11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

09:26 1403/07/18 مقالات
امروزه تقریبا استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار همه گیر شده است و بر این اساس شاهد مشکلات این دستگاه هستیم، در این بخش به 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی پرداخته ایم و اگر شما نیز میخواهید با این موارد آشنا شوید میتوانید به مطالعه این مقاله بپردازید.

فهرست عناوین

  1. زمان معمول شستن در ماشین ظرفشویی چقدر است؟
  2. 11 علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی
  3. چگونه مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی را رفع کنیم؟
  4. آیا استفاده از مواد شوینده ارزان تر می تواند زمان شستشو را افزایش دهد؟
  5.  چطور از  طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

ماشین ظرفشویی که امروزه از وسایل کاربردی و مفید محسوب می شود به سرعت در چند سال اخیر جای خود را در میان آشپزخانه ها باز کرده و از محبوبیت زیادی برخوردار گردیده است که نه تنها مدیریت زمان را در دنیای پرهیاهوی امروزی  آسان تر کرده بلکه به جهت کنترل مصرف آب در زمانه ای که دنیا با بحران بی آبی مواجه می باشد می تواند کمک شایان توجهی نیز در این زمینه داشته باشد. هر چقدر استفاده از وسیله ای فراگیرتر می شود قطعا مسائلی که در جهت حفظ سلامت، بکارگیری مناسب آن وسیله و کارآمد تر بودن آن باید بدانیم  نیز بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی که ممکن است هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی با آن مواجه شده باشیم و یا اینکه دانستن آن ها جهت استفاده کار آمد  و مفید تر از دستگاه خالی از لطف نباشد بپردازیم.

11 علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

زمان معمول شستن در ماشین ظرفشویی چقدر است؟

قبل از پرداختن به دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی باید بدانیم که زمان معمول شستن در ماشین ظرفشویی چقدر است؟ این موضوع به نحوه شستشو و برنامه ای که انتخاب کرده اید بر می گردد به عنوان مثال استاندارد شستشو در مدل های جدید ماشین ظرفشویی حدود 2 تا 3 ساعت است. مراجعه به دفترچه راهنما و اطلاع از برنامه و زمان های شستشو در هر برنامه به ما کمک می کند تا انتخاب درستی برای انجام شستشو با توجه به میزان کثیفی ظروف داشته باشیم که رعایت این مساله بصورت مستقیم روی طولانی شدن یا کوتاه تر شدن زمان شستشو نیز تاثیرگزار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: 5 علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

11 علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

اما شاید برایتان جذاب باشد که بخواهید بدانید 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی چیست؟ انتخاب یک برنامه تکمیلی جهت شستشو می تواند زمان شستشو را تا حد زیادی افزایش دهد با این صورت گاهی ممکن است عوامل دیگری نیز باعث شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی شوند که در ادامه 11 علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی را بررسی خواهیم کرد.

