تعمیر موتور جاروشارژی

تعمیر موتور جاروشارژی

14:56 1403/06/01 مقالات
امروزه استفاده از جاروشارژی به دلیل سبکی و قابلیت جابه جایی آسان آن در بین مردم بسیار رواج یافته است. دلیل دیگر محبوبیت جاروشارژی عدم نیاز آن به برق می باشد بدین ترتیب می توان در مکان هایی که پریز برق وجود ندارد به راحتی از آن استفاده کرد. اما لازم است بدانید که موتور جاروشارژی به اندازه موتور جاروبرقی قدرت نداشته وضعیف می باشد در صورتیکه هنگام استفاده از آن سهل انگاری کرده و به آن فشار زیادی را وارد کنید احتمال آسیب دیددن موتور جاروشارژی بسیار بالا می رود. در اینجا قصد داریم با علت های خرابی موتور جاروشارژی و روش های تعمیر موتور جاروشارژی آشنا شویم.

فهرست عناوین

  1. چه عواملی باعث آسیب دیدن موتور جاروشارژی می شوند؟
  2. برای تعمیر موتور جاروشارژی چه باید کرد؟
  3. نکات جلوگیری از خراب شدن موتور جاروشارژی

چه عواملی باعث آسیب دیدن موتور جاروشارژی می شوند؟

شاید بپرسید چه عواملی باعث آسیب دیدن موتور جاروشارژی می شوند؟ باید این نکته را در مقاله تعمیر موتور جاروشارژی بدانید، دلایل زیاد و متععدی وجود دارد که می توانند باعث خرابی موتور جاروشارژی شوند موتور جاروشارژی به دلیل ضعیف بودن به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد که در صورت عدم توجه به نکات نگهداری آن، در عملکرد موتور دستگاه اختلال ایجاد خواهد شد. در ادامه به دو مورد از مهم ترین عواملی که باعث آسیب دیدن موتور جاروشارژی می شوند اشاره شده است:

  1. استفاده طولانی مدت از جاروشارژی: استفاده طولانی مدت از جاروشارژی یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن و یا سوختن موتور جارو می باشد. اگر جاروشارژی را برای مدت طولانی روشن بگذارید باعث می شود به موتور جارو فشار زیادی وارد شده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ممکن است این فشار مضاعف باعث ضعیف شدن و در نهایت سوختن موتور جاروشارژی شود. هنگام استفاده از جاروشارژی حتما حواستان به میزان شارژ باقیمانده دستگاه باشد و در صورتیکه زمان کار جارو کشیدن طولانی شده است حتما با خاموش کردن دستگاه اندکی به آن استراحت بدهید. در زمان استراحت دستگاه اگر لازم است آن را به شارژ نیز متصل کنید تا در حین کار، به دلیل مکش ضعیف جارو به موتور دستگاه فشاری وارد نشود.
  2. تمیز نکردن جاروشارژی: موضوع دیگری که می تواند باعث آسیب رساندن به موتور جاروشارژی شود تمیز نکردن دستگاه می باشد. اگر جزء  افرادی هستید که بعد از هر بار استفاده از جارو به نظافت آن اهمیت نداده و به تمیز کردن دستگاه عادت ندارید  باید انتظار خراب شدن دستگاه جاروشارژی خود را نیز داشته باشید. قطعات مختلفی نظیر مخزن زباله، فیلتر، بدنه، برس و غلطک جاروشارژی بعد از هر بار استفاده نیاز به نظافت دارند در صورت بی توجهی به تمیزی این قطعات و بی دقتی در خالی کردن به موقع مخزن زباله به موتور دستگاه آسیب خواهید زد. بدین ترتیب که کثیف بودن این قطعات باعث می شود به موتور دستگاه فشار وارد شده و موتور داغ کند و داغ کردن بیش از اندازه موتور نیز منجر به سوختن آن خواهد شد.

