چرا اتو زیاد داغ می شود و به لباس می چسبد؟

چرا اتو زیاد داغ می شود و به لباس می چسبد؟

14:29 1403/05/16 مقالات
چسبیدن اتو به لباس یکی از بدترین اتفاقاتی است که میتواند در هنگام اتو کشیدن رخ دهد این اتفاق موجب سوتن لباس ها میشود، اما علت این مشکل چیست؟ در این مقاله به صورت کامل به آن پرداخته شده است.

اتوهای بخار را می توان جزء وسایلی دانست که باعث می شوند ما بتوانیم ظاهر بهتری داشته باشیم همان طور که می دانید مهم ترین کاری که یک اتو می تواند برای ما انجام دهد از بین بردن چرو ک های به وجود آمده بر روی لباس می باشد اما گاهی اوقات ممکن است  پیش آید که اتو به جای از بین بردن چروک لباس به طور کلی لباس ما را از بین ببرد و در واقع لباس ها را بسوزاند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه اتفاقی باعث چسبیدن اتو به لباس میشود. در این مقاله قصد داریم دلایل داغ شدن اتو را بررسی کرده و به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل باشیم امیدواریم که مفید واقع شود.

5 دلیل زیاد داغ شدن اتو

در این بخش از مقاله چسبیدن اتو به لباس به 5 دلیل زیاد داغ شدن اتو اشاره کرده ایم.

  1. تنظیم نبودن درجه اتو: تنظیم نبودن درجه اتو می تواند اولین علت داغ شدن بیش از حد اتو باشد. بر روی بدنه اتو درجه ای تعبیه شده است که بتوان با تنظیم کردن آن هر جنس پارچه ای را اتوکشی نمود. این امکان باعث می شود تا بتوانید متناسب با هر جنس پارچه دمای اتو را تنظیم نمائید تا پارچه آسیب نبیند. برای دمای مناسب اتوکشی هر پارچه بهتر است به برچسب روی لباس دقت کنید. در مورد برخی از پارچه ها امکان دارد شما اصلا مجاز به اتوکشی نباشید و برای برخی دیگر ممکن است نیاز باشد یک پارچه نازک دیگر روی آن قرار دهید تا پارچه مد نظر به اتو نچسبد بنابراین بهترین کار دقت به جنس پارچه و دمای متناسب با آن می باشد.
  2. مناسب نبودن پارچه: در این مورد لازم است قبل از اینکه به اتوکشی لباس مشغول شوید ابتدا به جنس آن و برچسب روی لباس دقت کنید تا متوجه شوید پارچه تحمل حرارت را دارد یا خیر! در صورتیکه امکان اتوکشی برای پارچه مورد نظر وجود داشت حتما درجه مناسب آن را تنظیم کرده و با خیال آسوده به اتوکشی لباستان بپردازید.
  3. خراب بودن درجه اتو: گاهی ممکن است متوجه شوید علی رغم تنظیم درجه اتو، دمای اتو پایین نمی آید و همچنان اتو داغ است در این شرایط به احتمال زیاد درجه اتو خراب شده  و نمی تواند دمای مناسب را تنظیم کند بهتر است برای  تشخیص قطعی مشکل و تعمیر درجه اتو از یک تعمیرکار ماهر در زمینه تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.
  4. خراب بودن ترموستات اتو: در صورت خرابی ترموستات، حتی اگر درجه اتو را تنظیم کنید باز هم دمای اتو کم نمی شود زیرا ترموستات نمی تواند تشخیص دهد که درجه اتو دقیقا چقدر است و این موضوع سبب می شود اتو بیش از حد داغ شده و لباس به اتو بچسبد. برای رفع این مشکل نیز بهترین کار مراجعه به مراکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی می باشد.
  5. خراب یا کثیف بودن کف اتو: کثیف بودن کفه اتو به خاطر چسبیدن پارچه ای ازقبل یا موارد دیگر می تواند باعث چسبیدن لباس جدید به کفه اتو شود زیرادر صورتیکه کفه اتو کثیف باشد وقتی آن را به برق می زنید با داغ شدن اتو مواد چسبیده روی کفه اتو شل شده و به پارچه جدید می چسبند. قبل از اتوکشی حتما کفه اتو را بررسی کرده و در صورت وجود کثیفی آن را با یک پارچه مرطوب تمیز نمائید.

