آب رفتن داخل جاروبرقی

آب رفتن داخل جاروبرقی

14:27 1402/11/30 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
قبل از اینکه درمورد آب رفتن داخل جاروبرقی و مشکلاتی که به وجود می آورد صحبت کنیم بد نیست کمی بیشتر در مورد پیدایش این وسیله کارآمد بدانیم. جاروبرقی دستگاهی است که خلأ جزئی برای مکش گرد و غبار و خاک ایجاد می کند. برای این کار از یک پمپ برای ایجاد خلأ و تمیز کردن سطوح استفاده می شود.

فهرست عناوین

  1. آیا ورود آب به دستگاه باعث ازکار افتادن دستگاه می شود؟
  2. 6 علامت ورود آب به داخل جاروبرقی
  3. 5 نشانه سوختن موتور جاروبرقی
  4. بعد از ورود آب به جاروبرقی چه باید کرد؟
  5. شستن جاروبرقی چگونه است؟
  6. آیا می توان آب را با جارو برقی جمع کرد؟
  7. نفوذ آب به داخل جاروبرقی
  8. جاروبرقی آب و خاک چیست؟
  9. آموزش باز کردن قطعات بعد از آب رفتن در جاروبرقی

آیا ورود آب به دستگاه باعث ازکار افتادن دستگاه می شود؟

آیا ورود آب به دستگاه باعث ازکار افتادن دستگاه می شود؟ به طور حتم وقتی از جاروبرقی معمولی استفاده می کنید نباید انتظار داشته باشید که بتوان با آن آب و مایعات دیگر را به همراه گرد و خاک موجود روی سطح جارو کرد زیرا آب رفتن داخل جاروبرقی موجب دردسر میشود. اگر خواستید سطحی را که آب روی آن ریخته جارو کنید حتما در ابتدا باید با یک پارچه آب را خشک کرده سپس برای جاروبرقی کشیدن آن قسمت اقدام کنید. در غیر این صورت اگر آب وارد جاروبرقی شود مخصوصا اگر حجم آن زیاد باشد به طور قطع باعث سوختن موتور می شود.

اگر مقدار خیلی کم آب وارد لوله جاروبرقی شود و به سرعت قبل از اینکه آب به موتوربرسد جارو را خاموش کنید شاید بتوانید این شانس را به خود بدهید که از سوختن موتور جاروبرقی جلوگیری کنید. اما به طور کلی باید بدانید که رفتن آب داخل موتور جاروبرقی باعث سوختن موتور می شود و تعمیر آن هزینه گزافی را به شما تحمیل می کند.

آب رفتن داخل جاروبرقی

6 علامت ورود آب به داخل جاروبرقی

6 علامت ورود آب به داخل جاروبرقی ، ممکن است حین جارو کردن مقداری آب روی سطح باشد و شما متوجه آن نشده و موجب آب رفتن داخل جاروبرقی شود یا اینکه یک نفر قبل از شما از جارو استفاده کرده باشد و شما هیچ اطلاعی از شرایط جارو نداشته باشد در این صورت اگر با علائمی که در ادامه گفته می شود مواجه شدید مطمئن باشید که آب وارد جاروبرقی شده است این 6 نشانه عبارتند از:

  1. جرقه زدن موتور جاروبرقی
  2. عدم مکش جاروبرقی
  3. سرو صدای زیاد از موتور جاروبرقی
  4. استشمام بوی سوختگی از موتور جاروبرقی
  5. خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
  6. داغ شدن بیش از اندازه بدنه جاروبرقی

بعد از اینکه با یکی از این نشانه ها یا چند مورد از آب رفتن داخل جاروبرقی مواجه شدیم باید چه اقدامی انجام دهیم و چطور بفهمیم که موتور جاروبرقی سوخته است یا خیر؟ در ادامه مقاله به نشانه های سوختن موتور جاروبرقی اشاره شده است و روش های باز کردن قطعات جاروبرقی توسط متخصصان گروه خدماتی خانه امداد به شما عزیزان آموزش داده می شود تا بتوانید در حد ممکن از آسیب رسیدن به دستگاه خود جلوگیری به عمل آورید.

