چرا مخلوط کن جرقه می زند ؟

چرا مخلوط کن جرقه می زند ؟

17:41 1403/02/17 مقالات
اولین سوالی که در ذهن هرکسی بعد از مشاهده جرقه شکل میگیرد این است که چرا مخلوط کن جرقه می زند و راه حل مقابله با این مشکل چیست؟ ما امروز در این مقاله از سایت خانه امداد به بررسی 5 علت کلیدی این اتفاق و راه حل آن ها پرداخته ایم با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

  1. 5 علت جرقه زدن مخلوط کن
  2. آسیب دیدن کلید روشن و خاموش یا پاور مخلوط کن
  3. خرابی زغال های موتور مخلوط کن
  4. سوختن بالشتک های موتور مخلوط کن
  5. خرابی یاتاقان های موتور مخلوط کن
  6. خرابی آرمیچر مخلوط کن
  7. هنگامی که مخلوط کن جرقه می زند چه باید کنیم؟
  8. نحوه رفع جرقه زدن مخلوط کن
  9. چکار کنیم تا مخلوط کن جرقه نزند

چرا مخلوط کن جرقه می زند

5 علت جرقه زدن مخلوط کن

بررسی 5 علت جرقه زدن مخلوط کن در مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند را در ادامه داریم. گاهی اوقات هنگام کار با مخلوط کن ممکن است دستگاه جرقه بزند. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که مربوط به بروز مشکل در قطعات داخلی مخلوط کن بوده و منجر به نقص در عملکرد دستگاه و ایجاد جرقه می شود. در ادامه این مقاله علت جرقه زدن مخلوط کن و راه های برطرف کردن آن را یک به یک با یکدیگر بررسی می کنیم:

1- آسیب دیدن کلید روشن و خاموش یا پاور مخلوط کن

اگر کلید روشن و خاموش دستگاه دچار مشکل شود یا اتصالی داشته باشد ممکن است با فشار دادن آن جرقه ای را مشاهده نمایید. پس در این قسمت از چرا مخلوط کن جرقه می زند متوجه شدیم آسیب دیدن کلید روشن و خاموش یا پاور مخلوط کن میتواند علت اصلی بروز جرقه باشد. برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. برای عیب یابی کلید پاور دستگاه، ابتدا دستگاه را از برق کشیده و قاب آن را با احتیاط باز کنید.
  2. سپس کلید برق مخلوط کن را بررسی نمایید.
  3. در صورت معیوب بودن کلید لازم است آن را عوض کنید.

چرا مخلوط کن جرقه می زند

2- خرابی زغال های موتور مخلوط کن

خرابی زغال های موتور مخلوط کن پاسخ اصلی سوال چرا مخلوط کن جرقه می زند است. می توان گفت زغال موتور یکی از قطعات اصلی در مخلوط کن می باشد که در صورت بروز اتصالات کوتاه در آن با جرقه زدن دستگاه در حین کار مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل موارد زیر را به ترتیب انجام داده و بررسی کنید.

  1. بدنه دستگاه را به دقت باز کنید.
  2. موتور را به آرامی از دستگاه جدا نمایید.
  3. سپس محفظه موتور را نیز با احتیاط باز کنید.
  4. زغال موتور را بررسی کرده و در صورت مشاهده فرسودگی یا اتصال کوتاه در آن بهتر است قطعه را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: چرا مخلوط کن روشن نمی شود ؟

3- سوختن بالشتک های موتور مخلوط کن

سوختن بالشتک های موتور مخلوط کن دیگر علت برای اینکه چرا مخلوط کن جرقه می زند ، بالشتک موتور یکی از اجزای موتور مخلوط کن محسوب می شود که در صورت سوختن این قطعه احتمال جرقه زدن در موتور افزایش می یابد. برای رفع این مشکل بهتر است موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا بدنه دستگاه را باز کرده و کابل اتصال موتور را قطع کنید.
  2. در مرحله دوم از طریق ولت متر، اهم بالشتک ها را اندازه گیری نمایید.
  3. در صورت مشاهده مشکل در میزان اهم بالشتک ها باید این قطعه تعویض شود.
  4. بهتر است به دلیل تخصصی بودن این مورد انجام کار را به یک متخصص کاربلد بسپارید.

4- خرابی یاتاقان های موتور مخلوط کن

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ایجاد جرقه در مخلوط کن شود و در مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند به آن میپردازیم، خرابی یاتاقان های موتور مخلوط کن می باشد. همان طور که متوجه شدید موتور یکی از حساس ترین و مهم ترین اجزای مخلوط کن است که بروز مشکل در آن در عملکرد صحیح دستگاه نقایصی را به وجود می آورد. تشخیص مشکل و رفع عیب خرابی یاتاقان ها بسیار تخصصی بوده و باید حتما برای برطرف کردن  این مشکل دستگاه را به مراکز معتبر تعمیر لوازم خانگی منتقل نمایید.

