علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

11:26 1403/02/26 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
چرخ گوشت به دلیل کارایی زیادی که در آشپرخانه ها دارد خرابی ها و مشکلات متعددی نیز برای آن به وجود خواهد آمد که جرقه زدن موتور چرخ گوشت یکی از آن ها می باشد. برخی از مشکلاتی که در چرخ گوشت ها به وجود می آیند به آسانی قابل رفع می باشند اما برطرف کردن برخی از مشکلات کمی تخصصی تر بوده و انجام آن ها نیاز به مهارت و تجربه دارد. در ادامه مقاله علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت می خواهیم علت های جرقه زدن موتور و راه های برطرف کردن آن را بررسی کنیم. اگر موتور چرخ گوشت شما نیز جرقه می رند حتما این مطالب را دنبال کرده و این موضوع را جدی بگیرید.

فهرست عناوین

  1. چرا موتور چرخ گوشت جرقه می زند؟
  2. بررسی 6 علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت
  3. در صورت جرقه زدن موتور چرخ گوشت چه کار انجام بدهیم؟
  4. نحوه تعمیر مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت

چرا موتور چرخ گوشت جرقه می زند؟

گاهی ممکن است وقتی می خواهید از چرخ گوشت استفاده کنید زمانیکه آن را به برق می زنید یا در حین کار متوجه شوید موتور آن جرقه می زند اما علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت چیست؟ این اتفاق می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به 6 دلیل از مهم ترین این دلایل پرداخته خواهد شد:

  1. وجود اتصالی در چرخ گوشت
  2. وجود اصطکاک در چرخ گوشت
  3. خرابی اورلود موتور
  4. استفاده از مواد غذایی آبدار
  5. فرسودگی کموتاتور
  6. وجود رطوبت در دستگاه

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

بررسی 6 علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

6 مورد ذکر شده در اینجا از عمده دلایلی هستند که باعث جرقه زدن موتور چرخ گوشت خواهند شد در ادامه به طور مفصل به بررسی 6 علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت خواهیم پرداخت:

1- وجود اتصال در چرخ گوشت

مدار داخلی چرخ گوشت از به هم پیوستن اتصالات زیادی شکل گرفته است زمانی که برای شروع کار دستگاه دو شاخه را به پریز برق متصل می نمایید جریان برق از پریز به دو شاخه و سپس به دیگر قطعات دستگاه می رسد. وجود اتصال در چرخ گوشت می تواند علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت باشد. در این صورت بهتر است از یک متخصص برای بررسی اتصالات دستگاه کمک گرفته و خود برای انجام این کار اقدامی انجام ندهید زیرا ممکن است خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد.

2- وجود اصطکاک بین قطعات در چرخ گوشت

در صورتیکه مواد گوشتی مورد استفاده در دستگاه چرخ گوشت به مقدار زیاد دارای چربی و پی باشند بین قطعات تشکیل دهنده چرخ گوشت بر اثر استفاده زیاد و به مرور زمان اصطکاک ایجاد می شود که وجود اصطکاک بین قطعات در چرخ گوشت می تواند موجب بروز جرقه در موتور چرخ گوشت شود. زمانیکه متوجه وجود این اصطکاک شدید بهتر است دستگاه را خاموش کرده و گوشت را به خوبی تمیز کرده سپس فرآیند کار را ادامه دهید تا از به وجود آمدن علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت جلوگیری کنید. گذاشتن گوشت در یخچال قبل از اقدام به چرخ کردن آن نیزسبب می شود تا حدودی جلوی به وجود آمدن اصطکاک بین قطعات گرفته شود.

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

3- خرابی اورلود موتور

مدارهای به کار گرفته شده در چرخ گوشت به کمک اورلود محافظت می شوند و خرابی اورلود موتور میتواند علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت باشد. در واقع اورلود وظیفه محافظت از المنت، صفحه حساس فنری، پلاتین های اتصال و قاب مخصوص را دارد. زمانی که برق از این قطعه عبور نماید المنت، گرما تولید کرده و در صورت زیاد شدن جریان برق و حرارت ممکن است به این قطعات آسیب وارد شود. در صورت استفاده دائم و مکرر از چرخ گوشت و یا گیر کردن قطعه ای استخوان یا گوشت بین دنده ها و یا نیم سوز بودن موتور، اورلود آسیب دیده و خراب می شود که در این شرایط ممکن است موتور چرخ گوشت جرقه بزند. برای تعمیر خرابی این قطعه باید به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه شود.

4- استفاده از مواد غذایی آبدار

گاهی اوقات ممکن است علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت بسیار ساده باشد مثل استفاده از مواد غذایی آبدار در چرخ گوشت. کارایی اصلی چرخ گوشت برای چرخ کردن انواع گوشت می باشد. توصیه می شود برای چرخ کردن مواد غذایی آبدار نظیر سبزیجات و پیاز از چرخ گوشت استفاده نکنید زیرا این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی آب می باشند که ممکن است هنگام چرخ کردن آن ها، مقداری از آب موجود در بافت اینگونه مواد غذایی وارد موتور چرخ گوشت شده و باعث جرقه زدن موتور شود. همچنین ورود آب به آن قسمت ممکن است باعث خرابی قطعاتی نظیر کلکتوریا کموتاتور و اورلود دستگاه شود که در این صورت برای برطرف کردن خرابی این قطعات متحمل پرداخت هزینه بالایی خواهید شد زیرا در صورت بروز خرابی، این قطعات نیازمند تعویض می باشند.

