علت نچرخیدن سینی مایکروفر

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

12:57 1402/11/04 مقالات , آموزش تعمیرات ماکروفر
قبل از اینکه ما به علت نچرخیدن سینی ماکرو فر بپردازیم لازم است به وظیفه ای که سینی مایکروفر انجام میدهد بپردازیم .سینی مایکروفر وظیفه‌ی چرخاندن غذا برای پخت یکنواخت را دارد. برای انجام این کار، سینی باید به صورت چرخشی در مایکروفر قرار گیرد تا گرمای موجود در داخل مایکروفر به صورت یکنواخت به غذا منتقل شود. سینی مایکروفر ممکن است به دلایل مختلفی نچرخد. برخی از دلایل آن بشرح زیر میباشد :

8 علت نچرخیدن سینی مایکروفر

در ادامه به بررسی 8 علت نچرخیدن سینی مایکروفر میپردازیم با ما همراه باشید

  1. خراب بودن موتور گرداننده سینی
  2. شکستگی شفت یا کوپلینگ زیر سینی
  3. علت نچرخیدن سینی در اثر شکستگی کوبل سولاردام
  4. کثیف بودن و یا شکستگی چرخ های ریل زیر سینی
  5. مشکل در میکروسویچ های درب
  6. شکستگی زبانه درب دستگاه
  7. چفت نشدن سینی شیشه ای بر روی کوپلینگ
  8. ایراد در برد اصلی دستگاه مایکروفر

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

1- خراب بودن موتور گرداننده سینی

برای بررسی خراب بودن موتور گرداننده سینی مایکروفر و علت نچرخیدن سینی مایکروفر، ابتدا با کمک مولتی متر جریان موتور را بررسی کنید. سپس، درب مایکروفر را باز کرده و سینی شیشه‌ای و حلقه نگهدارنده زیر آن را بردارید. پیچ‌های پشت مایکروفر را با پیچ گوشتی باز کنید و دسته سیم را جدا کنید. اکنون از پیچ گوشتی برای جدا کردن پین‌ها از سیم موتور استفاده کنید. پایانه‌های موتور را به ترمینال‌های مولتی متر وصل کرده و تداوم را بررسی کنید. در صورت عدم ادامه، موتور دوار باید تعویض شود. اولین و رایج‌ترین دلیل عدم چرخش سینی مایکروفر، بروز مشکل موتور گردان دستگاه است. موتور چرخان سینی مایکروویو، مستقیماً در زیر این بخش قرار دارد. موتور گردان با فرمان برد الکترونیکی شروع به کار کرده و سینی را می‌چرخاند. اگر موتور سینی سوخته یا آسیب دیده باشد، از چرخش این قطعه جلوگیری می‌کند.

 2- شکستگی شفت یا کوپلینگ زیر سینی

شکستگی شفت یا کوپلینگ زیر سینی میتواند علت نچرخیدن سینی مایکروفر باشد، کوپلار یا کوپلینگ، یک قطعه مهم از جنس پلاستیک است که به شفت موتور وصل می‌شود و وظیفه برقراری ارتباط میان موتور گردان مایکروفر و صفحه گردان مایکروویو را بر عهده دارد. این قطعه از جنس پلاستیکی ساخته شده است و بیشتر کوپلارها دارای سه دندانه هستند و به شفت موتور وصل می‌شوند. وظیفه‌ی کوپلار انتقال نیروی چرخش از موتور به سینی است. کوپلار جلوی انتقال لرزش‌ها و صدای موتور به سینی را می‌گیرد و باعث می‌شود سنیی خیلی نرم و بدون صدا بچرخد. در صورت فرسوده و شکستن کوپلار، انتقال نیرو از موتور به سینی برقرار نمیشود و جهت تعمیر آن باید اقدام به تعویض آن نمایید؛ چرا که امکان تعمیر این قطعه پلاستیکی وجود ندارد.

