روش های تمیز کردن مخلوط کن

روش های تمیز کردن مخلوط کن

13:58 1403/02/19 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
حتما شما هم بعد از استفاده از مخلوط کن به فکر سختی تمیز کردن این دستگاه می افتید، اما با خواندن مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن متوجه خواهید شد که این کار آنقدر هم سخت نیست و به راحتی میتوانید از پس آن بربیایید. باما همراه باشید.

بسیاری از افراد هنگام استفاده از مخلوط کن دائما دغدغه شستشو و تمیز کردن آن را پس از خاتمه کار دارند. لازم است بدانید تمیز کردن مخلوط کن اصلا نیاز به عملیات پیچیده ای ندارد و با انجام یک سری اصول به راحتی می توانید دستگاه مخلوط کن خود را تمیز کنید پس بهتر است زمان استفاده از آن نهایت لذت را برده و هیچ گاه خود را بابت سختی نظافت مخلوط کن محدود نکنید. در مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن به مراحل تمیز کردن مخلوط کن و مواد مورد نیاز برای شستشوی آن پرداخته می شود که با مطالعه آن می توانید خود را از این دغدغه ذهنی همیشگی رها سازید.

فهرست عناوین

  1. چرا باید مخلوط کن را تمیز کنیم؟
  2. مراحل تمیز کردن مخلوط کن
  3. در شستشوی مخلوط کن از چه موادی استفاده می شود؟

چرا باید مخلوط کن را تمیز کنیم؟

قبل از اینکه وارد مبحث روش های تمیز کردن مخلوط کن شویم بهتر است دنبال پاسخ به این سوال باشیم که چرا باید مخلوط کن را تمیز کنیم؟ همان طور که می دانید مخلوط کن نیز مانند سایر ظروف آشپزخانه به دلیل رعایت بهداشت و جلوگیری از بو گرفتن محفظه آن و همچنین عدم رشد کپک و میکروب ها در منافذ آن نیاز به شستشو دارد.

اما به طور حتم تمیز کردن و شستن مخلوط کن با دیگر ظروف مورد استفاده در آشپزخانه تفاوت هایی دارد. برای این کار باید پارچ را از دستگاه جدا کرده و تمام قسمت های آن را به خوبی شستشو دهید و مطمئن شوید درون منافذ و شکاف های آن ردی از مواد غذایی باقی نمانده باشد. بعد از شستشوی پارچ نیاز است واشر و تیغه را نیز به همین صورت کاملا تمیز کنید. با تمیز کردن این قسمت ها می توانید احتمال رشد میکروب و باکتری در این قسمت ها را از بین ببرید.

روش های تمیز کردن مخلوط کن

مراحل تمیز کردن مخلوط کن

در این قسمت از مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن ،تمیز کردن را به 3 مرحله تقسیم شده است که در ادامه به بررسی مراحل تمیز کردن مخلوط کن پرداخته می شود:

  1. تمیز کردن محفظه یا پارچ مخلوط کن
  2. پاک کردن پایه مخلوط کن
  3. شستشوی تیغه ها و پارچ مخلوط کن

بیشتر بخوانید: چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه؟

1- تمیز کردن محفظه یا پارچ مخلوط کن

در این مرحله از مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن باید بدانید برای تمیز کردن محفظه یا پارچ مخلوط کن ابتدا آن را از دستگاه جدا کرده سپس طبق مراحل گفته شده در ادامه فرآیند کار را انجام دهید.

  1. پارچ مخلوط کن را تا نیمه با آب گرم پر کنید.
  2. سپس چند قطره مایع ظرفشویی به آب گرم داخل پارچ اضافه نمایید.
  3. حدود یک دقیقه به آن استراحت دهید سپس به کمک یک اسکاج نرم دیواره های پارچ را تمیز کنید.
  4. حال مخلوط آب و مایع ظرفشویی را بیرون ریخته و پارچ را آبکشی نمایید.
  5. در این مرحله پارچ را به صورت وارونه درون آبچکان یا روی یک پارچه نمگیر قرار دهید.

تا خنک شدن کامل پارچ صبوری کنید چرا که وجود رطوبت درون پارچ می تواند محلی برای رشد باکتری ها شود.

در مراحل بالا روش شستشو با مایع ظرفشویی گفته شد در صورت نیاز همین مراحل را با جوش شیرین، سرکه و آب لیمو به صورت جداگانه یا ترکیب با هم نیز می توانید انجام دهید اما در صورتیکه پس از استفاده از مخلوط کن به سرعت برای تمیز کردن آن اقدام نمایید به راحتی با چند قطره مایع ظرفشویی کاملا تمیز می شود و نیازی به امتحان روش های دیگر نمی باشد.