  1. انتخاب برنامه اشتباه: ماشین ظرفشویی برنامه های متعددی برای شستشوی ظروف متناسب با جنس ظروف و میزان کثیفی آن ها دارد. در صورتی که برنامه مناسب برای شستشو انتخاب نشود می تواند باعث طولانی شدن مدت زمان شستشو شود در این مورد کافی است دقت کنید برنامه مناسب را انتخاب کرده و تنظیمات دستگاه را به درستی انجام دهید.
  2. شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی به علت پایین بودن فشارآب: از دلایل دیگری که می تواند باعث شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی شود فشار پایین آب ورودی ساختمان می باشد در این شرایط بهترین راهکار این است که از ماشین ظرفشویی در ساعات پیک مصرف استفاده نکنید تا کمتر با چنین مسائلی مواجه شوید.
  3. خرابی المنت: همان طور که می دانید المنت دستگاه قطعه ای است که وظیفه تامین آب گرم مورد نیاز را بر عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه دمای آب افزایش نمی یابد و ظرف ها با آب سرد به خوبی تمیز نمی شوند بنابراین سنسور تشخیص کثیفی ظروف عمل کرده و مدت زمان شستشو را افرایش می دهد. برای تشخیص وجود مشکل در این قطعه و تعمیر آن، نیاز است از یک متخصص تعمیرات لوازم خانگی مشاوره بگیرید.
  4. خرابی ترموستات: اندازه گیری دمای آب داخل ماشین ظرفشویی از وظایف ترموستات می باشد در صورت وجود اشکال در این قطعه دستگاه به علت عدم تشخیص دمای مناسب طولانی تر کار می کند این مشکل با تعویض قطعه ترموستات به راحتی قابل حل خواهد بود.
  5. خرابی شیر برقی: از دیگر دلایل شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی می تواند خرابی شیر برقی آن باشد. قطع و وصل جریان ورودی آب  به دستگاه توسط شیر برقی انجام می شود در صورتیکه این قطعه معیوب شود دستگاه نمی تواند آبگیری کند و زمان شستشوی ظروف افزایش می یابد. برای رفع مشکل از یک تعمیرکار مجرب در این زمینه کمک بگیرید.
  6. اشکال در سنسور تشخیص کثیفی ظروف: مورد بعدی از 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی اشکال در سنسور تشخیص کثیفی ظروف است، در برخی از ماشین های ظرفشویی سنسور تشخیص کثیفی ظروف تعبیه شده است این سنسور میزان کثیفی در آب تخلیه شده از دستگاه را می سنجد در صورت خرابی این قطعه و عدم تشخیص میزان کثیفی آب خروجی ممکن است  برنامه شستشو ماشین ظرفشویی به طول انجامد. به طور حتم با تعویض این قطعه مشکل به وجود آمده برطرف خواهد شد.
  7. انسداد فیلتر تخلیه: بهتر است بدانید به مرور زمان و در اثر استفاده مکرر از دستگاه، فیلتر تخلیه رسوب گرفته و باقی مانده مواد غذایی در آنجا تجمع می کنند در نتیجه آب به سختی از آن خارج می شود که در این شرایط به علت طولانی تر شدن زمان خروج آب از دستگاه زمان برنامه شستشو نیز افزایش می یابد. لازم است بعد از چند بار استفاده از دستگاه فیلترها را باز کرده و آن ها را به خوبی تمیز کنید و مجددا در جای خود نصب نمایید.
  8. اشکال در عایق بدنه ماشین ظرفشویی: عایق بدنه ماشین ظرفشویی باعث می شود تا حرارت به بیرون منتقل نشود در صورت از بین رفتن عایق بدنه مسلما زمان بیشتری نیاز است تا دمای آب افزایش پیدا کند و این امر می تواند دلیل دیگری برای افزایش مدت زمان شستشوی ماشین ظرفشویی باشد. برای رفع این مشکل حتما از تخصص کارشناسان مجرب در این زمینه بهره مند شوید تا دستگاه آسیب جدی نبیند.
  9. رسوب گرفتن قطعات ماشین ظرفشویی: املاحی که در آب وجود دارند به مرور زمان بر روی قطعات داخلی دستگاه نشسته و باعث تشکیل لایه های رسوبی می شوند و این رسوبات باعث شده آب به راحتی وارد دستگاه نشود بنابراین زمان شستشو افزایش می یابد.
  10. خرابی برد دستگاه: برد دستگاه وظیفه انتقال دستورات به قطعات مختلف را بر عهده دارد در صورت خرابی برد فرمان ها به درستی صادر نمی شوند و در عملکرد قطعات اختلال ایجاد خواهد شد. این دلیل را می توان بدترین علت مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی دانست.
  11. وجود نقص در موتور دستگاه: آخرین دلیلی که می تواند باعث شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی شود خرابی موتور دستگاه می باشد که بهتر است تشخیص و تعمیر آن را به دست افراد کاربلد و باتجربه در این خصوص بسپارید.

بر اساس آنچه در 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی بالا به آن اشاره شد مهمترین دلایل طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی مسدود شدن فیلتر ، خرابی المنت و ترموستات ، اشکال در برد و موتور باشد در صورت نداشتن تخصص کافی برای رفع این مشکل و جلوگیری از ایجاد مخاطرات بعدی  بهتر است از کارشناسان بامهارت کمک بگیرید.

چگونه مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی را رفع کنیم؟

چگونه مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی را رفع کنیم؟

حال که با 11 دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی آشنا شدیم مورد قابل توجه بعدی این است که چگونه مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی را رفع کنیم؟ همانطور که قبلا بیان کردیم طولانی شدن زمان شستشو می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد جهت حل این مشکل ابتدا باید به چند نکته ساده توجه کنیم:

  1. از برنامه انتخابی مطمئن شویم که برنامه درستی را با توجه به میزان کثیفی ظروف جهت شستشو انتخاب کرده ایم.
  2.  ورودی آب دستگاه و همچنین فشار آب ورودی دستگاه را چک کنیم.
  3.  از مسدود نبودن مسیر خروجی مطمئن شویم.
  4.  فیلتر دستگاه را بعد از چندین بار شستشو به صورت کامل خارج کرده و با مواد شوینده مناسب شستشو دهیم.
  5.  دستگاه را به صورت دوره ای با شوینده های مناسب جرمگیری کنیم.

