آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

14:45 1402/09/18 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال نیز میتواند بسیار راحت باشد، امروز ما در این مقاله از سایت خدمات تعمیراتی خانه امداد قصد داریم با پرداختن به روش های موجود در زمینه نگهداری از میوه و سبزیجات به شما عزیزان جهت جلوگیر ی از فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال کمک کنیم، باما همراه باشید.

کشو هایی که در یخچال شما پیش بینی شده است به منظور نگهداری میوه و سبزیجات میباشد از خصوصیات این کشوها این است که میوه ها و سبزیجات مدت زمان بیشتری در درون این کشوها نگهداری خواهند شد این کشوها میزان رطوبت بیشتری را درون خود نگه میدارد و به همین دلیل میوه و سبزیجات درون آن کمتر فاسد خواهند شد و به نحوه نگهداری میوه و سبزیجات کمک میکنند البته میدانید که همه میوه و سبزیجات ماندگاری آنها درون یخچال با یکدیگر متفاوت میباشد چون بعضی از آنها به رطوبت بیشتری نیاز دارند و برخی هم برعکس و بعضی به سرما حساس هستند و بعضی دیگر را باید در مراحل قبل از فساد داخل یخچال گذاشت. طبیعی است که در مورد نگهداری سبزی و میوه در یخچال سؤالات زیادی پیش خواهد آمد.

تاثیر اتیلن در فاسد شدن میوه و سبزیجات در یخچال

نکته مهم در خصوص نحوه نگهداری میوه و سبزیجات گاز اتلین می باشد، سبزیجات و میوه‌ ها هنگام فاسد شدن تولید گاز اتیلن میکنند و هر میوه ای به ‌طور طبیعی با حجم‌ های متفاوت تولید گاز اتیلن می ‌کند، در نتیجه با توجه به سرعت واکنش مختلف میوه ها نرخ واکنش آنها نسبت به فساد سریع ‌تر یا کند تر میباشد. به عنوان مثال حساسیت کاهو به اتیلن به شدت بالا میباشد و نیاز مند آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات است، از این رو بهتر است که در یخچال کاهو را در کنار گلابی و یا سیب نگه نداریم. در کل، میوه‌ها و سبزی ‌هایی که بخوبی رسیده اند و یا درحال فاسد شدن هستند، نبایستی  در کنار سبزیجات و سایر میوه‌ها قراردهیم. چرا که بودن آنها در کنار هم فساد را سرعت می بخشد و نحوه نگهداری را خراب میکند. پس بنا براین، بودن چند کشو جهت میوه و سبزیجات در یخچال برای نگهداری جداگانه آنها می‌ تواند بسیار ضروری و مفید باشد. در بعضی از کشوها می ‌توان رطوبت را تنظیم کرد، در این حالت میزان بخار آبی که در محفظه قرار می ‌گیرد کنترل می ‌شود. در جدول زیر رفتار و واکنش‌ های متفاوت میوه ‌ها و سبزیجات معمولی را ارائه نموده‌ ایم.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

جدول نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال
مواد غذایی رطوبت مورد نیاز   میزان تولید اتیلن    حساسیت به اتیلن     دما (°C)
زغال‌ اخته بالا کم کم 0
گل کلم  بالا خیلی کم بالا 0
کاهو (آیس‌برگ)  بالا خیلی کم بالا 0
کلم پیچ  بالا خیلی کم متوسط 0
زردآلو  کم بالا بالا 0
بروکلی   بالا خیلی کم بالا 0
کلم  بالا خیلی کم بالا 0
فلفل دلمه‌ ای بالا کم کم 5
هویج بالا خیلی کم کم 0
کرفس بالا خیلی کم متوسط 0
گیلاس بالا خیلی کم کم 0
ذرت بالا خیلی کم کم 0
خیار بالا خیلی کم بالا 10
کدوسبز بالا کم بالا 5
بادمجان بالا بالا کم 10
لوبیا سبز بالا کم متوسط 7
تره‌ فرنگی بالا کم متوسط 0
شلیل   کم بالا بالا 0
هلو کم بالا بالا 0
گلابی کم بالا بالا 0 تا 2-
نخود فرنگی بالا خیلی کم متوسط 0
آلو کم متوسط بالا 0
اسفناج  بالا خیلی کم بالا 0
توت‌ فرنگی  بالا کم کم 0

