علت کم شدن مکش جاروشارژی

علت کم شدن مکش جاروشارژی

10:34 1403/05/18 مقالات
استفاده از وسایل برقی همان طور که می تواند به دلیل سهولت در انجام کارها لذت بخش باشد گاهی نیز دردسرها و خرابی هایی را نیز برای ما به همراه دارد. مخصوصا اگر از یک وسیله برقی مدت زیادی است که استفاده می کنید خراب شدن آن اصلا دور از انتظار نمی باشد. جاروشارژی ها نیز جزو وسایل برقی پرمصرف هستند در صورتیکه چندین سال است که به طور مداوم از آن استفاده می کنید حتما با مشکل کم شدن مکش جاروشارژی روبه رو شده اید. اما علت کم شدن مکش جاروشارژی چیست؟ کاهش مکش جارو شارژی می تواند دلایل متعدد و مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

فهرست عناوین

  1. 8 علت کم شدن مکش جاروشارژی
  2. راه های جلوگیری از کم شدن مکش جاروشارژی
  3. هنگاه کم شدن مکش جارو شارژی چه کنیم؟

8 علت کم شدن مکش جاروشارژی

چرا جارو شارژی مکش ندارد؟ ممکن است به دلایل مختلفی با کاهش قدرت مکش جارو شارژی مواجه شوید، 8 مورد از دلایل کم شدن مکش جاروشارژی در مقاله علت کم شدن مکش جاروشارژی را مورد بررسی قرار داده ایم.

  1. تنظیم نبودن دستگاه
  2. مسدود شدن لوله جاروشارژی
  3. انسداد سری جاروشارژی
  4. کثیف بودن پره های چرخنده جارو
  5. پر شدن مخزن دستگاه جاروشارژی
  6. جارو کردن اجسام سخت و درشت با جاروشارژی
  7. گرفتگی های فیلتر جاروشارژی
  8. ضعیف شدن باتری جاروشارژی

راه های جلوگیری از کم شدن مکش جاروشارژی

راه های جلوگیری از کم شدن مکش جاروشارژی

در بالا چند علت کم شدن مکش جاروشارژی نام برده شد حال می خواهیم بدانیم راه های جلوگیری از کم شدن مکش جاروشارژی چیست.

1- تنظیم نبودن دستگاه

تنظیم نبودن دستگاه را مورد بررسی قرار دهید! یکی از عواملی که می تواند علت کم شدن مکش جاروشارژی باشد و به عنوان اولین قدم باید بررسی شود تنظیمات دستگاه می باشد در صورت تنظیم نبودن دستگاه این اتفاق رخ میدهد. قبل از روشن کردن جاروشارژی به تنظیمات آن دقت نمائید و متناسب با سطحی که می خواهید جارو بکشید تنظیمات لازم را انجام دهید برای مثال برای جارو زدن سطوحی مانند کف های سرامیکی و چوبی باید جارو را روی کم ترین توان آن تنظیم کنید و برای جارو زدن سطح فرش بالاترین توان جارو مورد نیاز می باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیر موتور جاروشارژی

2- مسدود شدن لوله و سری جاروشارژی

مورد بعدی مسدود شدن لوله  و سری جاروشارژی ها میباشد که علت کم شدن مکش جاروشارژی است. گاهی اوقات ممکن است پرز و موها، تکه های کوچک اسباب بازی یا هر وسیله دیگری درون لوله یا سری جاروشارژی گیر کرده باشد و راه هوا را مسدود نماید در این شرایط با مشکل کم شدن مکش جارو مواجه خواهید شد. برای رفع مشکل لوله و سری جارو را بررسی کرده و در صورت وجود گرفتگی آن را برطرف نمائید. همیشه هنگام جارو کشیدن دقت کنید تا اجسام ریز وارد لوله جاروشارژی نشوند.

3- کثیف بودن پره های چرخنده جاروشارژی

دیگر علت کم شدن مکش جاروشارژی کثیف بودن پره های چرخنده جاروشارژی می باشد. در صورت کثیف شدن این پره ها قدرت و در نهایت سرعت مکش به شدت کاسته می شود. برای جلوگیری از رخداد این مشکل بهتر است با قسمت برس مانند جارو موهای بلند و پرزها را جمع نکیند چرا که تمیز کردن برس جارو کار بسیار زمانبری می باشد اما در صورت بروز این مشکل تنها راه، صبوری کردن برای تمیزی برس می باشد.

