زمان پخت غذا در مایکروفر

زمان پخت غذا در مایکروفر

10:08 1402/11/03 مقالات , راهنمای استفاده لوازم خانگی
اگر شما هم مانند اکثر مردم از مایکروفر فقط برای گرم کردن مواد غذایی استفاده می کنید و تشخیص زمان مناسب برای پختن انواع مواد غذایی در مایکروفر برایتان مسئله ای دشوار است و علاقمند هستید با آموزش دیدن در این زمینه بتوانید به راحتی غذا مورد علاقه خود و خانواده تان را در مایکروفر تهیه کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شوید مدت زمان پخت انواع غذا در مایکروفر چقدر است.

مایکروفر یکی از وسایل کاربردی و نسبتا ساده ای است که همه مردم می توانند بعد از مدت زمان کوتاهی نحوه کار کردن با آن را فرا گیرند و نیازهای اولیه خود را برطرف سازند. یکی از سوالاتی که بیشتر مصرف کنندگان ممکن است با آن مواجه شوند این است که زمان پخت غذا در مایکروفر چقدر است؟ کار کردن با مایکروفر خیلی آسان است اما اگر کاربران زمان پخت موادغذایی در آن را به درستی ندانند قطعا با مشکل سوختن غذا یا خام ماندن مواد غذایی روبه رو خواهند شد.

از آنجایی که مایکروفر با به حرکت درآوردن مولکول های آب موجود در غذا بر اثر انتقال موج به آن ها غذا را گرم می کند باید سطح غذا دراین دستگاه به صورت یکنواخت باشد تا همه قسمت های آن به خوبی گرم شود اگر بخشی از غذا ضخیم تر باشد و بخشی نازک تر بخشی که نازک تر است و مقدار غذای کمتری در آن قسمت قرار دارد ممکن است خشک شده و بخش دیگر سرد بماند. علت خشک شدن غذا به این خاطر است که اشعه مایکروفر در نقاطی از غذا که تراکم آن کمتر است بیشتر نفوذ می کند و رطوبت آن را بیش از حد ممکن می گیرد.

زمان پخت غذا در مایکروفر چقدر است ؟

برای پاسخ به زمان پخت غذا در مایکروفر چقدر است ؟ باید بدانید در همه مایکروفرها فارغ از اینکه از چه برندی باشند یک سری برنامه‌های پخت برای مواد غذایی مختلف به‌صورت پیش‌فرض تعریف شده است که می‌توانید از آن ها استفاده کنید؛ اما گاهی اوقات به دلیل تنوع مواد غذایی مصرف شده یا حتی ظرفی که غذا در آن طبخ می شود مدت زمانی که به صورت پیش فرض در دستگاه تعریف شده برای پخت غذا کافی نیست و دیده می شود که بعد از اتمام کار مایکروفر مواد غذایی هنوز به صورت خام در ظرف باقی مانده اند. در این صورت می توانید از قسمت منو دستگاه زمان پخت را به صورت دستی تنظیم کنید تا از پختن کامل غذا خود اطمینان داشته باشید. در ادامه زمان مورد نیاز برای پخت برخی از مواد غذایی را با یکدیگر مرور می کنیم: 

زمان پخت غذا در مایکروفر

علت خشک شدن غذا در مایکروفر

برای اینکه بتوانید کیفیت مواد غذایی باقیمانده را تا وعده غذایی بعدی خود حفظ کنید باید به صورت اصولی از آن نگهداری کنید.در زیر به چند مورد در این خصوص می پردازیم :

  • حتما غذا را در ظروف مناسب و درپوش دار در محیط خنک قرار دهید تا از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورید.
  • در صورتیکه از برنامه مناسب مایکروفر برای گرم کردن غذای خود استفاده نکنید به طور حتم با مشکل خشک شدن غذا مواجه می شوید.
  • در صورتیکه برنامه زمانی نامناسبی را برای گرم کردن در نظر بگیرید نیز پس از اتمام کار مایکروفر با غذای خشک شده روبه رو می شوید.
  • رطوبت ماده غذایی در حال گرم شدن نیز در این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد. حتی می توانید برای ایجاد رطوبت کافی یک ظرف آب کنار غذای خود در مایکروفر قرار دهید.
  • راه دیگر برای جلوگیری از خشک شدن ماده غذایی پخش کردن یکنواخت آن در ظرف مورد نظراست.

