خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

12:13 1402/10/19 مقالات
خاموش شدن ناگهانی ماکروفر از مشکلاتی است که می‌تواند یک یا چند دلیل مختلف همزمان داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی 7 علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر پرداختیم. همراه ما باشید تا انتهای این مطلب.

7 علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

7 علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر به صورت لیست زیر میباشد.

  1. مشکل در منبع تغذیه علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر
  2. خاموش شدن ناگهانی ماکروفر بدلیل گرم شدن بیش از حد آن
  3. خرابی میکروسوئیچ درب دلیل خاموش شدن ناگهانی ماکروفر
  4. مشکل در ترانس های ولتاژ ماکروفر
  5. خرابی در برد الکترونیکی اصلی یا برد پنل ماکروفر
  6. مشکل در فن خنک کننده ماکروفر
  7. مشکلات رطوبتی در ماکروفر

در ادامه تمام این مشکلات را همراه با روش حل به طور کامل توضیح میدهیم با ما همراه باشید.

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

1- مشکل در منبع تغذیه علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

مشکل در منبع تغذیه علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر ، منبع تغذیه ماکروفر قطعه‌ای است که ولتاژ برق شهری را به ولتاژ بالا تبدیل می‌کند تا مگنترون را تغذیه کند. اگر منبع تغذیه خراب شود، ممکن است ماکروفر کار نکند یا عملکرد آن تحت تأثیر قرار گیرد. برای تشخیص خرابی منبع تغذیه، باید قطعات زیر را با یک مولتی‌متر یا اهمتر تست کنید:

  1. فیوز ولتاژ بالا: این قطعه باعث می‌شود که در صورت افزایش بیش از حد جریان برق، مدار قطع شود و ماکروفر را از آسیب محافظت کند. اگر فیوز سوخته باشد، باید آن را با یک فیوز جدید با همان مشخصات تعویض کنید.
  2. دیود ولتاژ بالا: این قطعه باعث می‌شود که جریان الکتریکی را از متناوب به مستقیم تبدیل کند و برای تغذیه مگنترون لازم است. اگر دیود خراب باشد، باید آن را با یک دیود جدید با همان مشخصات تعویض کنید.
  3. خازن ولتاژ بالا: این قطعه باعث می‌شود که برق را در خود ذخیره کند و برای تامین ولتاژ بالا برای مگنترون لازم است. اگر خازن خراب باشد، باید آن را با یک خازن جدید با همان مشخصات تعویض کنید.
  4. ترانس ولتاژ بالا: این قطعه باعث می‌شود که ولتاژ برق شهری را به ولتاژ بالا تبدیل کند تا مگنترون را تغذیه کند. اگر ترانس خراب باشد، باید آن را با یک ترانس جدید با همان مشخصات تعویض کنید.

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

2- خاموش شدن ناگهانی ماکروفر بدلیل گرم شدن بیش از حد آن

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر بدلیل گرم شدن بیش از حد آن از اصلی ترین مشکلات ماکروفر میباشد که ما در ادامه به تعدادی از عوامل این ایراد پرداخته ایم با ما همراه باشید:

  1. خرابی لامپ مگنترون: این قطعه باعث می‌شود که امواج مایکروویو را تولید کند و غذا را گرم کند. اگر لامپ مگنترون یا آنتن آن آسیب ببیند، ممکن است برق را بیش از حد به سمت غذا بفرستد و ماکروفر را گرم کند.
  2. خرابی فن خنک کننده: این قطعه باعث می‌شود که داخل ماکروفر خنک بماند و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کند. اگر فن خنک کننده خراب شود، ممکن است ماکروفر در حین کار خاموش شود یا بدنه آن داغ شود.
  3. استفاده از ظروف نامناسب: استفاده از ظروف فلزی یا چینی دور طلایی باعث می‌شود که جرقه، داغ شدن ماکروفر و حتی آتش سوزی شود. باید از ظروف مناسب برای ماکروفر استفاده کنید.
  4. انتخاب برنامه طولانی مدت یا غذاهایی که بخار زیادی تولید می‌کنند: اگر ماکروفر را برای مدت زمان طولانی روشن نگه دارید یا از غذاهایی استفاده کنید که بخار زیادی ایجاد می‌کنند، ممکن است دمای داخل ماکروفر بالا رود و بدنه آن گرم شود.
  5. قرار گرفتن ماکروفر در مکان نامناسب: اگر ماکروفر را در مکانی قرار دهید که اطراف آن بسته باشد یا دریچه‌های تهویه آن مسدود شوند، ممکن است جریان هوا کافی نباشد و ماکروفر گرم شود.

