چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ؟

چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ؟

19:01 1403/02/12 مقالات
چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ، این میتواند اصلی ترین سوال باشد درمورد دستگاه های مخلوط کن که چطور میتوانیم تیغه های آن را در صورت لزوم تعویض کنیم. شما میتوانید با خواندن این مقاله به پاسخ سوال خود برسید.

مخلوط کن ها وسایلی هستند که برای میکس و مخلوط کردن انواع مواد با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. مخلوط کن ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هماهنگی این اجزا با یکدیگر سبب می شود مواد به صورت یکنواخت و کامل با هم مخلوط شوند. مخلوط کن‌ها با توجه به کاربردشان به دو نوع مخلوط کن‌های صنعتی و خانگی تقسیم می‌شوند که در مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم قصد داریم به نوع خانگی مخلوط کن‌ها بپردازیم و بعد از آشنایی با عملکرد آن ها به روش‌های تعویض تیغه در صورت بروز مشکلات مختلف و همچنین نکات ایمنی لازم در مورد آن ها اشاره خواهد شد در صورتی که برای آموزش این موارد مشتاق هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

  1. آشنایی با عملکرد تیغه مخلوط کن
  2. نحوه رفع مشکل تیغه مخلوط کن
  3. دلایل تعویض کردن تیغه مخلوط کن
  4. تعویض تیغه های مخلوط کن و تیز کردن آن
  5. تعویض تیغه های مخلوط کن برای رفع مشکل ارتفاع زیاد
  6. شیوه تعویض تیغه مخلوط کن در زمان گریپاژ کردن تیغه
  7. نکات ایمنی و مهم که باید هنگام تعویض تیغه مخلوط کن رعایت شود
  8. چکار کنیم تا نیاز به تعویض تیغه نداشته باشیم

چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم

آشنایی با عملکرد تیغه مخلوط کن

در ابتدای مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم به منظور آشنایی با عملکرد تیغه مخلوط کن به بررسی اجزای تشکیل دهنده آن می پردازیم:

مخلوط کن ها معمولا دارای یک مخزن یا ظرف برای قرار دادن مواد مختلف هستند و همچنین دارای اجزای متحرکی شامل پروانه ها، پره ها، همزن ها یا سایر اجزای مکانیکی نیز می باشند که قادرند با سرعت های مختلف بچرخند و مواد را هم بزنند. سرعت و نحوه عملکرد مخلوط کن ها به نوع موادی که درون آن قرار می گیرد بستگی زیادی دارد. تیغه مخلوط کن در واقع از دو نیم تیغه تشکیل شده است که فقط یک سمت آن تیز و برنده می باشد و با کمک آن می توان صیفی جات، میوه ها و دیگر مواد غذایی را خرد کرد. روی تیغه ها دکمه ای قرار گرفته که در صورت نیاز به جداسازی می توان به کمک آن، تیغه ها را از دستگاه خارج کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها

نحوه رفع مشکل تیغه مخلوط کن

و اما نحوه رفع مشکل تیغه مخلوط کن ، در این قسمت از چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم باید بدانید گاهی اوقات در حین کار ممکن است با لرزش شدید تیغه مخلوط کن مواجه شوید. این موضوع به تجمع تفاله های مواد غذایی مربوط شده و به خرابی تیغه مخلوط کن برمی گردد. در این شرایط باید پیچ گوشتی مناسب برای باز کردن مخلوط کن را برداشته و طبق آموزش های قبلی که برای تعویض تیغه مخلوط کن داده شد عمل کنید. بعد از باز کردن تیغه و اطمینان از خرابی آن، تیغه سالم و جدید را در جای تیغه قبلی قرار داده و دستگاه را جمع کرده و پیچ آن را محکم ببندید. با انجام این کارها دیگر تیغه دستگاه شما بعد از روشن شدن نباید هیچگونه لرزشی داشته باشد.

چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم

دلایل تعویض کردن تیغه مخلوط کن

بیایید درمورد دلایل تعویض کردن تیغه مخلوط کن بحث کنیم، حال که تا این مرحله از مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم با ما همراه بوده اید باید بدانید گاهی ممکن است در حین کار با مخلوط کن متوجه شوید مواد غذایی که درون ظرف مخلوط کن ریخته اید به صورت نامنظم برش داده می شوند و اصلا به طور یکنواخت با یکدیگر مخلوط نمی شوند. بروز این مسئله نشاندهنده کند شدن تیغه مخلوط کن می باشد که در این شرایط نیاز است آن را تعویض و یا تعمیر نمایید. مواجه شدن با این مشکل در اثر گذر زمان و استفاده زیاد از مخلوط کن امری کاملا طبیعی می باشد.

بیشتر بخوانید: چرا مخلوط کن روشن نمی شود ؟

تعویض تیغه های مخلوط کن و تیز کردن آن

اما تعویض تیغه های مخلوط کن و تیز کردن آن در مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ، تعویض تیغه مخلوط کن از جمله کارهایی است که با اندکی دقت و مهارت می توانید به راحتی آن را در منزل خود انجام دهید. در صورتیکه فکر می کنید تیغه مخلوط کن شما نیاز به تعویض دارد و با عوض کردن آن مشکل مخلوط کن برطرف می شود ادامه مطلب را دنبال کنید.

  1. در قدم اول درپوش را از روی ظرف نگهدارنده مواد بردارید.
  2. حال نگهدارنده شیشه را بالا ببرید.
  3. حلقه درپوش را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  4. با دقت کامل تیغه ها را بردارید و آن ها را داخل پارچه یا یک ظرف قرار دهید.
  5. با استفاده از یک وسیله کمکی اتصال قسمت بالایی را بچرخانید و نگهدارنده تیغه را خارج نمایید.
  6. در زمان باز کردن تیغه مخلوط کن سعی کنید تمام اجزای داخلی مانند تیغه، نگهدارنده و واشرها را علامت گذاری کرده یا از آن ها عکس بگیرید تا هنگام نصب دچار مشکل نشوید و بتوانید همه قطعات را به راحتی در جای خود قرار دهید.

به طور معمول بعد از گذشت مدتی استفاده از مخلوط کن به 3 دلیل ممکن است مواد غذایی درون مخلوط کن به صورت یکسان خرد نشوند که در ادامه به این موارد اشاره می شود:

  • کند شدن تیغه مخلوط کن
  • زیاد بودن ارتفاع تیغه از کف کاسه
  • عدم حرکت تیغه ها

در صورتیکه پیاز و سبزیجات را به طور مکرر با استفاده از مخلوط کن خرد کنید تیغه دستگاه کند می شود که در این صورت باید با استفاده از یک سوهان مخصوص بعد از خارج کردن تیغه از دستگاه برای تیز کردن آن اقدام کنید. اگر بعد از نیز کردن تیغه به این روش باز هم مشکل کندی تیغه حل نشد دیگر نیاز به تعویض تیغه می باشد که می توانید با کمک گرفتن از مقاله روش تعویض تیغه مخلوط کن به راحتی این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم

تعویض تیغه های مخلوط کن برای رفع مشکل ارتفاع زیاد

تعویض تیغه های مخلوط کن برای رفع مشکل ارتفاع زیاد ، در صورتیکه مشکل خرد شدن مواد غذایی به طور نامنظم در دستگاه مخلوط کن شما وجود دارد احتمالا به این فکر فرو میروید که چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم باید بدانید یکی از دلایل آن ارتفاع زیاد تیغه از کف کاسه می باشد. این مشکل ممکن است زمان سرویس موتور یا تعویض کوپلینگ به دلیل مونتاژ نشدن صحیح قطعات روی یکدیگر به وجود آمده باشد و باعث شود تیغه کمی بالاتر از جای معمول خود قرار گرفته و موجب کارنکردن یا عملکرد ضعیف تیغه ها شود در این شرایط بهتر است از تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک گرفته و دستگاه خود را برای رفع عیب به او بسپارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خريد مخلوط کن بوش