در این بخش از مقاله دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی سعی کردیم دلایل احتمالی که موجب طولانی شدن شستشو در ماشین ظرفشویی می شود را مطرح کنیم. نکته قابل توجه این است که با نگهداری و استفاده درست از دستگاه تان می توانید تا حد زیادی از بروز مسائل این چنینی جلوگیری کنید و باعث افزایش عمر مفید دستگاه شوید. چنانچه با بررسی موارد مطرح شده کماکان مشکل به قوت خود باقی بود بهتر است جهت جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بیشتر و ایجاد آسیب های جدی به ماشین ظرفشویی حتما از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید.

آیا استفاده از مواد شوینده ارزان تر می تواند زمان شستشو را افزایش دهد؟

آیا استفاده از مواد شوینده ارزان تر می تواند زمان شستشو را افزایش دهد؟

سوالی که ممکن است ذهن خیلی ها را درگیر کرده باشد و در این قسمت از مقاله دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی به آن پاسخ داده ایم این است که آیا استفاده از مواد شوینده ارزان تر می تواند زمان شستشو را افزایش دهد؟ بله قطعا انتخاب مواد شوینده می تواند از موارد مهم جهت حفظ سلامت دستگاه، داشتن عملکرد مناسب دستگاه و پایین آمدن و یا طولانی شدن زمان شستشو دستگاه ماشین ظرفشویی باشد. اینکه مواد شوینده چطور می توانند باعث طولانی شدن زمان شستشو شوند به این صورت است که مواد شوینده با کیفیت پایین و نامرغوب موجب می شوند ظرف ها به خوبی شسته نشده و نیاز به چرخه شستشوی اضافی داشته باشند پس با انتخاب شوینده های مناسب و باکیفیت می توانیم تا حدی از طولانی شدن زمان شستشو و مخاطرات دیگری که ممکن است برای دستگاه ایجاد شود جلوگیری کنیم. در این زمینه نیز کاشناسان می توانند راهنمایی های لازم را جهت انتخاب مواد شوینده مناسب در اختیار شما قرار دهند.

 چطور از  طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

حال باید به این موضوع پردازیم که چطور از  طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟ در مقاله دلیل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی سعی شد عواملی که بر عملکرد دستگاه جهت طولانی نشدن مدت زمان شستشو توسط دستگاه ماشین ظرفشویی تاثیرگزار است را مورد بررسی قرار دهیم. عواملی نظیر چک کردن مسیر آب ورودی،  چک کردن خروجی دستگاه، سالم بودن شیر برقی، سلامت برد الکتریکی، درست کار کردن سنسور تشخیص کثیفی ظروف، بی عیب بودن المنت و ترموستات، عاری بودن دستگاه از جرم و رسوبات و .... چنانچه علت طولانی شدن دستگاه هیچ کدام از موارد مطرح شده نبود و مطمئن شدید که دستگاه دارای ایراد خاصی از نظر فنی نمی باشد حال می توانید با چیدمان درست و مناسب ظروف در داخل ماشین ظرفشویی، تمیز کردن فیلترهای دستگاه به صورت منظم و دوره ای، استفاده از مواد شوینده مرغوب و باکیفیت مناسب، انجام تنظیمات مناسب دستگاه، انتخاب برنامه مناسب با توجه به میزان کثیفی و همچنین مقدار ظروفی که داخل دستگاه قرار داده اید تا حد زیادی از طولانی شدن زمان شستشو توسط ماشین ظرفشویی جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

 به طور حتم می توان با توجه کردن به برخی مسائل ساده نظیر نظافت دوره ای دستگاه  شامل تمیز کردن فیلتر و جرمگیری دستگاه ، چک کردن مسیرهای ورودی به لحاظ مسدود نبودن و پایین نبودن فشار آب، بررسی مسیر خروجی دستگاه، انتخاب شوینده های مناسب و مواردی از این دست که نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارند از بروز مشکلات جدی که مستلزم صرف هزینه و زمان بیشتری می باشند تا حد زیادی جلوگیری کرد اما در صورت بروز مشکلات احتمالی می توانید از همراهی کارشناسان خانه امداد برخوردار شوید.