علت خاموش شدن جاروبرقی

علت خاموش شدن جاروبرقی

14:25 1402/12/10 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
در بسیاری از اوقات علت خاموش شدن جاروبرقی میتواند بدلیل استفاده ناصحیح از جاروبرقی باشد مانند روشن بودن طولانی مدت آن و بعضی مواقع خرابی قطعات داخلی نیز می تواند دلیل اصلی رخ دادن این مشکل در نظر گرفته شود.

دلایل خاموش شدن جاروبرقی

از آنجائیکه تمیزی منزل و محیط کار و غیره به خاطر اهمیتی که دارد جدی گرفته میشود پس نبایستی از حفظ و نگهداری این دستگاه غافل باشیم وباید از خاموش شدن ناگهانی آن جلوگیری گردد. اگر به دنبال این هستید که علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ال جی، سامسونگ، بوش، پاناسونیک، aeg، پارس خزر و غیره در حین کار چیست و چطور می توان آن را رفع کرد، با توجه به دلایل متعددی که در رخ دادن این مشکل وجود دارد، لذا نمی توان جواب قطعی و ثابت برای تمام این سوالات ارائه داد. در حالت کلی رایج ترین دلایلی که باعث میشود جاروبرقی در حین کار خاموش شود را در ادامه آورده ایم.

علت خاموش شدن جاروبرقی

یازده علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار چیست؟

در لیست زیر 11 علت خاموش شدن جاروبرقی را آورده ایم.

  1. داغ شدن زیاد موتور علت خاموش شدن جاروبرقی
  2. سوختن موتوریا مشکل در قطعات موتور
  3. مسدود شدن لوله یا سر جارو برقی
  4. پر بودن کیسه آشغال یا پارگی آن
  5. کثیفی فیلتر علت خاموش شدن جاروبرقی
  6. خرابی محافظ برق
  7. قطعی در سیم علت خاموش شدن جاروبرقی
  8. نوسان برقی
  9. کوچک شدن زغال جاروبرقی
  10. خراب شدن دکمه خاموش و روشن
  11. خاموش شدن جاروبرقی به علت تنظیمات اشتباه

علت خاموش شدن جاروبرقی

بررسی دلایل اصلی خاموش شدن جاروبرقی

جاروبرقی حین کار ناگهان خاموش شود. دلایل مختلفی می‌تواند باعث این اتفاق شود. در ادامه به بررسی چند علت اصلی خاموش شدن جاروبرقی حین کار می‌پردازیم:

داغ شدن زیاد موتور علت خاموش شدن جاروبرقی

اگر موتور جاروبرقی بیش از حد داغ شود، ممکن است خاموش شود. در بعضی مدل‌ها، ترموستات یا سنسور در موتور وجود دارد که با داغ شدن موتور، جاروبرقی را خاموش می‌کند. در این صورت، تا سرد شدن موتور صبر کنید و پس از حدود ۱۰ دقیقه دوباره آن را روشن کنید.

سوختن موتور یا مشکل در قطعات موتور

استفاده مداوم از جاروبرقی یا قدیمی بودن موتور ممکن است باعث سوختن موتور شود. اگر ذغال موتور تمام شود یا کلکتور آسیب ببیند، دستگاه خاموش می‌شود.

مسدود شدن لوله یا سر جاروبرقی

اگر لوله یا سر جاروبرقی مسدود شود، فشار به موتور وارد می‌شود و جاروبرقی خاموش می‌شود. اشیایی که باعث گرفتگی شده‌اند (مانند جوراب یا سکه) را خارج کنید.

پر بودن کیسه آشغال یا پارگی آن

اگر کیسه آشغال پر باشد، در بعضی مدل‌ها چراغ قرمز روشن می‌شود یا چشمک می‌زند و دستگاه خاموش می‌شود. اگر کیسه پر یا پاره شود، گرد و غبار و زباله وارد موتور شده و آن را می‌سوزاند.

کثیفی فیلتر علت خاموش شدن جاروبرقی

فیلتر کثیف باعث کاهش مکش، ورود گرد و خاک و فشار به موتور می‌شود و امکان خاموش شدن جاروبرقی در حین کار وجود دارد.

علت خاموش شدن جاروبرقی

خرابی محافظ برق

اگر جاروبرقی را به محافظ برق وصل کرده‌اید، بررسی کنید که علت خاموش شدن آن خرابی محافظ نباشد.

قطعی در سیم علت خاموش شدن جاروبرقی

هرگونه قطعی در سیم برق یا حتی خرطومی‌های سیم‌دار، باعث خاموش شدن جاروبرقی می‌شود.