آب رفتن داخل جاروبرقی

5 نشانه سوختن موتور جاروبرقی

و اما 5 نشانه سوختن موتور جاروبرقی ، اگر می خواهید بدانید آیا موتور جاروبرقی شما با آب رفتن داخل جاروبرقی سوخته است یا خیر باید حتما 5 موردی را که در ادامه ذکر می شود بررسی کنید:

  1. پخش بوی سوختگی از جاروبرقی
  2. کار نکردن جاروبرقی
  3. شنیدن صدای زیاد از موتور جاروبرقی
  4. گرمای بیش از حد موتور جاروبرقی
  5. مکش نداشتن جارو برای جمع آوری زباله ها

این ها همه مواردی هستند که نشان می دهند موتور جاروبرقی به طور کل سوخته است یا در حال سوختن می باشد.

بعد از ورود آب به جاروبرقی چه باید کرد؟

با همه احتیاط های لازم در هنگام استفاده از جارو برقی در نهایت ممکن است آب رفتن داخل جاروبرقی اتفاق بیوفتد، حال باید بدانیم بعد از ورود آب به جاروبرقی چه باید کرد؟ بهترین اقدام در گام اول به سرعت خاموش کردن جاروبرقی است تا شاید بتوان از سوختن موتور جلوگیری کرد هر چند که امری بعید است و اکثر اوقات با ورود آب به جاروبرقی موتور سریعا می سوزد یا نیم سوز می شود و راهی جز تعمیر آن باقی نمی ماند.

بیشتر بخوانید : چهار نكته مهم برای نگهداری از جاروبرقی

زیرا همان طور که می دانید موتور هر وسیله ای اصلی ترین قطعه به کار رفته در آن است و در صورتیکه دچار نقص شود عملکرد کل دستگاه مختل می شود چرا که دیگر نیروی لازم برای کارکرد دستگاه تامین نمی شود مخصوصا آب رفتن داخل جاروبرقی. پیشنهاد ما این است در صورت مواجه شدن با این مشکل دستگاه خود را به تعمیرکار جاروبرقی و متخصص در این امر واگذار کنید اما اگر فکر می کنید خودتان از پس حل این مسئله برمیایید در ادامه مقاله آب رفتن داخل جاروبرقی با ما همراه باشید تا نحوه باز کردن قطعات جاروبرقی را آموزش ببینید و بتوانید در منزل برای حل مشکل خود اقدام کنید.

شستن جاروبرقی چگونه است؟

در این قسمت از مقاله آب رفتن داخل جاروبرقی متوجه میشوید، جاروبرقی وسیله پرکاربردی است که برای نظافت منزل، محل کار و جمع آوری گرد و خاک از سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا این دستگاه نیز به تمیز کردن نیاز دارد اما شستن جاروبرقی چگونه است؟ ، گرد و غبار به صورت عادی نیز در همه وسایل نفوذ می‌کنند و به مرور زمان در صورتی که وسایل به خوبی تمیز نشوند این گرد و غبارها باعث ایجاد اختلال در عملکرد وسایل مورد نظر می‌شوند حال این امر در جاروبرقی چندین برابر است چرا که اساس کار جاروبرقی مکش گرد و خاک محیط به درون خود می‌باشد پس باید برای نظافت قطعات جاروبرقی برنامه منظمی را درنظر گرفت.

بیشتر بخوانید : چگونه کیسه جاروبرقی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن جاروبرقی به طور مرتب باعث افزایش قدرت مکش دستگاه و همچنین جلوگیری از داغ شدن آن و بهبود عملکرد قطعات داخلی جارو می شود. بسیاری از قطعات جاروبرقی را می توان بدون نیاز به داشتن تخصص از آن جدا کرده و با آب و صابون به دقت شستشو داد. در ادامه قطعاتی که به راحتی می توانید زیر شیرآب یا درون وان حمام شستشو دهید را نام می بریم. این قطعات عبارتند از:

  1. لوله جاروبرقی
  2. کیسه جاروبرقی
  3. فیلتر جارو
  4. پارویی
  5. خرطومی
  6. بدنه جاروبرقی

برای تمیز کردن مواردی که در بالا گفته شد کافی است ابتدا آن ها را از دستگاه جدا کرده سپس به آرامی و با دقت شستشو دهید روش هر کدام را به اختصار شرح می دهیم.

