تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

12:58 1402/11/07 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
بی شک یکی از کارآمدترین و محبوب‌ترین وسایلی که در آشپزخانه می‌تواند وجود داشته باشد و نیازهای ما را به سریع‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن فراهم سازد ماکروفر است.امروزه مایکرووفرها با قابلیت پخت و پز سریع و آسان، یخ زدایی و گرم کردن غذا جای خود را در آشپزخانه‌های ما باز کرده‌اند. همواره یکی از دغدغه‌های افرادی که با وسایل آشپزی سر و کار دارند تمیز کردن و نگهداری اصولی از آنها می‌باشد که اگر نظافت وسایل به موقع و با دقت انجام شود می‌تواند باعث بهبود کارایی و طول عمر وسایل آشپزخانه‌مان شود.

همچنین از پخش بوی بد جلوگیری می‌شود و محیط بهداشتی‌تری برای پخت و پز در اختیار ما قرار می‌گیرد همانطور که می‌دانیم نگهداری و نظافت وسایل برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیاز به آموزش دارد. اجاق‌های قدیمی را به هر روش سنتی که از دیرباز استفاده می شده می‌توان تمیز کرد اما برای تمیز کردن وسایل برقی دقت بیشتری لازم است البته که تمیز کردن مایکروفر به مراتب از تمیز کردن اجاق‌های قدیمی راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد به شرط اینکه ترفندهای آن را به خوبی انجام دهید.

در ادامه قصد داریم تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده را به اختصار برای شما عزیزان شرح دهیم امیدواریم که با استفاده از این روش ها بتوانید طول عمر مایکروفر  خود را بالا برده و از تمیزی و مرتب بودن آشپزخانه خود لذت ببرید.در این مقاله گروه خدماتی تعمیرات لوازم برقی خانه امداد به شما کمک می کند تا ساده ترین روش های تمیزکردن مایکروفر را آموزش ببینید و بدون صرف هزینه بتوانید به بهترین شکل ممکن از مایکروفر خود مراقبت به عمل آورید.

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

5 روش ساده تمیز کردن مایکروفر

قطعاً تمیز کردن مایکروفر بعد از هر بار استفاده اقدامی ضروری است اگر این کار را بعد از هر پخت و پز و قبل از خشک شدن مواد غذایی درون محفظه مایکروفر انجام دهید بسیار راحت تر انجام خواهد شد. حال می خواهیم روش های تمیز کردن مایکروفر را کاملا بررسی کنیم.

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

1- تمیز کردن مایکروفر با آب و صابون

یکی از مرسوم ترین روش ها برای تمیزکردن هر وسیله ای استفاده از آب و صابون است. برای این کار بعد از آماده کردن محلول آب و صابون باید ابتدا دستگاه را از برق کشیده و هر آنچه از اجزاء مایکروفر که قابل جداسازی است خارج کنیم و آن ها را درون سینک جداگانه بشوییم. برای تمیزکردن محفظه داخلی دستگاه با کمک یک اسفنج مقداری از محلول آب و صابون را برداشته و دیواره های داخلی دستگاه را از چربی ها و آلودگی ها پاک کنید. در این روش ممکن است برخی از لکه ها که مقاوم ترند به خوبی پاک نشوند در این صورت می توانید سراغ روش های دیگر بروید.

بیشتر بخوانید : از بین بردن بوی بد مایکروفر

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

2- تمیز کردن مایکروفر به وسیله آبلیمو

تمیز کردن مایکروفر به وسیله آبلیمو ، لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد گزینه مناسبی برای تمیزکردن لکه های مقاوم می باشد. کافی است مقداری آبلیمو را با حدودا دو لیوان آب مخلوط کرده و تقریبا پنج دقیقه در دستگاه قرار دهید. بعد از اتمام کار دستگاه چند دقیقه درب آن را باز نکنید. در این روش بخار حاصل از آب لیمو روی لکه ها می نشیند سپس به آرامی یک دستمال روی لکه ها بکشید تا آلودگی ها به طور کامل از بین برود. 

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

3- تمیز کردن ماکروفر با جوش شیرین

و اما تمیز کردن ماکروفر با جوش شیرین ، برای انجام این کار باید یک مخلوط خمیری شکل از جوش شیرین و آب به دست آوریم.سپس با استفاده از اسفنج یا دستمال دیواره های داخلی مایکروفر را به این ترکیب خمیری شکل آغشته کرده و صبر کنید تا زرد رنگ شود سپس به کمک یک دستمال تمیز یا پد لاک پاک کن دیواره ها را تمیز کنید. از جوش شیرین به صورت دیگری نیز می توان استفاده کرد. مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و اجازه دهید 5 دقیقه در مایکروفر گرم شود بعد از اتمام کار دستگاه درب آن را تا چند دقیقه باز نکنید تا بخار حاصل از محلول لکه های چربی را کاملا از بین ببرد سپس درب را باز کرده وبا دستمال به آسانی لکه ها را تمیز کنید. 

