چرا درب مایکروفر باز نمی شود؟

چرا درب مایکروفر باز نمی شود؟

10:49 1402/10/19 مقالات , آموزش تعمیرات ماکروفر
علت های مختلفی جهت باز نشدن درب مایکروفر وجود دارد. به عنوان نمونه، ممکن است باقی‌مانده غذا در لابلای درب مانده و مانع از باز شدن آن گردد یا امکان دارد دکمه درب ایراد داشته باشد. چنانچه قفل درب ماکروفر کار خود را بدرستی انجام ندهد ، این عمل می تواند در درب دستگاه ایجاد مشکل نماید و در نهایت، امکان دارد فنر درب دچار ایراد شده باشد.

چنانچه شما بدانید که علت باز نشدن درب مایکروفر چیست، درآن صورت می‌توانید اقدامات سریع‌تری را نسبت به رفع مشکل ایجاد شده و تعمیر مایکروفر انجام دهید. علت های مختلفی جهت باز نشدن درب مایکروفر وجود دارد. به عنوان نمونه، ممکن است باقی‌مانده غذا در لابلای درب مانده و مانع از باز شدن آن گردد یا امکان دارد دکمه درب ایراد داشته باشد. چنانچه قفل درب ماکروفر کار خود را بدرستی انجام ندهد ، این عمل می تواند در درب دستگاه ایجاد مشکل نماید و در نهایت، امکان دارد فنر درب دچار ایراد شده باشد.

وجود مشکل در اهرم قفل درب و دکمه ها

اهرم قفل درب و دکمه های ماکروفر مسئول باز و بسته کردن درب هستند. اگر این قطعات خراب شوند، ممکن است درب ماکروفر به درستی کار نکند. برای تعمیر این قطعات، باید ابتدا مایکروفر را از برق بکشید و سپس درب را باز کنید و قطعات داخلی را بررسی کنید. برای این کار ممکن است نیاز به ابزارهایی مانند پیچ گوشتی، مولتی متر و… داشته باشید. در صورت عدم دسترسی، بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.

خرابی ضامن یا چفت کننده درب ماکروفر

مشکل دیگری که ممکن است برای درب ماکروویو پیش بیاید، خوب باز و بسته نشدن درب ماکروفر میباشد که بدلیل بروز اشکال در چفت آن است. این مشکل خود را بیشتر در قالب کیپ نشدن درب ماکروفر نشان می دهد.

چنانچه به علت خرابی چفت درب ماکروفر بسته نمی‌شود تنها راه چاره تعویض ضامن درب دستگاه می‌باشد. برای تعمیر ضامن درب دستگاه باید از تعمیرکار یا نمایندگی خود دستگاه درخواست کمک نمایید. معمولا تعویض چفت درب ماکروفر زمان چندانی نبرده و هزینه بالایی نیز ندارد.

علت باز نشدن درب مایکروفر

خراب شدن فنر علت باز نشدن درب مایکروفر

در بسیاری از موارد مشکل باز نشدن درب، معیوب شدن فنر درب است که در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی می تواند منجر به باز نشدن یا درست بسته نشدن درب شود. صدمه دیدن فنر درب ماکروفر باعث می شود درب باز یا بسته نشود. برای رفع این مشکل، باید فنر را تعمیر یا تعویض کنید.

برای بررسی اینکه فنر درب ماکروفر مشکلی دارد یا خیر باید دستگاه را از برق بکشید و سپس پانل‌های در را جدا کنید. فنرها در قسمت پایین قرار دارند. آنها را از نظر ساییدگی و هر نوع آسیب بررسی کنید. در صورت شکستگی باید برای تعویض فنرها اقدام کنید.

شکستن دستگیره متحرک مایکروفر

علت شکستن دستگیره متحرک مایکروفر می‌تواند از اصطکاک و استفاده بیش از حد آن باشد. این دستگیره که بین دکمه باز و بسته کردن و ضامن درب قرار دارد، در صورت خرابی باعث می‌شود که درب مایکروفر باز یا بسته نشود. برای رفع این مشکل، باید این دستگیره را تعویض کنید.

برای تعویض دستگیره متحرک مایکروفر، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس پیچ‌هایی که درب را به بدنه دستگاه متصل می‌کنند را باز کنید. سپس درب را از دستگاه جدا کنید و دستگیره متحرک را از آن بردارید. بعد از آن، دستگیره جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ‌ها را محکم کنید. در آخر، درب را به دستگاه وصل کنید و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

خراب شدن قفل درب مایکروفر

مشکل در کارکرد درب مایکروفر: اگر درب مایکروفر دارای قطعات معیوب یا ساییده باشد، ممکن است قفل آن به‌درستی کار نکند و باز یا بسته نشود. برای بررسی و تعمیر این مشکل، بهتر است از یک تکنیسین ماهر کمک بگیرید.

