چرا اتو بخار تولید نمی کند؟

چرا اتو بخار تولید نمی کند؟

15:40 1403/05/13 مقالات
به سراغ اتو رفته اید و میخواهید به کمک بخار دستگاه چین و چروک لباس هارا بر طرف کنید اما این اتفاق نمی افتد. چرا اتو بخار تولید نمی کند؟ علت بخار نکردن اتو چیست؟ تمام این سوالات را در این مقاله پاسخ داده ایم با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

  1. 4 دلیل کم شدن بخار اتو چیست؟
  2. نکات مهم برای پیشگیری از خرابی و رسوب گرفتن اتو بخار

گاهی ممکن است زمانیکه اتو را به پریز برق متصل می کنید و می خواهید لباس هایتان را اتو کنید متوجه  شوید از اتو هیچ بخاری خارج نمی شود حتی وقتی دکمه بخار آن را فشار می دهید نیز بخار خارج نمی شود در این زمان برایتان سوال پیش خواهد آمد که چرا اتو بخار تولید نمی کند؟ عمدتا دلایل بخار نکردن اتو بسیار سطحی بوده و به راحتی قابل حل می باشند پس به جای نگرانی توصیه می کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا دلایل کم شدن بخار اتو یا قطع آن را بررسی کنیم.

4 دلیل کم شدن بخار اتو چیست؟

اگر میپرسید که 4 دلیل کم شدن بخار اتو چیست؟ در اینجا به 4 علت بخار نکردن اتو اشاره شده است:

  1. تنظیم نبودن درجه بخار اتو
  2. کم بودن میزان آب موجود در مخزن
  3. وجود رسوب در اتو
  4. خرابی ترموستات

4 دلیل کم شدن بخار اتو چیست؟

1- تنظیم نبودن درجه بخار اتو

اولین و اصلی ترین علت بخار نکردن اتو تنظیم نبودن درجه بخار اتو می باشد برای بررسی مورد فوق بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  1. اگر با مشکل بخار کم اتو یا به طور کلی بخار نکردن اتو مواجه شدید در ابتدا باید دمای اتو بخار را چک کنید.
  2. در صورتیکه می خواهید لباس های ابریشمی و یا پلاستیکی را اتو کنید و درجه اتو را روی پایین ترین حالت آن قرار داده اید مسلما درون دستگاه بخاری تولید نمی شود.
  3. بهتر است دمای اتو را بر اساس جنس لباسی که می خواهید اتو کنید تغییر دهید.

2- کم بودن میزان آب موجود در مخزن

از دیگر دلایلی که می تواند موجب کم شدن و یا به طور کلی قطع شدن بخار اتو شود کم بودن آب موجود در مخزن اتو می باشد. پس کم بودن میزان آب موجود در مخزن را نادیده نگیرید زیرا اصلی ترین علت بخار نکردن اتو میتواند باشد.  قبل از شروع کار بهتر است آب مخزن اتو را بررسی نمایید و در صورت کم بودن میزان آب، مخزن را پر کنید. در این مرحله دقت کنید که مخزن را بیش از حد پر ننمایید چرا که پر شدن بیش از اندازه مخزن نیز می تواند باعث بروز مشکل جدیدی شود و آب از کفه اتو چکه کند. در صورتیکه می خواهید تعداد زیادی لباس را یکدفعه اتو کنید حتما حواستان به سطح آب موجود در مخزن باشد. تمام شدن آب مخزن اتو می تواند باعث خرابی پمپ هوای دستگاه شده و در این شرایط وقتی دکمه بخار اتو را فشار دهید عمل نمی کند و در واقع بخاری از آن خارج نخواهد شد.

3- وجود رسوب در اتو

سومین علت بخار نکردن اتو وجود رسوب در اتو یا گرفتگی سوراخ های کف دستگاه می باشد. در اکثر مواقع به دلیل استفاده نکردن از آب مقطر یا آب جوشیده به مرور زمان رسوباتی داخل دستگاه تشکیل می شود که در صورت تمیز نکردن به موقع رسوبات ممکن است منافذ خروج بخار در کف اتو مسدود شوند.

