دلیل جرقه زدن اتو

دلیل جرقه زدن اتو

14:16 1403/05/16 مقالات
اگر درحال اتو کشیدن هستید و با جرقه زدن دستگاه اتو مواجه میشوید اما دلیل جرقه زدن اتو ررا نمیدانید نگران نباشید امروز ما در این مقاله به شما کمک میکنیم تا از این اتفاق جلوگیری کنید.

هنگام استفاده از اتو ممکن است با مشکلات متعدد و متفاوتی روبه رو شوید یکی از آن مشکلات جرقه زدن اتو می باشد این مشکل می تواند بسیار دلهره آور بوده و در مواجهه با آن ندانید که انجام چه کارهایی می تواند برای توقف این اختلال مفید باشد. در این مقاله قصد داریم علت های جرقه زدن اتو، نحوه عیب یابی آن و روش های جلوگیری از بروز این مشکل را بررسی کنیم:

5 علت جرقه زدن اتو

در ادامه مقاله دلیل جرقه زدن اتو با 5 علت جرقه زدن اتو آشنا میشوید.

  1. اصطکاک : همان طور که می دانید اصطکاک حرارت تولید می کند اگر اتو با ماده دیگری در تماس باشد اصطکاک ایجاد شده و می تواند باعث بروز جرقه شود.
  2. ناخالصی های موجود در اتو: ممکن است در اتو ناخالصی هایی وجود داشته باشد که هنگام برخورد فلز با آن یا تماس با مواد دیگر جرقه ایجاد شود.
  3. بی کیفیت بودن اتو: اگر اتو بی کیفیت باشد ممکن است عیوبی داشته باشد که هنگام تماس با لباس ها یا موارد دیگر مشکل جرقه زدن به وجود آید.
  4. گرمای بیش از حد اتو: بالا رفتن دمای اتو بیش از اندازه استاندارد می تواند باعث جرقه زدن شود زیرا گرمای زیاد ممکن است فلز را بسوزاند.
  5. در معرض قرار گرفتن اتو با نیروهای الکترومغناطیسی قوی : اگر شرایطی پیش آید که اتو در معرض نیروهای الکترومغناطیسی قوی مانند نیروهای تولید شده توسط قوس الکتریکی قرار گیرد می تواند مشکل جرقه زدن اتو رخ دهد.

نحوه عیب یابی جرقه زدن اتو

نحوه عیب یابی جرقه زدن اتو

ما در این بخش از مقاله دلیل جرقه زدن اتو به نحوه عیب یابی جرقه زدن اتو میپردازیم. در صورتیکه هنگام اتوکشی لباس هایتان ناگهان با مشکل جرقه زدن اتو مواجه شدید بهتر است با حفظ خونسردی و آرامش خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صورت مشاهده جرقه ابتدا اتو را از برق کشیده تا از بروز آسیب های احتمالی در امان باشید.
  • اگر سیم برق اتو آسیب دیده یا فرسوده باشد می تواند باعث ایجاد جرقه شود در این شرایط بهتر است سریعا نسبت به تعویض آن اقدام نمائید.
  • کثیفی روی سطح کفه اتو می تواند باعث ایجاد جرقه شده باشد بعد از خنک شدن کفه اتو برای تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • برای اتوکشی البسه با جنس های مختلف دقت کنید درجه اتو را روی دمای مناسب قرار دهید.
  • در صورتیکه جرقه در قطعات داخلی اتو اتفاق افتد ممکن است آسیب جدی به آن ها وارد آمده باشد و آن قطعات نیازمند تعویض شوند.

برای رفع مشکل جرقه زدن اتو باید چه کنیم؟

شاید بپرسید برای رفع مشکل جرقه زدن اتو باید چه کنیم؟ در این بخش مقاله دلیل جرقه زدن اتو پاسخ سوالتان را داده ایم. بعد از اینکه عیب یابی دستگاه صورت پذیرفت حال وقت آن است که برای رفع مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. مواردی که نیاز است به دقت انجام شود تا رفع عیب صورت پذیرد به شرح زیر می باشد:

نحوه تمیز کردن اتو

نحوه تمیز کردن اتو به شکل لیست زیر است که در مقاله دلیل جرقه زدن اتو امده است. تمیز کردن مخزن و کفه اتو به صورت منظم می تواند از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کند برای تمیز کردن اتو موارد زیر را به دقت انجام دهید.

  • قبل از تمیز کردن اتو مطمئن شوید که دستگاه به پریز برق متصل نباشد.
  • آب موجود در مخزن اتو را خالی کنید تا به قطعات دیگر آسیب نرساند.
  • از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن کفه و بدنه اتو استفاده نمائید و سپس آن را به خوبی خشک کنید.
  • برای رسوب زدایی مخزن و منافذ خروج بخار ابتدا محلولی از نسبت مساوی آب و سرکه تهیه کرده سپس اتو را به برق بزنید محلول را درون مخزن ریخته و اجازه دهید همه آن به صورت بخار از مخرن خارج شود.
  • بعد از انجام مراحل بالا اتو را مجددا از برق کشیده و در جای مناسب نگهداری نمائید.

