورد نظرتان هستند برخی از رایج ترین آن هارا برای شما در زیر آورده ایم.

هزینه در تمام گزینه ها تقریبا توستر ها کمترین قیمت را دارند.
ظرفیت ظرفیت مورد نیاز شما را تمام دستگاه ها از جمله مایکروفر مایکروویو فر گاز سولاردام میتوانند جوابگو باشند، البته که توستر ها در این مورد نیز ضعیف عملکرده اند.
نحوه پخت طرز و نحوه پخت این دستگاه ها با هم تفاوت ها اشتراکاتی دارد، در فر ها، اجاق گاز ها، توستر ها و بعضی مایکروفر ها گرما به صورت مستقیم با المنت و یا حرارت آتش است اما سولاردام و مایکروویو از اشعه ها تکنولوژی پیشرفته تری استفاده میکنند.
محل قرار گیری محل قرار گیری این اجاق ها عموما در آشپزخانه ها است بعضی در داخل کابینت ها نیز قرار میگیرند که به آنها توکار گفته میشود.
مضر بودن برای سلامتی همان طور که گفته شد این مسئله به نحوه پخت برمیگردد و در مورد سولاردام و مایکروویو نیز شایعاتی وجود دارد.

 

ویژگی های مایکروفر و مایکروویو ویژگی های توستر ویژگی های گاز ویژگی های فر ویژگی های سولاردام
مصرف انرژی کمتر مصرف انرژی بیشتر مصرف انرژی بیشتر مصرف انرژی بیشتر مصرف انرژی کمتر
زمان پخت کوتاه تر زمان پخت طولانی تر زمان پخت طولانی تر زمان پخت طولانی تر زمان پخت کوتاه تر
قیمت بیشتر قیمت کمتر قیمت بیشتر قیمت کمتر قیمت بیشتر
داشتن ظرفیت بیشتر داشتن گنجایش کمتر داشتن ظرفیت بیشتر داشتن ظرفیت بیشتر داشتن ظرفیت بیشتر
پخت به وسیله امواج ماکرو پخت توسط یک یا چند المنت پخت به وسیله آتش مستقیم پخت توسط یک یا چند المنت پخت به وسیله امواج و هیتر زغالی
مناسب برای غذاهای آبکی مناسب برای غذاهای کم چرب و کم آب مناسب برای انواع مواد غذایی مناسب برای انواع مواد غذایی مناسب برای انواع مواد غذایی
تنوع و برنامه های پخت بیشتر برنامه های پخت و تنوع کمتر برنامه های پخت و تنوع کمتر برنامه های پخت و تنوع کمتر تنوع و برنامه های پخت بیشتر