بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز

بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز

11:44 1403/01/20 مقالات
بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز شاید برای شما زمانی نیاز میباشد که قصد خرید لوازم خانگی دارید اما بین این مورد دو دل میشوید که کدام بهتر است، کدام یک به صرف تر میباشد. ما در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم با ما همراه باشید.

فرق بین مخلوط کن و غذاساز در چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای خرید لوازم خانه بین دو دستگاه که کارایی های مشابه و نزدیک به همی دارد گیج و سر در گم شده باشید و برایتان سوال باشد فرق بین مخلوط کن و غذاساز در چیست؟ و یا چنانچه  میخواهید برای رفتن به خانه جدید دستگاه‌های تازه و نو تهیه نمایید یا مثلاً در حال تهیه جهیزیه هستید و میخواهید بدانید که کدام دستگاه می‌تواند برایتان مناسب‌تر باشد. معمولاً این اتفاق بین مخلوط‌ کن و غذاساز هم رخ می‌دهد که به دنبال تفاوت های مخلوط کن و غذاساز میگردیم؛ یعنی شما با خودتان درگیر می‌شوید و فکر می‌کنید که مخلوط کن یا غذاساز، کدام یک انتخاب بهتری است. به همین منظوردر این اینجا هم تصمیم گرفتیم که راجع به این موضوع صحبت کنیم و برایتان توضیح دهیم که کدام محصول می‌تواند برایتان مفیدتر واقع شود و ضرورت بیشتری داشته باشد.

با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال خود برسید و از سردرگمی خارج شوید. البته اگر شما تفاوت این دو محصول را بخوبی بدانید ،راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید و متوجه شوید که کدام یک می‌تواند کاربردهای بیشتری برایتان داشته باشد. از آنجایی که افراد مختلف از رسپی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و نیازمند کاربردهای متنوع در دستگاه‌ها هستند، شاید محصول مورد نظر شما با افراد دیگر متفاوت باشد؛ پس همه چیز را متناسب با شرایط خودتان بسنجید.

فهرست عناوین

  1. مخلوط کن چيست و چه کاربرد هايی دارد؟
  2. غذا ساز چيست و چه کاربرد هايی دارد؟
  3. غذاساز با مخلوط کن چه تفاوت هايی با هم دارند؟
  4. خريد مخلوط کن به صرفه تر است يا غذاساز؟

مخلوط کن چيست و چه کاربرد هايی دارد؟

در این قسمت از مقاله تفاوت های مخلوط کن و غذاساز به معرفی مخلوط کن میپردازیم و پاسخی به سوال مخلوط کن چيست و چه کاربرد هايی دارد؟ میدهیم. مخلوط‌ کن یا بلندر یک وسیله‌ی آشپزخانه است که برای مخلوط کردن، آسیاب‌کردن، پوره‌کردن یا امولسیون‌کردن مواد غذایی مختلف به کار می‌رود. این دستگاه کاربردهای متنوعی دارد:

1- پوره‌کردن غذاها

پوره‌کردن غذاها در مقاله تفاوت های مخلوط کن و غذاساز . پوره فرآیندی است که در آن یک غذای از قبل پخته شده یا به طور طبیعی جامد مخلوط یا آسیاب می‌شود تا به قوام مایع مانند تبدیل شود. غذاهایی که پوره می‌شوند عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غیره.

نکته مهم: غذاهای پوره‌شده باید قبل از مخلوط کردن از قبل پخته شوند تا بافت و طعم بهبود یابد و محتوای آب کاهش یابد.

بیشتر بخوانید : راهنمای استفاده درست از مخلوط کن

بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز

2- تهیه نوشیدنی ها

در ادامه تفاوت های مخلوط کن و غذاساز به تهیه نوشیدنی ها در مخلوط کن میپردازیم.

  1. میلک ‌شیک: با اضافه کردن موادی مانند بستنی، شیر، طعم‌دهنده‌ها (مثل کارامل، وانیل، کره، شربت شکلات یا میوه‌ها)، می‌توان میلک ‌شیک تهیه کرد.
  2. اسموتی: اسموتی قوامی شبیه میلک‌شیک دارد اما بسیار غلیظ‌تر است. اسموتی‌ها حاوی سه ماده اصلی هستند: پایه (مایع)، ماده غذایی و یخ. می‌توان غلظت اسموتی را با تغییر نسبت مواد مایع و جامد تغییر داد.
  3. تهیه فراپوچینو: برای تهیه فراپوچینو، قهوه، یخ، شربت‌های طعم‌دهنده و شیر یا خامه را با هم مخلوط کنید.
  4. خرد کردن مواد غذایی: مخلوط‌کن‌ها می‌توانند به سرعت مواد را خرد، آسیاب و مخلوط کنند.

مخلوط‌کن‌ها به راحتی قابل استفاده و تمیز کردن هستند و در آشپزخانه‌ها کاربردهای متعددی دارند.

