علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

11:05 1402/11/04 مقالات , آموزش تعمیرات ماکروفر
زمانیکه شما مشغول آشپزی و یا گرم کردن غذا  با مایکروفر ممکن است متوجه جرقه زدن آن شوید. وجود این ایراد درخیلی از مایکروفرها رایج است و جای نگرانی ندارد  ، در اینجا ما به 8 علت که سبب جرقه زدن مایکروفر خواهد بود را برا ی شما شرح میدهیم  و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه خواهیم داد. معمولاجرقه زدن مایکروفر با ایجاد صدا و نور همراه است و در بعضی موارد روی دیواره یا سقف دستگاه نقاط سوختگی مشاهده می‌شود.  مایکروفر، امواج الکتریکی قدرتمندی تولید می‌کند که ممکن است در برخی موارد کشنده هم باشد و همینطور میتواند باعث آتش سوزی هم شود.  از اینرو هیچ موقع خود سرانه تصمیم به تعمیر و باز کردن قطعات مایکروفرنگیرید. عاقلانه است که رفع مشکل را به تکنسین ماهر بسپارید.

8 دلیل و علت جرقه زدن ماکروفر

8 دلیل و علت جرقه زدن ماکروفر را در لیست زیر مشاهده میکنید.

  1. استفاده از ظروف فلزی
  2. کثیف بودن داخل مایکروفر
  3. فرسودگی طبقه فلزی مایکروفر
  4. خرابی لامپ مگنترون
  5. خرابی فن گردش هوا
  6. سوختگی دیود مایکروفر
  7. سوراخ‌های میکرونی و نشت اشعه در مایکروفر
  8. خراب بودن المنت مایکروفر

1- استفاده از ظروف فلزی دلیل جرقه زدن ماکروفر

استفاده از ظروف فلزی دلیل جرقه زدن ماکروفر میبباشد. بهترین راه برای اطلاع از ظروفی که می‌توان در مایکروفر استفاده کرد، مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه مایکروفر شماست. استفاده از ظروف فلزی در مایکروفر توصیه نمی‌شود، میتوان گفت علت جرقه زدن ماکروفر هستند، زیرا فلزات می‌توانند باعث جذب امواج مایکروفر شده و جرقه زدن دستگاه را به دنبال داشته باشند. همه ما همیشه شنیده ایم که قرار دادن فلز در مایکروفر می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، اما اینکه چه خطراتی و چگونه ایجاد شدن آن ها، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. در این مقاله با نحوه عملکرد مایکروفر بیشتر آشنا شوید و بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی در دستگاه هنگام استفاده از فلزات در مایکروفر می شود.

علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

2- کثیف بودن داخل مایکروفر

گاهی در زمان انجام آشپزی بدون توجه به میزان حرارتی که غذا باید ببیند تا پخته شود میتواند باعث کثیف بودن داخل مایکروفر شده یا اینکه باقیمانده تکه های چربی و یا قسمت هایی از غذا در داخل بدنه مایکروفر می‌تواند علت جرقه زدن ماکروفر شود. در واقع وجود این چربی‌ها در دستگاه باعث می‌شود که توزیع اشعه به درستی انجام نشود و باعث ایجاد جرقه بر روی دیواره‌های دستگاه شود. برای رفع این مورد باید چربی‌های داخل مایکروفر را با اسکاچ و مواد شوینده مناسب تمیز و پاک کنید.. در غیر اینصورت هم می تواند مانع حرکت چرخ های ریلی سینی و هم جرقه زدن مایکروفر شود.

بیشتر بخوانید : قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

3- فرسودگی طبقه فلزی مایکروفر دلیل جرقه زدن ماکروفر

بد نیست بدانید فرسودگی طبقه فلزی مایکروفر دلیل جرقه زدن ماکروفر است. در بیشتر مایکروفرها یک قفسه فلزی تعبیه شده که معمولا بصورت طبقاتی است که از آن برای قرار دادن ظرف غذا برای بالا و پایین استفاده میشود چنانچه این قطعه به هر دلیلی فرسودگی طبقه فلزی مایکروفر رخ دهد و قسمتی از آن زنگ زده و لایه پوششی آن از بین برود، در حین روشن کردن دستگاه علت جرقه زدن ماکروفر می‌شود. برای رفع این مورد باید این پایه فلزی مایکروفر را تعویض نمایید.

علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

4- ایراد لامپ مگنترون

در مایکروفر، لامپ اشعه یا مگنترون برای تولید امواج مایکروفریی استفاده می‌شود. در صورتی که لامپ اشعه یا مگنترون در مایکروفر با مشکل مواجه شود و خرابی لامپ مپنترون رخ دهد، ممکن است علت جرقه زدن ماکروفر شود. مگنترون وظیفه ارسال اشعه به سمت مواد غذایی و ایجاد حرارت و گرم کردن فضای دستگاه را دارد. که در صورت خرابی باعث پخش صدا و ایجاد طول موج و جرقه در دستگاه می‌شود. تعمیر و یا تعویض این قطعه باید توسط تعمیرکاران مجرب صورت گیرد تا ایرادات دیگری در دستگاه رخ ندهد.

5- خرابی فن گردش هوا دلیل جرقه زدن ماکروفر

فن گردش هوا در مایکروفر باعث چرخش گرمای تولید شده اشعه در دستگاه می‌شود. در واقع این قطعه باعث می‌شود که گرما در تمام نقاط مایکروفر به یک اندازه باشد و غذا گرم شود. اما اگر فن چرخنده دچار مشکل شده و یا با خرابی گردش هوا روبرو شویم، گرمای ایجاد شده اشعه در یک نقطه جذب می‌شود و این حالت علت جرقه زدن ماکروفر خواهد شد. برای رفع و تعمیر این قطعه بهتر است که تعمیرکار دستگاه را چک و نسبت به تعمیر دوباره و یا تعویض قطعه اقدام نماید.

علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

6- سوختگی دیود مایکروفر دلیل جرقه زدن ماکروفر

سوختگی دیود مایکروفر می‌تواند دلیل جرقه زدن ماکروفر باشد. دیود در مایکروفر وظیفه تبدیل جریان AC به DC را دارد و ولتاژ ۵۰۰۰ ولت را دو برابر می‌کند. این ولتاژ به مگنترون قدرت می‌دهد و حرارت لازم را به غذا منتقل می‌کند. هنگامی که دیود سوخته شود، باعث ایجاد جرقه در مایکروفر خواهد شد. لطفا در صورت مشاهده این مشکل، دستگاه را خاموش کرده و به تعمیرات فر و مایکروفر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش نحوه عیب یابی مایکروفر

7- سوراخ‌های میکرونی و نشت اشعه در مایکروفر

از آنجا که ما برای تهیه غذا، گرم کردن آب یا یخ زدایی غذا به صورت روز مره از این دستگاه استفاده میکنیم این امکان وجود دارد که مشکلاتی در دستگاه بوجود آید، بعنوان نمونه در مایکروفر، وجود سوراخ‌های میکرونی و نشت اشعه در مایکروفر می‌تواند باعث خروج اشعه از دستگاه شود و به قطعات داخلی دستگاه برخورد کند. این نشت اشعه علت جرقه زدن ماکروفر خواهد شد.

سوراخ شدن بدنه مایکروفر، نشان دهنده تاریخ انقضا آن نیست؛ چرا که ما در خانه امداد، از طریق ایزوله کردن تونل مایکروفر، تمامی سوراخ هایی که می‌توانند به سلامت دستگاه آسیب برسانند را می‌پوشانیم و دیگر نیازی به خریداری مایکروفر جدید با هزینه‌های هنگفت نخواهید داشت. خاطر نشان میکنیم که در صورت بروز چنین مشکلی دستگاه را فورا از برق کشیده و با کارشناسان متخصص ما موضوع را در میان بگذارید.

علت جرقه زدن ماکروفر چیست ؟

8- خراب بودن المنت مایکروفر

خراب بودن المنت مایکروفر ، بعضی اوقات ممکن است شما تمام نکات را از جمله نداشتن ظروف فلزی پاکیزه کردن سینی مایکروفر از باقیمانه غذا و... را رعایت نموده اید ولی باز هم، شاهد جرقه در هنگام کار کردن دستگاه باشید. در این قسمت، توصیه می‌شود که مایکروفر را به مدت ۴-۵ ثانیه روشن کنید و قسمتی که جرقه از آن شکل می‌گیرد را مشخص نمایید. اگر از قسمت بالا جرقه شکل گرفت، به احتمال زیاد مشکل از المنت شما می‌باشد که علت جرقه زدن ماکروفر هستند. در مرحله اول بهتر است دستگاه را به مدت چند دقیقه از برق جدا کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک، المنت را تمیز کنید. پس از آنکه این فرآیند بصورت کامل انجام شد، مجددا اقدام به تست کردن المنت مایکروفر کنید. اگر باز هم جرقه درون مایکروفر شکل گرفت، نشان دهنده خرابی المنت دستگاه است.

در این صورت باید اقدام به تعمیر مایکروفر کنید. ما در گروه خانه امداد آماده تعمیر هر گونه خرابی مایکروفر هستیم.