برای تعمیر موتور جاروشارژی چه باید کرد؟

بیشتر بخوانید: چرا جاروشاژی یهو خاموش میشه؟

برای تعمیر موتور جاروشارژی چه باید کرد؟

اما برای تعمیر موتور جاروشارژی چه باید کرد؟ اگر موتور جاروشارژی شما با مشکل مواجه شده باشد قطعا برایتان سوال پیش می آید که برای تعمیر موتور جاروشارژی چه باید کرد؟ همان طور که می دانید جاروشارژی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام برای کارکرد هر چه بهتر دستگاه وظیفه ای بر عهده دارند. موتور دستگاه جزء اصلی ترین این قطعات می باشد که عملکرد سایر قطعات را پشتیبانی و هدایت می کند. در صورت آسیب دیدن موتور می توان گفت کارکرد همه اجزا با اختلال مواجه خواهد شد. به دلیل حساس بودن این قطعه برای تعمیر آن و باز کردن دستگاه بهتر است از کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و تخصص  دارند بخواهید مشکل دستگاه شما را حل کنند. برای انجام تعمیر این قطعه نیاز است با باز کردن پیچ و اتصالات دستگاه، موتور را از بدنه جارو جدا کرده و آن را خارج نمائید. بعد از تست موتور در صورتیکه سوخته باشد باید آن را با یک موتور جدید، متناسب با دستگاه جاروشارژی خود تعویض نمائید. همان طور که از توضیحات مراحل فوق برای تعمیر موتور جارو متوجه شدید انجام این کار نیاز به تخصص و مهارت کافی و در دسترس بودن ابزار مورد نیاز را دارد پس سعی کنید انجام کار را به یک فرد متخصص واگذار کنید.

نکات جلوگیری از خراب شدن موتور جاروشارژی

نکات جلوگیری از خراب شدن موتور جاروشارژی

درست است که موتور جاروشارژی نسبت به موتور جاروبرقی اندکی ضعیف تر می باشد اما به طور حتم می توان با رعایت موارد اصولی در نگهداری آن از تعمیر موتور جاروشارژی جلوگیری به عمل آورد. کافی است هنگام استفاده از جاروشارژی به نکات گفته شده در ادامه عمل نمائید تا از خراب شدن موتور جاروشارژی خود جلوگیری کنید. نکات جلوگیری از خراب شدن موتور جاروشارژی عبارتند از:

  1. برای جارو کشیدن مساحت های زیاد به هیچ عنوان از جاروشارژی استفاده نکنید.
  2. سعی کنید هنگام استفاده از جاروشارژی طولانی مدت آن را روشن نگذارید و حتما در حین کار اندکی به جارو استراحت داده تا موتور آن خنک شود.
  3. از جمع کردن اجسام درشت و تیز با جاروشارژی جدا پرهیز کنید.
  4. بعد از هر بار استفاده فیلتر جاروشارژی را تمیز کرده و هر چند وقت یک بار آن را تعویض نمائید.
  5. هر دفعه که کار جارو کشیدن به اتمام رسید مخزن جارو را خالی کرده و آن را تمیز کنید.
  6. دستگاه جاروشارژی خود را در مکانی که ممکن است بیش از حد در معرض گرد و خاک قرار گیرد قرار ندهید.
  7. بدنه دستگاه را مرتب با یک دستمال نمدار تمیز کرده تا ذرات گرد و غبار نتوانند به درون جارو نفوذ پیدا کنند و باعث آسیب رساندن به موتور جارو شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه عیب یابی جارو شارژی

نتیجه گیری

در مقاله تعمیر موتور جاروشارژی علت های آسیب دیدن موتور جاروشارژی، راه های برطرف کردن آن و روش های جلوگیری از خراب شدن موتور جاروشارژی به صورت مفصل بررسی شد. دستگاه هایی چون جاروشارژی به دلیل حجم کم و کوچک بودن، موتور ضعیف تری نسبت به دستگاه های بزرگتر دارند بنابراین باید بیشتر مورد توجه و مراقبت قرار بگیرند. در صورتیکه از آن ها به خوبی مراقبت شود می توانید سالیان سال با خیالی آسوده از لوازم برقی منزل خود استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی دستگاه مورد نظر آسیب ببیند و موتور آن دچار سوختگی شود قطعا بهترین کار مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی می باشد. هیچ گاه از روی کنجکاوی خودتان برای انجام این کار اقدام نکنید زیرا ممکن است هنگام جدا کردن و خارج نمودن موتور از بدنه دستگاه به قطعات دیگر نیز آسیب بزنید و در نهایت برای تعمیر جاروشارژی خود مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری شوید.