تاثیر رطوبت برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر

مولکول های آب قطبی هستند که این قطبیت به دلیل الکترونگاتیوی زیاد اکسیژن می باشد. در اثر تابش اشعه مایکروفر به مولکول های آب به دلیل قطبی بودنشان خیلی سریع به جنب و جوش در می آیند و باعث گرم شدن غذا می شوند بنابراین هرچه میان رطوبت موجود در غذا بیشتر باشد غذا سریعتر گرم شده و از خشک شدن آن جلوگیری می شود. اگر می خواهید غذایی مانند برنج را که رطوبت ندارد در مایکروفر گرم کنید حتما مقداری آب به آن اضافه کنید یا یک ظرف محتوی آب درون محفظه مایکروفر قرار دهید.

بسیاری از افراد وقتی با مشکل خشک شدن مواد غذایی در مایکروفر روبرو می شوند در ابتدا فکر می کنند این اتفاق ناشی از نقص فنی و خرابی در دستگاه است اما کافی است برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی در مایکروفر و نامطلوب شدن آن به راهکارهای پیشنهادی گروه خدماتی شرکت خانه امداد عمل کنید و تجربه لذت بخشی را در استفاده از مایکروفر خود داشته باشید.

در ادامه نکات لازم برای گرم کردن و پخت و پز برخی از مواد غذایی را به صورت اجمالی شرح داده ایم امیدواریم خواندن این مطلب در جهت رفع مشکل شما تاثیرگذارباشد.

1- زمان مناسب برای یخ زدایی نان در مایکروفر

زمان مناسب برای یخ زدایی نان در مایکروفر ، می توان در این مورد از برنامه از پیش تعیین شده دستگاه استفاده کرد یا به صورت دستی زمان را روی 3 دقیقه تنظیم کرده و دکمه استارت را فشار دهید.

جلوگیری از خشک شدن نان در مایکروفر

بهتر است نان را درون بسته بندی گرم کنیم هم چنین رطوبت اضافه ای را ایجاد کرده و زمان را به درستی انتخاب کنیم تا وقتی درب مایکروفر را باز می کنیم با نان خشک شده مواجه نشویم.

زمان پخت غذا در مایکروفر

2- مدت زمان پخت سیب زمینی در مایکروفر

مدت زمان پخت سیب زمینی در مایکروفر چیزی مابین 8-12 دقیقه می باشد. در ابتدا سیب زمینی ها را هر طوری که دوست دارید برش بزنید سپس در ظرف مناسب درون دستگاه قرار داده و زمان را روی 5 دقیقه تنظیم کنید. بعد از اتمام زمان تعیین شده ظرف را بیرون آورده و سیب زمینی ها را هم بزنید اصطلاحا آن ها را زیرو رو کنید. مجددا ظرف را داخل مایکروفر قرار داده و این بار زمان دستگاه را روی 3 دقیقه تنظیم کنید اگر طی این مدت سیب زمینی ها هنوز کاملا پخته نشده بودند به تشخیص خود طبق نرمی یا خامی آن ها چند دقیقه دیگر ظرف را درون مایکروفر گذاشته تا سیب زمینی ها کاملا پخته شوند و با این کار زمان پخت غذا در مایکروفر نیز به دستتان می آید.

زمان پخت غذا در مایکروفر

3- برای پخت ماهی در مایکروفر چقدر زمان نیاز است؟

جهت پاسخ به سوال برای پخت ماهی در مایکروفر چقدر زمان نیاز است؟ باید بگوییم : درست کردن ماهی روش های مختلقی دارد که طبیعتا زمان مورد نیاز در هر یک از این روش ها متفاوت است. به طور مثال برای پخت یک ماهی کامل و درسته که حدود یک کیلوگرم وزن داشته باشد تقریبا 20 دقیقه زمان لازم است. برای ماهی شکم پر حدودا 45 دقیقه زمان کافی می باشد. اگر بخواهید به کمک مایکروفر کتلت ماهی طبخ کنید به مدت زمان 15 دقیقه و حرارت 180 درجه نیاز دارید و برای درست کردن ماهی سوخاری حرارت 200 درجه و صرف زمان 20 دقیقه مناسب می باشد.

