علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

10:23 1402/12/21 مقالات
امروزه همه از جاروبرقی برای خاکروبی و نظافت منزل خود استفاده می کنند و به جرئت می توان گفت جاروبرقی در هر خانه ای نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می کند.انتظار همه کاربران از یک جاروبرقی خوب مسلما قدرت مکش بالا و کم صدا بودن آن می باشد حتی می توان گفت این موضوع آنقدر برای مصرف کننده اهمیت دارد که اگر جاروبرقی ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد ولی از موتور ضعیفی برخوردار باشد هیچ کس تمایلی به خرید آن نشان نمی دهد.

دلایل ضعیف شدن موتور جاروبرقی چیست؟

البته باید به این موضوع توجه کرد که هر چقدر هم قدرت مکش جارو و در واقع قدرت موتور آن از ابتدا خوب باشد به مرور زمان ممکن است مشکلاتی برایش پیش آید که دیگر مثل روز اول کار نکند و انتظارات شما را کاملا برآورده نسازد. در این مقاله گروه خدمانی خانه امداد قصد دارد به بررسی علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آنها بپردازد. 9 علت عمده و اساسی وجود دارد که باعث بروز این مشکل می شود در ادامه تک تک آن ها را نام برده و راهکارهای برطرف کردن آن ها نیز ذکر می شود تا شما عزیزان بتوانید با خواندن این علت ها تا جاییکه برایتان مقدور است در منزل و به دست خودتان مشکل را برطرف نمایید.

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

9 علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آنها

در ادامه به 9 علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن پرداخته ایم.

1- تنظیمات اشتباه جاروبرقی

اولبن علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی را میتوان مربوط به تنظیمات اشتباه جاروبرقی دانست، در ابتدا در صورت مواجه شدن با کم شدن مکش جاروبرقی حتما دکمه های تنظیمات روی بدنه جاروبرقی را بررسی کنید ممکن است قدرت موتور روی کم ترین درجه آن تنظیم شده باشد.

2- گرفتگی لوله خرطومی جاروبرقی

اگر جزو دسته افرادی هستید که عادت دارید هنگام جارو کشیدن همه زباله‌های روی زمین را با جاروبرقی جمع کنید باید به شما بگوییم احتمال گرفتگی لوله خرطومی جارو برای شما بسیار زیاد می باشد و دومین علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی را همین مورد دانست زیرا آشغال‌های بزرگ مانند پلاستیک و کاغذ درون لوله خرطومی گیر می‌کنند و مانع از عبور هوا با شدت زیاد می‌شوند به همین دلیل مکش جاروبرقی کم شده و به موتور فشار وارد می‌کند و در صورتیکه با همین شرایط به استفاده از آن ادامه دهید باعث ضعیف شدن موتور جاروبرقی می شود. بهتر است لوله خرطومی را مطابق با آموزش های قبلی که در مقالات سایت موجود می باشد باز کرده و گرفتگی آن را برطرف نمایید.

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

3- کم شدن مکش جاروبرقی به دلیل ارتفاع زیاد لوله

هر چه ارتفاع لوله استیل بیشتر باشد قدرت مکش جارو کم شده زیرا فاصله با موتور زیاد می شود. هر اندازه که بتوانید این ارتفاع را کم کنید در قدرت مکش موتور نیز تاثیر می گذارد.

4- سوراخ بودن کیسه جاروبرقی

برای اینکه جاروبرقی بتواند با مکش زیاد آشغال ها را از روی سطح زمین جمع آوری کند هیچ راه نفوذی برای هوا در این مسیر نباید وجود داشته باشد. در صورتی که کیسه جاروبرقی سوراخ شده باشد علاوه بر اینکه ذرات گرد و غبار از آن خارج شده و به موتور آسیب وارد می کنند باعث می شود از قدرت مکش نیز کاسته شود و علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی باشد. برای اینکه با این مشکل روبه رو نشوید سعی کنید زباله های تیز و برنده را با جارو جمع آوری نکنید همچنین از کیسه های با کیفیت بالا برای جاروبرقی خود استفاده نمایید.

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

5- پر بودن کیسه جاروبرقی

در صورتیکه کیسه جاروبرقی خیلی پر شده باشد به صورت مستقیم روی قدرت مکش جاروبرقی اثر می گذارد و باعث کم شدن مکش جارو می شود حتما کیسه جاروبرقی را به موقع تخلیه کنید. تا حد امکان نگذارید بیشتر از نصف کیسه پر شود زیرا انباشت زیادی گرد و غبار در کیسه و ماندن آن برای طولانی مدت درون کیسه به موتور جارو آسیب می زند و در نهایت موجب ضعیف شدن و سوختن موتور جاروبرقی می شود.

6- گرفتگی و کثیف بودن فیلتر جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی جزو قطعات مصرفی آن می باشد و ممکن است بعد از چند بار استفاده به علت پارگی نیاز به تعویض پیدا کند که در این صورت حتما یک فیلتر باکیفیت تهیه کرده و جایگزین آن کنید. همچنین فیلتر جاروبرقی طراحی شده است تا از ورود گرد و غبار به داخل محفظه موتور جلوگیری به عمل آورد بنابراین گرد و غبار موجود در محفظه داخلی جارو را جذب می کند و نیازمند آن می باشد که بعد از چند بار استفاده شسته شده تا باعث کاهش مکش جاروبرقی نشود اما اگر این مورد را به خوبی رعایت نکنیم شاهد یکی از چند علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی باشیم.

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

7- نشت هوا از اتصالات جاروبرقی

جاروبرقی برای اینکه بتواند مکش خوبی داشته باشد نباید هیچگونه نشت هوایی در آن رخ دهد بنابراین وجود ترک و شکستگی و پارگی روی لوله خرطومی، لوله تلسکوپی و همچنین باز بودن محل اتصال لوله خرطومی به بدنه جاروبرقی باعث می شود از قدرت مکش جارو کم شود. کافی است تمام قسمت های جاروبرقی را به دقت بررسی کرده و در صورت وجود ترک، شکستگی و پارگی آن ها را برطرف نمایید تا به موتور فشاری وارد نشود.

8- کم شدن مکش به علت کثیف بودن پارویی

با گذشت زمان در قسمت پارویی مو و پرز و نخ زیادی جمع می شود که می تواند علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی شود. سعی کنید حتما بعد از چند بار استفاده برس جارو را به دقت با فرچه تمیز کرده و خوب شستشو دهید.

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علائم آن

9- خراب بودن موتور جاروبرقی

در صورتیکه همه موارد بالا را چک کرده و باز هم مکش جاروبرقی دچار مشکل بود دیگر باید به موتور دستگاه شک کنید. خرابی موتور و نیم سوز شدن آن باعث ضعیف شدن مکش جاروبرقی می شود. البته که باید گفت همه مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد در نهایت باعث آسیب به موتور و ضعیف شدن آن می شوند.

نتیجه گیری

در مقاله علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی به طور مفصل دلایل ضعیف شدن موتور جاروبرقی بررسی شد همان طور که از خواندن این مطالب متوجه شدید هر کدام از دلایلی که باعث کاهش قدرت مکش جاروبرقی می شوند اگر به موقع عیب یابی و رفع عیب دستگاه صورت نگیرد باعث فشار آوردن به موتور و در نهایت ضعیف شدن و حتی سوختن موتور جاروبرقی می شوند پس بهترین کار همیشه رعایت نکات استفاده صحیح از جاروبرقی و انجام سرویس های دوره ای آن به صورت منظم می باشد.