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

4- تمیز کردن مایکروفر با آب لیمو و سرکه

ترکیب سرکه با آب لیمو یکی از محلول های شگفت انگیز برای از بین بردن لکه های چربی است و تمیز کردن مایکروفر با آب لیمو و سرکه از بهترین روش ها میباشد. مقداری آب لیمو و سرکه را درون ظرف مناسبی که بتوانید در مایکروفر قرار دهید بریزید سپس به مدت 5 دقیقه در مایکروفر بگذارید بعد از اتمام کار دستگاه همان طور که در روش های قبلی نیز گفته شد درب را به سرعت باز نکنید و اجازه دهید بخار حاصل از محلول تمام کثیفی های چسبیده به دیواره داخلی دستگاه را حل کند در انتها به وسیله دستمال آلودگی ها را پاک کنید.

تمیز کردن مایکروفر به روش‌های ساده

5- استفاده از سرکه برای تمیز کردن مایکروفر

 از سرکه برای تمیزکردن همه وسایل آشپزخانه می توان استفاده کرد زیرا سرکه خاصیت پاک کنندگی و ضدعفونی کنندگی بسیار قوی ای دارد در این روش نیز مانند سایر روش ها ظرف حاوی سرکه را به مدت 5 دقیقه داخل دستگاه قرار دهید و بعد از گذشت زمان لازم درب را باز کرده و آلودگی ها را با دستمال کشیدن از بین ببرید. بهتر است در این روش از سرکه سفید استفاده کنید.

اگرچه تمیز کردن مایکروفر با این روش ها بسیار ساده می باشد اما لازم است در حین انجام این کار نکات ایمنی به دقت رعایت شود.

  • اگر از روشی استفاده می کنید که نیاز به روشن کردن دستگاه نیست حتما آن را از برق جدا کنید.
  • تا زمانیکه دستگاه کاملا خشک نشده آن را به برق وصل نکنید.
  • وسایلی که قابلیت جداسازی دارند مانند صفحه گردان را در ابتدا خارج کرده و به خوبی بشویید بعد از خشک شدن کامل مجددا آن را درون محفظه قرار دهید.
  • هنگام تمیز کردن قسمت بیرونی دستگاه از ورود رطوبت به صفحه کلید جلوگیری کنید چرا که ممکن است باعث آسیب زدن به برد دستگاه شود.
  • در حین کار مراقب باشید کاغذ میکا درون دستگاه خیس نشود.

تا اینجا با تمیزکردن مایکروفر به روش هایی ساده و کاربردی آشنا شدید در ادامه کارشناسان شرکت خانه امداد قصد دارند به این موضوع بپردازند که چرا باید از این روش ها برای تمیز کردن مایکروفر استفاده کنیم پس ادامه مطلب را برای فهمیدن این موضوع دنبال کنید.

اگر مایکروفر برای طولانی مدت تمیز نشود و چربی ها در آنجا تجمع یابند علاوه بر پخش بو در فضای آشپزخانه و ظاهر ناخوشایند و بهداشتی نبودن محیط پخت و پز غذا خرابی دستگاه به دلیل نشستن توده های چربی اتفاق می افتد. همچنین ممکن است سینی دستگاه به خوبی نچرخد در نتیجه غذا گرم نمی شود یا باعث ایجاد جرقه شده و خطراتی را به دنبال می آورد.

نتیجه گیری

وسایل مورد نیاز برای تمیزکردن مایکروفر به روش های ساده ای که ذکر کردیم سرکه، آب لیمو، جوش شیرین، آب و اسفنج است که در هر آشپزخانه ای قابل دسترس می باشد. پس توصیه ما این است با هر کدام از این روش ها که راحت تر هستید و وسایل آن را در اختیار دارید بعد از اتمام پخت وپز فرآیند تمیزکاری را انجام دهید تا بتوانید زمان کمتری را به انجام این کار اختصاص دهید. پخت برخی از مواد غذایی مانند مرغ باعث پخش شدن چربی در فضای داخلی مایکروفر می شود اگر به سرعت بعد از پخت و پز عملیات تمیز کردن آن انجام شود هم زمان زیادی را از شما نمی گیرد هم خیلی آسان تر تمیز می شود و خیالتان بابت سلامت دستگاهتان راحت می شود.