نوسان برق

نوسان برق باعث ایجاد ولتاژ نامناسب در مدار الکترونیکی و خاموش شدن جاروبرقی میشود.حتما از محافظ برق استفاده کنید.

کوچک شدن زغال جاروبرقی

داخل جاروبرقی چند قطعه زغال وجود دارد که نقش مهمی در روشن و خاموش شدن موتورجاروبرقی ایفاد میکند . چنانچه این زغالها کوچک و یا بشکند در آن صورت کوچک شدن یا شکستگی هر یک از این تکه زغال ها، عملکرد دستگاه با اختلال مواجه میکند. توجه داشته باشید که در صورت کوچک شدن این زغال ها، ممکن است برق به درستی به موتور انتقال پیدا نکند و جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش شود.

علت خاموش شدن جاروبرقی

خراب شدن دکمه خاموش و روشن

با گذشت زمان و طولانی شدن عمر جاروبرقی یا وارد شدن ضربه های سنگین به بدنه آن، ممکن است دکمه های خاموش و روشن آسیب ببینند. لذا اگر جاروبرقی در حین کار خاموش میشود، بررسی کنید که آیا دکمه ها سالم هستند یا خیر؟

علاوه بر موارد فوق، بررسی کنید که آیا پریز برق سالم است؟ کابل برق جاروبرقی اتصالی ندارد؟ نوسانات برق ساختمان ایده آل است؟ سایر قطعات داخلی جاروبرقی سالم هستند ؟

 خاموش شدن جاروبرقی به علت تنظیمات اشتباه: چنانچه جاروبرقی دارای تنظیمات تایمر باشد، به محض خاموش شدن دستگاه بهتر است بررسی کنید که اشتباهی در آن رخ نداده است؟ اشتباه در تنظیمات تایمر باعث میشود جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش شود و براحتی می توان این ایراد را با تنظیم مجدد حل کرد.

علت خاموش شدن جاروبرقی ال جی

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ال جی می‌تواند به دلیل چند عامل مختلف باشد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین علل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ال جی می‌پردازیم:

گرم شدن بیش از حد موتور

یکی از مهم‌ترین علل خاموش شدن ناگهانی دستگاه، گرم شدن بیش از حد موتور است. معمولاً گرم شدن موتور به علت مشکلات مکانیکی اتفاق می‌افتد. اگر جاروبرقی شما بعد از روشن شدن، به طور ناگهانی خاموش می‌شود، به احتمال زیاد موتور دستگاه شما به شدت داغ شده است و سیستم ایمنی دستگاه جهت جلوگیری از سوختن موتور، جریان برق را قطع می‌کند تا دستگاه خاموش شود. در این صورت باید جاروبرقی را از برق بکشید و کمی صبر کنید و سپس باید موانع احتمالی را بررسی کنید.

علت خاموش شدن جاروبرقی

خرابی ترموستات

ترموستات یا سنسور خاموش کردن خودکار موتور، قطعه‌ای است که بر روی موتور قرار دارد و وظیفه دارد تا در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، جریان ورودی به موتور را قطع کند تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری کند. اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است که به اشتباه، حتی زمانی که موتور داغ نشده باشد، جریان را قطع کند. همچنین شاید لازم باشد که فیوز حرارتی (ترموفیوز) را نیز بررسی کنید.

وجود گرد و غبار بر روی موتور

اگر موتور توسط گرد و خاک پوشانده شده باشد، موتور هنگام کارکرد به شدت گرم می‌شود، زیرا موتور نمی‌تواند گرمای خود را دفع کند. در نتیجه موتور به شدت گرم می‌شود (به اصطلاح می‌گویند موتور خفه کرده است) و سیستم ایمنی موتور فعال می‌شود و دستگاه را خاموش می‌کند. همچنین اگر موتور توسط گرد و غبار پوشیده شده باشد، باعث می‌شود که موتور در معرض خرابی قرار بگیرد.

خاموش شدن جاروبرقی بعد از چند دقیقه

شاید برایتان جالب باشد اما خاموش شدن جاروبرقی بعد از چند دقیقه مربوط به ترموستات دستگاه است، اگر موتور بیش از انداره دامایش بالا باشد ترموستات جارو را خاموش میکند. اما اگر به هر دلیلی این قطعه خراب باشد در دمایی پایین برق را قطع میکند و دستگاه خاموش میشود.

