روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

10:37 1403/02/26 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
چرخ گوشت جزو ابزارهایی است که از قدیم در آشپزخانه منازل وجود داشته و از آن برای چرخ کردن انواع گوشت ها، مرغ، ماهی، انواع سبزیجات و گردو استفاده می شده است. امروزه با وجود وسایل دیگر نظیر غذاسازها، مخلوط کن ها و ... هم چنان چرخ گوشت جای خود را در آشپزخانه ها حفظ کرده است، اما از مهم ترین آسیب هایی که ممکن است برای یک چرخ گوشت رخ دهد کند شدن تیغه آن است که ما در این مقاله روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت را نیز برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

فهرست عناوین

  1. 6 علت کند شدن تیغه چرخ گوشت
  2. کند شددن تیغه چرخ گوشت باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟
  3. چه زمانی باید تیغه چرخ گوشت را تیز کرد؟
  4. چطور تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنیم؟
  5. ابزارهای لازم برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

6 علت کند شدن تیغه چرخ گوشت

حتما تا به حال از خود پرسیده اید که علت کند شدن تیغه چرخ گوشت چیست و روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت به چه شکل است؟ باید بدانید چرخ گوشت از قطعات زیادی نظیر تیغه، شبکه، حلزونی و ... تشکیل شده است که تیغه چرخ گوشت به مرور زمان و بر اثر استفاده زیاد و به خصوص چرخ کردن مواد غذایی مختلف دچار کند شدگی می شود، کندی تیغه چرخ گوشت باعث می شود گوشت به صورت درست و کامل چرخ نشده و هم چنین کند شدن تیغه باعث فشار وارد آوردن به اجزای داخلی دستگاه نیز می شود.. در این مقاله سعی داریم علت های کند شدن تیغه و چگونگی تیز کردن آن و همچنین زمان و ابزارهای مورد نیاز برای انجام این کار را بررسی کنیم، در ادامه به 6 علت کند شدن تیغه چرخ گوشت پرداخته ایم:

  1. فرسودگی و آسیب دیدن تیغه باعث می شود تیغه نتواند همانند گذشته به خوبی عمل کند و در واقع کند می شود برای رفع این مشکل کافی است به صورت منظم تیغه را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تیز یا تعویض نمایید.
  2. اگر از چرخ گوشت برای چرخ کردن مقدار زیادی گوشت به صورت یکدفعه استفاده شود تیغه نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد و کند می شود. بهتر است قبل از چرخ کردن گوشت آن را به تکه های کوچک تقسیم کرده و در دفعات متعدد عملیات چرخ کردن آن را انجام دهید.
  3. در صورتیکه گوشت کیفیت خوبی نداشته و بیش از اندازه سفت باشد باعث کند شدن تیغه می شود و تیغه نمی تواند آن را به خوبی چرخ کند و گوشت را به صورت تکه تکه تحویل می دهد.
  4. گاهی اوقات ممکن است هنگام مونتاژ قطعات چرخ گوشت تیغه به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد در این شرایط نیز تیغه نمی تواند گوشت یا سایر مواد غذایی را به خوبی چرخ کند. دراین صورت دستگاه را باز کرده و تیغه را به صورت صحیح در جای خود قرار دهید.
  5. در صورت استفاده زیاد از چرخ گوشت و با گذشت زمان تیغه چرخ گوشت کند خواهد شد که با تیز کردن و یا تعویض آن مشکل حل می شود.
  6. استفاده از چرخ گوشت برای مواد غذایی مختلف و متنوع نظیر سبزیجات، گردو و ... نیز باعث زودتر کند شدن تیغه آن می شود.

کند شددن تیغه چرخ گوشت باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

اما کند شددن تیغه چرخ گوشت باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟ یکی از مشکلات رایج در هنگام استفاده از چرخ گوشت کند شدن تیغه آن می باشد که با استفاده زیاد از دستگاه و گذشت زمان بروز این مشکل کاملا طبیعی است. از جمله عوامل موثر در بروز کند شدن تیغه چرخ گوشت می توان به اصطکاک بیش از حد بین تیغه و چرخ گوشت هنگام چرخ کردن، عدم شستشوی مناسب تیغه ها، وجود استخوان در گوشت و برخورد با تیغه و هم چنین چرخ کردن مواد نامناسب با چرخ گوشت اشاره کرد.  کند شدن تیغه چرخ گوشت به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی می شود که در ادامه مقاله روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت آن ها را بررسی خواهیم کرد:

  1. تیغه کند شده نمی تواند گوشت را به طور یکنواخت چرخ کند و تکه های بزرگی از آن باقی خواهد ماند.
  2. استفاده از چرخ گوشت هنگامی که تیغه آن کند شده است باعث فشار آوردن به دستگاه شده و از طول عمر آن کاسته می شود.
  3. کندی تیغه باعث می شود گوشت به صورت صحیح چرخ نشود و تکه هایی از گوشت و چربی در بخش های مختلف دستگاه باقی مانده و باعث ایجاد بوی نامطبوع در چرخ گوشت شود.
  4. کند شدن تیغه چرخ گوشت و استفاده از آن به همان صورت باعث می شود به دلیل فشار زیاد، به موتور دستگاه آسیب وارد شود.

با تیز کردن به موقع تیغه دستگاه و یا تعویض آن و همچنین استفاده درست از چرخ گوشت می توان از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری کرد.