بیشتر بخوانید : علت برفک زدن یخچال

تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات در یخچال

در ادامه به تعدادی روش برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات در یخچال اشاره میکنیم :

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

1- نحوه نگهداری تازه توت ها در یخچال :

راحت ترین نحوه نگهداری تازه توت ها در یخچال این است که قبل از اینکه آنها را در یخچال بگذارید آنها را با سرکه مانند دیگر میوه و سبزیجات شستشو دهید، توت فرنگی، تمشک و انواع توت ها را با ترکیبی از سرکه و آب بشویید. این روش ضد عفونی، می تواند طول عمر توت ها را به مدت چند هفته افزایش دهد سپس با آب بشوئید و کاملا خشک کنید.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

2- نحوه نگهداری تازه کاهو در یخچال :

و اما نحوه نگهداری تازه کاهو در یخچال، برای نگهداری کاهو یک حوله کاغذی را دور آن قرار دهید، سپس با بسته بندی پلاستیکی مهر و موم کنید و آن را درون یخچال قرار دهید البته از روش دیگری نیز میتوانید استفاده کنید بر روی برگ های کاهو نمک بریزید، که این روش باعث گرفتن رطوبت کاهو خواهد شد و در نگهداری برخی میوه و سبزیجات این روش استفاده میشود.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

3- روش نگهداری تازه هویج در یخچال :

روش نگهداری تازه هویج در یخچال، چون هویج به رطوبت نیاز  دارد، بنابر این میتوانید آنها را در یک ظرف پر از آب قرار داده، و با بسته بندی پلاستیکی مهر و موم کنید، و آنگاه آن را در یخچال و فریزر نگهداری و چنانچه نمیخواهید آن ها را در آب خیس نگه دارید، باید رطوبت لازم را به هویج برسانید، این روش راحت ترین نحوه نگهداری میوه و سبزیجات که نیازمند رطوبت بالا هستند میباشد.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

4- نحوه ذخیره سازی تازه  لیمو داخل یخچال :

برای نحوه ذخیره سازی تازه  لیمو داخل یخچال میتوان از این روش ساده استفاده کرد، چنانچه شما نیاز به یک مقدارکم لیمو برای درست کردن نوشیدنی یا دستور غذایی خود دارید ،میتوانید یک قسمت از لیمو را با یک چنگال یا چاقو برش دهید به این ترتیب شما می توانید بدون نیاز به خشک کردن کل لیمو، آن مقدار که از آب لیمو نیاز دارید استفاده کنید.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

5- روش نگهداری تازه پیاز در یخچال :  

چنانچه شما پیاز را برای نگهداری در یخچال بگذارید آنها خراب خواهند شد و باید آنرا در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید. اما اگر پوست آنرا می کنید باید در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید، در ادامه  روش نگهداری تازه پیاز در یخچال را بررسی میکنیم.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

 بسته بندی پیاز در جوراب شلواری برای تازه نگه داشتن آن

اما نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در خصوص پیاز راه های دیگری نیر دارد برای مثال بسته بندی پیاز در جوراب شلواری برای تازه نگه داشتن آن، ممکن است که به نظر عجیب و غریب بیاید، اما با این شیوه هوا به اندازه کافی به پیاز خواهد رسید و سبب میشود که تازه تر باقی بماند به سادگی پیاز را در جوراب بگذارید، و بین هر پیاز را گره بزنید لازم به ذکراست که حتما از یک جفت جوراب شلواری جدید و نو استفاده کنید.

شما برای استفاده از خدمات تعمیرات انواع یخچال شرکت خانه امداد میتوانید از دو طریق موجود باما ارتباط برقرار کنید،اولین روش و راحت ترین روش کلیک بر گزینه درخواست تعمیر و پر کردن فرم مورد نظر است که بعد از اتمام عملیات از شرکت با شما جهت دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی های لازم تماس گرفته میشود.

روش دوم نیز ارتباط از طریق تماس تلفنی میباشد که شما هموطنان گرامی میتوانید با دو شماره تلفن  44763586-021 یا 9527017-0912 با شرکت تعمیرات تخصصی لوازم منزل تماس حاصل فرمایید تا تکنسین های ما در سریع ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و مشکل را با بهترین کیفیت موجود حل نمایند.

