همه چیز در مورد محافظ یخچال فریزر

همه چیز در مورد محافظ یخچال فریزر

15:23 1402/09/20 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی , آموزش تعمیرات یخچال
بر خلاف افکار عموم مردم در مورد کارکرد محافظ ولتاژ یخچال ، این وسیله چیزی بیشتر از یک چند راهی ساده است. تقریبا هر روزه نوسات برق به صورت مداوم اتفاق میافتد ولی چون ضعیف هستند ما متوجه آن نمی‌شویم. ولی همین نوسانات ضعیف در طولانی مدت باعث خواهند شد که لوازم الکتریکی منزل ما نظیر یخچال فریزر بخاطر نداشتن محافظ برق دچار آسیب شده و خراب شوند، بنابراین یکی از محافظ برق‌های ضروری برای هر خانه، محافظ برق یخچال است. در ادامه به این سوال که کارکرد محافظ یخچال چیست و محافظ برق یخچال چگونه کار می‌کند می‌پردازیم.

محافظ یخچال چگونه از نوسانات برق جلوگیری می‌کند؟

محافظ یخچال چگونه سبب افزایش طول عمر یخچال و فریزر می شود ؟

از آنجائیکه یخچال یک وسیله الکتریکی گران‌ قیمت است؛ چنانچه به هردلیلی این وسیله سنگین دچار آسیب و خسارت شود چه به لحاظ مالی چه جانی ما را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یخچال و فریزر منزل خود محافظ برق مناسب یخچال تهیه نمایید. شما با خرید محافظ به افزایش طول عمر یخچال فریزر خود کمک کرده اید و هزینه‌های خود را نیز کاهش می‌دهید.

محافظ یخچال چگونه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی محافظ برق یخچال ، محافظت در برابر نوسانات شدید برق افت فشار برق و تغییر ولتاژ خواهد بود. شاید این اتفاق برای شما رخ داده که زمان تغییر ناگهانی ولتاژ ، چگونگی کارکرد محافظ برق را دیده باشید.

عملکرد محافظ برق یخچال به این شکل است که برق را از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به طرف مناطق با پتانسیل الکتریکی پایین هدایت می‌کند. به تعبیر دیگر ولتاژ را از یک سر سیم به سر دیگر سیم ارسال می کند. در این وضعیت چنانچه ولتاژ وارد شده بیشتر از توان وسیله الکتریکی مربوطه باشد، محافظ جریان برق را قطع می‌کند. همچنین این ابزار در ولتاژ پایین نیز عملکردی مشابه دارد. در سیم‌کشی منازل مسکونی وسازمان ها میزان ولتاژ استاندارد 220 ولت می باشد، در صورتی که میزان برق ورودی بیش از 220 ولت باشد یک مشکل رخ می‌دهد. در این شرایط محافظ برق جریان اضافی برق را متعادل و تنظیم کرده و ازبوجود آمدن خسارت به یخچال جلوگیری می‌کند.

دو عامل وجود دارد که علت افزایش ناگهانی و طولانی مدت ولتاژ برق خواهد شد:

  • مواقعی که افزایش جریان برق از سه نانو برثانیه بیشتر شود.
  • مواقعی که افزایش جریان برق یک تا دو نانو بر ثانیه طول می‌کشد که به ضربه پالسی نیز معروف می باشد.

چنانچه این افزایش ولتاژ در همان لحظه به یخچال آسیب وارد نکند به مرور زمان ایراداتی را در آن به وجود می‌آورد؛ بنابراین پیشنهاد می شود که حتما از محافظ برای یخچال منزل‌تان استفاده نمایید.

