علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

11:55 1403/02/26 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
چرخ گوشت ابزاری است که اکثر افراد در منزل از آن استفاده می کنند حتی ابزار مورد نیاز کار برخی از افراد نیز می باشد البته در صورتیکه به عنوان ابزار کار باشد چرخ گوشت صنعتی باید مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال مصرف کننده ی هر دو نوع چرخ گوشت چه نوع خانگی و چه نوع صنعتی آن گاهی اوقات ممکن است در حین کار متوجه شوند مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت نمی چرخد و گوشت به خوبی چرخ نمی شود اما علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چیست؟

فهرست عناوین

  1. چرا چرخ گوشت نمی چرخه؟
  2. 4 علت نچرخیدن مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت
  3. در صورت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چکار کنیم؟
  4. نحوه تعمیر مشکل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

چرا چرخ گوشت نمی چرخه؟

مهم ترین سوالاتی که در این زمینه پیش می آید این است که علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چیست و چرا چرخ گوشت نمی چرخه؟ دلایل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چیست و چه راه حل هایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. زمانیکه هنگام کار با چرخ گوشت متوجه شدید چرخ گوشت نمی چرخد اصلی ترین مشکلی که ممکن است به وجود آمده باشد می تواند از قسمت حلزونی چرخ گوشت شما باشد در قسمت انتهایی حلزونی برخی از چرخ گوشت ها چرخ دنده وجود دارد. در صورتیکه این چرخ دنده هرز یا خراب شود حلزونی نمی تواند بچرخد. دلایل متعدد دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در قسمت های بعدی به آن ها اشاره خواهد شد. ما در این مقاله سعی داریم به تمام سوالات درمورد نچرخیدن چرخ گوشت پاسخ بدهیم پس بهتر است ادامه مقاله را دنبال کنید.

علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

4 علت نچرخیدن مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت

اولین مورد ی که میتواند به شما کمک کند 4 علت نچرخیدن مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت است که در مقاله علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت به آن پرداخته ایم. چرخ گوشت جزو وسایل برقی کارامد در آشپزخانه های منازل و هم چنین مراکز پخش گوشت می باشد. افرادی که به کیفیت مواد غذایی خود بسیار اهمیت می دهند و نمی خواهند که گوشت را به صورت چرخ شده از بیرون خریداری نمایند حتما از چرخ گوشت خانگی در منزل خود استفاده می کنند. گاهی اوقات دیده می شود که پس از روشن کردن چرخ گوشت دستگاه شروع به چرخ کردن نمی کند. در این شرایط اولین قطعه ای که بهتر است کارکرد آن را بررسی کنید مارپیچ چرخ گوشت می باشد. در اکثر موارد مشکل به وجود آمده در چرخ گوشت ها نچرخیدن اسکرول یا مارپیچ هنگام روشن کردن دستگاه می باشد که می توان 4 دلیل برای این مشکل نام برد. با آشنایی به این دلایل می توانید برای نگهداری چرخ گوشت خود دقت بیش تری را به خرج دهید.

1- هرز شدن آرمیچر در چرخ گوشت

یکی از دلایل به وجود آمدن مشکل عدم چرخش مارپیچ چرخ گوشت مربوط به هرز شدن آرمیچر در چرخ گوشت می باشد. آرمیچر در چرخ گوشت قطعه ای است که با استفاده از انرژی برق به حرکت در می آید و تاثیر بسزایی در چرخیدن مارپیچ دارد. در واقع نیروی محرک برای چرخیدن اسکرول، آرمیچر می باشد. در صورت بروز مشکل برای آرمیچر دیگر محرکی برای چرخاندن مارپیچ وجود ندارد و همین امر علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت است. بعد از آنکه از هرز شدن آرمیچر و معیوب بودن این قطعه مطمئن شدید بهتر است اقدامات لازم نسبت به تعویض آن را انجام دهید. انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه دارد که می توانید از تعمیرکاران متخصص در این امر کمک بگیرید.

علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

2- ایجاد ساییدگی در انتهای مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت

در صورت وجود خرابی بهتر است قطعات داخلی چرخ گوشت را به دقت بررسی نمایید تا علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت را متوجه شوید. هنگام بررسی قطعات ممکن است متوجه ایجاد ساییدگی در انتهای مارپیچ یا اسکرول چرخ گوشت شوید این مورد می تواند یکی از دلایل نچرخیدن اسکرول باشد. در انتهای اسکرول قطعه ای شش ضلعی که از فلزی بسیار مستحکم ساخته شده است وجود دارد به خاطر استحکام و مقاومت زیاد فلز به کار رفته در این قسمت به ندرت ممکن است این قطعه دچار خرابی شود اما اگر با ایجاد ساییدگی در انتهای مارپیچ چرخ گوشت مواجه شدید می توانید با تراشیدن آن قسمت مشکل را برطرف نمایید. برای این کار حتما دقت کافی را داشته باشید که قطعه بیش از اندازه تراشیده نشود. در صورتیکه با انجام این کار مشکل برطرف نشد نیاز به تعویض این قطعه می باشد که می توانید خود، قطعه را خریداری کرده و آن را تعویض نمایید یا از متخصصان برای انجام این کار یاری بخواهید.