3- علت نچرخیدن سینی در اثر شکستگی کوبل سولاردام

بهترین راه برای رفع علت نچرخیدن سینی در اثر شکستگی کوبل سولاردام، بررسی وضعیت کوپلینگ و شفت موتور است. یکی از دلایل نچرخیدن سینی سولاردام ال جی همین شفت ها هستند که به دلیل های متفاوتی مانند گیر کردن سینی، محدود بودن عمر قطعه، فشار زیاد وزن مواد غذایی و یا خرابی موتور، شکسته می شوند. همچنین، قرار ندادن سینی درست بر روی کوپلینگ می‌تواند باعث نچرخیدن سینی شود. برای رفع این مشکل، لازم است که برآمدگی‌های زیر سینی یا صفحه گردان را بررسی کنید تا دقیقاً بر روی قطعه پلاستیکی یا همان کوپلینگ قرار گرفته باشد. در صورتی که کوپلینگ شکسته باشد، باید آن را تعویض کنید.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

4- کثیف بودن و یا شکستگی چرخ های ریل زیر سینی

یکی از دلایل عمده برای شکستن سینی یا چرخ‌های زیر آن کثیف شدن چرخ‌های ریل می‌باشد بنابر این کثیف بودن و یا شکستگی چرخ های ریل زیر سینی میتواند علت نچرخیدن سینی مایکروفر باشد. بدین صورت که بقایای مواد غذایی بر روی ریل ریخته و خشک می‌شوند و در هنگام عبور چرخ از آن محل، دچار ساییدگی یا شکست می‌شود و از ادامه چرخاندن سینی باز می‌ماند.این عبارت به این معناست که کثیف بودن و یا شکستگی چرخ های ریل زیر سینی می‌تواند باعث نچرخیدن سینی شود.

چرخ های ریل زیر سینی معمولاً برای حرکت سینی در داخل مایکروویو استفاده می‌شوند. اگر چرخ های ریل کثیف باشند، ممکن است سینی به درستی حرکت نکند و نچرخد. همچنین، شکستگی چرخ های ریل زیر سینی می‌تواند باعث نچرخیدن سینی شود. برای رفع این مشکل، لازم است که چرخ های ریل زیر سینی را با دقت بیشتری تمیز کنید و در صورت شکستگی، آن ها را تعویض کنید.

5- مشکل در میکروسویچ های درب

میکروسوئیچ درب مایکروفر یک قطعه کوچک و حساس است که برای جلوگیری از بسته شدن درب، در صورت وجود چیزی یا شئیی بین آن، و سایر کاربردهای مشابه به کار می‌رود و مشکل در میکروسویچ های درب میتواند بی شک علت نچرخیدن سینی مایکروفر باشند به این صورت که برد مایکروفر فکر میکند درب بسته نیست. خرابی میکروسوئیچ‌های مایکروفر معمولاً سبب می‌شود تا درب آن طبق انتظار عمل نکند. تازمانیکه درب بسته نشده و خطر تششع امواج ماکرو وجود دارد مایکروفر کارش را شروع نمیکند .و وقتی این سنسور خراب باشد پیش فرض این است که درب بسته نشده ودرآن صورت سینی ماکرو نمیچرخد.برای تعمیر میکروسوئیچ درب مایکروفر، باید اطلاعات لازم را درباره نحوه عملکرد میکروسوئیچ درب مایکروفر بدانید.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

6- شکستگی زبانه درب دستگاه علت نچرخیدن سینی مایکروفر

چنانچه در مایکروفر شما باز یا بسته یا قفل نمی‌شود، این امکان وجود دارد که زبانه درب مایکروفر خراب شده باشد و  شکستگی زبانه درب دستگاه علت نچرخیدن سینی مایکروفر باشد. خوشبختانه حل این مشکل چندان پیچیده نیست و با خرید زبانه درب مایکروفر قابل رفع است. چنانچه فنر قفل تاب خورده باشد، باعث می‌شود که در مایکروفر بسته بماند و باز نشود.

