چرا اتو داغ نمی شود؟

چرا اتو داغ نمی شود؟

15:16 1403/05/13 مقالات
اگر به تازگی شروع به اتو کردن لباس های خود کرده اید و متوجه شده اید که دستگاه خوب لباس ها را اتو نمیکند و چروک باقی مانده است قطعا دست به کفه اتو خواهید زد و متوجه خواهید شد اتو حرارت ندارد، اما علت داغ نشدن اتو چیست؟ باید چکاری انجام دهیم؟ در این مقاله به صورت کامل به این سوالات پاسخ داده شده است.

اتو بخار و اتو پرس جزء وسایل کاربردی هستند که حداقل هفته ای یک مرتبه از آن ها استفاده می شود. همان طور که می دانید وسایل برقی مخصوصا وسایلی که پرمصرف هستند به مرور زمان ایرادهایی در آن ها پیدا می شود که نیاز به تعمیر پیدا می کنند برای مثال ممکن است هنگامی که اتو بخار یا اتو پرس را به پریز برق متصل می کنید بعد از گذشت چند دقیقه متوجه شوید که اتو داغ نشده است یا هنگام اتو کردن لباس به خوبی چروک ها برطرف نشوند و اتو به حد کافی گرما نداشته باشد در این صورت برایتان سوال پیش می آید که چرا اتو داغ نمی شود؟ علت داغ نشدن اتو چیست؟ داغ شدن اتو می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه مقاله به این موارد اشاره خواهد شد همچنین راهکارهای برطرف کردن آن ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

7 علت داغ نشدن اتو پرس و اتو بخار

7 علت داغ نشدن اتو پرس و اتو بخار

در این بخش از مقاله علت داغ نشدن اتو به 7 علت داغ نشدن اتو پرس و اتو بخار پرداخته ایم با ما همراه باشید.

1- مشکلات فیوز

اولین علت داغ نشدن اتو میتواند مشکلات فیوز باشد. در ابتدا وقتی با مشکل داغ نشدن اتو مواجه می شوید در صورتیکه اتو شما از مدل های پیشرفته موجود در بازار می باشد بهتر است فیوز آن را چک کنید. در اینگونه مدل ها فیوزی برای محافظت اتو در برابر نوسانات برق وجود دارد که در صورت خرابی فیوز اتو داغ نخواهد شد.

2- مشکل در سیم برق و کابل

در مرحله دوم برای پیدا کردن علت داغ نشدن اتو نیاز است سیم برق و کابل اتو را بررسی نمایید زیرا شاید مشکل در سیم برق و کابل باشد. سیم و کابل اتو وظیفه انتقال برق به المنت را برعهده دارند در صورت وجود پارگی یا قطعی در سیم و کابل، برق به المنت نرسیده و اتو داغ نمی شود. در صورتیکه اتو شما دارای سیم جمع کن باشد ممکن است مشکل از سیم جمع کن آن نیز باشد حتما این قسمت را نیز بررسی نمایید. علائمی که در ادامه گفته می شود می توانند نشاندهنده وجود مشکل در سیم و کابل اتو بخار و اتو پرس باشند:

  1. روشن نشدن اتو
  2. قطع و وصل شدن ناگهانی اتو
  3. جرقه زدن اتو

3- تنظیم دمای نامناسب

فاکتور بعدی که میتواند علت داغ نشدن اتو باشد تنظیم دمای نامناسب است. گاهی اوقات ممکن است به علت تنظیم دمای نامناسب، اتو داغ نشود. قبل از شروع کار حتما به درجه دمای اتو دقت کنید و بر اساس جنس پارچه ای که می خواهید آن را اتو کشی نمایید دمای مناسب را تنظیم کنید.

4- وجود نقص در ترموستات دستگاه

دیگر علت داغ نشدن اتو می تواند وجود نقص در ترموستات دستگاه باشد. ترموستات در واقع وظیفه تنظیم دمای اتو را برعهده دارد. ترموستات با دریافت دستور از دکمه تنظیم دما، المنت را روشن و خاموش می کند تا دمای اتو را در حد مطلوب نگه دارد. در صورتیکه این قطعه دچار نقص شود ممکن است اتو به اندازه کافی گرم نشود یا بیش از حد داغ شود.