روش های جلوگیری از چسبیدن اتو به لباس

روش های جلوگیری از چسبیدن اتو به لباس

با رعایت نکاتی که در ادامه گفته شده است می توانید از چسبیدن اتو به لباس خودتان جلوگیری کنید. روش های جلوگیری از چسبیدن اتو به لباس را در لیست زیر مشاهده میکنید.

  • استفاده از پارچه واسطه: برای پارچه هایی که از جنس حریر و یا ساتن هستند و بهتر است بگوییم به طور کلی برای همه پارچه هایی که حساس به حرارت می باشند می توانید از یک پارچه ضخیم تر یا یک شال و روسری نخی بین لباس خودتان و اتو استفاده کنید تا مانع از تماس مستقیم اتو با لباس شوید. این کار تا حد زیادی کمک می کند تا لباسی که می خواهید آن را اتو کنید آسیب نبیند البته بهتر است اگر لباس مورد نظر رنگ روشن است به هیچ وجه از پارچه واسطه رنگی برای آن استفاده نکنید زیرا ممکن است بر اثر حرارت دیدن پارچه واسطه به پارچه اصلی رنگ بدهد.
  • عدم تماس اتو با لباس: برخی لباس ها جنس بسیار حساسی دارند و ممکن است اتوکشی آن ها باعث آسیب رساندن به اینگونه پارچه ها شود اکثرا پارچه هایی از جنس پلاستیک یا توری به این شکل هستند و به دلیل نداشتن چروک های عمقی بهتر است اتو را در بالای آن ها قرار داده و در واقع چنین پارچه هایی را فقط بخار دهید و از چسباندن اتو به سطح لباس خودداری کرده تا مشکلی برای لباس شما ایجاد نشود.

روش تمیز کردن لباس چسبیده به اتو

شاید بخواهید بدانید که روش تمیز کردن لباس چسبیده به اتو به چه شکل است. گاهی ممکن است با رعایت تمام موارد ناگهان در حین کار متوجه چسبیدن اتو به لباس شوید در این زمان چاره ای نداشته جزء اینکه اتو را از برق کشیده و سعی کنید کفه اتو را به دقت تمیز کنید البته بهتر است علت به وجود آمدن این اتفاق را نیز پیگیری نمائید در ادامه به بررسی روش هایی برای تمیز کردن کفه اتو پرداخته می شود:

  • پاک کردن کفه اتو با خمیر دندان: یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن کفه اتو کمک گرفتن از خمیر دندان می باشد. در این روش کافی است مقداری از خمیردندان را کف اتو پخش کنید سپس چند دقیقه ای آن را به حال خود رها کرده و بعد به سراغ آن بروید حال  یک پارچه خشک برداشته و کف اتو بکشید و خمیردندان را از روی اتو پاک کنید خواهید دید که باقی کثیفی ها نیز همراه  با خمیر دندان از روی سطح اتو تمیز می شوند.
  • پاک کردن لباس چسبیده به اتو با روزنامه و نمک: روش کاربردی دیگر برای پاک کردن لباس چسبیده به کفه اتو استفاده از روزنامه و نمک می باشد. برای انجام این کار اتو را روشن کرده و حالت بخار آن را قطع کنید و بگذارید به خوبی داغ شود حال یک روزنامه را برداشته و روی آن دو قاشق نمک بپاشید اتو را روی نمک های ریخته شده بر روی روزنامه قرار داده و به حالت اتوکشی حرکت دهید تا کفه اتو به صورت کامل تمیز شود. دقت کنید به هیچ وجه در این روش از بخار اتو استفاده نکنید زیرا دانه های نمک می توانند وارد سوراخ های کفه اتو شده و اتو را دچار مشکل کنند.

جمع بندی

امیدواریم با خواندن این مقاله دریافته باشید که بهترین کار در ابتدا استفاده درست و اصولی از کارکردهای دستگاه می باشد و هیچ گاه نباید بدون داشتن اطلاعات کافی فقط دستگاه را به برق زده و از آن استفاده نمود چرا که این امر می تواند مشکل و دردسرهای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.