پس نیاز به خرید زبانه مایکروفر ندارید و باید آن را تعمیر نمایید . در این خصوص باید بدانید، عموماً دو مدل فنر داخل مایکروفر وجود دارد که هر کدام در یک سمت قرار می‌گیرد. یکی از فنر‌ها، برای باز کردن درب مایکروفر و فنر دیگر برای بستن درب دستگاه استفاده می‌شود. برای این که مطمئن شوید ایراد از فنر‌ها هست یا نه، مایکروفرتان را از برق بکشید و پنل در را بردارید. به این ترتیب می‌توانید، مشاهده کنید که فنر‌ها آسیب ندیده باشند و یا شل نشده باشند. در صورت هر نوع پوسیدگی هم لازم است فنر‌های قفل را تعویض کنید.

چنانچه ایراد از زبانه درب مایکروفر باشد، درب دستگاه به درستی بسته نمی‌شود. برای این مورد نیز با باز کردن قفل می‌توانید سلامت زبانه را امتحان کنید. مشکل در قفل و زبانه معمولاً به خاطر بد بستن درب مایکروفر و ضربه وارد کردن به آن یا کشیدن درب دستگاه بدون فشار دادن کامل دکمه باز کردن درب به صورت کامل است. دقت داشته باشید، اگر این دکمه را به صورت کامل فشار دهید درب مایکروفر خود به خود باز می‌شود و نیازی به فشار اضافه و کشیدن درب نیست.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

7- چفت نشدن سینی شیشه ای بر روی کوپلینگ

مشکل چفت نشدن سینی شیشه ای بر روی کوپلینگ می‌تواند به دلایل مختلف باشد. برخی از این علل شامل قرار گیری نامناسب سینی در محل خود، شکستگی کوپلینگ، خرابی حلقه متحرک زیر سینی، کثیفی داخل دستگاه، قرار دادن ظروف بزرگ روی سینی و یا خرابی موتور گردان می‌باشد که تماما میتوانند علت نچرخیدن سینی مایکروفر باشند. برای رفع این مشکلات، می‌توانید از راهکارهایی مانند قرار دادن سینی در جای مناسب، تعویض کوپلینگ، تعویض حلقه متحرک زیر سینی، تمیز کردن داخل دستگاه، قرار ندادن ظروف بزرگ روی سینی و یا تعمیر موتور گردان استفاده کنید.

برای رفع مشکل چفت نشدن سینی شیشه‌ای بر روی کوپلینگ، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که سینی شیشه‌ای به درستی در جای خود قرار دارد و به کوپلینگ متصل شده است.
  • اگر کوپلینگ شکسته باشد، سینی نمی‌تواند به خوبی بچرخد و ممکن است که نچریخیدن سینی با صدا یا لرزش نیز همراه باشد. در این صورت، باید کوپلینگ را تعویض کنید.
  • اگر حلقه متحرک زیر سینی خراب شده باشد، سینی نمی‌تواند به خوبی روی ریل قرار بگیرد و یا این که سینی نمی‌تواند به خوبی بچرخد. در این صورت، باید ریل زیر سینی را تعویض کنید.
  • اگر کف دستگاه کثیف باشد، ممکن است که سینی نتواند به راحتی بچرخد. در این صورت، با یک نظافت ساده، مشکل برطرف خواهد شد.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

8- ایراد در برد اصلی دستگاه مایکروفر

از آنجائیکه برد هر دستگاه مغز متفکر آن دستگاه محسوب میشود همچنین از قطعات متفاوتی درست شده است، چنانچه هر یک از این قطعات آسیب ببیند باعت کار نکردن دستگاه میشود و این خرابی ها و کار نکردن ها علت نچرخیدن سینی مایکروفر نیز میباشند. لذا بهتر است برای رفع مشکلات برد اصلی دستگاه مایکروفر، به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید. اما برای اطلاعات بیشتر، علت‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد. برخی از این علل شامل خرابی در مدارهای اصلی، خرابی فیوز، خرابی منبع تغذیه، خرابی در برد الکترونیکی، و یا خرابی در مدارهای دیگر می‌باشد. سوختگی یا نیم سوز شدن خازن‌های برد دستگاه یا فیوز مایکروفر. نوسان برق و کنترل نکردن ولتاژ ورودی به دستگاه. وجود رطوبت در برد دستگاه. استفاده نامناسب و مدام از مایکروفر. خرابی و عملکرد نامناسب سایر قطعات مایکروفر.