روش های تمیز کردن مخلوط کن

2- پاک کردن پایه مخلوط کن

بعد از شستشوی پارچ مخلوط کن نوبت به پاک کردن پایه مخلوط کن می رسد که در این قسمت از روش های تمیز کردن مخلوط کن روش های مورد نیاز آنرا آورده ایم:

  1. ابتدا یک حوله و اسفنج را در مخلوط آب گرم و صابون خیس کرده و آب آن را با فشار دادن خالی کنید به گونه ای که کمی نمدار باشد.
  2. حوله را به آرامی روی بدنه و پایه مخلوط کن بکشید تا مواد غذایی و مایعات ریخته شده روی آن به خوبی تمیز شود.
  3. سپس با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت باقی مانده روی بدنه را خشک کنید.
  4. در صورتیکه شکافی روی بدنه قرار دارد یا بین دکمه های پنل مخلوط کن را به کمک یک خلال دندان با دقت و به آرامی تمیز کنید. زیرا ممکن است باقی ماندن مواد غذایی در این مناطق باعث چسبناک شدن و لکه دار شدن بدنه دستگاه شود.
  5. پایه دستگاه حاوی قطعات الکترونیکی می باشد از فرو بردن آن در آب جدا خودداری نمایید.

بیشتر بخوانید: چرا مخلوط کن جرقه می زند؟

3- شستشوی تیغه ها و واشر مخلوط کن

در این مرحله از مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن به شستشوی تیغه ها و واشر مخلوط کن میپردازیم، بهتر است هنگام شستشوی پارچ تیغه ها را از آن جدا کرده و به صورت مجزا به شستشوی تیغه ها و واشر مخلوط کن بپردازید. برای این کار زمانیکه پارچ را از روی دستگاه بلند کردید تیغه ها را نیز جدا کرده و با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم و مسواک به خوبی تمام زوایای آن را شستشو داده و برای خشک شدن آن را درون آب چکان قرار دهید. هنگام تمیز کردن تیغه از دست های خود مراقبت کنید تا آسیب نبینند. بعد از نظافت تیغه قطعه دیگری که نیاز به شستشو دارد واشر دستگاه می باشد. واشر یک قطعه لاستیکی است که شیشه را از پایه جدا می کند. واشر را خیلی آهسته و با دقت زیر شیر آب گرفته و شستشو دهید مراقب باشید در حین نظافت واشر دچار پارگی نشود.

روش های تمیز کردن مخلوط کن

در شستشوی مخلوط کن از چه موادی استفاده می شود؟

حتما تا این بخش از مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن این سوال را از خود پرسیدهاید که در شستشوی مخلوط کن از چه موادی استفاده می شود؟ همانند شستشوی وسایل دیگر آشپزخانه برای نظافت مخلوط کن نیز می توانید از شوینده های متفاوت بنا به راحتی و در دسترس بودن آن ها استفاده کنید. غیر از مایع ظرفشویی که شوینده همیشگی و پرکاربرد در آشپزخانه می باشد می توان بنا بر شرایط از مواد دیگر نیز استفاده کرد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: چرا مخلوط کن روشن نمی شود؟

1- استفاده از لیمو و مواد شوینده برای شستشوی مخلوط کن

بد نیست این موضوع را در این قسمت مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن بدانید که بعضی اوقات به دلیل استفاده از مواد غذایی مختلف لکه های غذا روی پارچ ایجاد می شود که برای از بین بردن این لکه ها کافی است پارچ را تا نیمه با آب گرم پر کنید سپس چند قطره مایع ظرفشویی و یک عدد لیموی تازه به آن اضافه نمایید. حال کافی است مدت زمانی بگذارید این محلول درون پارچ بماند تا به مرور زمان لکه های ایجاد شده روی پارچ از بین بروند. استفاده از لیمو و مواد شوینده برای شستشوی مخلوط کن باعث از بین رفتن بوی بد پارچ نیز می شود.

روش های تمیز کردن مخلوط کن

2- استفاده از سرکه و جوش شیرین جهت شستن مخلوط کن

اگر پارچ مخلوط کن پس از استفاده به سرعت تمیز نشده و لکه های روی آن خشک و مقاوم شده اند ما به شما استفاده از سرکه و جوش شیرین جهت شستن مخلوط کن را پیشنهاد میکنیم، یک اسفنج را به سرکه آغشته کرده سپس چند قطره مایع ظرفشویی و جوش شیرین نیز به آن اضافه نمایید و سعی کنید دیواره های پارچ را به خوبی با این مخلوط تمیز کنید. در نهایت پارچ را با آب شستشو داده  و بگذارید تا به خوبی خشک شود.

جمع بندی

همان طور که با خواندن مقاله روش های تمیز کردن مخلوط کن متوجه شده اید تمیز کردن مخلوط کن کار بسیار ساده ای می باشد به شرط اینکه به موقع انجام شود و نگدارید مایعات و مواد غذایی درون آن خشک شوند چه بسا که این کار فقط زحمت شما را برای نظافت مخلوط کن بیشتر می کند. اگر هنگام شستشوی مخلوط کن اشتباهی آب به قسمت های داخلی آن نفوذ کرد حتما قبل از روشن کردن دستگاه با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.