شیوه تعویض تیغه مخلوط کن در زمان گریپاژ کردن تیغه

آشنایی با شیوه تعویض تیغه مخلوط کن در زمان گریپاژ کردن تیغه چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ، گاهی ممکن است برای طولانی مدت از دستگاه مخلوط کن استفاده نشود که در این شرایط امکان دارد گریس داخل بوش دستگاه خشک شده و منجر به گریپاژ کردن دستگاه شود. برای تعمیر و رفع گریپاژ باید در ابتدا تیغه ها را از مهره پایین که در جهت خلاف چرخش موتور باز می شود جدا کنید سپس تیغه ها را به چپ و راست حرکت داده و به سمت بیرون بکشید. زمانیکه تیغه ها را خارج کردید برای پاک کردن گریس سوخته و خشک شده حتما داخل بوش را با کمک یک سمباده به دقت صیقل دهید و در آخر مقداری گریس نسوز را به تیغه ها مالش داده تا دستگاه به راحتی کار کند.

نکات ایمنی و مهم که باید هنگام تعویض تیغه مخلوط کن رعایت شود

در ادامه مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم به نکات ایمنی و مهم که باید هنگام تعویض تیغه مخلوط کن رعایت شود پرداخته ایم.

  1. حتما هنگام تعویض تیغه مطمئن شوید که دستگاه را از پریز برق جدا کرده باشید.
  2. در صورتیکه مطمئن شدید که باید تیغه دستگاه عوض شود حتما آن را مطابق با مخلوط کن خود از نمایندگی ها و مراکز معتبر خریداری نمایید.
  3. در انتخاب تیغه مخلوط کن سه فاکتور ضخامت، جنس و سرعت را حتما در نظر بگیرید. چرا که این موارد بر کیفیت خردکردن مواد غذایی تاثیر گذاشته و همچنین در صورتیکه از جنس مرغوب استفاده شود می توان جلوی زنگ زدگی و فرسودگی زود هنگام تیغه را گرفت و در نتیجه طول عمر آن جهت استفاده طولانی مدت افزایش می یابد.

چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم

چکار کنیم تا نیاز به تعویض تیغه نداشته باشیم

همان طور که با خواندن مقاله چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم متوجه شده اید در اینجا به آموزش تعویض تیغه مخلوط کن و دلایل خرابی آن پرداخته شد ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چکار کنیم تا نیاز به تعویض تیغه نداشته باشیم؟ یکی از اقداماتی که می توان انجام داد تا نیاز به تعویض تیغه پیدا نشود انجام سرویس های دوره ای مخلوط کن است. در صورتیکه برای طولانی مدت از دستگاه استفاده ای ندارید با انجام سرویس های دوره ای و روغن کاری آن می توانید جلوی گریپاژ کردن تیغه را بگیرید.

مورد دیگری که نیاز است به آن دقت شود فشار نیاوردن بیش از حد به تیغه دستگاه می باشد چرا که در صورت ریختن بیش از اندازه مواد غذایی درون مخفظه دستگاه به تیغه فشار آمده و در نهایت نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و حتی ممکن است این کار منجر به شکستن تیغه شود.

با رعایت همه این موارد ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت از دستگاه، تیغه دچار خرابی شده  و نیاز به تعویض پیدا کند که در این صورت سعی کنید این کار را با دقت زیادی انجام دهید تا تیغه از کف کاسه فاصله نگیرد و با به وجود آوردن مشکل جدید مجبور به تعویض مجدد تیغه نشوید.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور مفصل به عملکرد تیغه مخلوط کن، علت های خرابی آن و روش های تعویض تیغه در صورت بروز مشکل پرداخته شد. می توان گفت با عمل کردن به مراحل ذکر شده به راحتی می توانید این کار را به شرط داشتن دقت و مهارت کافی در منزل انجام دهید اما در صورت نیاز، برای رفع مشکل خود می توانید از متخصصان کارآمد ما در مجموعه خانه امداد نیز کمک بگیرید.