3- خرابی چرخ دنده گیربکس در چرخ گوشت

خرابی چرخ دنده گیربکس در چرخ گوشت میتواد علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت باشد. چرخ دنده گیربکس چرخ گوشت در واقع یک قطعه شش ضلعی می باشد که مارپیچ را در جای خود مستقر می سازد. این قطعه باعث حرکت صحیح و اصولی مارپیچ چرخ گوشت می شود. به دلایل متعددی این قطعه می تواند دچار ساییدگی، شکستگی و خرابی شود که در این صورت مارپیچ چرخ گوشت دیگر قادر به چرخیدن نخواهد بود. در صورت بروز خرابی در این قطعه باید آن را تعویض نمایید. می توان گفت خرابی این قطعه هزینه زیادی را در پی خواهد داشت پس بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن آن مواردی که در ادامه ذکر می شود را به دقت رعایت کنید:

  1. سعی کنید تکه های گوشت را به قسمت های مساوی تقسیم کنید و آن ها را به صورت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک داخل چرخ گوشت نریزید.
  2. قبل از اینکه عملیات چرخ کردن گوشت را آغاز نمایید استخوان، غضروف و پوست گوشت را با دقت از آن جدا کنید و آن ها را داخل چرخ گوشت نریزید.
  3. برای داخل شدن گوشت به دستگاه بیش از حد به آن فشار وارد نکنید.
  4. سعی کنید به صورت پیوسته از چرخ گوشت استفاده نشود و در طی چند بازه زمانی کوتاه مدت مراحل چرخ کردن گوشت را انجام دهید.
  5. هرگز برای طولانی مدت چرخ گوشت را روشن نگذارید.

علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

4- خرابی پین فنر یا شفت موتور چرخ گوشت

دیگر علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت خرابی پین فنر یا شفت موتور چرخ گوشت می باشد. این مشکل اغلب به صورت شکستگی قطعه ظاهر شده و تعمیر یا تعویض آن کار بسیار تخصصی می باشد. در صورت مواجه شدن با این مشکل حتما دستگاه چرخ گوشت را به دست افراد کاربلد سپرده و هرگز خودتان برای تعمیر اقدامی در این زمینه انجام ندهید.

در صورت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چکار کنیم؟

اما سوال مهم این است که در صورت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت چکار کنیم؟ زمانی که با مشکل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت مواجه شدید در ابتدا باید علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت را بررسی نمایید 4 دلیل در قسمت قبلی گفته شده که می تواند از دلایل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت باشد در صورتیکه متوجه شدید مشکل از کدام قسمت است می توانید برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید اما در شرایطی که برای انجام این کار مهارت لازم را ندارید بهتر است از همکاران ما در گروه خدماتی خانه امداد کمک بگیرید تا در اسرع وقت برای رفع مشکل شما به کمکتان بشتابند.

علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

نحوه تعمیر مشکل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

پس از دانستن علت های نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت بهتر است برای برطرف کردن مشکل نیز قدم بردارید و به سراغ نحوه تعمیر مشکل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت بروید. برای انجام این کار کافی است مراحل گفته شده در ادامه مقاله علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت را با دقت انجام دهید:

  1. ابتدا چرخ گوشت را از پریز برق جدا کنید.
  2. توسط یک پیچ گوشتی مناسب پیچ های روی صفحه را باز کرده و صفحه را برداشته تا به اجزای داخلی چرخ گوشت دسترسی پیدا کنید.
  3. برای اولین قدم به سراغ آرمیچر دستگاه بروید در صورت وجود مشکل در این قطعه آن را تعمیر یا تعویض نموده و در جای خود قرار دهید.
  4. در صورتیکه مشکل از آرمیچر نبود در قدم بعدی باید چرخ دنده، موتور و سپس پین فنر یا شفت موتور بررسی شوند که بهتر است برای انجام این کار از یک فرد متخصص درخواست کمک کنید.
  5. چنانچه موفق به انجام عملیات تعمیر چرخ گوشت در منزل شدید دقت کنید همه قطعات را دوباره به درستی در جای اولیه خود قرار دهید.

جمع بندی

به طور حتم در طول مدت استفاده از وسایل برقی با خرابی آن ها نیز مواجه خواهید شد که در این شرایط توصیه می شود حتی الامکان از تخصص افراد کاردان بهره مند شوید و با انجام این کار طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید.