قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

10:11 1402/11/04 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
امروزه یکی از وسایل محبوب و مورد استفاده در آشپزخانه ماکروفر است همانطور که می دانید مکانیزم کار ماکروفر با اشعه است به همین دلیل طرز کار آن با فر و آون توستر فرق دارد بنابراین قرار دادن ظروف با هر جنسی در آن مخصوصا ظروف فلزی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد. قبل ازاینکه به بررسی خطرات قرار دادن ظروف فلزی در ماکروفر بپردازیم بد نیست  به صورت مختصر با طرز کار این دستگاه آشنا شویم.

عواملی که در این مقاله به آنها پرداخته میشود 

  • طرز کار مایکروفر به چه شکل است ؟
  • قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد ؟
  • ظرف هایی که استفاده آن ها در مایکروفر ممنوع است
  • با قرار دادن فویل در مایکروفر چه اتفاقی می افتد ؟

طرز کار مایکروفر به چه شکل است ؟

زمانیکه برای استفاده ازمایکروفر دستگاه را به برق متصل می کنید برق 220 ولت از طریق دیود وارد دستگاه شده تا برق شهری را به برق مصرفی مورد نیاز دستگاه تبدیل کند جریان برق متناوب وارد ترانس های مایکروفر می شود ترانس ها در واقع ولتاژ برق را بالا می برند و برق ولتاژ بالا را به قطعه ای به نام مگنترون هدایت می کنند در این مرحله قرار دادن فلزات در مایکروفر موجب دردسر میشود. در مرحله بعدی برق وارد لامپ مگنترون شده دمای لامپ را بسیار بالا می‌برد و لامپ در این حالت به خاطر دمای زیاد از خود اشعه تولید می‌کند این اشعه‌ها وظیفه گرم کردن غذا در مایکروفر را به عهده دارند. قطعه دیگری در محفظه مایکروفر وجود دارد که صفحه میکا نام دارد.

صفحه میکا همه امواج را متمرکز کرده و به سمت غذا هدایت می‌کند لازم است بدانید که محفظه داخلی مایکروفر از ایجاد جرقه جلوگیری می‌کند زیرا جنس آن از عایق لعابی ساخته شده است حال می‌خواهیم بدانیم چرا استفاده از ظروف فلزی در مایکروفر ممنوع است؟ و اگر از این ظروف برای گرم کردن غذا یا پخت و پز استفاده کنیم ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟

حتما شما هم تا به حال شنیده اید که ظروف فلزی را نباید درون مایکروفر قرار داد اگر می خواهید بدانید چه ظروفی را می توان در مایکروفر قرار داد و یا چرا قرار دادن فلزات در مایکروفر خطر ناک است در این مقاله با ما همراه باشید.

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد ؟

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد ؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید بدانید، به طور حتم از علوم دوران ابتدایی خود به یاد دارید که فلزات رسانایی گرمایی بسیار بالایی دارند. وقتی دستگاه را روشن می کنیم امواج رادیویی گرمای بسیار زیادی درون محفظه مایکروفر ایجاد می کنند حال اگر یک ظرف فلزی را درون مایکروفر قرار دهیم از آنجاییکه فاصله بین مولکولی در فلزات نسبت به مواد غذایی دیگر و مایعات کمتر بوده و ارتعاشات آن بیش تر است ظرف فلزی گرمای ایجاد شده براثر امواج  را به سرعت جذب می کند در واقع هنگام برخورد امواج به ظرف فلزی امواج منعکس شده و سبب ایجاد جرقه می شود  در صورت جرقه زدن داخل محفظه مایکروفر ابتدا صفحه میکا آسیب می بیند سپس سر مگنترون دچار حادثه می شود در نهایت لامپ مگنترون می سوزد که تعمیر آن هزینه زیادی را در بردارد حتی این اتفاق ممکن است سبب ایجاد آتش سوزی و صدمات جبران ناپذیری شود.

هرچه جسم فلزی بزرگتر باشد احتمال وقوع آتش سوزی هم بیشتر می شود. ظروف غیرفلزی مانند ظروف پلاستیکی،پیرکس یا شیشه ای امواج رادیویی را در این فرکانس جذب نمی کنند و داخل مایکروفر زیاد گرم نمی شوند به همین دلیل برای استفاده داخل مایکروفر مناسب هستند زیرا امواجی را جذب نمی کنند که با بازتاب آن باعث جرقه زدن شوند.

