علت نشت آب از اتو پرس و بخار

علت نشت آب از اتو پرس و بخار

14:44 1403/05/13 مقالات
امروزه استفاده از اتو پرس و بخار تبدیل به امری واجب میباشد، با ورود این دستگاه ها به زندگی انسان ها باعث شده تا انسان ها تا حد امکان در وقت خود صرفه جویی کنند اما این دستگاه ها علاوه بر مزایایی که دارند معایبی هم نیز دارند برای مثال نشت آب از اتو پرس و بخار یکی از این معایب است که امروز در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست عناوسن

  1. چرا آب از اتو چکه می کند؟
  2. 8 علت نشت آب از اتو
  3. چطور نشتی آب اتو را عیب یابی کنیم؟
  4. برای از بین بردن رسوب و رفع مشکل چکه کردن آب از اتو چه باید کرد؟

اتو یکی از وسایل برقی کارآمد و بسیار ضروری در هر خانه ای می باشد بدون شک اگر جزء افرادی باشید که به ظاهر خود و مرتب بودن لباس هایشان اهمیت زیادی می دهند در طول هفته چندین بار سراغ اتو می روید. برای مصارف خانگی هر دو نوع اتو بخار و اتو پرس مورد استفاده قرار می گیرند. اما گاهی ممکن است هنگام استفاده از آن ها متوجه شوید آب از اتو چکه می کند و اتو دچار نشت آب شده است در این مقاله قصد داریم علت نشت آب از اتو پرس و بخار به همراه روش های عیب یابی آن را بررسی کنیم اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا آب از اتو چکه می کند؟

چرا آب از اتو چکه می کند؟

گاهی ممکن است وقتی اتو را به برق می زنید هنگام استفاده از آن متوجه نشت آب از اتو پرس و بخار شوید که این باعث خیس شدن لباس هایتان می شود حتما در این شرایط برایتان سوال پیش می آید که چرا این اتفاق افتاده است و دلیل چکه کردن آب از اتو چه چیزی می تواند باشد؟ مسلما بر اثر استفاده طولانی مدت و مداوم از اتو خرابی هایی نیز برای آن به وجود می آید که چکه کردن آب می تواند یکی از آن مشکلات باشد. 8 علت مهم و اساسی برای چکه کردن آب از اتو وجود دارد که در ادامه یکایک آن ها را بررسی خواهیم کرد:

8 علت نشت آب از اتو

نشت آب از اتو پرس و بخار از جمله مشکلات رایج و متداولی است که بر اثر استفاده مداوم از اتو به طور حتم برای همه مصرف کنندگان پیش خواهد آمد. در ذیل به 8 علت نشت آب از اتو اشاره شده است:

  1. پر کردن بیش از حد مخزن آب: از رایج ترین مسائلی که می تواند به راحتی منجر به نشت آب از اتو شود پر کردن بیش از حد آب مخزن دستگاه می باشد. مخزن آب اتو دارای علامت نشانگر می باشد و هیچ گاه نباید بیش از حد مشخص شده داخل آن آب ریخته شود چرا که در حین اتو زدن با مشکل چکه کردن آب از اتو مواجه خواهید شد. در صورت بروز این مشکل ابتدا اتو را از برق خارج کنید تا اتصالی پیدا نکند سپس آب اضافی مخزن را خالی کرده و درب آن را به خوبی ببندید و بدنه اتو را با یک دستمال تمیز به خوبی خشک نمایید و بعد از گذشت مدت زمانی در حدود 10 دقیقه مجددا دستگاه را به برق متصل کرده و با خیال آسوده از اتو استفاده کنید.
  2. خراب شدن ترموستات: هر دستگاهی که در آن افزایش دما اتفاق افتد به طور حتم درون آن از قطعه ای به نام ترموستات استفاده شده است تا از طریق این قطعه کنترل دما صورت پذیرد. درون اتو پرس و اتو بخار نیز به دلیل اینکه با افزایش دما روبه رو هستند این قطعه وجود دارد. در صورتیکه ترموستات به هر دلیلی دچار خرابی و فرسودگی شود نشت آب از اتو اتفاق خواهد افتاد چرا که امکان تبدیل آب به بخار کافی وجود نداشته و در نتیجه منجر به چکه کردن آب از اتو می شود.
  3. عدم بستن درب مخزن اتو: زمانی که می خواهید از اتو استفاده کنید دقت کنید که درب مخزن آب به خوبی بسته شده باشد در صورتیکه درب مخزن باز مانده باشد می تواند باعث خیس شدن لباس ها و چکه کردن آب از اتو بخار شود. در صورت مشاهده چکه آب از اتو فورا آن را ازبرق کشیده و بدنه دستگاه را خشک نمایید سپس درب مخزن را خوب محکم کرده و مجددا از اتو استفاده نمایید.
  4. تنظیمات نادرست اتو: هنگام روشن کردن اتو و قبل از استفاده حتما به تنظیمات آن دقت کنید و دمای اتو را به درستی تنظیم نمایید در صورتیکه دمای اتو را روی کم ترین درجه قرار داده باشید هنگام اتو کشی لباس ها با مشکل چکه کردن آب مواجه خواهید شد چرا که در این شرایط دمایی پایین، بخار به آرامی و با شدت کمتری در دستگاه تولید می شود و همین پروسه می تواند منجر به تبدیل بخار به قطرات آب شده و در نهایت آب از اتو چکه کند. برای تنظیم دمای مناسب جنس مختلف البسه بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه فرمایید.
  5. رسوب گرفتن اتو پرس و اتو بخار: از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای اتو بخار و اتو پرس شما اتفاق افتد رسوب گرفتن آن می باشد که می تواند منجر به چکه کردن آب از اتو شود. در این شرایط به علت مسدود شدن سوراخ های کف اتو رسوبات موجود، اجازه خروج بخار تولید شده را نمی دهند و در نتیجه بخار محبوس شده به صورت قطرات آب از کفی اتو خارج می شود. وقتی چنین مشکلی به وجود می آید باید رسوبات تمیز شوند و در واقع اتو را رسوب زدایی نمایید. توصیه می شود از آب مقطر برای اتو پرس و اتو بخار منزل خود استفاده کنید تا سوراخ های کف اتو بر اثر تجمع رسوب مسدود نشوند. استفاده از آب لوله کشی برای پر کردن مخزن آب اتو منجر به رسوب گرفتن دستگاه شما خواهد شد.
  6. کثیف بودن کفی اتو بخار: بد نیست بدانید که کثیف شدن کفی اتو بخار و اتو پرس می تواند به دلیل رسوب بستن در دستگاه ایجاد شود این امر نشاندهنده یک هشدار در مورد افزایش رسوب درون دستگاه می باشد که به مرور زمان همین موضوع مانع خروج بخار از کفی اتو و در نهایت چکه کردن آب از اتو خواهد شد. کثیف شدن کفی اتو باعث می شود هنگام اتوکشی لکه هایی بر روی لباس ایجاد شود برای رفع این مشکل بهتر است از تکنسین های مجرب تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.
  7. وارد شدن ضربه شدید به اتو: اگر به دستگاه اتو ضربه شدیدی وارد شود می تواند منجر به نشت آب از کف اتو شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق هرگز اتو را در ارتفاع و روی میز اتو رها نکنید همچنین بهتر است آن را در جایی قرار دهید که امکان سقوط اجسام دیگر بر روی آن نیز وجود نداشته باشد. در صورت ضربه خوردن به اتو حتی ممکن است مشکلات جبران ناپذیری به علت شکستن بدنه و کفی اتو برای آن به وجود آید.
  8. شکستن یا سوراخ شدن بدنه اتو پرس: آخرین مورد از دلایلی که می تواند باعث نشت آب از اتو شود شکستن یا سوراخ شدن بدنه اتو می باشد. این مورد ممکن است به دلیل برخورد بدنه اتو با اشیاء تیز یا سقوط کردن آن از ارتفاع رخ دهد. گاهی نیز ممکن است مخزن آب اتو به دلایل مختلف سوراخ شده باشد که باید تعویض گردد.