پر شدن مخزن دستگاه جاروشارژی

4- پر شدن مخزن دستگاه جاروشارژی

پر شدن مخزن دستگاه جاروشارژی می تواند دیگر علت کم شدن مکش جاروشارژی باشد. در واقع وقتی مخزن جارو پر شده باشد نمی تواند آشغال ها را به خوبی درون خود مکش کند. توصیه می شود بعد از هر بار استفاده از جاروشارژی حتما مخزن آن را خالی کرده و قطعات داخلی را به دقت تمیز کنید. پر شدن بیش از حد مخزن علاوه بر کاهش مکش جارو می تواند گرد و خاک های موجود در مخزن را به سمت فیلتر هدایت کند. رسیدن گرد و غبار به فیلتر دستگاه در نهایت موجب نفوذ آن ها به موتور جارو نیز می شود و می تواند سبب نیم سوز شدن یا سوختن موتور شود. پس بهتر است برای نظافت و سرویس دوره ای جاروشارژی اهمیت زیادی قائل شوید.

5- جارو کردن اجسام سخت و درشت با جاروشارژی

شاید برایتان جالب باشد اما جارو کردن اجسام سخت و درشت با جاروشارژی میتواند علت کم شدن مکش جاروشارژی باشد. یکی از نکات مهمی که حتما باید حین استفاده از جاروشارژی به آن دقت شود جارو نکردن اجسام سخت و درشت با جارو شارژی می باشد باید به این موضوع توجه داشته باشید که جاروشارژی برای چنین کاری طراحی نشده است و برای جارو کردن اجسام سخت و درشت فقط می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. جارو کردن اجسام سخت و تیز باعث آسیب زدن به جاروشارژی شده زیرا لوله آن برای اجسام بزرگ طراحی نشده است همچنین قدرت مکش آن به اندازه قدرت مکش جاروبرقی نمی باشد.

بیشتر بخوانید: علت شارژ نشدن جاروشارژی

6- گرفتگی های فیلتر جاروشارژی

فاکتور ششم که میتواند علت کم شدن مکش جاروشارژی باشد گرفتگی های فیلتر جاروشارژی است. جمع شدن گرد و خاک و پرز و مو در اثر استفاده طولانی مدت از جاروشارژی پیش می آید. وجود فیلتر در این مسیر مانع از ورود گرد و غبار به درون موتور دستگاه می شود اما در هرصورت بهترین فیلترها هم نمی توانند کاملا مانع از ورود گرد و خاک به دورن موتور جاروشارژی شوند. در صورت وجود کثیفی و گرفتگی فیلتر مکش جاروشارژی به طور حتم کاهش می یابد در این صورت باید برای تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. بدین صورت که فیلتر را از دستگاه خارج کرده و به کمک آب و شوینده به آرامی آن را شستشو دهید. اگر فیلتر جاروشارژی بیش از اندازه کثیف شده باشد یا قبلا چندین مرتبه آن را شستشو داده اید بهتر است اقدام به تعویض آن نمائید. بهتر است بدانید فیلتر دستگاه ها جزو قطعات مصرفی می باشند و برای حفظ کارآیی و عملکرد آن ها لازم است هر چند وقت یکبار تعویض شوند.

7- ضعیف شدن باتری جاروشارژی

در آخر هم ضعیف شدن باتری جاروشارژی است که علت کم شدن مکش جاروشارژی شده است. باتری جاروشارژی مهم ترین قطعه ای است که مستقیما می تواند روی مکش جاروشارژی تاثیرگذار باشد. باتری جاروشارژی نیز قطعه ای است که بر اثر استفاده مداوم و طولانی مدت به تعویض نیاز پیدا می کند و طول عمر آن تمام می شود. برای تعویض باتری جاروشارژی می توانید به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کرده و بخواهید که باتری متناسب با دستگاه شما را در اختیارتان قرار دهند.

هنگاه کم شدن مکش جارو شارژی چه کنیم؟

هنگاه کم شدن مکش جارو شارژی چه کنیم؟

حال که با 7 علت کم شدن مکش جاروشارژی آشنا شدیم هنگاه کم شدن مکش جارو شارژی چه کنیم؟ هنگامی که متوجه کاهش مکش دستگاه جاروشارژی خود شدید بهتر است ابتدا علت آن را جستجو کنید زیرا بعد از کشف علت برطرف کردن مشکل راحت تر خواهد بود. سعی کنید بعد از بررسی تنظیمات دستگاه، لوله و سری دستگاه را چک کنید که گرفتگی نداشته باشند سپس سراغ مخزن و فیلتر دستگاه رفته و در صورت پربودن و کثیفی آن ها  را خالی و تمیز نمائید در نهایت نیز آداپتور و باتری دستگاه را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل در هر یک از این قسمت ها به روش های برطرف کردن آن ها در همین مقاله به طور کامل پرداخته شده است توصیه می شود قسمت فوق را به دقت مطالعه فرمائید.

جمع بندی

همان طور که می دانید استفاده از وسایل برقی به دقت و مراقبت زیادی نیاز دارد و اگر همیشه به اصول نظافت و نگهداری دستگاه مورد نظر توجه ویژه ای داشته باشید قطعا دستگاه مصرفی شما نیز با کمترین میزان آسیب روبه رو خواهد شد.