تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

14:34 1402/12/16 مقالات
جاروبرقی جزو دسته ی مهم وسایل برقی منزل می باشد چرا که در امر نظافت کمک شایان توجه ای به ما می کند. هر وسیله ای از به هم پیوستن تعداد زیادی از قطعات به وجود می آید که هرکدام از قطعات وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

زمانی که موتور جاروبرقی سوخت چه کنیم!

خرابی و ایجاد نقص در هر قطعه ای باعث اختلال در عملکرد کل دستگاه می شود اما همان طور که می دانید خرابی برخی از قطعه ها نسبت به قطعه های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و در صورت به وجود آمدن مشکل برای آن قطعه، عملکرد دستگاه به طور کلی مختل شده و آن وسیله غیرقابل استفاده می شود. می توان گفت این قطعه حیاتی در جاروبرقی موتور آن است که به منزله ی قلب در بدن انسان می باشد. موتور جاروبرقی قطعه حیاتی جارو محسوب می شود بنابراین باید خیلی از آن مراقبت کرد و در صورت خرابی نیاز است که به سرعت تعمیر شود حال در اینجا چندین سوال پیش می آید که علت سوختن موتور جاروبرقی چیست؟ هنگام ایجاد مشکل از کجا بفهمیم موتور جاروبرقی سوخته است؟ آیا راهی برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی وجود دارد؟ تعمیر موتور سوخته جاروبرقی به چه شکل است؟ بعد از رسیدن به پاسخ این سوال ها ممکن است پرسش دیگری ذهن را درگیر کند که آیا اصلا موتور سوخته جاروبرقی تعمیر می شود؟ اگر این سوالات دغدغه ذهنی شما نیز می باشد در ادامه این مقاله با گروه خدماتی خانه امداد همراه باشید.

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

5 علت سوختن موتور جاروبرقی

در مقاله تعمیر موتور سوخته جاروبرقی همان طور که پیش تر گفته شد موتور جاروبرقی جزو قطعات اصلی و حیاتی جاروبرقی به حساب می آید که بدون وجود آن جارو کشیدن و نظافت منزل با جاروبرقی به امری محال تبدیل می شود. در اینجا می خواهیم شما را با 5 علت سوختن موتور جاروبرقی آشنا سازیم تا بتوانید با رعایت این موارد تا حد ممکن جلوی آسیب رسیدن به موتور جاروبرقی خود را بگیرید.

1- عدم تخلیه و یا تعویض به موقع کیسه جاروبرقی

قبل از تعمیر موتور سوخته جاروبرقی به طور حتم می دانید که گرد و غبار درون پاکت جاروبرقی انباشته می شود و در صورتیکه کیسه پارچه ای جاروبرقی به موقع تخلیه نشود و یا پاکت یکبار مصرف در زمان خودش تعویض نشده باشد گرد و غبار جمع شده درون کیسه به سمت موتور جاروبرقی رفته و موجب سوختن موتور می شود.

2- استفاده بیش از اندازه از جاروبرقی

در صورتیکه برای مدت زمان زیادی جاروبرقی را روشن نگه دارید در اثر داغ شدن بیش از اندازه موتور امکان سوختن آن بیش تر می شود و به تعمیر موتور سوخته جاروبرقی نیز نیاز پیدا خواهید کرد، بهتر است اگر کارتان با جاروبرقی خیلی طول می کشد در حین کار چند بار جارو را خاموش کرده و به آن استراحت دهید تا موتور جاروبرقی خنک شود. البته این مشکل در اغلب جاروهای جدید با گذاشتن ترموستات یا همان سنسور دما حل شده است که در صورت استفاده طولانی مدت و داغ شدن موتور، دستگاه خود به خود خاموش شده تا آسیبی به موتور جاروبرقی وارد نشود.

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

3- ورود آب به داخل موتور جاروبرقی

جاروبرقی های معمولی که غالبا در منازل استفاده می شوند از نوع آب و خاک نبوده و قادر به جمع آوری آب نیستند بنابراین اگر سطوح خیس و مرطوب را با آن ها جارو بکشید آب وارد موتور جاروبرقی شده و آن را می سوزاند و شما را مجبور به تعمیر موتور سوخته جاروبرقی میکند.

4- تمام شدن عمر موتور

موتور جاروبرقی یک قطعه مصرفی می باشد و طبیعتا به مرور زمان و بر اثر استفاده مکرر از آن عمر مفیدش روزی به پایان می رسد.

5- نوسان برق علت تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

یکی از مشکلاتی که برای وسایل برقی وجود دارد و باعث سوختن آن ها می شود معضل نوسانات شبکه برق شهری است که متاسفانه باعث می شود به وسایل برقی منزل آسیب وارد شود، مخصوصا جاروبرقی که با کوچک ترین نوسان به تعمیر موتور سوخته جاروبرقی دچار خواهید شد. تنها راهکار رفع این مشکل استفاده از محافظ های برق با کیفیت و مرغوب می باشد تا هنگام افت ولتاژ، برق را از مدار خارج کند. دقت کنید که کیفیت محافظ استفاده شده در این زمینه موضوع بسیار حائز اهمیتی می باشد.

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

از کجا بفهمیم موتور جاروبرقی سوخته؟

اما از کجا بفهمیم موتور جاروبرقی سوخته و به تعمیر موتور سوخته جاروبرقی نیاز مندیم؟ ممکن است در حین استفاده از جاروبرقی ناگهان جارو خاموش شود یا بوی نامطبوعی از آن بلند شده یا حتی صدای عجیبی بدهد. حال این سوال پیش می آید که از کجا بفهمیم موتور جاروبرقی سوخته؟ در ادامه علائمی را ذکر می کنیم که نشان دهنده سوختن موتور جاروبرقی می باشد اما برای اینکه کاملا از این امر مطمئن شوید توصیه می کنیم حتما به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید تا سوختن موتور جاروبرقی را به طور قطع تشخیص دهد. 8 مورد از نشانه های سوختن موتور جاروبرقی عبارتند از:

  1. داغ شدن بیش از حد بدنه جاروبرقی
  2. کم شدن مکش جاروبرقی
  3. احساس بوی نامطبوع از جاروبرقی همانند بوی پلاستیک داغ شده یا سیم سوخته
  4. خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
  5. ایجاد صدای زیاد از جاروبرقی
  6. شنیدن صدای تیک در زمان روشن کردن جاروبرقی
  7. خروج گرد و غبار از جاروبرقی
  8. روشن نشدن مجدد جاروبرقی بعد از خاموش شدن ناگهانی

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

چه راه هایی برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی وجود دارد؟

بد نیست در مقاله تعمیر موتور سوخته جاروبرقی بدانید به این خاطر که موتور جاروبرقی از اجزای اصلی آن محسوب می شود بدون شک خرابی و تعمیر آن نیز کاری دشوار و هزینه بر خواهد بود. بهترین راه برای اینکه مجبور به پرداخت هزینه های سنگین تعمیر موتور جاروبرقی خود نشوید رعایت نکات ایمنی و استفاده صحیح از جاروبرقی می باشد تا بتوان از سوختن موتور آن پیشگیری کرد. در ادامه راه هایی برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی مطرح می شود.

  1. همیشه سعی کنید قبل از اقدام برای جاروکشیدن، کیسه جاروبرقی را چک کنید در صورتیکه نیاز به تعویض یا تخلیه دارد حتما قبل از روشن کردن جارو این کار را انجام دهید. البته بهتر است این کار بعد از هر بار جاروکشیدن انجام شده باشد تا گرد و غبار در فضای داخلی جارو باقی نماند.
  2. در گام بعدی قبل از روشن کردن جارو ابتدا آشغال های بزرگ و نوک تیز را از سطح زمین جمع کنید.
  3. هیچ گاه طولانی مدت و بدون توقف از جاروبرقی استفاده نکنید.
  4. سعی کنید هنگام استفاده از جاروبرقی حتما از محافظ برق استفاده کنید.
  5. هرگز از جاروی معمولی برای سطوح خیس و مرطوب استفاده نکنید.
  6. اگر احساس کردید مکش جاروبرقی کم شده است فورا برای رفع مشکل اقدام کرده تا به موتور جاروبرقی فشار وارد نشود.
  7. بهتر است در ساعات اوج مصرف برق از جاروبرقی استفاده نشود.
  8. سرویس های دوره ای جاروبرقی را به طور منظم انجام داده و فیلتر آن را حتما تمیز و یا در صورت نیاز تعویض نمایید.
  9. تا حد امکان پرز و موها را با استفاده از فرچه های دستی جمع کنید.
  10. زمانیکه احساس کردید در لوله خرطومی یا لوله تلسکوپی یا برس جاروبرقی گرفتگی وجود دارد به سرعت آن را رفع کنید تا آسیبی به موتور جاروبرقی وارد نشود.

تعمیر موتور سوخته جاروبرقی

آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟

ممکن است بعد از رعایت همه مواردی که برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی در بالا گفته شد باز هم با این مشکل مواجه شد و راهی جز تعمیر جاروبرقی باقی نماند حال این سوال پیش می آید که آیا موتور سوخته جاروبرقی تعمیر می شود و اگر این امکان دارد تعمیر موتور سوخته جاروبرقی به چه شکل است؟ بهتر است اگر دنبال جواب قطعی و اصولی به این سوال هستید با نشان دادن جاروبرقی به یک تعمیرکار مجرب نتیجه را جویا شوید.

در واقع می توان گفت تعمیر موتور سوخته جاروبرقی یک کار کاملا تخصصی می باشد که بنا به تشخیص یک تعمیرکار متخصص ممکن است گاهی قابل انجام باشد و گاهی نباشد. تعمیرکار با دیدن وضعیت موتور می تواند تشخیص دهد که آیا موتور سوخته ارزش تعمیر دارد یا خیر؟ گاهی اوقات تعمیر امکان پذیر می باشد اما ممکن است هزینه انجام این کار برای شما اصلا مقرون به صرفه درنیاید در چنین شرایطی تعویض موتور سوخته شاید گزینه بهتر و منطقی تری باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم راه های جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی و همچنین علت ها و نشانه های سوختن موتور را بررسی کنیم و با ذکر اهمیت رعایت نکات لازم  به شما عزیزان گوشزد کردیم که همیشه بهترین راه، مراقبت اصولی از وسایل برقی منزل می باشد اما در صورت مواجه شدن با مشکل خرابی جارو مخصوصا سوختن موتور جاروبرقی اکیدا توصیه می شود که به یک تعمیرکار متخصص و مجرب در این زمینه مراجعه کنید تا در اسرع وقت عیب یابی دستگاه انجام شده و برای رفع مشکل اقدامات لازم انجام شود.