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

چه زمانی باید تیغه چرخ گوشت را تیز کرد؟

سوال مهم دیگری که به وجود می آید این است که چه زمانی باید تیغه چرخ گوشت را تیز کرد؟ و روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت به چه نحوی است. تیغه چرخ گوشت یکی از اصلی ترین قسمت های آن می باشد که در صورت بروز مشکل برای آن کار کردن چرخ گوشت با خلل مواجه خواهد شد. همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد تیغه چرخ گوشت به مرور زمان و بر اثر استفاده طولانی مدت و همچنین استفاده نادرست از آن ممکن است کند شود که در این صورت لازم است اقدامات مورد نیاز برای تیز کردن تیغه و یا تعویض آن صورت پذیرد. در ادامه نشانه های کند شدن تیغه چرخ گوشت را بررسی خواهیم کرد:

  1. در صورتیکه برای چرخ کردن گوشت باید فشار زیادی به چرخ گوشت وارد کنید به طور حتم تیغه دستگاه کند شده است.
  2. اگر گوشت یا مواد غذایی دیگر به صورت یکنواخت چرخ نشده و تکه های بزرگی از آن باقی می ماند نشاندهنده نیاز تیغه به تیز شدن می باشد.
  3. گاهی ممکن است هنگام کار کردن با چرخ گوشت صداهای غیر عادی از آن به گوش برسد. یکی از دلایلی که می تواند باعث بروز این مشکل شود کند شدن تیغه دستگاه می باشد.
  4. چنانچه لبه تیغه ها دچار صافی و یا لب پریدگی شده باشند یعنی زمان تیز کردن تیغه فرا رسیده است.

چطور تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنیم؟

حال که با دلایل و اتفاقاتی که با کند شدن تیغه رخ میدهد آشنا شدیم باید از خود بپرسیم چطور تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید در قسمت های قبلی به صورت مفصل به دلایل کند شدن تیغه چرخ گوشت و نشانه های آن پرداخته شد و همان طور که می دانید سالم بودن تیغه چرخ گوشت در عملکرد درست دستگاه و طول عمر آن نقش به سزایی دارد بنابراین بهتر است بعد از تشخیص کند شدن تیغه به دنبال راه حل برای بر طرف کردن مشکل و در واقع تیز کردن تیغه باشید. در ادامه به چند روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت در منزل پرداخته شده است به طور حتم با انجام دقیق این مراحل می توانید این کار را خودتان در خانه به راحتی انجام دهید:

  1. برای شروع کار لازم است ابتدا چرخ گوشت را از برق بکشید.
  2. سپس قطعات مختلف چرخ گوشت را از هم جدا کنید.
  3. تیغه های دستگاه را با کمک گرفتن از انبردست از چرخ گوشت جدا نمایید.
  4. هر دو سمت تیغه را با استفاده از سنگ تیزکن به صورت کاملا یکنواخت تیز کنید.
  5. در این مرحله لازم است دقت کنید که لبه های تیغه ها کاملا صاف و بدون ناهمواری باشند.
  6. می توانید از یک سمباده نرم برای انجام این کار کمک بگیرید.
  7. در این صورت ابتدا سطح تیغه ها را با استفاده از سمباده صاف نمایید. برای انجام این کار باید سمباده را در جهت خطوط تیغه ها حرکت دهید.
  8. بعد از اتمام عملیات تیز کردن، تیغه ها را به خوبی با آب و صابون شسته و کاملا آن ها را خشک نمایید.
  9. قطعات مختلف چرخ گوشت را با دقت به هم وصل کرده و هر قطعه را در جای مناسب خود قرار دهید.
  10. برای تیز کردن تیغه ها می توانید از دستگاه تیز کن تیغه چرخ گوشت نیز استفاده نمایید که می تواند تیغه ها را بسیار راحت و به سرعت تیز کند.
  11. بعد از اتمام مراحل بهتر است دستگاه را روغن کاری نمایید.

گاهی اوقات گذاشتن تیغه چرخ گوشت در فریزر باعث تیز شدن آن می شود می توانید این کار را نیز امتحان کنید.

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

ابزارهای لازم برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت

و اما ابزارهای لازم برای استفاده از  روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. برای اینکه بتوانید تیغه چرخ گوشت را در منزل به راحتی تیز کنید ابزارهایی مورد نیاز است که ابتدا باید آن ها را فراهم نمایید تا بتوانید مراحل ذکر شده در بالا را به درستی انجام دهید:

  1. سنگ تیز کن یا سمباده: لازم است یک سنگ تیز کن مناسب یا سمباده نرم با دانه بندی متوسط برای تیز کردن تیغه ها تهیه کنید.
  2. انبردست: به یک انبردست برای جدا کردن تیغه ها از چرخ گوشت نیاز می باشد.
  3. روغن: برای روان کردن تیغه ها بعد از تیز کردن آن ها لازم است از روغن استفاده نمایید.

جمع بندی

همان طور که با خواندن مقاله روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت متوجه شدید تیز بودن تیغه چرخ گوشت برای حفظ کارایی و عملکرد صحیح آن امری ضروری می باشد بی توجهی به این مسئله می تواند باعث فشار آوردن به موتور دستگاه و آسیب رساندن به آن شود. در صورتیکه متوجه کند شدن تیغه چرخ گوشت شدید به راحتی می توانید اقدامات لازم برای تیز کردن آن را در خانه انجام دهید در صورتیکه وقت انجام این کار را نداشتید حتما چرخ گوشت خود را به دست تعمیر کاران مجرب بسپارید تا با انجام دادن سرویس های مربوطه موجب کارایی درست چرخ گوشت شده و مانع از آن شوند که موتور دستگاه آسیب ببیند.