آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها

آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها

18:53 1403/02/12 مقالات
شاید برای شما هم این اتفاق رخ دهد که درحال کار با مخلوط کن هستید و ناگهان دستگاه خاموش میشود و شما به دنبال آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها هستید، شاید با خواندن این مقاله بتوانید با بعضی از راه حل های کاربردی آشنا شوید. باما همراه باشید.

همان طور که می دانید مخلوط کن جزو ضروری ترین و کارآمدترین وسایل برقی موجود در آشپزخانه منازل، رستوران ها و کافی شاپ ها می باشد که جهت درست کردن انواع نوشیدنی ها، دسرها و مخلوط کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. مخلوط کن نیز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است دچار خرابی هایی شود که در ادامه به صورت اجمالی به بررسی 8 مورد از خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها پرداخته می شود.

فهرست عناوین

  1. چرا مخلوط کن روشن نمی شود؟
  2. علت خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به صورت خورکار چیست؟
  3. - علت کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن چیست؟
  4. علت نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن
  5. علت له شدن و خرد نشدن مواد غذایی به حد کافی
  6. علت از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ
  7. علت صدای اضافی مخلوط کن در حین کارکردن
  8. مخلوط کن هنگام کار می لرزد

خرابی های رایج مخلوط کن

چرا مخلوط کن روشن نمی شود؟

اما چرا مخلوط کن روشن نمی شود؟ از مشکلات وسایل برقی به خصوص خرابی های رایج مخلوط کن روشن نشدن دستگاه می باشد که ممکن است این امر دلایل مختلفی از جمله خرابی پریز، قطعی سیم دستگاه، خرابی دکمه on/off مخلوط کن، ضربه خوردن به دستگاه و بروز اختلال در موتور باشد.در ذیل در مورد این خرابی ها توضیحات مختصری داده می شود:

  1. خرابی پریز: در صورتیکه مخلوط کن روشن نشد ابتدا پریز را به وسیله یک فازمتر بررسی کرده تا بتوانید ار صحت و سلامت پریز برق اطمینان حاصل کنید. اگر به فازمتر دسترسی نداشتید می توانید وسیله دیگری را به پریز متصل کرده و در صورت روشن شدن آن وسیله خیالتان از سالم بودن پریز برق راحت شود.
  2. قطعی سیم دستگاه: گاهی اوقات علت روشن نشدن مخلوط کن قطعی سیم اتصال دستگاه به پریز برق می باشد. در این صورت سیم را بررسی کرده اگر پوسیدگی یا قطعی داشت آن را تعویض نمایید.
  3. خرابی دکمه on/off مخلوط کن: در مرحله سوم در صورتیکه پریز و سیم دستگاه سالم بودند باید دکمه خاموش و روشن دستگاه را بررسی نمایید. برای حل این مشکل دستگاه را باز کرده و دکمه ها را تمیز کنید اگر با این کار مشکل برطدف نشد در صورت نیاز برای تعویض دکمه دستگاه اقدامات لازم را انجام دهید. خرابی دکمه خاموش و روشن یا استارت دستگاه به دلیل استفاده زیاد از آن بسیار رایج می باشد.
  4. ضربه خوردن به دستگاه: در صورتیکه دستگاه از دست شما به زمین افتاده یا ضربه ای به آن وارد شده باشد احتمال شکستن قطعات داخلی و بیرونی دستگاه وجود دارد. در این شرایط دستگاه را به خوبی بررسی کرده و در صورت وجود شکستگی نسبت به تعویض قطعات آسیب دیده آن اقدام نمایید در این خصوصسعی کنید حتما از متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.
  5. بروز اختلال در موتور: موتور دستگاه مخلوط کن در برخی موارد به علت استفاده طولانی مدت، نشت آب و مایعات دیگر به داخل آن، ضربه خوردن و ... ممکن است نیم سوز شده یا به طور کامل سوخته باشد. در این شرایط نیاز است جهت رفع مشکل از متخصصان در امر تعمیرات لوازم برقی منزل کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه تیغه مخلوط کن را عوض کنیم ؟

علت خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به صورت خورکار چیست؟

در قسمت بعدی خرابی های رایج مخلوط کن باید بدانید که علت خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به صورت خورکار چیست ، گاهی ممکن است وقتی مخلوط کن را به برق متصل می کنید در ابتدا به درستی کار کند و بعد از گذشت مدت زمانی به صورت خودکار خاموش شود. دلیل این اتفاق می تواند استفاده طولانی مدت از دستگاه، ایجاد نقص در محافظ متصل به دستگاه یا اورلود باشد. علت نصب اورلود روی مخلوط کن این است که در صورت واردآمدن فشار زیاد به موتور دستگاه به صورت خودکار خاموش شود.

  1. اگر اورلود یا قطعات مرتبط با آن دچار نقص شده باشند باید به صورت تخصصی بررسی شده و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض قطعه صورت گیرد.
  2. حالت دیگری نیز وجود دارد که به علت خرابی پروانه فن دستگاه، دستگاه داغ شده و دستور خاموشی صادر شده باشد در این صورت با تعویض پروانه فن دستگاه مشکل برطرف می شود.