آب رفتن داخل جاروبرقی

1- تمیز کردن لوله جاروبرقی

برای تمیز کردن لوله جاروبرقی و خرطومی آن باید داخل آن ها را کاملا آب بگیرید تا اگر مو در آن ها جمع شده یا وسیله ای در آنجا گیر کرده باشد خارج شود. کثیفی این قطعات به شدت روی قدرت مکش جارو اثر می گذارد و مکش جاروبرقی را کم می کند.

2- تمیز کردن کیسه جاروبرقی

کیسه جاروبرقی در صورت پارچه ای بودن باید بعد ازچند بار استفاده از جاروبرقی خالی و تمیز کردن کیسه جاروبرقی صورت گیرد. هنگام خالی کردن کیسه جاروبرقی سعی کنید ماسک بزنید تا گرد وغبار منتشر شده از آن شما را اذیت نکند سپس کیسه را شسته و خشک کنید و در جای خود قرار دهید. اگر از پاکت یک بار مصرف استفاده می کنید دقت کنید که حتما به موقع آن را تعویض نمایید تا خاک و پرز جمع شده درون پاکت وارد موتور جاروبرقی نشود.

3- تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

اما تمیز کردن فیلتر جاروبرقی ، فیلتر جاروبرقی اگر خیلی کثیف شده باشد بهتر است آن را دور انداخته و یک فیلتر جدید خریداری کنید در غیر این صورت  اگر تشخیص دادید که همچنان قابل استفاده می باشد می توان آن را درون تشت محتوی آب وصابون یا پودر لباس خیسانده و بعد از گذشت چند ساعت که چربی ها و گرد و غبار به خوبی از آن جدا شد شستشو دهید.

آب رفتن داخل جاروبرقی

4- تمیز کردن پارویی جاروبرقی

برای تمیز کردن پارویی جاروبرقی باید پارویی جاروبرقی را نیز مانند قطعات دیگر با خیال راحت زیر شیر آب گرفته و بشویید. قسمت برس آن را با یک فرچه یا مسواک قدیمی تمیز کنید تا پرزها و موهای انباشته شده در آن کاملا خارج شوند.

5- تمیز کردن بدنه جاروبرقی

این قسمت برخلاف قطعات دیگر که تا اینجا به آن ها اشاره شد از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. برای تمیز کردن بدنه جاروبرقی دقت کنید چون موتورجارو درون بدنه قرار دارد و به آن متصل است نمی توان آن را به صورت مستقیم با آب شست و همچنین جدا کردن آن نیز کمی مهارت نیاز دارد بنابراین برای نظافت آن از یک دستمال نمدار استفاده کرده و محفظه داخلی جاروبرقی را عاری از هرگونه آلودگی و گرد و خاک نمایید. با انجام دادن این کارها به طور منظم در واقع خیالتان بابت طول عمر دستگاه راحت می شود.

آب رفتن داخل جاروبرقی

آیا می توان آب را با جارو برقی جمع کرد؟

برای پاسخ به سوال آیا می توان آب را با جارو برقی جمع کرد باید بدانید در طول تاریخ انواع مختلفی از جاروبرقی ها وجود داشته است که هر کدام مشکلات خاصی داشته اند به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده در آن ها مشکلات سروصدای زیاد، بازدهی پایین و نظافت کم جاروبرقی ها نیز برطرف شده است اما بعضی از این مشکلات همچنان پا بر جا هستند مانند آب رفتن داخل جاروبرقی. اولین جاروبرقی اختراع شده فقط دارای یک قلم مو و کوپلینگ چرخشی بود که مکش را تولید می کرد بعد ها با ایجاد تغییراتی جاروبرقی دارای موتور فن دستی اختراع شد که هوا را به داخل می کشاند. اما هوایی را که به داخل می کشید در آنجا تلمبار شده و در نهایت باعث می شد انفجار اتفاق بیفتد.بعد از اختراع این مدل ها هربار پیشرفتی در تولید جاروبرقی ها صورت گرفت تا بالاخره اختراع آن ها رسید به شکلی که امروزه وجود دارد و ما از آن استفاده می کنیم.