چطور نشتی آب اتو را عیب یابی کنیم؟

چطور نشتی آب اتو را عیب یابی کنیم؟

حال که با علت های نشت آب از اتو پرس و بخار آشنا شدید حتما از خود میپرسید چطور نشتی آب اتو را عیب یابی کنیم؟ ممکن است هنگام استفاده از اتو متوجه شوید از کف اتو آب چکه می کند در این شرایط به طور حتم برایتان سوال پیش می آید که علت نشت آب چه می تواند باشد؟ در قسمت های قبلی این مقاله تمامی مواردی که ممکن است باعث بروز این اتفاق شوند و راه حل برطرف کردن آن ها بررسی شده اند که با مطالعه آن ها به طور حتم می توانید علت به وجود آمدن این مشکل را بیابید. توصیه می شود همیشه هنگام روشن کردن اتو درب مخزن آن را به خوبی محکم کنید و دمای اتو را به درستی تنظیم نمایید همچنین اگر از آب مقطر استفاده کنید اتو دچار رسوب گرفتگی نخواهد شد. دقت کنید که بعد از اتمام کار با اتو بهتر است مخزن آب آن را خالی کرده و اتو را در جایی که از سقوط اجسام دیگر و سقوط از ارتفاع در امان باشد قرار دهید. با رعایت این موارد می توانید جلوی نشتی آب از اتو را بگیرید اما در صورت مواجه شدن با این مشکل با چک کردن همه موارد گفته شده می توانید علت را پیدا کرده و عیب یابی انجام دهید در صورتیکه موفق به انجام این کار نشدید بهتر است برای رفع ایراد دستگاه به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه نمایید.

برای از بین بردن رسوب و رفع مشکل چکه کردن آب از اتو چه باید کرد؟

اگر میخواهید بدانید که برای از بین بردن رسوب و رفع مشکل چکه کردن آب از اتو چه باید کرد؟ ابن قسمت از مقاله علت نشت آب از اتو پرس و بخار را تا انتها دنبال کنید. برای برطرف کردن رسوب نشسته در سوراخ های کفی اتو و رفع مشکل نشت آب بهتر است موارد زیر را به دقت مطالعه کرده و سعی کنید خودتان آن ها را به درستی در منزل انجام دهید:

  1. برای تمیز کردن جرم های داخلی اتو بخار بهترین و در دسترس ترین گزینه سرکه سفید می باشد.
  2. در ابتدا سرکه سفید و آب را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و محلول به دست آمده را درون مخزن آب اتو بریزید.
  3. سپس دستگاه را روی حالت بخار تنظیم کرده تا تمام محلول سرکه و آب به طور کامل به صورت بخار از دستگاه خارج شود.
  4. بعد از انجام این کار مخزن آب اتو را این بار با آب مقطر پر کرده و یک تکه پارچه بلا استفادده را اتو نمایید به صورتیکه کل آب مخزن، بخار شده و خارج شود تا بوی سرکه از بین برود.
  5. با انجام مراحل بالا تمام رسوبات موجود در دستگاه خارج می شود. البته بهتر است برای جلوگیری از ایجاد رسوب همیشه از آب مقطر برای اتو استفاده نمایید.

نتیجه گیری

همان طور که از مطالعه مقاله علت نشت آب از اتو پرس و بخار دریافته اید مواردی که باعث نشت آب از اتو می شوند بسیار سطحی هستند و می توان گفت با رعایت موارد اصولی و ایمنی دستگاه تا حد زیادی می توان جلوی بروز این مشکل را گرفت پس حتما به توصیه های گفته شده در دفترچه راهنما در مورد استفاده از دستگاه اتو پرس و اتو بخارتان توجه نمایید تا دچار مشکل نشت آب از کف اتو نشده و بتوانید طول عمر دستگاه اتو خود را افزایش دهید.