نحوه تعویض سیم برق اتو

اگر نحوه تعویض سیم برق اتو را بلد نیستید ادامه مقاله دلیل جرقه زدن اتو به کمک شما آمده.

  • برای انجام این کار دو شاخه اتو را حتما از برق جدا کنید.
  • قسمت انتهایی اتو را باز کرده سپس پیچ ها و نگهدارنده های سیم برق را پیدا کنید و آن ها را نیز باز کرده و سیم برق قدیمی را جدا نمائید.
  • متناسب با اتو خود از قبل یک سیم برق جدید تهیه کنید.
  • سیم نو را جایگزین سیم قدیمی کرده و پیچ ها و اتصالات آن را به خوبی محکم کنید.
  • اتو را به برق متصل کرده و بررسی کنید که اتو به خوبی گرم شود با انجام این تست می توانید مطمئن شوید که کار را به درستی انجام داده اید.

طریقه تنظیم صحیح دمای اتو

طریقه تنظیم صحیح دمای اتو

طریقه تنظیم صحیح دمای اتو را در این بخش مقاله دلیل جرقه زدن اتو آورده ایم. بعد از اینکه اتو را به برق متصل کردید ابتدا اجازه دهید اتو گرم شود سپس از طریق درجه ای که روی بدنه اتو تعبیه شده است دمای مناسب را مطابق با جنس پارچه ای که می خواهید آن را اتو کنید تنظیم نمائید. برخی از اتوها دارای تنظیمات دمایی به صورت کلی هستند یعنی بازه دمایی بین Min تا Max برای آن ها تعریف شده است اما برخی دیگر از اتوها ممکن است تنظیمات دمایی خاصی برای پارچه های مختلف داشته باشند. برای اینکه دمای مورد نیاز هر جنس پارچه ای را بدانید یا به برچسب روی پارچه دقت کنید یا در صورت لزوم به دفترچه راهنمای اتو مراجعه نمائید. بهتر است قبل از اینکه اتو را روی پارچه مدنظر قرار دهید از یک پارچه قدیمی و کهنه برای بررسی تنظیم دمای اتو استفاده کنید تا در صورت داغ بودن بیش از اندازه کفه اتو لباستان دچار سوختگی نشود. همچنین اگر کفه اتو به حد کافی گرم نشده باشد چروک های موجود روی لباس به راحتی باز نمی شوند.

نحوه تعمیر و یا تعویض المنت حرارتی اتو

همچنین اگر نحوه تعمیر و یا تعویض المنت حرارتی اتو را آشنا نیستید این بخش را مطالعه کنید. در صورتیکه تشخیص دادید دلیل جرقه زدن اتو المنت دستگاه می باشد برای تعویض آن ابتدا باید مطمئن شوید که اتو را از برق جدا کرده باشید سپس بدنه اتو را باز کرده و المنت مناسب دستگاه خود را که از قبل خریداری نموده اید با المنت معیوب تعویض نمائید و مجددا بدنه دستگاه را ببندید. بهتر است انجام این کار را به یک متخصص واگذار کنید چرا که در صورت عدم مهارت کافی ممکن است با باز کردن کفه اتو باعث قطعی یا خرابی قطعات دیگر شده و مشکل را دوچندان کنید.

چطور از جرقه زدن اتو جلوگیری کنیم؟

اما چطور از جرقه زدن اتو جلوگیری کنیم؟ در صورت رعایت موارد زیر می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که دستگاه اتو شما با مشکل جرقه زدن مواجه نخواهد شد:

  • به صورت مرتب سطح کفه اتو را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • اتو را همیشه در دمای مناسب آن تنظیم نمائید.
  • سیم اتو را به خوبی جمع کنید تا آسیب نبیند و در صورتیکه دچار آسیب و یا فرسودگی شد فورا آن را تعویض نمائید.
  • هیچ گاه از اتو بر روی سطوح حساس به حرارت مانند سطوح فلزی استفاده نکنید.
  • در صورت وجود نشتی در اتو آن را برطرف نمائید.
  • یک جای مخصوص برای اتو در نظر بگیرید که از افتادن و رطوبت در امان باشد.

جمع بندی

اگر می خواهید وسایل برقی منزلتان همیشه سالم بمانند و هر چند وقت یک بار برای تعمیر آن ها متحمل صرف وقت و هزینه نشوید حتما برای نگهداری آن ها نکات اصولی را رعایت بفرمایید در این شرایط طول عمر دستگاه مصرفی شما نیز چندین برابر خواهد شد و در حین استفاده از آن نیز، دستگاه می تواند عملکرد بهتری را ارائه دهد.