چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

12:46 1402/09/12 آموزش تعمیرات یخچال
چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ سوالی که وقتی از کنار یخچال رد میشویم حرارت و دمای بالای او را متوجه میشویم یا زمانی که موتور یخچال در هر زمان درحال کار کردن است،ساعت ها بدون استراحت،تمام این حالت ها سبب پیداش سوالی میشود که در ابتدا آورده شد. اما امروز در وبسایت رسمی خانه امداد پاسخ این سوال را به راحتی داده ایم، با ما همراه باشید.

داغی بیش از حد یخچال

قبلا هم ما به کرات گفته ایم تنها وسیله برقی که بیشترین کاربرد و کارایی را برای ما در منزل دارد و از آن استفاده بیشتری میشود یخچال است. یعنی شما یخچال را جز برای تمیز کردن و اسباب کشی از برق نمی‌کشید و یخچال دائم در حال کار کردن است و این مداوم کارکردن باعث می‌ شود تا گرمای موتور یخچال بالا برود، مدت این داغی و حرارتی که موتور تولید میکند نباید بیش از حد مجاز باشد. میدانیم که همیشه نمیتوان مشکلات را حدس زد و از آنها پیشگیری کرد پس ما امروز قصد داریم تا به این موضوع نیز با عنوان چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ بپردازیم.

زمانی که با گرمای غیر متعارف موتور یخچال مواجه هستید شما باید اقدامات لازم برای خنک کردن موتور یخچال را انجام دهید. بنابر این تصمیم گرفتیم تا در این مقاله ازخانه امداد ساده ‌ترین روشهای خنک کردن موتور یخچال فریزر را مورد بررسی قرار دهیم. برای گرفتن پاسخ سوالتان تا پایان ما را همراهی کنید.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

علت داغ شدن موتور یخچال

تمام فشار یخچال ها روی موتور آنها میباشد در اصل موتور قلب یخچال فریزر است و کارکرد آن بدین شکل است که موتور 45 دقیقه کار میکند و 15 دقیقه استراحت میکند که گرمای تولید شده از بین برود و موتور نفسی تازه بگیرد، در بازه زمانی که موتور روشن است، گرمای زیادی تولید می شود. به همین دلیل 15 دقیقه استراحت لازم است تا خنک سازی انجام شود، گاهی اوقات بعد از 15 دقیقه نیز موتور خنک نمیشود یا اصلا موتور 15 دقیقه استراحت را ندارد،آن زمان است که به دنبال پاسخ برای سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ میگردید.

بیشتر بخوانید : نحوه تست ترموستات یخچال ساید بای ساید

  • چنانچه موتور به مدت طولانی کارکند و اتومات انجام نشود .
  • جرم و کثیفی که روی موتور را گرفته و مانع از رسیدن هوا به آن میشود .
  • بعلت بازو بسته شدن مداوم درب یخچال، موتور دائم باید کار کند تا گرمای کابین را خنک کند و این امر باعث داغ شدن موتور میشود .
  • نشت گاز یخچال باعث افزایش دمای موتور نیز می شود.
  • خرابی فن موتور، باعث افزایش دمای موتور خواهد شد .
  • عدم رعایت فاصله جانبی یخچال از دیوارهای کناری که حداقل 10 سانت خواهد بود. فاصله یخچال فریزر از دیوار کم است، در نتیجه امکان خروج گرمای موتور به بیرون وجود ندارد و به مرور این قطعه داغ می شود.
  • فضای اطراف یخچال بیش از اندازه گرم است، ممکن است فاصله یخچال از گاز، فر و سماور کم باشد.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

روش های خنک کردن موتور یخچال

برای پاسخ به پرسش چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ باید بدانیم راهکار های مناسب برای خنک کردن موتور یخچال با توجه به دلایل داغ شدن موتور یخچال، بدست می آید برای خنک کردن آن اول باید دلیل اصلی بروز این مشکل مشخص شود. سپس بر همین اساس می توان راهکار مناسب را ارائه داد. آسانترین شیوه ها برای خنک کردن موتور یخچال فریزر عبارتند از:

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

1- تعویض فن خنک کننده موتور 

اصلی ترین و مهمترین پاسخ برای پرسش چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ را میتوان به اختصاص  شرح داد، وسیله ای که در یخچال باعث خنک شدن موتور یخچال میشود فن میباشد. این قطعه در قسمت عقب یخچال و کنار کمپرسور میباشد و گرمای داخل موتور را به بیرون هدایت می کند و چنانچه اختلالی در کار فن ایجاد شود گرمای موتور بیشتر و بیشتر شده و در نتیجه موتور داغ میشود.با این تفاسیر یکی از بهترین روش های خنک کردن موتور، عیب یابی، تعمیر یا تعویض فن خنک کننده میباشد.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