غذا ساز چيست و چه کاربرد هايی دارد؟

در این قسمت از تفاوت های مخلوط کن و غذاساز باید بدانید غذا ساز چيست و چه کاربرد هايی دارد؟ غذاساز یا Food processor از جمله وسایل برقی موجود در آشپزخانه است که با توجه به کاربردهای فراوانش می‌توان آن را محصولی همه‌کاره دانست. این دستگاه برعکس سایر محصولات برقی آشپزخانه مانند مخلوط کن و خردکن و … یک عملکرد مخصوص ندارد و از چندین عملکرد متفاوت پشتیبانی می‌کند. غذاساز دستگاهی برقی است که برای خرد کردن، برش دادن، پوره کردن، له کردن، تکه تکه کردن، ورقه کردن مواد غذایی و سبزیجات و میوه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این تعاریف با کمک یک دستگاه غذاساز می‌توان انواع سالاد، سس، سوپ و … را تهیه کرد.

بیشتر بخوانید : بررسی تفاوت های مخلوط کن و همزن

در واقع کاربرد غذاساز تنها به تهیه چند نوع غذای ساده محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان آن را پیش‌زمینه‌ای لازم و ضروری برای درست کردن انواع غذاهای دیگر دانست. به همین دلیل است که غذاساز به دستیار حرفه‌ای سرآشپز معروف شده است و مانند دستگاهی همه‌کاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. غذاساز تک‌کاره و غذاساز چندکاره هم وجود دارد. غذاسازهای تک‌کاره تنها از دیسک‌ها و صفحات مختلف رنده پشتیبانی می‌کنند. اما غذاسازهای چندکاره دارای لوازم جانبی متعددی نظیر مخلوط‌کن، آسیاب، آب‌مرکبات‌گیر و … هستند. بنابراین طبیعی است که کاربردهای غذاساز چندکاره بیشتر از تک‌کاره‌ها است.

بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز

غذاساز با مخلوط کن چه تفاوت هايی با هم دارند؟

در ادامه به تفاوت های مخلوط کن و غذاساز پرداخته ایم. حال باید از خودمان بپرسیم غذاساز با مخلوط کن چه تفاوت هايی با هم دارند؟ مخلوط‌ کن و غذاساز دو وسیله‌ی آشپزخانه هستند که از تیغه‌های چرخان برای خرد کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند. این دو دستگاه در طراحی، اندازه و قدرت متفاوتی دارند و برای کارهای مختلف بهتر هستند. در ادامه، تفاوت‌های اصلی بین مخلوط‌کن و غذاساز را بررسی می‌کنیم:

1- مخلوط کن

تفاوت های مخلوط کن با غذاساز را در ادامه آورده ایم.

  1. تیغه‌های کوچک‌تری دارد که با سرعت بیشتری چرخش می‌کنند.
  2. برای مایع‌کردن، پوره‌کردن و خرد کردن یخ مناسب است.
  3. با ایجاد یک گرداب، مواد را به طور کامل و یکنواخت مخلوط می‌کند.
  4. برای کارکردن به خوبی نیاز به مقدار زیادی مایع دارد.

بیشتر بخوانید : خرد کن یا مخلوط کن بخریم ؟

2- غذاساز

تفاوت های غذاساز با مخلوط کن را در لیست زیر آورده ایم.

  1. تیغه‌های بزرگ‌تری دارد که با سرعت کمتری چرخش می‌کنند.
  2. برای خرد کردن، رنده‌ کردن و برش زدن مناسب است.
  3. دارای چندین تیغه یا الحاقات مختلف برای کارهای مختلف است.
  4. با مایع‌های نازک یا یخ به خوبی کار نمی‌کند.
  5. آیا می‌توان مخلوط‌کن را به عنوان غذاساز یا غذاساز را به عنوان مخلوط‌کن استفاده کرد؟ بله، اما به توجه به نوع غذا و کاربرد مورد نظر است.
  6. بسته به نیازهای شما و میزان استفاده، می‌توانید یکی از این دو دستگاه را انتخاب کنید. شاید بهتر باشد هر دوی آن‌ها را داشته باشید.

بررسی تفاوت های مخلوط کن و غذاساز

خريد مخلوط کن به صرفه تر است يا غذاساز؟

امیدوریم تا این لحجظه متوجه تفاوت های مخلوط کن و غذاساز شده باشید. حتما این سوال برایتان به وجود آمده که خريد مخلوط کن به صرفه تر است يا غذاساز؟ پس بهتر است بدانید اگر به دنبال یک دستگاه ساده برای مخلوط کردن مواد مایع مانند میلک‌شیک، فراپوچینو یا اسموتی هستید، مخلوط‌کن را خریداری کنید. مخلوط‌کن‌ها با تیغه‌های چرخان کوچک‌تر، سرعت بیشتر و قابلیت مایع‌کردن مناسب‌تر هستند.

اما اگر دائماً در حال خرد کردن مواد جامد مانند سبزیجات، گوشت، پیاز و … هستید و می‌خواهید انواع پوره و ترکیب مواد غذایی را انجام دهید، غذاساز انتخاب مناسب‌تری است. غذاساز‌ها دارای تیغه‌های بزرگ‌تر، قابلیت خرد کردن، برش دادن، پوره کردن و تکه تکه کردن مواد غذایی هستند.

با انتخاب غذاساز، دیگر نیاز به خرید مخلوط‌کن و نیز خردکن، آسیاب، همزن و آبمیوه‌گیر ندارید. بنابراین، اگر نیاز به یک دستگاه چندکاره دارید، خرید غذاساز مقرون به صرفه‌تر است.