علت سفت شدن و خرابی دکمه بخار اتو

علت سفت شدن و خرابی دکمه بخار اتو

14:26 1403/05/17 مقالات
همان طور که می دانید اتو بخار جزء مصرفی ترین و پرکاربردترین لوازم برقی منزل است که کمک بزرگی در مرتب بودن لباس هایمان به ما می کند. به دلیل همین مسئله کاربرد زیاد، مسلما خرابی های آن نیز بیش تر خواهد بود یکی از مشکلاتی که ممکن است برای اتو بخار شما رخ دهد سفت شدن و خرابی دکمه بخار اتو می باشد.

خرابی دکمه بخار اتو می‌ تواند اتو کردن لباس ها را به یک فرآیند طاقت‌ فرسا تبدیل کند. در واقع این دکمه نقش مهمی در برطرف کردن چروک لباس ها دارد زیرا با کارکرد آن است که میزان بخار زیادی یکباره از اتو خارج می شود. در این مقاله قصد داریم علت های خراب شدن دکمه بخار اتو و راه حل های برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

6 علت سفت شدن و کار نکردن دکمه بخار اتو

دلایل متعددی برای خرابی و سفت شدن دکمه بخار اتو وجود دارد که در ادامه به صورت موردی به آن ها اشاره شده است:

  1. عدم وجود آب در مخزن
  2. تجمع جرم و رسوب در اطراف دکمه بخار اتو
  3. گرفتگی نازل های اتو بخار
  4. خرابی فنر دکمه اتو
  5. معیوب شدن پمپ بخار
  6. باز شدن پیچ دکمه اتو بخار

نحوه تعمیر مشکل سفت شدن دکمه اتو بخار

نحوه تعمیر مشکل سفت شدن دکمه اتو بخار

در قسمت قبلی مقاله علت های سفت شدن و خرابی دکمه بخار اتو نام برده شد حال می خواهیم در اینجا تک به تک آن موارد را بررسی  کرده و راه حل برطرف کردن هر کدام را توضیح دهیم.

عدم وجود آب در مخزن

مورد اول که موجب خرابی دکمه بخار اتو میشود عدم وجود آب است. اگر آب کافی در مخزن اتو وجود نداشته باشد به طور حتم دستگاه نمی تواند بخار تولید کند در این شرایط اگر دکمه بخار اتو را به صورت مداوم فشار دهید به مرور زمان این دکمه سفت خواهد شد و کارآیی خود را از دست می دهد همچنین کمبود آب در مخزن باعث می شود رسوبات جمع شده در کف مخزن کنده شده و مسیر عبور بخار را مسدود کنند و در نهایت منجر به عمل نکردن دکمه بخار شوند. راه حل برطرف کردن این مشکل خیلی ساده است اگر همیشه حواستان به مقدار آب موجود در مخزن باشد اصلا مشکلی به وجود نمی آید. بهتر است همیشه قبل از اینکه اتو را به برق بزنید در ابتدا آب مخزن را پر کرده و در اواسط کار نیز آن را دائما چک نمائید.

تجمع جرم و رسوب در اطراف دکمه بخار اتو

فاکتور بعدی خرابی دکمه بخار اتو تجمع جرم و رسوب در اطراف دکمه بخار اتو است. به مرور زمان ممکن است رسوبات و جرم در اطراف دکمه بخار اتو ایجاد شده و مانع از حرکت دکمه بخار به صورت آزادانه شوند در این شرایط سفتی دکمه بخار آزاردهنده خواهد شد اگر برای برطرف کردن این مشکل به دنبال راه حل هستید موارد زیر را مطالعه کنید.

  1. ابتدا سعی کنید با استفاده از یک پارچه مرطوب یا یک مسواک نرم تا جایی که می شود جرم و رسوب را از روی دکمه بخار پاک کنید.
  2. بعد از تمیز کردن دکمه بهتر است از یک روان کننده مناسب اتو مانند روغن
  3. WD-40 برای روان تر شدن حرکت دکمه اتو استفاده نمائید.

    بعد از انجام این کار خوب است به کمک محلول سرکه و آب برای رسوب زدایی کامل اتو بخار اقدامات لازم را انجام دهید.

گرفتگی نازل های اتو بخار

گرفتگی نازل های اتو بخار

علت بعدی که موجب خرابی دکمه بخار اتو میشود گرفتگی نازل های اتو بخار است. اگر نازل های اتو بخار توسط جرم و رسوب و یا ذرات دیگر مسدود شده باشند بخار آب به خوبی نمی تواند از اتو خارج شود. در این شرایط فشار در مخزن بخار افزایش یافته و باعث می شود دکمه آن سفت شود. در برخی از اتوها دکمه بخار به یک سوپاپ متصل شده است تا جریان بخار را کنترل کند در صورتیکه رسوبات به این سوپاپ بچسبند کارکرد دکمه بخار اتو مختل خواهد شد. برای رفع این مشکل راه حل زیر را انجام دهید:

  1. سعی کنید با استفاده از محلول سرکه سفید و آب یا استفاده از جرمگیرهای مخصوص، رسوبات و جرم ایجاد شده داخل مخزن اتو را از بین ببرید.
  2. نازل های اتو بخار را با استفاده از یک سوزن یا خلال دندان به آرامی تمیز کنید.
  3. بعد از تمیز کردن اتو از این به بعد همیشه از آب مقطر برای پر کردن مخزن اتو استفاده کنید تا از تجمع رسوب جلوگیری شود.
  4. در صورتیکه با انجام موارد گفته شده مشکل برطرف نشد می تواند سوپاپ دکمه بخار آسیب دیده باشد که بهتر است در این مورد از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

خرابی فنر دکمه اتو

فنر دکمه بخار اتو در واقع وظیفه دارد تا با فشار دادن دکمه، دریچه بخار را باز کرده و بخار را از مخزن به بیرون هدایت کند. به مرور زمان و  با استفاده مکرر از اتو، ممکن است فنر دکمه بخار دچار زنگ زدگی، خوردگی و یا شکستگی شود. در این شرایط دکمه بخار به درستی عمل نخواهد کرد و ناگزیر باید برای تعمیر و یا تعویض آن دست به کار شوید. بر این اساس خرابی فنر دکمه اتو علت خرابی دکمه بخار اتو است.