2- تعویض لاستیک دور درب

پاسخ دیگر برای سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ تعویض لاستیک دور درب است، گرم شدن بیش از حد موتور میتواند ناشی از لاستیک دور درب یخچال باشد. به همین علت بهترین کاری که در این شرایط می توان انجام داد، بررسی لاستیک دور درب میباشد. این واشر پلاستیکی خیلی زود دچار ترک و شکستگی شده و درب یخچال کامل جفت نمی شود. در نتیجه گرمای محیط اطراف به داخل یخچال وارد شده و موتور برای برقرار ساختن تعادل دمایی روشن شده و شروع به کار می کند و این کار آنقدر ادامه می یابد که موتور به تدریج گرم میشود و تعویض لاستیک دور درب یخچال فریزر ضروری است، شما به راحتی در منزل می توانید این کار را انجام دهید.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

3- خنک کردن موتور یخچال با شارژ گاز

گاز مولد سرما یا مبرد، نقش بسیار مهمی در کاهش دمای یخچال فریزر دارد. این گاز در رادیاتور خنک کننده بوده و وارد موتور میشود. سپس به طرف لوله های اواپراتور هدایت میشود و در آخر سرمای خود را وارد کابین کرده و گرمای آن را میگیرد. دوباره گاز به طرف موتور حرکت کرده و وارد رادیاتور شده و بعد از خنک شدن به کمپرسور برگشته و این چرخه به طور مداوم تکرار می شود اگر این قسمت از یخچال نیز هم به مشکل بخورد شما باز هم مجبور به طرح سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ میشوید.

بیشتر بخوانید : دلایل کار نکردن صفحه نمایش یخچال

به دلایل مختلف ممکن است گاز مبرد نشت کرده و حجم آن کم شود و در این وضعیت باید شارژ آن انجام شود. توصیه می کنیم ابتدا دلایل و نشانه های نشت گاز یخچال فریزر را مطالعه کنید ومطمئن شوید که دلیل داغ شدن موتور کمبود گاز است.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

4- تعویض ترموستات

و اما پاسخی دیگر به سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ نیز تعویض ترموستات است، وظیفه ترموستات کنترل دمای داخل کابین است و در صورت بالا رفتن دما از مقدار تنظیم شده، فرمان روشن شدن به موتور ارسال می شود. اگر این قطعه دما را اشتباه تشخیص دهد، ممکن است موتور برای مدت زمان زیادی روشن باشد و داغ شود و این یکی دیگر از راهکارها جهت خنک کردن موتور یخچال، عیب یابی و تعویض ترموستات است.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

5- تمیز کردن موتور یخچال

از آنجا که آشپزخانه محل طبخ غدا میباشد پس تجمع چربی به همراه گردوغبار موجود در آشپزخانه روی تجهیزات یخچال رسوب بجای میگذارند و مانع رسیدن هوای خنک به موتور و متعلقات آن میشوند. لایه های تشکیل شده روی موتور عایق قوی میباشند و مانع از تخلیه حرارت به بیرون خواهند شد. با تمیز کردن این کثیفی ها می توان تا حد زیادی گرمای موتور را کم کرد و طول عمر دستگاه را تاحد زیادی بالا برد و حتی دیگر به دنبال جواب برای سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ هم نخواهیم بود.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

6- ایجاد فاصله بین موتور و دیوار پشت یخچال

در حالت ایده آل بین یخچال و دیوار عقبی باید حدود 15 سانتی متر فاصله باشد. این فاصله باعث رفت و آمد جریان بهتر هوا می شود و نقش مهمی در خنک کردن موتور دارد. چنانچه موتور یخچال داغ است، ابتدا فاصله آن را تا دیوار پشت بررسی و در صورت نیاز آن را افزایش دهید، بعد از انجام این کار اگر دمای یخچال پایین آمد یعنی پاسخ سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ افزایش فاصله بوده است.

بیشتر بخوانید :  روش های تشخیص فیلتر یخچال اصل از تقلبی

7- سرویس برد الکتریکی

چنانچه هیچ یک از مورد های بیان شده فوق پاسخ سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ نبود، باید برد التریکی یخچال را مورد بررسی قرار دهیم. اگر برد ایراد داشته باشد فرمان های صادر شده ممکن است اشتباه بوده و سبب داغ شدن موتور گردد.  تعمیر وعیب یابی برد امری پیچیده بوده و نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟

 8- تمیز کردن کندانسور

لوله های کندانسور که در عقب یخچال قراردارند از قطعات مهمی تشکیل شده اند که به سرعت در معرض کثیفی هوا قرار دارند و شما میتوانید با تمیز کردن مرتب و دوره ای این لوله ها باعث خنک شدن موتور شوید و در نتیجه زمان کمتری موتور روشن خواهد بود و نیازی به پاسخ حرفه ای برای سوال چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ ندارید.

بیشتر بخوانید : علت بوق زدن یخچال فریزر و ساید

علاوه بر موارد فوق، یکی از راه های موثر و آسان، پاکسازی کابین یخچال از مواد غذایی گرم میباشد. با توجه به حضورمواد غذایی داغ در یخچال دمای داخل دستگاه افزایش یافته و موتور زمان طولانی تری صرف خنک کردن یخچال میکند و در نتیجه موتور گرم خواهد شد. به عنوان یک راه کار خوب شما میتوانید، با تنظیم قفل کودک از باز و بسته شدن های مداوم درب یخچال جلوگیری کنید. این روش هم خود در داغ نشدن موتور موثر میباشد.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