چرا مخلوط کن جرقه می زند

5- خرابی آرمیچر مخلوط کن

در ادامه مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند باید بدانید خرابی آرمیچر مخلوط کن میتواند دلیل جرقه زدن مخلوط کن باشد. آرمیچر نیز جزو قطعات موتور دستگاه می باشد که در صورت خرابی باعث جرقه زدن مخلوط کن می شود. در صورت وجود مشکل در آرمیچر باید این قطعه تعویض شود و چون انجام این کار نیازمند لحیم کاری می باشد حتما برای تعویض آن از تخصص کارشناسان مجرب در این زمینه بهره مند شوید. زیرا در صورتیکه لحیم کاری به درستی صورت نگیرد می تواند مشکلات دیگری را برای دستگاه به وجود آورد.

هنگامی که مخلوط کن جرقه می زند چه باید کنیم؟

5 عامل ذکر شده در مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند از علت های اصلی جرقه زدن دستگاه مخلوط کن می باشند که نقص در هر یک از این موارد می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. اما هنگامی که مخلوط کن جرقه می زند چه باید کنیم؟ در صورت مشاهده این مشکل بهتر است به سرعت دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید و ادامه کار را متوقف نمایید. سپس برای عیب یابی و رفع مشکل دستگاه مخلوط کن را به دست تعمیرکاران حرفه ای و کاربلد سپرده تا در اسرع وقت بتوانید فرآیند کار با دستگاه مخلوط کن را بدون هیچگونه ایرادی ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ؟

نحوه رفع جرقه زدن مخلوط کن

و اما نحوه رفع جرقه زدن مخلوط کن در مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند ، بعد از بررسی علل بروز جرقه در مخلوط کن بهتر است به روش های برطرف کردن آن نیز تا حدودی آگاهی پیدا کنید که هنگام به وجود آمدن مشکل بتوانید تا حد ممکن از آسیب وارد شدن به دستگاه جلوگیری نمایید.

  1. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که سیم دستگاه آسیبی ندیده و به درستی به پریز برق متصل شده است.
  2. اگر مقداری از مواد غذایی روی مخلوط کن ریخته است حتما آن را تمیز کنید زیرا ممکن است ورود آن به داخل دستگاه باعث ایجاد جرقه شده باشد.
  3. فرسودگی قطعات نیز ممکن است باعث ایجاد جرقه شود در صورتیکه از این موضوع اطلاع دارید نسبت به تعویض قطعات فرسوده سریعا اقدام نمایید.
  4. در صورتیکه مشکل جرقه زدن همچنان ادامه داشت حتما یکی از اجزای داخلی موتور نظیر بالشتک، یاتاقان یا آرمیچر آسیب دیده اند که در این صورت نیازمند تعویض می باشند.

برطرف کردن مشکل جرقه زدن دستگاه نیازمند دانش کافی و در اختیار داشتن ابزار مناسب می باشد در صورتیکه این شرایط را ندارید حتما از متخصصان در این زمینه بخواهید تا برای رفع مشکل دستگاهتان اقدامات لازم را انجام دهند.

چرا مخلوط کن جرقه می زند

چکار کنیم تا مخلوط کن جرقه نزند

همان طور که با خواندن مقاله چرا مخلوط کن جرقه می زند متوجه شده اید جرقه زدن مخلوط کن ممکن است به دلیل نقص در هر یک از قسمت های موتور اتفاق بیفتد. ولی چکار کنیم تا مخلوط کن جرقه نزند ، برای اینکه تا حدودی بتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید لازم است هنگام استفاده از دستگاه موارد زیر را به درستی رعایت کنید:

  1. از سیم و دوشاخه دستگاه به خوبی مراقبت کنید تا در حد ممکن دچار خرابی و اتصال نشود.
  2. هنگام ریختن مواد غذایی به درون پارچ مخلوط کن دقت کنید مواد بیرون از پارچ و روی دستگاه نریزد تا در حین کار ورود مواد غذایی به قسمت موتور دستگاه باعث جرقه زدن نشود.
  3. در صورتیکه مدت زمان زیادی از عمر دستگاه گذشته است بهتر است اجزای داخلی موتور را بررسی کرده و در صورت فرسوده بودن آن ها را تعویض نمایید.
  4. حتما از یک تعمیرکار کاربلد بخواهید سرویس های دوره ای مربوط به مخلوط کن را برای شما انجام دهد تا بتوانید از بروز این اتفاق تا حد ممکن جلوگیری کنید.

در نهایت اگر با رعایت همه مواردی که گفته شد باز هم با این مشکل مواجه شدید بدون هیچگونه نگرانی بهتر است به معتبرترین مرکز تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کرده تا مشکل دستگاه شما توسط متخصصین آن مرکز برطرف شود.