میکروسوئیچ درب ماکروفر چیست؟

میکروسوئیچ درب ماکروفر چیست؟

17:40 1402/10/19 مقالات , آموزش تعمیرات ماکروفر
​​​​​​​میکروسوئیچ درب ماکروفر یک کلید کوچک و حساس است که باعث می‌شود ماکروفر فقط زمانی کار کند که درب آن بسته باشد. این کلید برای جلوگیری از اشعه مایکروویو به بیرون از دستگاه و آسیب به سلامتی شما طراحی شده است. اگر میکروسوئیچ خراب شود، ممکن است ماکروفر شما روشن نشود یا با درب باز کار کند. در ادامه با عوامل و علائم خرابی میکروسوئیچ و آموزش تعمیر و تعویض آن آشنا می‌شویم.

میکروسوئیچ درب ماکروفر یک کلید کوچک و حساس است که باعث می‌شود ماکروفر فقط زمانی کار کند که درب آن بسته باشد. این کلید برای جلوگیری از اشعه مایکروویو به بیرون از دستگاه و آسیب به سلامتی شما طراحی شده است. اگر میکروسوئیچ خراب شود، ممکن است ماکروفر شما روشن نشود یا با درب باز کار کند. برای تعویض میکروسوئیچ، باید درب ماکروفر را باز کنید و قطعه خراب را با یک قطعه جدید جایگزین کنید. این کار ممکن است نیاز به دانش فنی و ابزار مناسب داشته باشد.

انواع میکروسوئیچ درب ماکروفر

به طور کلی، سه نوع میکروسوئیچ در ماکروفر وجود دارد که عبارتند از:

میکروسوئیچ اصلی یا اولیه: این کلید، برق را به مگنترون تولید کننده اشعه مایکروویو وصل یا قطع می‌کند. اگر درب ماکروفر باز باشد، این کلید، برق را قطع می‌کند تا اشعه میکروویو تولید نشود.

میکروسوئیچ ثانویه یا ناظر: این کلید نیز برق را به مگنترون وصل یا قطع می‌کند، اما در حالت معکوس. اگر درب ماکروفر بسته باشد، این کلید برق را قطع می‌کند تا اشعه مایکروویو تولید نشود. این کلید برای ایجاد یک مدار ایمنی و جلوگیری از تولید اشعه مایکروویو در صورت خرابی کلید اصلی استفاده می‌شود.

میکروسوئیچ مانیتور یا ایمنی : این کلید برای جلوگیری از نشت اشعه مایکروویو در صورت اتصال کوتاه یا آسیب دیدگی کلیدهای اصلی و ثانویه طراحی شده است. اگر این کلید فعال شود، فیوز دستگاه را می‌سوزاند و ماکروفررا خاموش می‌کند.

انواع میکروسوئیچ درب ماکروفر 

علائم خرابی میکروسوئیچ ماکروفر

بعضی از علائم خرابی میکروسوئیچ درب ماکروفر عبارتند از:

  • ماکروفر جرقه می‌زند یا صدای ناهنجاری می‌دهد.
  • ماکروفر روشن نمی‌شود یا گرم نمی‌کند.
  • ماکروفر با درب باز کار می‌کند یا با درب بسته کار نمی‌کند.
  • درب ماکروفر به درستی بسته یا باز نمی‌شود.

این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که یک یا چند میکروسوئیچ درب ماکروفر خراب شده‌اند. برای تشخیص دقیق مشکل، باید ماکروفر را باز کنید و میکروسوئیچ‌ها را با یک مولتی‌متر تست کنید. اگر میکروسوئیچ‌ها کار نکنند، باید آن‌ها را با قطعات جدید جایگزین کنید. این کار ممکن است نیاز به دانش فنی و ابزار مناسب داشته باشد.

عوامل خرابی میکروسوئیچ ماکروفر

به طور کلی، عوامل زیر می‌توانند باعث خرابی میکروسوئیچ درب ماکروفر شوند:

کارکرد بیش از حد :اگر ماکروفر شما بیش از حد استفاده شود، ممکن است میکروسوئیچ‌ها ساییده شوند یا خسته شوند. این می‌تواند باعث شود که کلیدها به درستی کار نکنند یا از کار بیفتند.

عدم کیفیت تولید: اگر میکروسوئیچ‌ها از جنس پایین یا با طراحی نامناسب ساخته شده باشند، ممکن است زودتر از موعد خراب شوند یا نقص داشته باشند. این می‌تواند باعث شود که کلیدها به درستی کار نکنند یا از کار بیفتند.

قرارگرفتن در معرض حرارت :اگر ماکروفر شما بیش از حد گرم شود یا در محیطی با دمای بالا قرار داشته باشد، ممکن است میکروسوئیچ‌ها آسیب ببینند یا ذوب شوند. این می‌تواند باعث شود که کلیدها به درستی کار نکنند یا از کار بیفتند.