در صورتیکه فنر دکمه بخار شکسته یا خورده شده باشد باید آن را تعویض نمائید که بهتر است برای انجام این کار به یک مرکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه فرمایید. برای جلوگیری از زنگ زدن فنر بهتر است بعد از هر بار استفاده دکمه بخار را چند مرتبه فشار دهید تا تمام آب باقی مانده در مسیر تخلیه شود و در نهایت نیز آب مخزن را کاملا خالی کنید. همچنین برای اینکه فنر دکمه بخار به سرعت دچار خرابی نشود از فشار دادن بیش از حد آن نیز خودداری کنید.

معیوب شدن پمپ بخار

معیوب شدن پمپ بخار

معیوب شدن پمپ بخار را هم نادیده نباید گرفت. دکمه اتو بخار به صورت مستقیم به پمپ بخار وصل شده است. پمپ در واقع با ایجاد فشار، بخار جمع شده در مخزن را با فشار دادن دکمه به بیرون هدایت می کند در صورت خرابی پمپ این فشار به خوبی ایجاد نشده و دکمه بخار نمی تواند به درستی عمل کند. برای حل این مشکل در ادامه را حل هایی عنوان شده است:

  1. ابتدا اتو را از برق خارج کرده و پمپ را بررسی نمائید. در صورت وجود جرم و رسوب آن را با استفاده از محلول سرکه و آب تمیز کنید.
  2. در صورتیکه با تمیز کردن پمپ مشکل حل نشد به احتمال زیاد پمپ خراب شده است وباید تعویض گردد.
  3. برای جلوگیری از خرابی پمپ سعی کنید همیشه از آب مقطر استفاده نمائید. در صورت نیاز مبرم به اتو می توانید بدون بخار از آن استفاده کنید در این شرایط دکمه بخار را فشار ندهید و مراقب داغ شدن اتو نیز باشید.
  4. بعد از اتمام کار حتما برای درست کردن آن اقدام کنید.

باز شدن پیچ دکمه اتو بخار

در آخر موردی که باید گفته شود باز شدن پیچ دکمه اتو بخار که باعث خرابی دکمه بخار اتو میشود. بهتر است بدانید که زیر دکمه بخار، یک خار فلزی قرار دارد که آن را به مکانیزم داخلی اتو وصل می کند. اگر این خار شل شود، دکمه به درستی در جای خود قرار نگرفته و در نهایت سفت شده یا به طور کامل از کار می افتد. همچنین در صورت باز شدن پیچ، ممکن است قطعات داخلی اتو بخار مانند فنر یا واشر آن دچار جابه جایی شوند که این جابجایی باعث گیر کردن دکمه و عدم کارکرد صحیح آن می شود. راه حل زیر برای برطرف شدن مشکل به شما کمک خواهد کرد:

  1. ابتدا برای حل مشکل پیچ را به خوبی سفت کنید. این کار را به دقت انجام دهید تا آسیبی به اتو وارد نشود.
  2. در صورتیکه با سفت کردن پیچ مشکل حل نشد بهتر است قطعات داخلی اتو را تنظیم کنید.
  3. ممکن است پیچ دکمه به طور کامل خراب شده و نیاز باشد آن را تعویض نمائید.

برای جلوگیری از خراب شدن دکمه بخار اتو چه کنیم؟

سوال مهم این است که برای جلوگیری از خراب شدن دکمه بخار اتو چه کنیم؟ در صورتیکه به سلامت وسایل منزل خود اهمیت می دهید بهتر است قبل از اینکه خراب شوند اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن آن ها را انجام دهید رعایت موارد زیر می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

  1. به صورت مرتب اتو را رسوب زدایی کنید تا رسوبات جمع شده در مخزن وارد منافذ خروج بخار و دکمه بخار نشوند.
  2. حتی الامکان از آب مقطر یا آب تصفیه شده برای اتو استفاده نمائید.
  3. در حین اتوکشی مخزن آب اتو را مرتب چک کرده تا در صورت تمام شدن آن دوباره مخزن را پر کنید.
  4. بعد از تمام شدن کار اتوکشی لباس ها مخزن را خالی کرده تا از تجمع رسوب جلوگیری به عمل آید.
  5. با توجه به جنس پارچه ای که می خواهید آن را اتو کنید تنظیمات بخار دستگاه را بررسی کنید.
  6. دکمه بخار اتو را بیش از حد فشار ندهید.

نتیجه گیری

همان طور که از مطالعه مقاله خرابی دکمه بخار اتو دریافته اید در اینجا به علت های سفت شدن و کار نکردن دکمه اتو بخار، روش های برطرف کردن این مشکل و راه های جلوگیری از بروز آن به طور مفصل پرداخته شده است چنانچه با بررسی و رعایت این موارد مشکل شما کماکان ادامه دارد بهتر است برای رفع آن از یک متخصص ماهر در این زمینه یاری بطلبید.