زمان پخت غذا در مایکروفر

4- مدت زمان پخت مرغ در ماکروفر

مدت زمان پخت مرغ در ماکروفر حدود 30 دقیقه است. بهتر است بدانید استفاده از برنامه کانوکشن می تواند در کاهش زمان لازم برای پختن مرغ و زمان پخت غذا در مایکروفر به شما کمک کند.

جلوگیری از خشک شدن مرغ در مایکروفر

برای قرار دادن مرغ در مایکروفر پوست آن را جدا نکنید زیرا پوست مرغ حاوی مقدار زیادی آب است که به فرآیند پخت بهتر آن کمک کی کند و باعث می شود مرغ در حین پخت در مایکروفر خشک نشود.

زمان پخت غذا در مایکروفر

5- زمان لازم برای پخت لازانیا در مایکروفر

زمان لازم برای پخت لازانیا در مایکروفر ، در صورتیکه قصد پختن لازانیا در مایکروفر را دارید باید از 100 درصد قدرت دستگاه استفاده کنید در این شرایط به مدت زمان تقریبی 6-8 دقیقه برای پختن لازانیا نیاز دارید.

زمان پخت غذا در مایکروفر

6- مدت زمان لازم برای پخت پیتزا در ماکروفر

و اما مدت زمان لازم برای پخت پیتزا در ماکروفر ، بهترین زمان برای درست کردن یک پیتزا خوشمزه در مایکروفر بین 15-20 دقیقه می باشد که باطبخ چند باره این غذا زمان پخت غذا در مایکروفر برای شما تعیین میشود.

جلوگیری از خشک شدن پیتزا در مایکروفر

خمیر پیتزا را بیش از حد نیاز ورز ندهید و تا جاییکه می شود خمیر را آبدار درست کنید و در آخر برنامه ای با دما و زمان مناسب انتخاب کنید تا از کیفیت طعم پیتزای خود نهایت لذت را ببرید. اگر این موارد را به دقت انجام دهید به راحتی می توانید از خشک شدن پیتزا خود در مایکروفر جلوگیری کنید.

زمان پخت غذا در مایکروفر

7- زمان لازم برای پخت کیک در مایکروفر

ممکن است برای سرو یک عصرانه دلپذیر برای یک دورهمی دوستانه هوس کنید به سرعت یک کیک خانگی درست کنید اولین سوالی که به ذهنتان طبیعتا میرسد این است که زمان لازم برای پخت کیک در مایکروفر چقدر است، برای انجام این کار بهترین گزینه مایکروفر است اگر در حالت کانوکشن آن بخواهید کیک خود را بپزید با درجه حرارت 180 حدود 8-9 دقیقه زمان نیاز دارید اما برای پخت کیک در مایکروفر معمولی در همان درجه حرارت 180 بین 5-7 دقیقه زمان نیاز می باشد.

زمان پخت غذا در مایکروفر

8- مدت زمان لازم برای پخت پاپ کورن در ماکروفر

شاید شما نیز بخواهبد مقداری پاپ کورن در مایکروفر تهیه کنبد و از مدت زمان لازم برای پخت پاپ کورن در ماکروفر بی اطلاع باشید، این مقاله به شما کمک میکند، ظرف مناسبی را انتخاب کرده و ذرت‌ها را درون آن قرار داده با پلاستیک مخصوص مایکروفر ظرف را بپوشانید. زمان را در حدود 2-3 دقیقه انتخاب کرده و بعد از قطع شدن صدای ترکیدن ذرت ها می توانید ظرف را خارج کرده و از خوردن پاپ کورن های خوشمزه در کمترین زمان ممکن لذت ببرید.