جاروبرقی در ابتدا یک ابزار لوکس محسوب می شد اما بعد از جنگ جهانی دوم کم کم بسیاری از خانواده ها توانستند یک دستگاه جاروبرقی برای خود داشته باشند.

امروزه انواع مختلفی از جاروبرقی در دسترس اقشار مختلف جامعه وجود دارد از جاروبرقی های فیلتردار گرفته تا مدل هایی که مایعات را جمع آوری می کنند یا جاروهایی که به آسانی قابل حمل هستند و با باتری کار می کنند. در حال حاضر شاهد نسل جدیدی از جاروهای روباتیک نیز هستیم که به صورت کاملا هوشمند عملیات نظافت منزل را انجام می دهند. همان طور که می دانید فقط برخی از جاروبرقی ها قابلیت جمع کردن مایعات را دارند و در بقیه جاروها اگر آب به داخل موتور جاروبرقی برود ممکن است حتی باعث سوختن موتور جارو شود. در ادامه مقاله می خواهیم در مورد آب رفتن داخل جاروبرقی و مشکلاتی که به وجود می آورد صحبت کنیم اگر این موضوع دغدغه شما نیز هست با ما همراه باشید.

آب رفتن داخل جاروبرقی

نفوذ آب به داخل جاروبرقی

بی شک یکی از پرکاربردترین وسایل امروزه چه در خانه و چه در محیط های اداری و صنعتی و... جاروبرقی ها هستند و تمیز کردن گرد و غبار از روی سطوح بخصوص فرش ها بدون وجود آن ها به امری غیر ممکن تبدیل شده است. اما همانطور که می دانید استفاده از وسایل برقی نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. برای همه ممکن است پیش آمده باشد که حین جاروزدن به طور اشتباهی مقداری آب را نیز وارد جاروبرقی کنند.جاروبرقی های معمولی طوری طراحی نشده اند که بتوان آب را نیز با آن ها جمع آوری کرد و نفوذ آب به داخل جاروبرقی مشکل ساز میشود، بنابراین در صورت آب رفتن داخل جاروبرقی به طور حتم موتور آن می سوزد.

بیشتر بخوانید : چرا نباید از پاکت جاروبرقی دائمی استفاده کرد؟

البته سوختن موتور جاروبرقی دلایل زیادی دارد که آب رفتن داخل جاروبرقی تنها یکی از مهم ترین دلایل آن می باشد. اگر دوست دارید بتوانید مایعات را نیز با جاروبرقی جمع کنید باید حتما از جاروبرقی های آب و خاک استفاده نمایید که در ادامه مقاله با عملکرد آن آشنا می شوید. حال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد در صورتیکه آب به داخل جاروبرقی کشیده شد باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا ورود آب به جاروبرقی باعث از کارافتادن دستگاه می شود؟ در صورت ورود آب به جاروبرقی چه کار باید کرد؟ و... در ادامه مقاله با شرکت خدماتی خانه امداد همراه باشید تا در صورت مواجه شدن با این اتفاق بتوانید اقدامات لازم جهت رفع مشکل را به درستی انجام دهید.

قبل از پاسخ دادن به این سوالات بهتر است کمی با جاروبرقی های آب و خاک که در متن بالا چندین بار به آن اشاره شد آشنا شوید.

آب رفتن داخل جاروبرقی

جاروبرقی آب و خاک چیست؟

ممکن است گاهی مجبور باشید باعث شوید آب رفتن داخل جاروبرقی اتفاق بیوفتد و اسم جاروبرقی آب و خاک  را شنیده باشید و حال بپرسید جاروبرقی آب و خاک چیست؟ جاروبرقی هایی که در اکثر خانه ها و منازل استفاده می شود از نوع معمولی آن است و قادر به جمع آوری مایعات نمی باشند. اگر در محیطی کار می کنید که باید دائما مقداری آب را از روی زمین جمع آوری کنید یا حتی اگر دوست دارید بتوانید در منزلتان با استفاده از جاروبرقی آب ریخته شده را جمع آوری کنید پیشنهاد ما به شما این است حتما یک جاروبرقی آب و خاک تهیه کنید.

