چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه ؟

چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه ؟

12:37 1403/02/19 مقالات
ممکن است دستگاه مخلوط کن را روشن کنید و آماده شوید تا از آن استفاده کنید، پارچ را پر میکنید اما تیغه مخلوط کن نمیچرخد و اولین سوالی که به وجود می آید این است که چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه و راه حل این مشکل چیست؟ ما در این مقاله به 6 علت اصلی که باعث میشود تیغه نچرخد به همراه راهکار های مقابله با آنها را مورد بررسی قرار داده ایم با ما همراه باشید.

مخلوط کن جزو کاربردی ترین وسایل در زندگی صنعتی امروزه محسوب می شود و مسلما هر وسیله ای وقتی زیاد مورد استفاده قرار گیرد خرابی هایی که برای آن به وجود می آید نیز بیشتر است مخلوط کن نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. در مخلوط کن ها تیغه دستگاه اصلی ترین وظیفه یعنی خردکردن و مخلوط کردن مواد غذایی را بر عهده دارد که در صورت خرابی و نچرخیدن تیغه عملا مخلوط کن هیچ کاری نمی تواند انجام دهد و دستگاه به طور کلی بلا استفاده می شود. اما چرا تیغه مخلوط کن نمی چرخد ؟در مقاله چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه قصد داریم علت های نچرخیدن تیغه مخلوط کن و راه های برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

  1. 6 دلیل نچرخیدن تیغه مخلوط کن چیست؟
  2. نحوه رفع مشکل نچرخیدن تیغه مخلوط کن
  3. طریقه تعویض تیغه مخلوط کن

چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه

6 دلیل نچرخیدن تیغه مخلوط کن چیست؟

6 دلیل نچرخیدن تیغه مخلوط کن چیست؟ بعد از اینکه از خود پرسیدید چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخد حتما میپرسید دلیل نچرخیدن تیغه مخلوط کن چیست. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث عدم چرخش تیغه مخلوط کن شود در اینجا 6 مورد از دلایل نچرخیدن تیغه مخلوط کن گردآوری شده است که در ادامه به صورت تک به تک آن ها را بررسی می کنیم:

  1. مشکل برق ورودی: اگر با مشکل نچرخیدن تیغه مخلوط کن روبه رو شدید در ابتدا چک کنید که مخلوط کن به برق متصل باشد و پریز برق به درستی کار کند زیرا اگر مخلوط کن روشن نشود تیغه آن نیز نمیچرخد.
  2. مسدود شدن تیغه: گاهی اوقات ممکن است مواد غذایی که درون پارچ مخلوط کن ریخته شده اند به دور تیغه بپیچند یا زیر تیغه انباشته شده و مانع از چرخش تیغه شوند در این شرایط بهتر است دستگاه را خاموش کرده و تیغه را خارج کنید سپس باقی مانده های مواد غذایی را از تیغه جدا کرده و درون پارچ را نیز تمیز نمایید و مجددا تیغه را در جای خود قرار دهید.
  3. اضافه بار دستگاه: در صورتیکه مواد غذایی یا حتی مایعات به مقدار زیاد و بیش از حد استاندارد دستگاه درون پارچ ریخته شود دیگر نیاز نیست از خود بپرسید چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه زیرا علت همین مورد است و تیغه نمیتواند به درستی حرکت خود را انجام دهد و حین کار گیر کند در این صورت کافی است مقداری از مواد غذایی درون پارچ را خالی کرده و طی چند مرحله کار خرد کردن مواد غذایی یا مخلوط کردن مایعات را انجام دهید.
  4. آسیب دیدگی تیغه: اگر تیغه آسیب دیده باشد چرخش آن با مشکل مواجه می شود. ممکن است گاهی به دلیل استفاده از مواد غذایی سفت و محکم تیغه دچار خم شدگی شود یا به دلایل دیگر تیغه از کف کاسه فاصله گرفته و نتواند بچرخد که در این شرایط باید مشکل برطرف شود و در صورت آسیب وارد شدن به تیغه و تغییر شکل ظاهری آن بهتر است تیغه را تعویض نمایید.
  5. خراب شدن سوکت درایو: سوکت درایو قطعه ای است که تیغه را به موتور متصل می نماید و باعث چرخش تیغه می شود. این قطعه به مرور زمان دچار فرسودگی شده که در این شرایط باعث توقف چرخش تیغه ها می شود با  عوض کردن این قطعه قطعا مشکل نچرخیدن تیغه حل خواهد شد.
  6. خرابی موتور یا تسمه: موتور به وسیله دنده ها و تسمه به تیغه متصل است تا بتواند فرمان چرخیدن را به تیغه صادر کند در صورتیکه این دنده ها و یا تسمه دچار نقص و آسیب دیدگی شوند تیغه نمی تواند بچرخد.

چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه

نحوه رفع مشکل نچرخیدن تیغه مخلوط کن

پس از آنکه متوجه نچرخیدن تیغه مخلوط کن شده اید و از خود سوال کردید چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخد بهتر است برای رفع آن اقدامات زیر را مرحله به مرحله انجام داده تا بتوانید مشکل را برطرف نمایید. نحوه رفع مشکل نچرخیدن تیغه مخلوط کن :

  1. ابتدا اطمینان حاصل کنید که دو شاخه به درستی به برق وصل شده و پریز برق سالم می باشد.
  2. پارچ مخلوط کن را بردارید و تسمه را به دقت بررسی کنید.
  3. اگر مواد غذایی باعث مسدود شدن تیغه شده اند دستگاه را خاموش کرده و تیغه را کاملا تمیز نمایید.
  4. مطمئن شوید که تیغه به درستی و کاملا محکم به محور مخلوط کن متصل شده است در صورتیکه مشکلی وجود داشت تا جایی که می توانید آن را سفت کنید.
  5. شکل ظاهری تیغه را به دقت بررسی نمایید در صورتیکه آسیب دیده باشد نمی تواند بچرخد در این شرایط باید یک تیغه جدید جایگزین آن کنید.
  6. اگر همچنان تیغه مخلوط کن نمیچرخه وقت آن رسیده است که موتور، تسمه و سوکت داریو آن را بررسی نمایید. البته انجام این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد پس بهتر است در صورت نیاز از اشخاص متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  7. در صورتیکه هر یک از قطعات کارکرد درستی نداشته باشد برای برطرف کردن مشکل باید آن را تعمیر و یا تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم؟

چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه

طریقه تعویض تیغه مخلوط کن

بعد از بررسی علت های نچرخیدن تیغه و یافتن پاسخ برای اینکه چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخد در صورتیکه به این نتیجه رسیدید مشکل از تیغه دستگاه می باشد نیاز است آن را تعویض نمایید. طریقه تعویض تیغه مخلوط کن کار نسبتا ساده ای است که با صرف اندکی دقت و مهارت به راحتی می توانید این کار را خودتان در منزل انجام دهید. در ادامه روش کار و چگونگی انجام تعویض تیغه را برای شما بیان کرده ایم:

  1. برای شروع کار حتما مخلوط کن را از برق جدا کنید تا در حین کار خطری شما را تهدید نکند.
  2. تیغه بعضی از مخلوط کن ها با فشار دادن یک دکمه رها می شود اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند و باید به صورت دستی تیغه را جدا کنید.
  3. برای جدا کردن تیغه به صورت دستی ابتدا پیچ یا مهره ای که تیغه را در جای خود نگه می دارد، پیدا کرده و با استفاده از پیچ گوشتی مناسب آن را باز کرده تا تیغه آزاد شود.
  4. سپس تیغه قدیمی را از دستگاه خارج کرده و تیغه جدید را روی قسمت شفت دستگاه قرار دهید و پیچ آن را محکم کنید.
  5. مطمئن شوید که تیغه جدید به صورت صحیح و محکم در جای خود قرار گرفته باشد.
  6. پارچ را در جای خود قرار داده و مجددا تیغه را محکم کنید.
  7. در آخر کافی است دستگاه را به برق زده و روشن کنید و عملکرد تیغه را تست نمایید.

نتیجه گیری

در اخر مقاله چرا تیغه مخلوط کن نمیچرخه لازم به ذکر است همان طور که می دانید خرابی وسایل برقی جزء جدایی ناپذیر آنها هستند در صورتیکه با نقص در وسایل آشپزخانه تان مواجه شدید بهتر است ابتدا بفهمید مشکل از کجا به وجود آمده تا بتوانید درصورت امکان با آموزش هایی که در مقاله های سایت خانه امداد موجود است مشکل را خودتان در اولین فرصت در خانه حل کنید در غیر این صورت می توانید با بهره گیری از تخصص همکاران ما با خیال راحت دستگاه خود را به آن ها سپرده تا مشکل به وجود آمده را برطرف نمایند.