در این قسمت لازم است بدانید علاوه بر دانستن زمان پخت غذا در مایکروفر پخت سریع و راحت مواد غذایی به عوامل مختلفی نظیر طرز استفاده از ماده غذایی در مایکروفرکه به صورت آب پز شده باشد یا نه و همچنین قدرت دستگاه بستگی زیادی دارد. در ادامه قصد داریم انواع قدرت دستگاه را برای فرآیند پخت و پز بررسی کنیم.

با استفاده از دکمه ماکرو در مایکروفر چه غذاهایی را می توان پخت؟

اگر به صفحه نمایشگر مایکروفر دقت کنید دکمه ماکرو را می بینید که به صورت Micro نوشته می شود، اما با استفاده از دکمه ماکرو در مایکروفر چه غذاهایی را می توان پخت؟ این دکمه دارای درجه ها و قدرت های مختلفی است که به زمان پخت غذا در مایکروفر کمک میکند، در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

  1. قدرت 900 وات: بیشترین قدرت مایکروفر است که برای جوشاندن آب و پختن کامل انواع گوشت مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. قدرت 600 وات: قدرت متوسط دستگاه است که برای غذاهایی که پنیر یا تخم مرغ دارند مناسب می باشد همچنین اگر گوشت نیم پز داشته باشید برای پخت کامل آن می توان از این قدرت استفاده کرد.
  3. قدرت 360 وات: این حالت قدرت کمی دارد و برای پخت کیک و پودینگ، سوپ، برنج، کاستارد، یخ زدایی و آب کردن کره و شکلات مناسب می باشد.
  4. قدرت 180 وات: قدرت بسیار کمی را ارائه می دهد و برای دم کردن زعفران و آب کردن کره و ... استفاده می شود.
  5. قدرت 90 وات: کم ترین میزان قدرتی که در مایکروفر وجود دارد 90 وات است که به هیچ وجه برای پخت و پز مناسب نمی باشد اگر قصد دارید غذایی را که آماده کرده اید تا زمان سرو گرم نگه دارید می توانید این درجه قدرت را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد به مدت زمان مورد نیاز برای پخت انواع مواد غذایی پرداخته شود اما بهتر است بدانید که زمان پخت غذا در مایکروفر به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان زمان خیلی دقیق و مشخصی را برای پخت و پز عنوان کرد. هر چه قدرت مایکروفر برای پخت و پز بیش تر باشد طبیعتا به سرعت پخت مواد غذایی افزوده شده  و از زمان پخت کاسته می شود. بنابراین می توان گفت اگر در زمان خرید مایکروفر به قدرت دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید در واقع می توانید در وقت خود برای آشپزی کردن صرفه جویی کنید.

هم چنین عامل مهم دیگر علاوه بر قدرت مایکروفر نوع غذایی است که می خواهید در مایکروفر طبخ کنید، همانطور که می دانید بافت گوشت قرمز با گوشت سفید متفاوت است و هنگام پختن آن ها روی گاز نیز برای پختن گوشت گوسفندی زمان بیشتری نیاز است این قاعده در مایکروفر هم وجود دارد. همپنین اگر مواد غذایی از قبل آب پز شده باشند سرعت پخت آن ها در مایکروفر تغییر می کند. در بسیاری از موارد استفاده از مایکروفر که در مقاله های قبلی به توضیح آن ها می پرداختیم گفته می شد که فرقی ندارد برند دستگاه چه باشد اما در این مورد باید گفت اتفاقا برند روی قدرت دستگاه و کارکرد آن تاثیرگذار است.

مهم ترین نکته در خصوص جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر حفظ رطوبت ماده غذایی درون محفظه مایکروفر است. اگر با دقت به مواردی که گفته شد در پخت غذا و گرم کردن آن عمل شود به طور حتم این مشکل برطرف می شود با این حال اگر بعد از خواندن این مقاله و عمل به دستورات غذایی آن باز هم با مشکل خشک شدن غذا در مایکروفر روبرو شدید می توانید با همکاران ما در شرکت خانه امداد تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به صورت دقیق تری دریافت نمایید.