4- خرابی ترموستات

آخرین مورد که مهم ترین علت بخار نکردن اتو است خرابی ترموستات میباشد. اساسی ترین مشکلی که در صورت وجود عدم بخار اتو می تواند اتفاق افتاده باشد خرابی ترموستات دستگاه است. همان طور که می دانید وظیفه ترموستات تنظیم دمای مناسب دستگاه برای اتوکشی است. زمانی که ترموستات خراب شود میزان بخار تولید شده کاهش می یابد. در این شرایط باید قطعه تعویض شود. برای عوض کردن ترموستات کافی است پیچ محافظ پلاتین صفحه اتو و ترموستات را با استفاده از یک پیچ گوشتی به دقت باز کنید. سپس ترموستات را که توسط یک پیچ کوچک در جای خود ثابت شده است را جدا نمایید. دقت کنید مرحله جداسازی ترموستات را با دقت بسیار و به آرامی انجام دهید زیرا بسیار حساس بوده و بی توجهی به آن می تواند باعث وارد آوردن آسیب های جدی به دستگاه شود. بعد از جدا کردن قطعه معیوب حال می توانید ترموستات سالم را در جای خود نصب کرده و بدنه را ببندید.

برای رفع مشکل بخار ندادن اتو به تعمیرکار نیاز داریم؟ در قسمت قبلی مقاله به صورت مفصل به 4 مورد از عمده دلایل بخار نکردن اتو پرداخته شده است. در صورت مطالعه آن قسمت قطعا متوجه خواهید شد که دلایل بخار نکردن اتو بسیار سطحی بوده و رفع این مشکل اغلب درون منزل و با اندکی دقت و مهارت و توجه قابل حل خواهد بود. فقط در صورت خرابی ترموستات اگر فکر می کنید مهارت کافی برای تعویض قطعه را ندارید و ممکن است حین انجام آن آسیب های دیگری به دستگاه وارد شود بهتر است به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کرده و از یک تعمیرکار مجرب برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

پیشنهاداتی برای رسوب زدایی اتو بخار در خانه: در صورتیکه متوجه شده اید اتو بخار شما رسوب گرفته است بهتر است قبل از اینکه سوراخ های کفه اتو کاملا مسدود شوند برای تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای رفع این مشکل می توانید ابتدا محلولی از نسبت مساو مخلوط آب و سرکه تهیه کرده سپس مخزن آب اتو را تا نیمه از این محلول پر نمایید حال بخار دستگاه را روشن کرده و یک تکه دستمال که بلااستفاده است را اتو کشی کنید در این حالت رسوبات ایجاد شده خارج می شوند و با فشار دادن دکمه بخار می توانید همه رسوبات را از درون دستگاه به بیرون منتقل نمایید. بعد از اتمام محلول، مخزن را این بار فقط با آب خالی پر کرده و مجددا اقدام به اتوکشی نمایید تا تمام سرکه های موجود در مخزن به طور کامل از آن خارج شده و بوی آن نیز از بین برود.

نکات مهم برای پیشگیری از خرابی و رسوب گرفتن اتو بخار

نکات مهم برای پیشگیری از خرابی و رسوب گرفتن اتو بخار

پس از آشنایی با علت بخار نکردن اتو در ادامه با نکات مهم برای پیشگیری از خرابی و رسوب گرفتن اتو بخار آشنا خواهید شد. رعایت چند مورد ساده که در ادامه ذکر شده است می تواند نقش بسیار زیادی در جلوگیری از مشکل بخار نکردن و رسوب گرفتن اتو بخار منزل شما داشته باشد و همچنین دقت به این موارد باعث افزایش طول عمر دستگاه نیز خواهد شد.

  1. سعی کنید همیشه با توجه به جنس پارچه درجه حرارت ترموستات را تنظیم نمایید.
  2. سطح آب در مخرن آب اتو را همیشه در حد استاندارد آن نگه دارید و از بیش از اندازه پر کردن آب مخرن و کم شدن بیش از حد آب آن نیز پرهیز کنید.
  3. دقت کنید همیشه از آب مقطر و یا آب جوشیده برای جلوگیری از رسوب گرفتن اتو استفاده کنید.
  4. بعد از اتمام کار حتما آب موجود در مخزن را خالی کرده تا طول عمر دستگاه افزایش یابد.

نتیجه گیری: همان طور که از خواندن این مقاله دریافته اید با رعایت یک سری نکات بسیار سطحی می شود هیچگاه با مشکل کم شدن بخار اتو مواجه نشد. اما در صورت بروز این مشکل کافی است ابتدا علت را پیدا کرده و سپس برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. در اکثر موارد می توان مشکل به وجود آمده را به راحتی در منزل برطرف نمود اما در صورت نیاز، حتما به مراکز خدماتی تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کرده تا در اسرع وقت مشکل دستگاه شما برطرف شود.