علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

16:44 1402/09/02 آموزش تعمیرات یخچال
علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر میتواند عوامل زیادی داشته باشد از جمله این عوامل تهویه هوای داخل یخچال،تغییر ناگهانی دمای داخل یخچال به وسیله ی باز و بسته کردن های مکرر و بی دلیل درب یخچال،فشار آوردن به کمپرسور یخچال توسط بیش از حد پر کردن یخچال و ... که هرکدام راه حل های مختص به خودشان را دارد،ما امروز در سایت رسمی شرکت خانه امداد قصد داریم به روش های حل این مسئله بپردازیم با ما همراه باشید.

آیا داغ شدن موتور یخچال طبیعی است؟

قطعا پس از مواجه شدن با دمای بالای یخچال این سوال مطرح  میشود که آیا داغ شدن موتور یخچال طبیعی است؟ باید بدانید، داغ شدن موتور یخچال می‌تواند در شرایط عادی کاملاً طبیعی باشد، زیرا کمپرسورها به طور معمول در حین کارکرد گرم می‌شوند. این حرارت ناشی از فرآیند فشرده‌سازی مبرد و جابجایی گرما از داخل یخچال به محیط بیرون است. با این حال، اگر موتور بیش از حد داغ شود یا گرمای آن به طور غیرعادی افزایش یابد، ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلی باشد که نیاز به بررسی و تعمیر دارد. عواملی مانند کثیفی کندانسور، خرابی فن کمپرسور، یا مشکلات مربوط به فیلتر درایر می‌توانند باعث افزایش دمای کمپرسور شوند. بنابراین، توصیه می‌شود که در صورت مشاهده گرمای بیش از حد، به سرعت با یک تکنسین متخصص تماس گرفته و از بروز خرابی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر و یخچال ساید بای ساید

گرمایی که هنگام کارکردن یخچال از آن متساعد میگردد طبیعی است و شما نباید نگران این موضوع باشید چیزی که مهم است آیا کمپرسور یخچال شما زیاد داغ شده و نمی توانید دستتان را به آن نزدیک کنید و یا موتور یخچال بیش از حد گرم شده و دیگر کار نمی‌کند،گرم شدن بیش از حد موتور یخچال می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.که ما در اینجا به این مطلب میپردازیم و شایع ترین علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر را توضیح خواهیم داد.

موضوعی که شما باید مورد توجه قرار بدهید این است که مطالب بیان شده در این مقاله در مورد تمامی برندهای یخچال صدق میکند،از این رو اگر به دنبال علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال ال جی، سامسونگ، بوش، جنرال الکتریک، امرسان، پارس، اسنوا و… هستید، پاسخ سوال خود را می‌ توانید در این جا پیدا کنید.توصیه میکنیم در صورتی که حدس میزنید علت داغ شدن موتور یخچال، مشکلی جدی است، حتما از یک تکنسین ماهر تعمیر یخچال فریزر کمک بگیرید. در ادامه مطالبی که گفته میشود علت داغ شدن موتور فن یخچال ممکن است به عوامل مختلفی مربوط شود و ممکن است نیاز به بررسی دقیق توسط یک تکنسین ماهر یخچال داشته باشد. اما در اکثر موارد، دلایل زیر می تواند منجر به داغ شدن موتور یخچال شود که امروز با این آموزش تعمیر یخچال به آن میپردازیم.

بیشتر بخوانید : علت خاموش شدن یخچال ساید بای ساید

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال های قدیمی

جای کمپرسور یا همان موتور در یخچال های قدیمی در قسمت پشت و پایین یخچال قرار گرفته است و در بالای کمپرسور لوله‌ های سیاه رنگ مارپیچی را می‌ بینید که با نام لوله‌ های کندانسور یا کویل ‌های کندانسور یخچال شناخته می‌شوند.در واقع درون کمپرسور و لوله‌های کندانسور،مبرد یا گاز یخچال وجود دارد که درون سیکل بسته ‌ای در گردش است.هنگامی که گاز گرمای مواد غذایی را به خود جذب می کند و سپس به داخل کمپرسور راه پیدا میکند فشار آن افزایش یافته و دمای گاز بالا می رود.سپس داخل لوله های سیاه رنگ پشت یخچال رفته و گرمای خود را به محیط اطراف میدهد و اینجا علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر قابل رویت است با این قسمت از آموزش تعمیر یخچال فریزر راه حل را بررسی میکنیم.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

علت گرم شدن بدنه و اطراف یخچال ساید بای ساید

و اما در یخچال های مدل جدید و امروزی به خصوص یخچال ‌های ساید بای ساید،لوله ‌های کندانسور را دیگر در پشت یخچال نمی ‌بینید، بلکه این لوله ‌‌ها در داخل بدنه دستگاه جاسازی شده اند و در دیواره یخچال قرار دارند. به همین خاطر، انتقال گرما از لوله‌ها و از دیواره یخچال خواهد بود که سبب گرم شدن بدنه و دیواره یخچال خواهد شد.البته این اتفاق جای هیچگونه نگرانی ندارد مگر آنکه پیشتر گفته بودیم حرارت و گرمای آن بیش از اندازه باشد در این صورت ممکن است مشکلی حادث شده باشد و شما باید به فکر بررسی علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال باشید.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