خراب شدن فنر درب مایکروفر: فنر درب مایکروفر باعث می‌شود که درب با فشردن دکمه باز شدن، پرش کند و باز شود. اگر فنر درب مایکروفر شکسته یا ضعیف شده باشد، ممکن است درب مایکروفر باز نشود. برای تعویض فنر درب مایکروفر، باید درب را از دستگاه جدا کرده و فنر را با یک فنر جدید عوض کنید.

خراب شدن اهرم قفل درب مایکروفر: اهرم قفل درب مایکروفر، قطعه‌ای است که با دکمه باز شدن درب متصل است و با فشار دادن آن، زبانه قفل را آزاد می‌کند. اگر اهرم قفل درب مایکروفر شکسته یا گیر کرده باشد، ممکن است درب مایکروفر باز نشود. برای تعویض اهرم قفل درب مایکروفر، باید درب را از دستگاه جدا کرده و اهرم را با یک اهرم جدید عوض کنید.

اینها فقط برخی از دلایل ممکن برای خراب شدن قفل درب مایکروفر هستند. برای اطمینان از علت دقیق این مشکل، بهتر است از یک تعمیرکار مجرب مشورت بگیرید.

خراب شدن درب مایکروفر

تمیز نکردن درب ماکروفر

تمیز نکردن درب ماکروفر می‌تواند باعث شود که درب دستگاه به‌درستی باز و بسته نشود. این مشکل ممکن است از رسوب گذاری مواد غذایی لابلای درب و قفل آن باشد که باعث می‌شود که زبانه قفل گیر کند و درب را محکم نگه ندارد. برای رفع این مشکل، باید درب ماکروفر را با یک پارچه یا اسفنج مرطوب و آب گرم تمیز کنید. می‌توانید از آب لیمو یا سرکه هم برای تمیز کردن درب ماکروفر استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن درب ماکروفر، باید از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. اگر درب ماکروفر هنوز باز و بسته نمی‌شود، ممکن است علت دیگری داشته باشد که باید توسط یک تکنیسین ماهر بررسی و تعمیر شود.

بیشتر بخوانید : موتور گردان ماکروفر چیست ؟

خراب شدن کلید فنری مایکروفر

علت خراب شدن کلید فنری مایکروفر ممکن است از سایش و ضربه باشد که باعث می‌شود که کلید فنری از جای خود جدا شود یا به درستی کار نکند. این کلید فنری که برای تنظیم زمان و دمای پخت مایکروفر استفاده می‌شود، در صورت خرابی باعث می‌شود که مایکروفر به‌درستی روشن یا خاموش نشود یا زمان و دمای مورد نظر را نشان ندهد. برای رفع این مشکل، باید این کلید فنری را تعویض کنید.

برای تعویض کلید فنری مایکروفر، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس پوشش جلویی مایکروفر را باز کنید. سپس کلید فنری را از برد اصلی جدا کنید و کلید جدید را به جای آن وصل کنید. بعد از آن، پوشش جلویی مایکروفر را محکم کنید و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

رفع مشکل باز نشدن درب مایکروفر

باز نشدن درب مایکروفر می‌تواند به چند دلیل باشد. برخی از این عوامل عبارتند از

  • خرابی اهرم قفل درب یا دکمه باز شدن
  • خرابی فنر درب
  • خرابی دستگیره متحرک
  • خرابی ضامن یا چفت کننده درب
  • کثیفی لولاها یا بقایای غذا روی درب
  • خرابی قفل درب

برای رفع این مشکلات، باید علت آن را بررسی کرده و قطعات خراب را تعویض کنید.

رفع مشکل باز نشدن درب ماکروفر

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی مواردی بپردازیم که هریک می‌تواند علت باز نشدن درب ماکروفر باشد. چنانچه درب مایکروفر شما به راحتی باز و بسته نمی‌شود، هریک ازعلت‌های قیدشده را مورد بررسی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود برای تعمیر اصولی و بدون نقص دستگاه از یک مرکز معتبر راهنمایی بگیرید.

با توجه به حساسیت قطعات ماکروفر در صورت خرابی و وجود مشکل در آن از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. هرگز برای تعمیر درب دستگاه خود به افراد غیر متخصص مراجعه نکنید.