این جاروبرقی ها قدرت مکش بالایی دارند و طوری طراحی شده اند که هنگام آب رفتن داخل جاروبرقی آسیبی به موتورشان وارد نمی کند و به راحتی می توانید مایعات را همراه مواد جامد از روی سطوح جارو کنید.البته این نکته را باید در نظر بگیرید که برای خرید یک جاروی آب و خاک نسبت یه یک جاروی معمولی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید و هم چنین به این مورد نیز دقت کنید که این جاروها به دلیل بزرگی،وزن بالایی نیز دارند که ممکن است برای جابه جایی دشواری هایی را به همراه داشته باشند. حال وقت آن است که در ادامه مقاله به بررسی سوالات مطرح شده در بالا بپردازیم چرا که به هر حال عده زیادی از ما از جاروبرقی های معمولی استفاده می کنیم و گاها ممکن است با مشکل آب رفتن در جاروبرقی مواجه شویم.

بیشتر بخوانید : آموزش نحوه تمیز کردن جاروبرقی

آب رفتن داخل جاروبرقی

آموزش باز کردن قطعات بعد از آب رفتن در جاروبرقی

 اگر هنگام جارو کشیدن مستقیما متوجه آب رفتن داخل جاروبرقی شدید یا با علائمی که در قسمت های قبلی ذکر شد رو به رو شدید به سرعت جاروبرقی را خاموش کرده و دوشاخه را از پریز جدا کنید و به سراغ آموزش باز کردن قطعات بعد از آب رفتن در جاروبرقی بیایید. حال چند دقیقه صبر کنید تا جاروبرقی کاملا خنک شود سپس لوله جارو را چک کنید و در صورت مشاهده هرگونه خیسی یا رطوبت آن را از دستگاه جدا کرده و خشک کنید. همچنین درب قسمتی که کیسه جارو در آن قرار می گیرد را باز کرده در صورتیکه کیسه جارو دچار رطوبت شده بود آن را نیز خشک کنید اگر کیسه موجود در جاروبرقی یکبار مصرف بود بهتر است آن را دور بیاندازید و یک کیسه نو جایگزین آن قرار دهید.

در ادامه سراغ فیلتر جاروبرقی بروید و در صورت خیس بودنش آن را نیز خشک کنید. برای دسترسی به موتور جاروبرقی پیچ های موجود روی بدنه و اطراف موتور را به کمک پیچ گوشتی باز کرده و موتور را درآورید سپس آن را در هوای آزاد قرار دهید تا در صورتیکه رطوبتی در اثر آب رفتن داخل جاروبرقی ایجاد شده و به آن رسیده است کاملا خشک شود. حال در صورت اطمینان از خشک شدن همه قطعات آن ها را دوباره در جای خود قرار داده و جاروبرقی را روشن کنید اگر جارو روشن شد و بدون سروصدا و جرقه و بوی سوختگی به کار خود ادامه داد می توان گفت مشکل کاملا حل شده است. اگر احساس کردید خودتان از پس انجام کارهایی که گفته شد برنمی آیید و ممکن است آسیبی به دستگاه وارد کنید حتما کار را به متخصص مجرب تعمیرات جاروبرقی بسپارید تا مجبور نشوید  در نهایت هزینه بیشتری را صرف تعمیر جاروبرقی خود کنید.

نتیجه گیری

همان طور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید جاروبرقی از کارآمد ترین وسایل موجود در هر خانه ای می باشد اما به هر حال یک وسیله برقی است و برای سالم ماندن و درست کار کردن نیازمند توجه و مراقبت می باشد. البته که نگهداری از آن اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست فقط کافی است با توجه به قابلیت هایی که دارد از آن به درستی استفاده شود. به طور مثال از جاروبرقی معمولی همانند جاروی آب و خاک نمی توان استفاده کرد و انتظار داشت که بتواند مایعات را جمع آوری کند. بدیهی است که در صورت رعایت نکردن چنین مورد پیش پا افتاده ای یعنی آب رفتن داخل جاروبرقی به دستگاه آسیب جدی وارد می شود و شما را ناچار به تعویض موتور جاروبرقی می کند.