دلیل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی بوش

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌تواند به دلیل‌های مختلفی باشد. در ادامه، علل اصلی خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی بوش را بررسی می‌کنیم:

داغ شدن بیش از حد موتور

یکی از عوامل اصلی خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی، داغ شدن زیاد موتور است. موتور جاروبرقی در طول کار حرارت تولید می‌کند و اگر این حرارت از حد مجاز بیشتر شود، ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات داخلی یا ایجاد اتصال کوتاه در مدار الکتریکی شود. برای جلوگیری از این مشکل، بر روی موتور جاروبرقی یک قطعه به نام ترموستات یا سنسور حرارتی نصب شده است. این قطعه در صورت رسیدن حرارت موتور به حد خطرناک، به طور خودکار جریان برق را قطع کند و جاروبرقی را خاموش می‌کند. بعد از سرد شدن موتور، می‌توان دوباره جاروبرقی را روشن کرد.

مشکلات برقی

خرابی کلید روشن/خاموش، قطعات برد، زغال موتور و پلاتین‌های سیم جمع‌کن می‌توانند باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی شوند. برای رفع این مشکلات، باید قطعات مذکور را بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.

علت خاموش شدن جاروبرقی

پر بودن کیسه جاروبرقی

وقتی کیسه جاروبرقی پر می‌شود، فشار هوا در داخل آن افزایش می‌یابد و جریان هوا کاهش می‌یابد. این ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی شود. برای جلوگیری از این مشکل، کیسه جاروبرقی را به موقع تخلیه کنید.

خرابی محافظ

ترموستات یا سنسور حرارتی یکی از قطعات مهم جاروبرقی است که وظیفه‌ی کنترل دمای موتور دستگاه را دارد. اگر ترموستات خراب شود، عملکرد نادرستی داشته باشد. برای رفع این مشکل، سیم‌های الکتریکی ترموستات را بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.

قطع شدن کابل جاروبرقی

قطع بودن کابل اصلی جاروبرقی نیز میتواند دلیلی بر خاموش شدن ناگهانی آن گردد.

علت خاموش شدن جاروبرقی سامسونگ

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی سامسونگ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. به طور کلی، دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی سامسونگ به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

گرم شدن موتور و فعال شدن ترموستات

ترموستات، قطعه‌ای است که وظیفه‌ی کنترل حرارت موتور را دارد. زمانی که موتور خیلی گرم می‌شود، ترموستات به طور خودکار موتور را خاموش می‌کند تا از ذوب شدن اجزای داخلی دستگاه جلوگیری کند. پس اگر بعد از نیم ساعت استفاده، دستگاه یکباره خاموش شد، نگران نباشید، زیرا ترموستات عملکرد خود را به درستی انجام داده است.

اگر ترموستات معیوب باشد، قدرت خود را از دست خواهد داد و نسبت به کوچکترین حرارتی در موتور، فعال خواهد شد و موتور را خاموش می‌کند.

علت خاموش شدن جاروبرقی

مشکلات الکتریکی داخلی دستگاه

این مشکلات ممکن است شامل قطع شدن سیم کشی یا مشکلات برد دستگاه باشد.

در صورتی که علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی شما مشکلات فنی و الکتریکی است، توصیه می‌شود دستگاه توسط تکنسین متخصص جاروبرقی سامسونگ تعمیر شود.

همچنین توصیه می‌کنیم قبل از هر گونه بررسی دستگاه جهت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی خود، از وصل بودن دستگاه به برق و وصل بودن برق منزل مطمئن شوید.

دلیل خاموش شدن جاروبرقی پاناسونیک

اگر جاروبرقی پاناسونیک شما به صورت ناگهانی خاموش می‌شود، علت آن می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. معیوب شدن موتور: موتور جاروبرقی پاناسونیک ممکن است دچار مشکل شده باشد.
  2. انسداد و گرفتگی لوله تلسکوپی: زباله‌ها ممکن است در لوله‌های جاروبرقی گیر کنند و هوادهی به موتور را مختل کنند.
  3. داغ شدن بیش از حد موتور: استفاده مداوم و بی‌وقفه از جاروبرقی موجب داغ شدن موتور و در نتیجه خاموش شدن ناگهانی آن می‌شود.
  4. خراب شدن کلید پاور جاروبرقی: مشکل در دکمه روشن و خاموش نیز ممکن است باعث خاموش شدن جاروبرقی شود.
  5. کثیف بودن فیلتر هوای دستگاه: اگر فیلتر هوای جاروبرقی کثیف یا مسدود شود، هوادهی به موتور درست انجام نمی‌شود و موتور داغ می‌شود.

در صورتی که مشکل جزئی باشد، می‌توانید بدون مراجعه به تعمیرگاه به رفع مشکل بپردازید. اما اگر جاروبرقی همچنان روشن نشد، بهتر است به گروه خدماتی تعمیر لوازم منزل خانه امداد مراجعه ویا با متخصصان ما در ارتباط باشید.

021-44763586     -     09129527017