مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

13:14 1402/09/30 مقالات
مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام نیز آنچنان که فکر میکنید نیست، هر اشعه ای موجب آسیب به بدن انسان میشود اما در صورتی که حجم بسیار بالا و هم با قدرت بسیار زیاد و البته برای زمان طولانی در کنار بدن انسان باشد، در غیر این صورت مشکلی برای انسان ها پیش نمی آید، با ما همراه باشید تا به صورت کامل تر به این مسئه بپردازیم.

تاثیر سولاردام بر کیفیت غذا

افراد زیادی هستند که فکر می کنند از مهم ترین مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام، تاثیر بر کیفیت غذاست. سولاردام غذا را با دمای بیشتر و در زمان کمتری طبخ میکند به همین دلیل باعث میشود که ویتامین ها و املاح معدنی نیز به میزان کمتری از بین برود. این نکته در مورد ویتامین C و B1 به دلیل حساسیت زیاد به دما بسیار بیشتر اهمیت دارد. در رابطه با پختن گوشت توسط سولاردام، چون اکسیداسیون کمتری را در پی خواهد داشت، گوشت پخته شده کیفیت و مزه ی بهتری خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که سولاردام برای پختن و گرم کردن موادغذایی از امواج ایکس و گاما استفاده نمیکند و از این رو غذاهای پخته شده، رادیواکتیوی و سرطان زا نمی باشد و شاهد مضرات مایکروفر، مایکروویو در این دستگاه نیستیم.

مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

مضرات سولاردام برای بدن انسان

اکثر مردم فکر میکنند که یکی از مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام، سرطان زا بودن آن است. مواد غذایی طبخ شده توسط سولاردام و به طور کلی فرها به هیچ عنوان سرطان زا نبوده و تمامی این ادعا ها مبنی بر سرطان زا بودن غذاهای داخل سولاردام، بدون سند و مدرک میباشد. اما به هر حال فرها در کنار فایده ها و کارایی زیادی که دارند، دارای مضراتی هستند. این آسیب ها میتواند  ناشی از غذای پخته شده و یا امواج سولاردام باشد که این مورد یکی از معایب سولاردام می باشد.

مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

آیا اشعه مایکروفر برای بدن مضر است؟

در پاسخ به راست یا دروغ بودن اظهارات در مورد اشعه مایکروفر باید بگوییم که طبیعتا این وسیله اشعه هایی را تولید می کند، اما این که اشعه های مایکروفر برای انسان مضر است یا نه چیزی است که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم.

امواجی مانند:

  • امواج موبایل های هوشمند
  • امواج رادیویی
  • اشعه گاما
  • اشعه ایکس
  • حتی پرتوهای خورشید

از جمله مواردی هستند که مانند اشعه مایکروفر می توانند خطر آفرین باشند.

اما واقعیت این است که برخی از این امواج تنها زمانی میتوان گفت خطرناک و جزو مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام باشند که هم در حجم بسیار بالا و هم با قدرت بسیار زیاد و البته برای زمان طولانی در نزدیکی بدن انسان قرار داشته باشند.

از این رو امواج مایکروفر هیچکدام از تاثیراتی که در تصورات بند قبل ذکر کردیم را نداشته و نمی تواند چنین خطراتی برای کاربران ایجاد نماید. اما عدم استفاده درست و عدم رعایت استانداردهای استفاده از آن می تواند خطر آفرین شود. برای مثال 

  1. استفاده از ظروف نامناسب
  2. پختن غذاهایی که برای پخت در مایکروفر مناسب نیستند

تاثیرات مایکروویو بر سلامتی بدن

تاثیرات مایکروویو بر سلامتی بدن، مایکروویو با امواج غیریونی الکترومغناطیسی سبب به جنبش در آمدن مولکول های مواد غذایی شده و در نهایت با تولید گرما سبب گرم شدن غذا می‌ گردد. در واقع از طریق ایجاد اصطکاک مولکولی به خصوص بین مولکول های آب موجود در غذا تولید حرارت می کند. حرارت تولید شده در سیستم مایکروویو به میزان آب موجود در مواد غذایی بستگی دارد. از امواج مایکروویو برای اهداف مختلفی استفاده میشود برای مثال: صنعتی، علمی، طبی و ارتباطات استفاده می  شود. این امواج به دلیل دارا بودن فرکانس کم، بر خلاف اشعه ایکس و گاما، قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی به مولکول های مواد غذایی نیستند.

مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

آسیب های اشعه مایکروویو بر روی چشم

بعضی از اعضای بدن مانند چشم، در ‌برابر این اشعه و مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام آسیب‌ پذیرتر هستند؛ زیرا چشم فاقد عروق خونی است و نمی‌ تواند گرما و فشار سلولی را از بین ببرد. بسیاری از دانشمندان درباره بروز آب مروارید در چشم براثر قرارگرفتن در‌معرض امواج مایکروویو تحقیقات و مطالعاتی انجام داده ‌اند. آن‌ ها با بررسی ‌هایی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که پرتوهای مایکروویو می‌ تواند بر آب مروارید چشم تأثیر زیادی بگذارد.

به ‌طور‌کلی، در زمان روشن ‌بودن دستگاه مایکروویو، حتماً فاصله ایمنی را با آن رعایت‌ کنید. اگر کودکی در منزل دارید، اجازه ندهید که به چراغ روشن و ظرف غذای در حال چرخش درون دستگاه زل بزند. بسیاری از دانشمندان بروز آب مروارید در چشم را ناشی از قرارگرفتن درمعرض امواج مایکروویو می ‌دانند.

اثر مایکروویو بر مواد مغذی

فرآیند حرارتی در اکثر موارد با غیر فعال کردن برخی آنزیم های طبیعی در سبزی  ها از ایجاد بوی نامطبوع، کاهش رنگ و سست شدن بافت این مواد جلوگیری می  کند و مواد مغذی آن را نیز بهتر حفظ می  نماید. با توجه به خصوصیت گرمادهی مایکروویو، به نظر می  رسد این روش نسبت به روش های سنتی پخت غذا از معایب کمتری برخوردار بوده و در حفظ مواد مغذی غذاها موثرتر است. برای مثال در تحقیقات انجام شده، مقدار ویتامین  های محصولات غذایی که در مایکروویو طبخ شده بودند بیش از روش های دیگر حفظ شده بود.

زمان سریع و کم بودن آب در موقع پختن، دو عاملی هستند که باعث حفظ بیشتر ویتامین های محلول در آب می  شوند. حفظ مواد مغذی در موادی که با مایکروویو گرم می شوند به وزن آن ها نیز بستگی دارد. هرچه وزن ماده غذایی کمتر باشد، حفظ مواد مغذی آن بیشتر خواهد بود. همچنین هر چه توان مایکروویو بالاتر باشد، بدلیل افزایش سرعت رسیدن مواد غذایی به دمای مورد نظر، کاهش مواد مغذی کمتر خواهد بود. علاوه بر آن تحقیقات مختلف انجام شده بر روی مواد غذایی مختلف نشان می  دهد که حفظ پروتئین در ماده غذایی در روش مایکروویو بیشتر از سایر روش های سنتی طبخ غذاها می  باشد. در مورد چربی‌ ها، مواد معدنی و کربوهیدرات ‌ها، تحقیقات صورت گرفته مطالب مفیدی را ارائه نمی ‌دهند.

مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام

استفاده ظروف پلاستیکی در مایکروویو

همه می ‌دانیم که ظروف پلاستیکی سمی هستند و این ربطی به مضرات مایکروفر، مایکروویو و سولاردام ندارد . آن‌ها مواد مضری را به غذای شما منتقل می ‌کنند که مختل ‌کننده هورمون ‌ها هستند و روی هورمون‌ هایی مانند استروژن و تستوسترون تاثیر مستقیم می‌ گذارند و رشد و تکامل طبیعی را مختل می‌ کنند.

با اینکه ممکن است این شایعه واقعی نباشد؛ اما حقیقتی در بطن آن نهفته است. ظروف پلاستیکی از مواد شیمیایی زیادی تشکیل شده ‌اند که برخی از آن‌ ها به غذای شما راه پیدا می ‌کنند؛ مخصوصا وقتی گرم شوند.