بیشتر بخوانید : علل سوختن فیوز ماکروفر

روش‌های تست میکروسوئیچ درب مایکروفر

برای تست میکروسوئیچ درب ماکروفر، شما نیاز به یک مولتی‌متر دارید. مراحل تست به شرح زیر است:

ابتدا مطمئن شوید که ماکروفر خاموش است و از برق کشیده شده است سپس کاور بدنه ماکروفر را باز کنید و میکروسوئیچ‌ها را پیدا کنید. معمولا میکروسوئیچ‌ها در نزدیکی لبه درب قرار دارند. بعد از آن، کابل‌های متصل به میکروسوئیچ‌ها را جدا کنید و مولتی‌متر را به آن‌ها وصل کنید.       

حالا درب ماکروفر را باز و بسته کنید و مقادیر مولتی‌متر را بررسی کنید. اگر میکروسوئیچ سالم باشد، مقادیر مولتی‌متر باید با باز و بسته شدن درب تغییر کنند. اگر میکروسوئیچ خراب باشد، مقادیر مولتی‌متر باید ثابت بمانند یا نامنظم باشند. این کار را برای هر سه میکروسوئیچ انجام دهید و میکروسوئیچ‌های خراب را با قطعات جدید جایگزین کنید.

روش‌های تست میکروسوئیچ درب مایکروفر                                                                                            

تعویض میکروسوئیچ درب ماکروفر چگونه انجام می شود؟

برای تعویض میکروسوئیچ درب ماکروفر، شما باید ابتدا برق ماکروفر را قطع کرده و قاب بدنه را باز کنید. سپس باید دستگاه را از جریان برق خالی کنید و میکروسوئیچ قدیمی را با یک میکروسوئیچ جدید جایگزین کنید. در آخر باید قاب بدنه را ببندید و برق ماکروفر را وصل کنید.                 

آموزش تعمیر میکروسوئیچ درب مایکروفر

چنانچه میکروسوئیچ خراب شود، ممکن است مایکروفر کار نکند یا در حالت باز هم روشن شود که خطرناک است. برای تعمیر میکروسوئیچ، باید ابتدا مایکروفر را از برق بکشید ،این کار ایمنی شما را تضمین می‌کند .حالا درب را باز کنید و میکروسوئیچ مایکروفر را پیدا کنید. این سوییچ معمولاً در قسمت بالای درب مایکروفر قرار دارد با استفاده از یک مولتی‌متر، بررسی کنید که آیا میکروسوئیچ برق را به درستی انتقال می‌دهد یا خیر.برای این کار، یک سر خط را به سر سوئیچ و سر دیگر را به محلی که برق را تغذیه می‌کند متصل کرده و از وجود جریان برق اطمینان حاصل کنید. اگر سوییچ برق درست کار نمی‌کند، آن را خارج کنید. محفظه پلاستیکی روی آن را باز کرده و قطعات داخلی آن را بررسی کنید میکروسوئیچ ها دارای دو الکترود در دو طرف هستند که این الکترودها وظیفه ی انتقال جریان برق را به عهده دارند. معمولا سوختن آن ها موجب از کار افتادن میکروسوئیچ می شود. پس اولین چیزی که لازم است بررسی شود، همین الکترودها هستند. اگر تغییر رنگ داده باشند یا رد جرقه روی آن ها باشد، یعنی باید تعویض شوند. درون هر میکروسوئیچ یک رول سیم هم وجود دارد که در یافتن منشا از کار افتادن، باید به آن هم توجه کنید.                            

پس از اتمام تعمیر، میکروسوئیچ را دوباره ببندید و برق را وصل کنید. سپس مایکروفر را روشن کرده و بررسی کنید که آیا سوییچ درست کار می‌کند یا خیر البته توصیه ما این است که در صورت بروز مشکل در کارکرد میکروسوئیچ آن را تعویض کنید اگر با تعمیر میکروسوئیچ مایکروفر مشکل دارید، بهتر است با نمایندگی مجاز تعمیر مایکروفر خانه امداد در غرب تهران تماس بگیرید.

آموزش تعمیر میکروسوئیچ درب مایکروفر

جمع‌بندی

میکروسوئیچ درب مایکرویو یک قطعه کوچک وحساس و خیلی حیاتی برای کارکرد ایمن ماکروفر محسوب میشود. شاید بنظر رسد که  میکروسوئیچ، کارکرد خاصی ندارد. ولی کارکرد مایکروفر بدون آن می‌تواند خیلی خطرناک باشد. تعویض میکروسوئیچ مایکروفر یک فرآیند تقریبا ساده است که کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید. با کمی دانش و هزینه، می‌توانید مایکروفر قدیمی خود را از رفتن به سطل زباله نجات دهید. مایکروفر شما سال‌های زیادی به طور روزانه کار می‌کند.چنانچه این قطعه خراب شود، کل عملکرد مایکروفر نیزمختل خواهد شد . بنابراین باید به سرعت نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. تکنسین‌های خانه امداد در خدمت شما هستند تا این مشکل مایکروفر شما را برطرف نمایند.