محافظ یخچال چگونه از نوسانات برق جلوگیری می‌کند؟

محافظ یخچال چگونه از نوسانات برق جلوگیری می‌کند؟

یکی دیگر از دلایل خرابی دستگاهای الکتریکی بخصوص یخچال یا ساید بای ساید همان نوسانات برق می باشد. یخچال وسیله‌ای است که دائم  باید به برق وصل باشد، و چنانچه از محافظ برای یخچال استفاده نکنیم ممکن است که یک نوسان شدید در جریان برق، باعث زدن جرقه گردد و قطعات را بسیار زیاد داغ کند، و به مرور زمان این نوسانات بر عملکرد یخچال اثر منفی گذاشته و باعث خرابی و آتش‌سوزی گردد.

 در یخچال‌هایی که از بردهای اینورتر (Inverter boards) و یا میکرو پردازنده استفاده شده بیشتر در معرض خطر سوختن قرار میگیرند، چرا که امکان دارد با یک نوسان شدید قطعات پلاستیکی آن آب شود.

اگر نوسان ضعیف برق در کوتاه مدت نتواند آسیبی به یخچال وارد کند ولی قطعا در بلند مدت می تواند از کارایی یخچال فریزر بکاهد و عمر آن را کم کند، بنابراین برای جلوگیری از این نوع خسارت ها بهتر است از یک محافظ قوی بهره ببرید.

عملکرد حیاتی محافظ برق یخچال در کاهش هزینه‌ها

استفاده از محافظ برق الزام آور خواهد بود و مزایای  بسیاری را هم در برخواهد داشت که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

1- قیمت مناسب و استفاده بهینه

 قیمت این وسیله در مقابل خساراتی که ممکن است به دستگاه های شما وارد شود فوق العاده کم و اقتصادی خواهد بود.

2- حفاظت از دستگاه در برابر نوسانات ضعیف برق

 گاهاً ممکن است نوسانات برق ضعیف شود در این هنگام محافظ برق در صورت دریافت ولتاژ ضعیف، یخچال را غیرفعال می‌کند کارکرد محافظ‌های برق یخچال به این صورت است که با این روش از داغ شدن و خاموش شدن یکدفعه کمپرسور جلوگیری می‌کند. نوسانات ضعیف برق نه‌تنها به یخچال بلکه به همه وسایل برقی مانند کولر گازی، تلویزیون، چای ساز و… خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند؛ بنابر این بهتر است از محافظ برق مناسب استفاده کنید.

3- افزایش طول عمر یخچال

 قطعاً با استفاده از محافظ برق عمر مفید یخچال طولانی شده و از وارد آمدن خسارت به یخچال جلوگیری بعمل می آید. در دراز مدت اغلب هر وسیله‌ای به دلیل نوسانات برق هر چند که ضعیف باشد، می تواند دچار آسیب به یخچال شود. اما اگر از این دستگاه جهت محافظت استفاده نمایید ضرری متوجه شما نخواهد شد .

کارکرد محافظ برق برای انواع یخچال چگونه است؟

برای اینکه ما بدانیم از چه محافظی استفاده کنیم، باید به ساختار یخچال نگاه کنیم که آیا یخچال از نوع موتورهای معمولی می باشد یا از نوع موتورهای اینورتری. چنانچه موتور یخچال از نوع معمولی بود باید از محافظ برقی که دارای علامت تاخیر (چراغ های سبز، زرد و قرمز) هستند استفاده کنیم ولی برای یخچال هایی که موتور اینورتری دارند باید از محافظ های AVR استفاده کنیم. در این نوع محافظ ها هنگام نوسان برق و افت ولتاژ دیگر یخچال را خاموش نمی‌کند و فقط ولتاژ ورودی را تعدیل و تنظیم می‌کند؛ از این رو کارکرد پیشرفته‌تر و بهتری نسبت به محافظ‌های برق عادی دارد.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید چنانچه از محافظ برق برای یخچال و دیگر لوازم برقی سنگین استفاده نکنیم یا از محافظ غیر استاندارد استفاده کنیم حتما دچار خسارت‌های مالی و مهم‌تر از آن خسارات جبران‌ناپذیر جانی می‌شویم؛ از این رو توصیه می‌کنیم که محافظی برای یخچال فریزر خود تهیه کنید که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و حتما گارانتی چند ساله داشته باشد.