خراب شدن مواد غذایی در یخچال

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

12:48 1402/09/18 آموزش تعمیرات یخچال
خراب شدن مواد غذایی در یخچال بدترین حالتی است که میتواند در هر خانه ای رخ دهد، مخصوصا زمانی که یخچال پر از مواد غذایی باشد و برای مهمانی تدارک دیده باشید اما در لحظه آخر با سهل انگاری مهمانی را خراب کنید، ما امروز در این مقاله از خانه امداد سعی بر این داریم تا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود به شما عزیزان کمک کرده باشیم، با ما همراه باشید.

آیا تا به حال به این موضوع که چه چیزی باعث فاسد شدن مواد غذایی در یخچال شده فکر کرده اید البته وقتی غذا به درستی در یخچال نگهداری شود، فرآیندهای فاسد شدن غدا به کندی پیش میرود ولی هیچ موقع متوقف نخواهند شد. همه ما می ‌دانیم که غذا وقتی تازه است سالم ‌تر و خوشمزه‌ تر خواهد بود. در دمای اتاق، اکثر غذاها در ظرف چند ساعت به علت رشد باکتری‌ ها خراب می‌شوند. لذا یخچال امن ‌ترین جا برای تازه نگه داشتن مواد غذایی برای بلند مدت میباشد. چون دمای داخل یخچال خیلی کمتر از دمای اتاق است، به همین علت از رشد باکتری ‌ها ممانعت بعمل می آورد. با این حال، یخچال تنها در صورت نگهداری درست مواد غذایی به حفظ خواص مفید و کیفیت غذاها کمک می‌ کند. بنابر این، بیایید نگاهی به علت های اصلی خراب شدن مواد غذایی در یخچال بیندازیم.

علل خراب شدن مواد غذایی در یخچال

خراب شدن مواد غذایی در یخچال میتواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد که ما در ادامه به شایع و اصلی ترین علت های این موضوع میپردازیم،با ما همراه باشید : 

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۱- ذخیره سازی اشتباه در یخچال

یکی از عادت های نادرست مردم این است که میخواهند همه مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنند و همین عادت و تفکر اشتباه عامل اصلی خراب شدن مواد غذایی در یخچال میباشد. بنا به استدلال متخصصان تغذیه، برخی از غذاها باید در دمای اتاق و بیرون از یخچال نگهداری شوند تا از خراب شدن این مواد غذایی جلوگیری کنیم به عنوان مثال: سیر، خربزه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، مرکبات، موز، شلیل، گلابی، هلو و پیاز جزء این دسته هستند. مضافا اینکه سرد نگهداشتن این مواد سبب اسیب رساندن به بافت آنها و خراب شدنشان شود. محصولاتی که برای زمان زیاد بدون یخچال فاسد نمی‌شوند، بهتر است در مکانی سایه ‌دار در دمای اتاق نگهداری شوند.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۲- مواد غذایی شسته شده

البته درست است که باید قبل از خوردن، مواد غذایی را بشویید. اما بعد از خرید نبایستی مواد غذایی را سریع در یخچال بگذارید. سبزیجات شسته شده ومیوه‌ ها می‌ توانند رطوبت اضافی تولید کنند و منجر به رشد باکتری‌ هایی بیماری ‌زا شوند. همچنین شستن میوه‌ ها و سبزیجات درست قبل از خوردن به حفظ ویتامین‌ های محلول در آب آنها کمک می‌ کند. بنابر این برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال، آنها را نشوئید.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۳- تعلل در ذخیره سازی مواد غذایی

علت دیگر خراب شدن مواد غذایی در یخچال فریزر تعلل بیش از حد قرار دادن مواد غذایی در یخچال است، بدین ترتیب که بعد از وجود باکتری و رشد آنها، مواد غذایی را داخل یخچال قرار میدهند، در اینجا باید گفت چرا بعضی افراد بلافاصله غذا را در یخچال نمی‌ گذارند. این امر در مورد گوشت و محصولات لبنی حتما باید رعایت شود. گوشت و محصولات لبنی باید ظرف دو ساعت بعداز خرید در داخل یخچال نگهداری شوند تا از خراب شدن آنها جلوگیری صورت گیرد. باکتری ‌های موجود در چنین مواد غذایی می ‌توانند به سرعت تکثیر شوند.

بیشتر بخوانید : علت عرق کردن داخل یخچال

زمانی که غذا در دمای ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتیگراد برای بیش از دو ساعت نگهداری شود، خطر رشد باکتری در آن زیاد میباشد. از این طریق خود و دیگران را در معرض خطر بیماری ها قرارمی‌ دهید. زمانی که غذا را در یخچال قرار می‌دهید، سعی کنید که گوشت را حتما در طبقه پایینی قرار داده تا از ریختن آب اضافی روی سایر مواد غذایی جلوگیری شود.

 

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۴- فریز کردن مواد غذایی در یخچال

یادتان باشد چنانچه مواد غذایی در شرف خراب شدن قرار گرفت حتما آن را فریز نمایید. چنانچه میوه یا سبزیجات شما در حال خراب شدن میباشند، روزی یک بار یخچال خود را بررسی نمایید و آنها را بشویید و فریز کنید. چنانچه خواستید سوپ و سس را فریز کنید، فقط سه چهارم ظرف را پر کنید. این کار باعث میشود تا مایع داخل فریزر منبسط شود.