5- رسوب گرفتن اتو

از دیگر دلایلی که می تواند جلوی داغ شدن کفه اتو را بگیرد وجود جرم و رسوب در مخزن اتو می باشد. در واقع رسوب گرفتن اتو مانع از انتقال حرارت به کفه اتو شده و باعث می شوند اتو داغ نشود. عدم استفاده از آب مقطر یا آب جوشیده شده می تواند باعث تجمع رسوب درون مخزن اتو شود. رسوب گرفتن مخزن اتو بخار علائمی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

  1. کاهش بخار اتو بخار: در صورتیکه متوجه شدید اتو بخار شما به اندازه قبل بخار تولید نمی کند ممکن است مخزن آب آن رسوب گرفته باشد.
  2. جاری شدن آب از اتو: اگر زمان اتوکشی لباس ها آب از کفه اتو جاری می شود نشاندهنده مسدود شدن سوراخ های کف اتو که محل خروج بخار هستند می باشد.
  3. ایجاد لکه روی لباس: مشاهده لکه های سفید روی لباس نشاندهنده وجود رسوب در مخزن و سوراخ های کف اتو می باشد که همراه با بخار از جداره کنده شده و بیرون می آیند.

خرابی المنت

6- خرابی المنت

المنت قطعه ای فلزی می باشد که وظیفه گرم کردن کفه اتو را بر عهده دارد. در صورت خرابی المنت به دنبال دیگر علت داغ نشدن اتو نباشید. المنت در زیر قسمت کفی اتو قرار داشته که با عبور جریان برق از آن گرم می شود و حرارت را به کفی اتو منتقل می کند. در صورتیکه این قطعه دچار خرابی شود کفه اتو داغ نخواهد شد که برای رفع این مشکل نیاز است قطعه تعویض شود. موارد زیر می توانند معرف خرابی المنت اتو باشند:

  1. گرم نشدن کفه اتو
  2. گرم شدن ناگهانی و بیش از حد کفی اتو
  3. جمع شدن و سوختن لباس در حین اتوکشی

7- وجود مشکل در برد الکترونیکی

مورد آخر که میتواند علت داغ نشدن اتو باشد وجود مشکل در برد الکترونیکی است. برد الکترونیکی موجود در اتو در واقع همانند مغز اتو عمل می کند و وظیفه کنترل و هدایت سایر اجزای اتو را بر عهده دارد. در صورت معیوب شدن برد ممکن است اتو داغ نشود یا به طور کلی کار نکند همچنین کار کردن اتو بخار با قدرت کم، قطع و وصل شدن اتو و روشن نشدن آن نیز می تواند از علائم خرابی برد باشد. بررسی وجود اختلال در برد دستگاه کاری تخصصی است و بهتر است تعمیر آن را به دست تعمیرکار مجرب در این زمینه بسپارید.

چگونه مشکل داغ نشدن اتو پرس و اتو بخار را برطرف کنیم؟ 

در نهایت به سوال چگونه مشکل داغ شدن اتو پرس و اتو بخار را برطرف کنیم؟ در مقاله علت داغ نشدن اتو میرسیم، در صورتیکه اتو را به برق وصل کرده اید و متوجه شدید کفه آن داغ نمی شود دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که در قسمت قبلی همین مقاله به 7 مورد از عمده ترین این دلایل به صورت مفصل پرداخته شده است. در صورت مواجه شدن با این مشکل حتما برق ورودی ساختمان، سیم و کابل دستگاه اتو و درجه تنظیم دما را در ابتدا چک نمایید اگر ایراد دستگاه با بررسی این موارد برطرف نشد علت داغ نشدن دستگاه می تواند دلایل تخصصی تری نظیر: خرابی ترموستات، خرابی المنت، رسوب گرفتن مخزن دستگاه و یا حتی وجود نقص در برد اتو باشد. توصیه می شود برای هر یک از این موارد که می توانند باعث شوند اتو داغ نشود از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید چرا که تشخیص اینکه چه قطعه ای خراب شده و نیازمند تعویض می باشد امری تخصصی است و نیاز به مهارت دارد در صورت تشخیص نادرست می تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد شود.

جمع بندی

همان طور که از خواندن مقاله علت داغ نشدن اتو دریافته اید داغ نشدن اتو یکی از مشکلاتی است که در حین استفاده از اتو ممکن است با آن مواجه شوید. اگر می خواهید علت این مشکل را متوجه شوید کافی است با مراجعه به مقاله پیش رو و مطالعه موارد ذکرشده به علت های داغ نشدن اتو پی ببرید و برای رفع مشکل به نکات گفته شده به دقت عمل نمایید. به طور قطع همیشه با تمیز نگه داشتن اتو و جلوگیری از تجمع رسوب در مخزن آب آن و محافظت از سیم برق اتو می توانید دوام و بهره وری دستگاه خود را افزایش دهید.