5- فرسودگی کموتاتور

کلکتور یا کموتاتور در چرخ گوشت قطعه ای می باشد که دارای تعدادی تیغه مسی جدا از هم است. این قطعه همواره در حال تماس با ذغال چرخ گوشت بوده و در صورتیکه خرابی و فرسودگی کموتاتور را ببینیم همین مورد علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت است، به دلیل اصطکاک میان کلکتور و ذغال، چرخ گوشت نمی تواند به درستی عمل کند در این شرایط ممکن است شاهد جرقه زدن موتور چرخ گوشت باشید.

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

6- وجود رطوبت در دستگاه

برخی از افراد عادت دارند وقتی می خواهند گوشت را چرخ کنند برای طعم دار کردن آن مواد غذایی دیگر نظیر سبزیجات معطر و پیاز را نیز به همراه آن چرخ می کنند که همین مورد علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت است. همان طور که در مورد 4 نیز گفته شد استفاده از مواد غذایی آبدار می تواند باعث ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت شود. در این مورد نیز به علت وجود رطوبت در دستگاه بین موادی که چرخ می شوند ممکن است این رطوبت به قطعات داخلی دستگاه و موتور نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد جرقه و آسیب به موتور دستگاه شود.

در صورت جرقه زدن موتور چرخ گوشت چه کار انجام بدهیم؟

اما در صورت جرقه زدن موتور چرخ گوشت چه کار انجام بدهیم؟ در ادامه مقاله علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت متوجه خواهید شد که در صورت روبه روشدن با مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت بهتر است در ابتدا خونسردی خود را کاملا حفظ کرده سپس دستگاه را خاموش کرده و از پریز برق جدا نمایید. در نهایت برای برطرف کردن مشکل لازم است دلایل جرقه زدن موتور چرخ گوشت را که در قسمت قبلی گفته شد به دقت بررسی کرده و در صورت متوجه شدن مشکل برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. اما توصیه می شود به دلیل تخصصی بودن برخی از دلایل جرقه زدن حتما برای تعمیر دستگاه از متخصصان کاربلد و ماهر در این زمینه بخواهید تا دستگاه چرخ گوشت شما را تعمیر نمایند.

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

نحوه تعمیر مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت

همان طور که در قسمت قبلی نیز گفته شد توصیه ما این است که برای برطرف کردن مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت حتما از یک متخصص کمک بگیرید اما در صورتیکه فکر می کنید خودتان نیز از عهده این کار برمی آیید یا برای برطرف کردن مشکل بسیار عجله دارید می توانید مراحل گفته شده در ادامه مطلب علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت را دنبال نمایید. ما برای برطرف کردن این مشکل تا حد ممکن در ادامه نحوه تعمیر مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت را آورده ایم:

  1. اولین قدم برای انجام این کار خاموش کردن دستگاه و کشیدن دو شاخه از پریز برق می باشد.
  2. سپس بدنه دستگاه را به وسیله یک پیچ گوشتی مناسب باز کرده تا به قسمت داخلی دستگاه دسترسی داشته باشید.
  3. حال اتصالات دستگاه را بررسی نمایید. در صورتیکه علت به وجود آمدن مشکل اتصالی هر یک از قطعات باشد باید آن قطعه را به درستی شناسایی کرده و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  4. در مواردی که گوشت مورد استفاده دارای استخوان های ریز و درشت می باشد بهتر است برای برطرف کردن مشکل از ادامه کار صرف نظر کرده و ابتدا گوشت را کاملا تمیز کنید.
  5. هم چنین اگر متوجه شدید آبی درون موتور راه پیدا کرده است استفاده از مواد غذایی آبدار و حاوی رطوبت را کنار گذاشته و پس از گذشت مدت زمانی از خاموش بودن دستگاه دوباره کار خود را بدون استفاده از مواد غذایی آبدار ادامه دهید.
  6. در صورتیکه با انجام اقدامات بالا مشکل برطرف نشد بدون شک لازم است برای بررسی های دقیق تر چرخ گوشت را نزد یک متخصص ببرید.

نتیجه گیری

به دلیل استفاده زیاد از چرخ گوشت خرابی هایی نیز برای آن به وجود خواهد آمد که در برخی از موارد با رعایت کردن نکات لازم نظیر استفاده نکردن از مواد غذایی آبدار، استفاده از گوشت عاری از استخوان و ... به راحتی می توان از بروز علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت جلوگیری کرد. اما به هر حال جلوگیری از خرابی وسایل برقی امری محال است. در صورت بروز مشکل بهترین کار مراجعه به مراکز خدماتی تخصصی برای تعمیر لوازم منزل می باشد چرا که در این صورت می توانید بدون آسیب رساندن به بخش های دیگر دستگاه در اسرع وقت مشکل را برطرف نمایید.