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

ظرف هایی که استفاده آن ها در مایکروفر ممنوع است

ظرف هایی که استفاده آن ها در مایکروفر ممنوع است و قرار دادن فلزات در مایکروفر چه مشکلاتی را به وجود می آورد را در ذیل آورده و به اختصار توضیح داده ایم 

  • ظروف فلزی : به دلیل بازتاباندن و انعکاس امواج باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی می شوند.
  • ظروف استایروفوم : ظروف استایزوفوم که به فوم پلی استایرن معروفند در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه به سرعت ذوب می شوند.
  • ظروف مقوایی : ممکن است به خاطر گرمای بیش از حد شعله ور شوند.
  • ظروف لب نقره ای و لب طلایی : عموم مردم فکر می کنند لبه طلایی و نقره ای ظروف رنگ معمولی هستند در صورتیکه در فرآیند تولید این ظروف به لبه های آن ها لاستر طلا یا نقره زده می شود که دارای درصد کمی فلز طلا و نقره می باشند اگر از آن ها در مایکروفر استفاده شود همانند ظروف فلزی دیگر باعث ایجاد جرقه می شوند.
  • ظروف با روکش آلومینیومی : آلومینیوم نیز جزء دسته فلزات است.
  • ظروف ملامین : این ظروف امواج را به سرعت جذب کرده و باعث سیاه شدن و ذوب شدن آن می شود.
  • ظروف لب پر و تیز : اشعه های حاصل از امواج رادیویی که داخل محفظه مایکروفر تابانده می شوند دارای بار مثبت هستند در قسمت نوک تیز اشیا معمولا بار منفی تجمع می یابد زمانیکه امواج به این قسمت ها برخورد کنند تخلیه انرژی صورت می گیرد و باعث جرقه زدن می شود.

قرار دادن فلزات در مایکروفر چه خطراتی دارد؟

با قرار دادن فویل در مایکروفر چه اتفاقی می افتد ؟

با قرار دادن فویل در مایکروفر چه اتفاقی می افتد ؟ پاسخ این سوال را در این مقاله داده ایم با ما همراه باشید، استفاده از این ظروف درون مایکروفر موجب ایجاد جرقه الکتریکی و در نهایت آسیب رساندن به دستگاه می شود. همانطور که می دانید فویل از جنس آلومینیومی است وچون در گروه فلزات قرار می گیرد قرار دادن فلزات در مایکروفر خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد جرقه شود اما اگر مجبور به گذاشتن آن در مایکروفر شدید بهتر است بدانید که اگر فویل را کاملا صاف و بدون چروک و لبه دار شدن و به دور از دیواره های دستگاه قرار دهید امکان ایجاد جرقه و آسیب رسیدن به دستگاه بسیار کم می شود.

با این حال توصیه ما به شما عزیزان این است حتی زمانیکه می خواهید ساندویچی را که قبلا میل نموده اید و باقیمانده آن را درون فویل پیچیده و در یخچال گذاشته اید تا روز بعد مجددا آن را گرم کرده و نوش جان فرمایید فویلی که دور آن پیچیده اید را باز کنید و در ظروف ایمن و قابل استفاده قرار دهید.

جمع بندی

ظروفی که برای استفاده در مایکروفر انتخاب می شوند باید قابلیت عبور اشعه را داشته باشند تا اشعه بتواند به غذا نفوذ کرده و آن را گرم کند. در این مقاله سعی کردیم دلیل اینکه چرا قرار دادن فلزات در مایکروفر خطرناک است و چگونه ممکن است باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی شود را به شما عزیزان آموزش دهیم امیدواریم که مفید واقع شده باشد. بهتر است برای اینکه مجبور نشوید هزینه زیادی را صرف تعمیر یا خرید مجدد مایکروفر برای آشپزخانه خود کنید نحوه استفاده صحیح و ایمن از این دستگاه را به خوبی فراگیرید و با قرار دادن ظروف مخصوص مایکروفر نظیر آرکوپال، ظروف سیلیکونی، ظروف شیشه ای و ظروف پلاستیکی مخصوص به جای ظروف استیل و فلزی مانع به وجود آمدن خطر آتش سوزی و آسیب رساندن جدی به دستگاه مایکروفر خود شوید.