بیشتر بخوانید : آموزش نحوه عیب یابی مایکروفر

برای رفع این مشکلات، باید قطعات مذکور را با یک مولتی‌متر یا اهم متر تست کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

3- خرابی میکروسوئیچ درب دلیل خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

خرابی میکروسوئیچ درب دلیل خاموش شدن ناگهانی ماکروفر میباشد. میکروسوئیچ برای جلوگیری از کارکرد مایکروفر با درب باز استفاده می‌شود. به این صورت که میکروسوئیچ باید راه‌اندازی دستگاه را هنگام باز بودن درب مایکروفر، ممنوع کند. این عملکرد برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار پیش‌بینی شده است. کار کردن مایکروفر هنگام باز بودن درب آن می‌تواند منجر به حوادث آتش‌سوزی در منزل شود. علاوه بر بسته نشدن درب، خرابی میکروسوئیچ‌های ماکروفر معمولاً موجب می‌شود تا درب آن طبق انتظار عمل نکند. برای تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ درب ماکروفر، بهتر است به یک مرکز تعمیرات مایکروفر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : میکروسوئیچ درب ماکروفر چیست؟

4- مشکل در ترانس های ولتاژ ماکروفر

مشکل در ترانس های ولتاژ ماکروفر میتواند دیگر دلیل خاموش شدن ناگهانی ماکروفر باشد، ترانس‌های ولتاژ در مایکروفر از مجموعه قطعاتی هستند که ولتاژ برق ورودی به دستگاه را بالا می‌برند. بنابراین خرابی این قطعه باعث نرسیدن ولتاژ ورودی ماکروفر به اندازه استاندارد و خاموش شدن ماکروفر پس از چند ثانیه می‌شود. برای تعمیر یا تعویض ترانس‌های ولتاژ مایکروفر، بهتر است به یک مرکز تعمیرات مایکروفر مراجعه کنید.

5- خرابی در برد الکترونیکی اصلی یا برد پنل ماکروفر

دیگر دلیل خاموش شدن ناگهانی ماکروفر میتواند از خرابی در برد الکترونیکی اصلی یا برد پنل ماکروفر باشد. برد الکترونیکی مایکروفر یکی از اجزای مهم و بسیار کاربردی در ماکروفر است که اختلال در عملکرد آن ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی در ماکروفر شود. در صورت خراب شدن برد الکترونیکی مایکروفر، ممکن است هیچ از دکمه ها کار نکند و تنظیماتی اعمال نشود. همچنین، اشکال در برد الکترونیکی دستگاه نیز می‌تواند مسبب کار نکردن صفحه نمایش شود. برای عیب یابی ماکروفر و رفع این مشکل بهتر است دستگاه توسط تکنسین بررسی شود.

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

6- مشکل در فن خنک کننده ماکروفر

مشکل در فن خنک کننده ماکروفر می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی ماکروفر شود. فن خنک کننده موتور گردان را خنک می‌کند و از افزایش دمای داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. اگر فن خنک کننده ماکروفر خراب شود، ممکن است دمای داخل دستگاه بالا برود و مایکروفر خاموش شود. برای تعمیر یا تعویض فن خنک کننده مایکروفر، بهتر است به یک مرکز تعمیرات مایکروفر مراجعه کنید.

خاموش شدن ناگهانی ماکروفر

7- مشکلات رطوبتی در ماکروفر

مشکلات رطوبتی در ماکروفر می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی ماکروفر شود. بخش‌هایی از ماکروفر که به آب و رطوبت حساس هستند، مانند میکروسوئیچ درب، می‌توانند به دلیل رطوبت خراب شوند. همچنین، رطوبت می‌تواند باعث تشکیل زنگ زده در ماکروفر شود که می‌تواند به دلیل تداخل با موج‌های مایکروویو باعث از کار افتادن دستگاه شود.