بیشتر بخوانید :  آموزش نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

مواد غذایی مثل شیر ،تخم مرغ و گوشت را نبایستی در درب یخچال نگهداری کرد چرا که دراین قسمت دما بیشترین نوسان را دارد و در مجاورت هوای بیرون میباشد در نتیجه موجب خراب شدن آنها میشود. تخم مرغ و گوشت را در قفسه و لبنیات را در قسمت پشت یخچال، جای دهید زیرا دما در آنجا سردتر میباشد. توجه داشته باشید که درب یخچال نباید مسدود شود زیرا هوا باید بین محتویات به گردش درآید تا خنک بمانند.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۵- اشتباه ذخیره کردن سبزیجات

و اما نکته دیگر در مورد خراب شدن مواد غذایی را میتوان اشتباه ذخیره کردن سبزیجات دانست، حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که سبزی هایی را که در یخچال نگهداشته اید خراب شده وآنها را دور ریخته اید. ساده ‌ترین راه برای جلوگیری از این امر، قرار دادن سبزی درون دستمال کاغذی میباشد. این کار از تجمع مایع اضافی جلوگیری کرده زیرا کاغذ رطوبت اضافی را جذب می‌کند.

برای سبزیجات سبز با ساقه بلند توصیه ما این است که با آنها مثل گل ‌های طبیعی رفتار کنید تا از خراب شدن آنها جلو گیری صورت گیرد. گیاهان تازه، مارچوبه و پیاز سبز را می‌ توان در یک لیوان بلند آب شیرین قرار دهید. ساقه ‌ها را برش دهید، روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و در یخچال بگذارید. علاوه بر آن، این مواد غذایی زیبا تربه نظر خواهند رسید.

شما برای استفاده از خدمات تعمیرات انواع یخچال شرکت خانه امداد میتوانید از دو طریق موجود باما ارتباط برقرار کنید،اولین روش و راحت ترین روش کلیک بر گزینه درخواست تعمیر و پر کردن فرم مورد نظر است که بعد از اتمام عملیات از شرکت با شما جهت دریافت اطلاع بیشتر و هماهنگی های لازم تماس گرفته میشود.

روش دوم نیز ارتباط از طریق تماس تلفنی میباشد که شما هموطنان گرامی میتوانید با دو شماره تلفن  44763586-021 یا 9527017-0912 با شرکت تعمیرات تخصصی لوازم منزل تماس حاصل فرمایید تا تکنسین های ما در سریع ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و مشکل را با بهترین کیفیت موجود حل نمایند.

۶- چینش مواد غذایی در یخچال

با توجه به شرایط اقتصادی مردم همه نمیتوانند از ظروف باکیفیت جهت نگهداشتن مواد غذایی در یخچال استفاده کنند اما میتوانند از ظروف پلاستیکی معمولی جهت سازماندهی درست مواد غذایی در یخچال استفاده کنند که همین مورد باعث جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی میشود .

مواد غذایی با ماندگاری کم‌ تری که در معرض خراب شدن هستند را در جلو قرار دهید و مواد تازه خریداری شده را به قفسه‌ های عقب بفرستید. این کار باعث می ‌شود مواد غذایی که ابتدا باید بخورید، دیده شوند. این کار همچنین به شما کمک می‌ کند تا از فراموش کردن غذاهای قرار داده شده در پشت یخچال جلوگیری کنید.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

۷- تاریخ انقضای مواد غذایی

همیشه به ماندگاری مواد غذایی که در یخچال نگهداری میکنید توجه خاصی داشته باشید و در صورت خراب شدن مواد غذایی آنهارا از بقیه مواد جدا کنید. به عنوان مثال، غذاهایی مانند مارچوبه، کلم پیچ، ریحان تازه، اسفناج و گوجه فرنگی معمولاً برای سه تا پنج روزقابل نگهداری هستند. با این حال، پیاز ،سیب زمینی، هویج برای دوهفته هم قابل نگهداری هستند.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

مواد غذایی خراب شده

در ادامه تعدادی از شاخص های فاسد بون مواد غذایی را برای شما شرح خواهیم داد :

  • چنانچه تخم مرغ را در آب بیاندازیم و آن شناور بماند نتیجه اینکه تخم مرغ فاسد است .
  • سبزی که زرد شده باشد نشانه ای از خرابی آن دارد .
  • چنانچه کنسروها باد کرده باشند نتیجه اینکه فاسد خواهند بود .
  • چنانچه رنگ پوست سیب زمینی مایل به سبز باشد مفهوم آن این است که تاریخ مصرف آن تمام شده است .
  • یکی از آشکارترین نشانه‌ های اینکه غذای شما برای مصرف مناسب نیست، کپک زدن روی آن است.
  • گویا ترین علامت میتواند بو باشد، چنانچه محصول بوی نامطبوعی داشته باشد یا در حین نگهداری رنگش تغییر کند، به احتمال زیاد محصول خراب شده است. این گفته به ویژه در مورد محصولات لبنی درست است.
  • هر بوی عجیب و نامطبوع سرکه، آمونیاک یا مخمر میتواند نشان دهنده کیفیت پایین ماده غذایی باشد.
  • رنگ گوشت به بهترین وجه از تازگی آن صحبت می‌کند. اگر متوجه شدید که گوشتتان خیلی تیره است یا سبز رنگ به نظر می‌رسد، یعنی فاسد شده است.
  • یکی دیگر از علامت های مهم که میوه را نباید بخورید، نرم بودن آن است. میوه‌ ها نباید در دست آب شوند.
  • مرغی که رنگ مایل به خاکستری دارد یعنی فاسد شده است. مرغ باید صورتی روشن باشد. تغییر رنگ نشان از وجود باکتری‌ های در حال تکثیر دارد.
  • چنانچه روی نان حتی کمی کپک زده باشد، آن را نخورید. حتی مقدار کمی کپک می ‌تواند به این معنی باشد که کپک به قسمت‌های دیگر نان سرایت کرده است.