بیشتر بخوانید : خطاهای یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا

فشار زیاد روی کمپرسور

چنانچه کمپرسور یا همان موتور یخچال زیاد داغ می ‌کند،امکان دارد به دلیل فشار بیش از حدی باشد که به آن وارد می‌شود. موتور یا کمپرسور یخچال در حین کار گرما تولید می ‌کند،اما چنانچه به مدت طولانی مشغول به کار باشد،گرمای تولیدی آن زیاد بوده و زیاد داغ میشود و این همان روندی است که سبب کاهش عمر مفید آن خواهد شد.به این ترتیب علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر همین مشکل نیز خواهد بود.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال در این حالت به طور کلی به سه دسته تقسیم میشود : 1- کمبود مبرد یا گاز یخچال 2- تنظیم دمای ترموستات روی مقادیر بسیار پایین باشد. یعنی درجه یخچال را اشتباه تنظیم کرده ‌اید و موتور یخچال ناچارا برای رسیدن به این دمای پایین با فشار بالا باید کار کند 3- ممکن است ترموستات به کلی خراب باشد، که در این صورت باید آن را تعویض کنید.

راهکار های جلوگیری از داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر و یخچال ساید بای ساید

اول دمای تعیین شده برای یخچال را تنظیم کنید که روی ماکسیمم نباشد. تنظیم دمای یخچال روی مقدار متوسط مناسب و بهترین حالت خواهد بود. البته میدانید که تنظیم دما روی مقادیر بسیار کم می ‌تواند یک علت یخ زدن وسایل و مواد غذایی یخچال باشد.

شما برای استفاده از خدمات تعمیرات انواع یخچال شرکت خانه امداد میتوانید از دو طریق موجود باما ارتباط برقرار کنید،اولین روش و راحت ترین روش کلیک بر گزینه درخواست تعمیر و پر کردن فرم مورد نظر است که بعد از اتمام عملیات از شرکت با شما جهت دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی های لازم تماس گرفته میشود.

روش دوم نیز ارتباط از طریق تماس تلفنی میباشد که شما هموطنان گرامی میتوانید با دو شماره تلفن  44763586-021 یا 9527017-0912 با شرکت تعمیرات تخصصی لوازم منزل تماس حاصل فرمایید تا تکنسین های ما در سریع ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و مشکل را با بهترین کیفیت موجود حل نمایند.

حجم ساخته شده برای مقدار محدودی مواد غذایی میباشد و آن را بیش از اندازه پر و شلوغ نکنیم طوری که فضای کمی باقی بماند،تا به کمپرسور فشار بیش از حد وارد نشود تا باعث بروز علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال را شاهد نباشیم.

درب یخچال را مرتبا باز و بسته نکنید،این کار باعث خروج هوای سرد داخل یخچال به بیرون و هوای گرم بیرون به داخل خواهد شد و می ‌تواند علت برفک زدن یخچال فریزر باشد.علاوه بر آن کمپرسور برای جبران این اتلاف هوای سرد باید مجددا کار کند.حتما سعی شود غذاها را پس از سرد شدن در داخل یخچال قرار دهید.

بیشتر بخوانید : کد خطاهای یخچال فریزر سامسونگ

گرد و خاک گرفتن کندانسور

وظیفه اصلی لوله‌ های کندانسور انتقال گرمای گرفته شده از داخل یخچال به محیط اطراف میباشد. به مرور زمان، روی این لوله ‌ها را ذرات گردو خاک و آشغال گرفته و مانع از تبادل گرما به محیط بیرون میشود.به همین دلیل حرارت در سایر اجزای سیستم،همچون کمپرسور نیز تجمع یافته و موجب بالا رفتن دمای این قطعات هم می‌شود. از آنجایی که کویل ‌های کندانسور در مدل ‌های جدید در بدنه جا سازی شده اند، بالا رفتن دمای این لوله ‌ها باعث داغ شدن بدنه یخچال خواهد بود و به راحتی میتوان فهمید علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال از کجا است.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

راهکارهای جلوگیری از داغ شدن بدنه یخچال

چنانچه لوله‌ های کندانسور در خارج یخچال قرار دارند،هر چند وقت یک بار آنها را با دقت پاک کرده و نگذارید گرد و خاک بگیرند تا به این وسیله تبادل گرمائی را خوب انجام دهند.

محل جایگیری یخچال خیلی مهم میباشد باید علاوه بر اینکه یخچال را در آشپزخانه طوری جاگذاری کنید که از اطراف و پشت به اندازه 10 سانتی متر فضای خالی برای عبور هوا وجود داشته باشد.بلکه آنرا در جای نسبتا خنکی نیز قرار دهیم  تا شاهد علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال نباشیم.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر

خراب شدن فن خنک کننده

علت گرمای زیاد یخچال میتواند ناشی از کارنکردن فن خنک کننده کمپرسور باشد این فن به حذف گرمای تولیدی در هنگام تبدیل مبرد یخچال از مایع به گاز و بلعکس کمک می‌ کند،فن خنک کننده بسیار مهم است به نحوی که در صورت خرابی و کار نکردن آن،اورلود کمپرسور و علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال رخ بدهد.چنانچه صدای نابهنجاری از فن شنیده می‌شود،قطعا ایرادی دارد که باید توسط یک متخصص ماهر تعمیر لوازم خانگی بررسی شود.

علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال فریزر