6- نحوه ذخیره سازی تازه سیب زمینی در یخچال :

نحوه ذخیره سازی تازه سیب زمینی در یخچال، چون سیب باعث تولید گاز اتیلن می شود در نتیجه می تواند به مدت بیش از هشت هفته سیب زمینی شما را به صورت تازه نگه دارد با این شیوه نگهداری سیب زمینی شما دیگر با جوانه های مزاحم که بعد از چند هفته روی سیب زمینی ظاهر میشوند، خداحافظی نمایید.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

7- روش نگهداری تازه میوه سیب در یخچال :

روش های زیادی برای نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در خصوص سیب وجود دارد اما راحت ترین روش نگهداری تازه میوه سیب در یخچال این است، سیب های اسلایس شده یک غذای مناسب به عنوان میان وعده یا سالاد هستند، اما وجود لکه های قهوه ای روی آن خیلی جذاب نیستند، برش های باقی مانده را در یک کاسه آب نمکی سرد، بگذارید چون این کار مانع از عمل اکسیداسیون سیب شده و از سیاه شدن سیب جلوگیری میکند و میزان نمکی که اضافه میکنید به آب به ازای هر لیتر آب نصف قاشق چای خوری نمک خواهد بود بعد از پنج دقیقه، برش های خود را خشک کرده و در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را در یخچال ذخیره کنید.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

8- راه های نگهداری تازه بادمجان در یخچال :

راه های نگهداری تازه بادمجان در یخچال، نحوه نگهداری بادمجان و کدو بدین شیوه میباشد که آنها را نیز در یخچال یا داخل ظرف دربسته ای در محیطی خنگ نگهداری می کنید مانند دیگر میوه و سبزیجات.

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

9- روش های نگهداری تازه کرفس در یخچال :

 برای روش های نگهداری تازه کرفس در یخچال، میتوان کرفس را درون فویل بپیچیده و آن را درون یخچال بگذارید چون فویل اجازه خارج شدن به گاز اتیلن را داده و در نتیجه کرفس مانند دیگر میوه و سبزیجات دیرتر فاسد خواهد شد در صورتیکه درون پلاستیک بگذارید هوای آن محبوس شده و گاز اتیلن نمیتواند از آن خارج شود و درنتیجه سریع فاسد و خراب خواهد شد .

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

10- نگهداری تازه قارچ در یخچال :

و اما نحوه نگهداری تازه قارچ در یخچال، اگر میخواهید ماندگاری قارج را زیاد کنید نحوه آن است که  آن را بجای پلاستیک در پاکت کاغذی ریخته و از آن برای نگهداری قارچ مانند دیگر میوه و سبزیجات استفاده کنید .

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

11- نحوه نگهداری سبزی در یخچال :

برای نحوه ذخیره سازی سبزی در یخچال دو روش را به شما ارائه داده ایم و در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم .

بیشتر بخوانید :  خراب شدن مواد غذایی در یخچال

روش اول  نگهداری تازه سبزی خوردن در یخچال :

روش اول نگهداری تازه سبزی خوردن در یخچال، ابتدا سبزی خوردن را پاک کرده وبعد آن را خوب شسته وضد عفونی میکنیم وبعد آنها را در روی پارچه نخی پهن میکنم تا خوب آب آن کشیده شود وبعد آن را درون یک ظرف روحی یا همان نیکلی میریزیم و درب آن را محکم میبندیم و آن را درون یخچال میگذاریم .

آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

روش دوم نگهداری تازه سبزی خوردن در یخچال :

روش دوم نگهداری تازه سبزی خوردن در یخچال، در این روش قسمتی از آن مشابه روش اول میباشد با این تفاوت که بعد از شستن و آب گیری و ضد عفونی، آن رادر داخل کیسه نخی ریخته و داخل کیسه فریزر میگذاریم و آن را دردرون یخچال خواهیم گذاشت .

توجه کنید موقعی که سبزی ‌ها را پهن کرده‌ اید که خشک شوند هر نیم الی یک ساعت آن ‌ها راجابجا و زیرورو کنید تا سبزی‌ های زیری که خیس‌ تر میباشند، خشک شوند و پلاسیده نشوند.

سخن پایانی

چنانچه یخچال فریزر شما به هر دلیلی ایراد داشته و به سرویس دوره ای نیاز دارد، و میخواهید این کار توسط یک تکنسین متخصص انجام شود. میتوانید با گروه خدماتی لوازم منزل خانه امداد تماس بگیرید تا همکاران ما در کمترین زمان با مناسب ترین قیمت سفارش تعمیرات یخچال شما را انجام دهند.