خرابی های رایج مخلوط کن

علت کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن جیست؟

مورد سوم از خرابی های رایج مخلوط کن کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن می باشد که ممکن است بعد از ریختن مواد غذایی درون دستگاه متوجه شوید دستگاه همانند همیشه کار نمی کند و انگار از سرعت و قدرت آن کاسته شده است اما علت خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به صورت خورکار چیست؟ . موارد مختلفی می توانند باعث بروز این مشکل شوند از جمله:

  1. خرابی بوش تیغه
  2. خرابی بوش موتور
  3. کاهش زغال مخلوط کن
  4. نیمسوز شدن آرمیچر

تشخیص خرابی هر کدام از این قطعات تخصصی می باشد که در صورت مواجه شدن با آن بهتر است به مراکز تخصصی تعمیرات مخلوط کن برای رفع مشکل خود مراجعه کنید.

علت نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن

و اما دیگر مورد از خرابی های رایج مخلوط کن را میتوان علت نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن داست، قسمت انتهایی پارچ مخلوط کن یک پیچ بزرگ توخالی قرار دارد و از جنس پلاستیک فشرده می باشد که به مرور زمان و در اثر استفاده زیاد یا ضربه دیدن دچار ساییدگی می شود. در این حالت موادی که به داخل پارچ مخلوط کن می ریزید به بیرون یعنی قسمت کوپلینگ نشت پیدا می کنند و باعث آسیب رساندن به کوپلینگ و قطعات متصل به آن از جمله موتور خواهند شد. برای حل این مشکل باید پیچ شش ضلعی توخالی تعویض شده و جلوی نشتی گرفته شود تا به قطعات داخلی دستگاه صدمه ای وارد نشود.

بیشتر بخوانید: چرا مخلوط کن روشن نمی شود ؟

علت له شدن و خرد نشدن مواد غذایی به حد کافی

اما علت له شدن و خرد نشدن مواد غذایی به حد کافی چیست؟ در برخی موارد از خرابی های رایج مخلوط کن پیش می آید که وقتی مواد غذایی را به درون دستگاه ریخته و آن را روشن می کنید متوجه شوید که مواد غذایی به درستی خرد نمی شوند و در واقع دستگاه مواد غذایی را له می کند. در اغلب موارد علت این مشکل کند شدن تیغه درون دستگاه است که با تیز کردن یا عوض کردن تیغه این مشکل به راحتی برطرف می شود.

خرابی های رایج مخلوط کن

علت از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ

اما میتوانیم دیگر خرابی های رایج مخلوط کن را علت از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ در واقع گریپاژ کردن تیغه دستگاه بدانیم. جهت حل این مشکل تیغه ها را با دست بچرخانید سپس دستگاه را روشن کنید در صورت برطرف نشدن مشکل می بایست قطعات مختلف پارچ که به کوپلینگ متصل می باشند را باز کرده و آن ها را گریس کاری کنید.

علت صدای اضافی مخلوط کن در حین کارکردن

و اما دیگر مورد از خرابی های رایج مخلوط کن این است که گاهی اوقات ممکن است مدتی بعد از استفاده از مخلوط کن صداهای زیاد و غیرطبیعی از آن به گوش برسد ولی علت صدای اضافی مخلوط کن در حین کارکردن چیست؟ ممکن است ناشی از برخورد پره ها به پارچ یا خرابی کوپلینگ و بوش دستگاه باشد. بهتر است برای خرد کردن مواد غذایی سفت از مخلوط کن استفاده نکنید چرا که این کار موجب آسیب رساندن به پره های دستگاه شده و سروصدای زیادی در اثر برخورد پره های آسیب دیده به دستگاه صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خريد مخلوط کن دلونگی

مخلوط کن هنگام کار می لرزد

چرا مخلوط کن هنگام کار می لرزد؟ شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین کار با مخلوط کن دستگاه ناگهان دچار لرزش شود یکی از خرابی های رایج مخلوط کن رخ دهد. دلیل بروز این اتفاق پر بودن پارچ بیش از اندازه استاندارد آن، وجود مواد غذایی سفت درون پارچ و یا تجمع تفاله در قسمت زیر تیغ می باشد. برای رفع مشکل لرزش مخلوط کن بهتر است از ریختن مواد غذایی سفت و محکم درون آن بپرهیزید هم چنین پارچ را بیش از انداره پر نکنید. در صورتیکه با رعایت این موارد باز هم دستگاه دچار لرزش شد باید تیغه را باز کرده و زیر آن را به خوبی تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

نتیجه گیری

در مقاله آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن و راه حل برطرف کردن آن ها سعی شد به رایج ترین مشکلات مخلوط کن پرداخته شود تا با خواندن آن به راحتی بتوانید در منزل مشکل مخلوط کن خود را برطرف نمایید در صورتیکه با انجام اقداماتی که در موارد بالا ذکر شد دستگاه مخلوط کن شما همچنان با نقص همراه است بهتر است دستگاه را به متخصصین مجرب در این زمینه بسپارید.